Wymagania- wos- klasy I
- Szczegóły
- Opublikowano: niedziela, 09, wrzesień 2012 19:51
- Odsłony: 2518
WYMAGANIA EDUKACYJNE - wiedza o społeczeństwie - zakres podstawowy
dla klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej- 2019/2020
Zasady ogólne:
Warunkiem wystawienia pozytywnej oceny półrocznej i rocznej jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych ( testy, kartkówki, zadania domowe, prezentacje, aktywność, prasówki)
Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie raz w ciągu półrocza (np nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów, prezentacji i lekcji powtórzeniowych oraz okresu bezpośrednio poprzedzającego klasyfikację).
Zaliczenie zaległego materiału, powstałego na skutek nieobecności ucznia, odbywa sie niezwłocznie po powrocie do szkoły na lekcji bądź na zajęciach dodatkowych po uzgodnienieniu z nauczycielem.
Uczeń poprawia oceny niedostateczne w terminie dwóch tygodni. Nauczyciel może wyrazić zgodę na poprawę innych ocen.
Temat (rozumiany jako lekcja) |
Wymagania na ocenę dopuszczającą
Uczeń: |
Wymagania na ocenę dostateczną
Uczeń: |
Wymagania na ocenę dobrą
Uczeń: |
Wymagania na ocenę bardzo dobrą
Uczeń: |
Wymagania na ocenę celującą
Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a ponadto: |
||
1. Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne |
|||||||
1–2. Podstawy i zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej |
– zna i wymienia podstawy ustroju Rzeczypospolitej |
– omawia zasady ustroju zawarte w konstytucji |
– rozróżnia władzę ustawodawczą, wykonawczą, sądowniczą i terytorialną w Rzeczypospolitej |
– ocenia realizację zasady praworządności w Polsce |
– analizuje podstawy prawne ustroju Rzeczypospolitej –określa wady i zalety konstytucji |
||
2. Młody obywatel w urzędzie |
|||||||
3. Obywatelstwo polskie i unijne |
– wyjaśnia pojęcie obywatelstwa |
– zna dokumenty, które regulują kwestie prawne obywatelstwa – omawia zasady nabywania obywatelstwa |
– porównuje prawa obywatela w Rzeczypospolitej i UE |
– analizuje zasady nabywania obywatelstwa polskiego i unijnego |
– uzasadnia swoją opinię na temat nieakceptowania przez Polskę prawa do podwójnego obywatelstwa |
||
4. Uzyskiwanie podstawowych dokumentów w RP |
– wyjaśnia, jak uzyskać podstawowe dokumenty: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy |
– wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z tematem: obowiązek meldunkowy, dowód rejestracyjny, paszport, faktura VAT |
– wypełnia wnioski o wydanie podstawowych dokumentów |
– analizuje dane dotyczące PESEL – omawia różnice przy rejestracji różnych pojazdów |
– uzasadnia konieczność posiadania świadectwa homologacji dla danego typu samochodu |
||
5. Udział obywatela w wyborach i referendach |
– wymienia formy udziału obywateli w życiu publicznym |
– omawia czynne i bierne prawo wyborcze |
– porównuje wybory na Prezydenta RP, do Parlamentu, samorządów terytorialnych i Parlamentu Europejskiego |
– przedstawia system wyborczy w Rzeczypospolitej |
– analizuje przyczyny niskiej frekwencji obywateli w wyborach i referendach |
||
6. Konstytucyjne prawo obywatela do informacji |
– wie, co to jest informacja publiczna |
– omawia prawo obywatela do informacji publicznej |
– rozróżnia sposoby udostępniania informacji publicznej |
– analizuje powody odmowy podania informacji publicznej |
– ocenia problem jawności życia publicznego |
||
7. Procedury odwoławcze od decyzji urzędów |
– zna dokumenty, które regulują procedury odwoławcze postępowania administracyjnego |
– wypełnia podanie i potrafi złożyć zażalenie na decyzję publiczną |
– rozróżnia formy odwoławcze od postępowania administracyjnego – omawia proces odwoławczy w Rzeczypospolitej |
– uzasadnia potrzeby zastosowania postępowania odwoławczego |
– dokonuje oceny problemów występujących w środowisku, w sprawie których można by skierować petycje do władz lokalnych |
||
3. Prawo i sądy |
|||||||
8. Pojęcie prawa i norm prawnych |
– wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z prawem |
– rozróżnia rodzaje norm prawnych – omawia funkcje prawa |
– wskazuje poszczególne elementy normy prawnej: hipotezę, dyspozycję i sankcję |
– ocenia kondycję naszego prawa – wyjaśnia, jakie prawo jest „dobre” |
– interpretuje zapisy przykładów norm prawnych |
||
9. Podstawowe zasady prawa i funkcjonowania sądów |
– wymienia konstytucyjne zasady funkcjonowania sądów |
– wyjaśnia znaczenie zasady domniemania niewinności |
– omawia najważniejsze zasady procesowe gwarantowane w konstytucji |
– wyjaśnia znaczenie udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości |
– analizuje pracę i funkcjonowanie polskiego wymiaru sprawiedliwości; sądownictwo polskie porównuje z sądownictwem w prawie anglosaskim |
||
10. Źródła i gałęzie prawa |
– zna źródła prawa obowiązującego w Polsce |
– omawia hierarchię aktów prawnych w Polsce |
– rozróżnia gałęzie i dziedziny prawa |
– analizuje poszczególne działy prawa międzynarodowego i europejskiego |
– uzasadnia, jakie znaczenie dla funkcjonowania państwa ma hierarchia aktów prawnych |
||
11. Wybrane zagadnienia prawa polskiego |
– wyjaśnia podstawowe pojęcia: przestępstwo, prawo karne, prawo cywilne, pozew itp. |
– omawia poszczególne dziedziny prawa – wie, czym się zajmują |
– formułuje dowolny pozew do sądu i uzasadnia go |
– pisze akt oskarżenia dotyczący naruszenia dowolnego artykułu prawa karnego
|
– interpretuje wybrane przepisy kodeksu karnego |
||
12. Uczestnicy procesu sądowego |
– wymienia uczestników procesu karnego i cywilnego |
– wyjaśnia poszczególne pojęcia związane z procesem karnym i cywilnym
|
– rozróżnia kolory żabotu, lamówek i mankietów sędziów, prokuratorów, obrońcy i radcy
|
– uzasadnia rolę czynnika społecznego w sądzie |
– analizuje osobowe źródła dowodowe i instytucję świadka koronnego |
||
13. Przebieg postępowania sądowego |
– zna etapy procesu karnego; wyjaśnia podstawowe pojęcia |
– omawia główne prawa, jakie przysługują ofierze, sprawcy i świadkowi przestępstwa
|
– sporządza zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa |
– ocenia problem obowiązku powiadomienia o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu |
– uzasadnia znaczenie mediacji w procesie karnym i cywilnym |
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
4. Bezpieczeństwo |
|||||||
14. Organy odpowiedzialne za porządek i bezpieczeństwo wewnętrzne państwa |
– wymienia instytucje, które realizują zadania w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego w Rzeczypospolitej |
– omawia zadania instytucji odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo wewnętrzne: Policji, ABW, Agencji Wywiadu, CBA, Straży miejskiej, Straży Granicznej, Ochrony kolei i BOR-u
|
– określa podstawowe uprawnienia policji i służb odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo wewnętrzne |
– przedstawia przykłady nadużywania uprawnień przez policję i inne służby odpowiedzialne za porządek i bezpieczeństwo |
– ocenia działalność instytucji odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo |
||
15. Problemy przestępczości w Polsce |
– wyjaśnia pojęcie przestępczości i patologii społecznej; zna jej przejawy |
– charakteryzuje zjawiska patologiczne wśród młodzieży |
– rozróżnia sposób postępowania i kary wobec nieletnich ze względu na wiek |
– proponuje sposoby uniknięcia przestępstwa i przeciwdziałania mu |
– uzasadnia swoją opinię na temat odpowiedzialności za popełnione zbrodnie
|
||
16. Przepisy prawne dotyczące sprzedaży i konsumpcji alkoholu, papierosów i narkotyków |
– zna przepisy dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych, używania tytoniu i wyrobów tytoniowych |
– wymienia kary, jakie grożą za wytwarzanie, sprowadzanie, udzielanie, ułatwianie i nakłanianie do zażywania substancji psychotropowych i odurzających |
– przedstawia sposób walki z „dopalaczami” |
– przedstawia argumenty za lub przeciw legalizacji narkotyków lekkich w Polsce |
– uzasadnia swoje stanowisko dotyczące zdelegalizowania wyrobów tytoniowych |
||
5. Edukacja i praca w Polsce i Unii Europejskiej |
|||||||
17. Prawa i obowiązki ucznia w RP |
– zna genezę praw dziecka |
– omawia prawa i obowiązki ucznia |
– charakteryzuje dokumenty, które odnoszą się do praw ucznia |
– dowodzi, czy instytucje, które zajmują się ochroną praw ucznia, spełniają swoje zadanie |
– analizuje dokumenty prawne; wyciąga wnioski |
||
18. Szkolnictwo wyższe w Polsce i Europie |
– zna strukturę szkolnictwa wyższego w Rzeczypospolitej i w Europie |
– omawia zasady przyjmowania na wyższe uczelnie w Polsce i Europie |
– charakteryzuje programy unijne dotyczące szkolnictwa wyższego |
– rozróżnia systemy nauki w zależności od organizacji zajęć i ze względu na organ prowadzący
|
– uzasadnia potrzebę podejmowania nauki w szkole wyższej |
||
19. Polska w strefie Schengen |
– wie, co to jest strefa Schengen i z czym ją powiązać |
– wyjaśnia podstawowe pojęcia związane ze strefą Schengen |
– charakteryzuje warunki bezpiecznego podróżowania po świecie |
– ocenia fakt przystąpienia Polski do strefy Schengen |
– uzasadnia korzyści i zagrożenia wynikające z członkostwa Polski w strefie Schengen
|
||
20. Zatrudnienie młodzieży i podejmowanie działalności gospodarczej |
– zna możliwości zarabiania przez młodych ludzi |
– podaje, jakie umowy mogą zawierać młodzi ludzie i jakie są zasady opodatkowania ich dochodów |
– charakteryzuje ogólne zasady podejmowania pracy i zakładania własnych przedsiębiorstw w Unii Europejskiej |
– sporządza Europass-CV |
– uzasadnia korzyści i zagrożenia wynikające z podejmowania działalności gospodarczej przez młodych ludzi
|
||
6.Prawa człowieka |
|||||||
21. Pojęcie i geneza praw człowieka |
– wyjaśnia znaczenie pojęcia prawa człowieka – wymienia naturalne prawa człowieka |
– rozróżnia trzy generacje praw człowieka i podaje przykładowe prawa |
– omawia najważniejsze dokumenty związane z prawami człowieka |
– przedstawia historyczny rodowód praw człowieka |
– analizuje dokumenty dotyczące praw człowieka |
||
22.Podstawowe prawa i wolności człowieka |
– wyjaśnia znaczenie pojęć: prawa i wolności człowieka |
– wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka |
– wyjaśnia, co oznacza, że prawa człowieka są powszechne, przyrodzone i niezbywalne |
– charakteryzuje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka |
– ocenia Konstytucję Rzeczpospolitej pod kątem praw człowieka |
||
23. Przykłady łamania praw człowieka |
– wyjaśnia znaczenie pojęcia: łamanie praw człowieka, i podaje ich przykłady |
– wyjaśnia przyczyny łamania praw człowieka |
– przedstawia na wybranych przykładach, w jaki sposób i dlaczego we współczesnym świecie są łamane prawa człowieka
|
– ocenia skuteczność ochrony praw człowieka w Polsce i na świecie |
– bierze udział w debacie klasowej, szkolnej lub internetowej na temat wybranych praw człowieka |
||
24. Ochrona dóbr osobistych – prawo do prywatności |
– wyjaśnia, na czym polega prawo do prywatności |
– wymienia ochronę danych osobowych i prawa obywatela w kontaktach z mediami jako przykłady prawa do prywatności
|
– wyszukuje przykłady naruszania prawa do prywatności |
– ocenia skuteczność ochrony dóbr osobistych w kontekście prawa do prywatności |
– uzasadnia potrzebę funkcjonowania prawa, które chroni dobra osobiste |
||
7. Ochrona praw i wolności |
|||||||
25. Gwarancje ochrony praw człowieka w RP |
– zna podstawę prawną ochrony praw człowieka w Polsce |
– przedstawia główne środki ochrony praw i wolności w Polsce |
– wyszukuje przykłady działań podejmowanych w celu ochrony praw człowieka przez wybrane instytucje |
– charakteryzuje działalność sądów powszechnych i administracyjnych, Trybunału Konstytucyjnego i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji |
– ocenia, na ile zawarte w Konstytucji RP gwarancje praw człowieka są wystarczające |
||
26. Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka |
– zna instytucje państwowe powołane do ochrony praw i wolności człowieka |
– opisuje sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka |
– określa podstawowe zadania Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka |
– ocenia, czy w Polsce są przestrzegane prawa dziecka i prawa ucznia |
– pisze prostą skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka według podanego wzoru
|
||
27. Europejski system ochrony praw człowieka |
– zna Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu |
– przedstawia strukturę międzynarodowego systemu ochrony praw człowieka: system międzyrządowy (system uniwersalny i systemy regionalne) i organizacje pozarządowe
|
– określa sposób złożenia petycji do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu |
– charakteryzuje działalność instytucji wchodzących w skład Europejskiego systemu ochrony praw człowieka |
– uzasadnia znaczenie działalności Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu dla ochrony praw człowieka |
||
28. Działalność organizacji pozarządowych |
– wyjaśnia znaczenie pojęcia „organizacja pozarządowa” |
– wymienia najważniejsze organizacje pozarządowe ochrony praw człowieka działające w Polsce i na świecie |
– przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje pozarządowe broniące praw człowieka
|
– charakteryzuje działalność organizacji pozarządowych w Polsce |
– w miarę swoich możliwości włącza się w wybrane działania organizacji pozarządowych |
||
29. Przejawy szowinizmu, rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii i homofobii |
– wyjaśnia znaczenie pojęć: szowinizm, rasizm, antysemityzm, ksenofobia i homofobia |
– rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu, ksenofobii i homofobii |
– charakteryzuje szowinizm, rasizm, antysemityzm, ksenofobię i homofobię
|
– uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się omawianym formom dyskryminacji i braku tolerancji |
– uzasadnia swoje stanowisko dotyczące zaangażowania się w wybrane działania na rzecz równości i tolerancji
|
Wiedza o społeczeństwie
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 14, czerwiec 2011 09:52
- Odsłony: 1777
Przypominam uczniom zainteresowanym Olimpiadą Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, że eliminacje szkolne odbędą się w piątek 18 listopada o godz. 7.30 w sali nr 11. Zapraszam wszystkich do udziału i proszę o zgłoszenie uczestnictwa do 17 listopada. Izabela Lasler.