Ranking Liceów STEM

STEM – czyli Science, Technology, Engineering, Mathematics (nauka, technologia, inżynieria i matematyka) to te obszary kształcenia, przez które wiedzie najkrótsza droga do kariery w nauce i technice. Hasło STEM jest powszechnie znane w edukacji i gospodarce USA i innych krajów. Wiadomo tam, że bez dobrej edukacji w zakresie STEM nie ma innowacyjności, rozwoju i dobrobytu. Najwyższy już czas, żeby świadomość taka upowszechniła się również szeroko w Polsce.

Co roku "Perspektywy" publikują rankingi szkół ponadgimnazjalnych, szkół wyższych, kierunków studiów i programów MBA. w czerwcu 2015 rodzina ta powiększyła się o nowego członka: Ranking Liceów STEM.

Celem Rankingu Liceów STEM jest budzenie w młodych ludziach pasji do takich przedmiotów jak matematyka, fizyka, chemia i informatyka – a następnie inspirowanie ich do podejmowania studiów na kierunkach inżynierskich i w naukach ścisłych.

Ranking wskazuje licea, które najlepiej przygotowują kandydatów na takie właśnie studia i mogą być inspirującym przykładem dla innych. Inicjatorzy rankingu są przekonani, że stanie się on rekomendacją zarówno dla kandydatów do liceów zainteresowanych naukami ścisłymi i technicznymi, jak i dla wiodących uczelni, ceniących absolwentów szkół ponadgimnazjalnych najlepiej kształcących w zakresie przedmiotów ścisłych.

Metodologia

Ranking Liceów STEM uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2014 r. zdawało minimum 12 maturzystów, a średnie wyniki szkoły z matematyki były nie mniejsze niż 0,75 średniej krajowej. Ranking został oparty na trzech kryteriach:

  • wynikach matury na poziomie rozszerzonym z przedmiotów: matematyka, fizyka i astronomia, chemia oraz informatyka (50%);
  • wynikach matury obowiązkowej z matematyki (25%);
  • sukcesach szkół w olimpiadach przedmiotowych, krajowych i międzynarodowych odpowiadających swoim profilem zakresowi STEM (25%).

Łącznie sklasyfikowano 200 najlepszych liceów STEM w Polsce.

W pierwszej edycji Rankingu Liceów STEM Perspektywy 2015 zwyciężyło XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie.

V LO z Bielska Białej zajęło miejsce czwarte.

W rankingu znalazły się jeszcze trzy szkoły z naszego miasta:

LO Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego- miejsce 72,

III LO im. Stefana Żeromskiego- miejsce 130

oraz

I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika- 191 miejsce.

Wszystkim szkołom: ich uczniom i kadrze pedagogicznej gratulujemy serdecznie osiągnięć, które pozwoliły na zajęcie  punktowanego miejsca w rankingu.

Pełna informacja na ten temat znajduje się pod adresem: http://www.rankingstem.perspektywy.pl/

 

Popkultura czy sztuka wysoka?

            Co łączy człowieka witruwiańskiego z Batmanem? Kultura elitarna i kultura popularna -zjawiska wykluczające się, czy dopełniające się? Czy możemy bez nich żyć? Czy w czasach demokracji podział na to, co elitarne i to, co popularne nadal obowiązuje?

            Przed tymi dylematami postawiono uczestników debaty, która miała miejsce 24 maja 2015 roku w Wyższej Szkole Administracji w Bielsku - Białej. Uczniowie klasy 2D zmierzyli się w walce na argumenty z przedstawicielami II LO im. Adama Asnyka. Dyskusję moderował Tomasz Gruszczyk ze Stowarzyszenia "Montaż". Obrona kultury popularnej nie była zadaniem łatwym, jednak nasi dyskutanci stanęli na wysokości zadania, dowodząc jak istotnym elementem codzienności są teksty kultury popularnej, nie tylko służące rozrywce, ale także często naświetlające problemy społeczne i niosące symboliczny przekaz wartości ważnych dla współczesnych społeczeństw. Dyskusję zakończyła konkluzja, że oba typy kultury, zarówno elitarna, jak i popularna, są nam niezbędne. I jedna i druga daje człowiekowi możliwości wszechstronnego rozwoju. Debata pozwoliła sprawdzić umiejętności retoryczne i perswazyjne dyskutantów, a także pokazała, jak ważna jest praca zespołowa.