Polsko-Niemieckie wymiany szkolne

Wymiana POLSKO-NIEMIECKA 2022

Najwięcej wspomnień z wymiany mieliśmy w drodze powrotnej.

Po czułych pożegnaniach na dworcu w Essen wsiedliśmy do autokaru i zaczęło się…. Każdy chciał coś powiedzieć, uff! wreszcie po polsku! Przekrzykiwaliśmy się dzieląc wrażeniami z 6-cio dniowego pobytu w Essen, gdzie mieszkaliśmy u naszych niemieckich rówieśników.

Do Essen przyjechaliśmy w niedzielę (25.09.2022) rano. Po zakwaterowaniu w rodzinach goszczących i krótkim odpoczynku spotkaliśmy się w szkole Gymnasium am Stoppenberg, wspólnie grillowaliśmy na otwartym terenie szkoły i braliśmy udział w różnych śmiesznych zabawach integracyjnych. Pomimo zmęczenia po podróży bardzo dobrze się bawiliśmy.

W poniedziałek (26.09.2022) pogoda nam nie dopisała i planowana wycieczka rowerowa została zastąpiona wizytą w Muzeum w dawnej kopalni Zollverein. Początkowo byliśmy zawiedzeni zmianą, ale wystawa pt. „Natura, kultura i historia Zagłębia Ruhry” o węglu, stali i pracy oraz o przyrodzie i historii okazała się dość ciekawa. W stołówce szkolnej zjedliśmy obiad, który składał się z jednego dania – ryż z sosem mięsnym, zestaw surówek i świeżych warzyw, owoce i deser. O 17tej spotkaliśmy się w kręgielni i graliśmy dwie rundy w mieszanych grupach polsko-niemieckich.

Wtorek (27.09.2022) spędziliśmy w Köln (Kolonia) – mieście oddalonym około 80 km od Essen. Było zimno, wietrznie i deszczowo, ale nie mieliśmy na to żadnego wpływu, więc nie zwracaliśmy uwagi na warunki atmosferyczne. Zwiedzaliśmy miasto z przewodnikiem oraz piękną gotycką katedrę, w której znajdują się relikwie Trzech Króli. W godzinach popołudniowo-wieczornych wróciliśmy pociągiem do Essen.