Wymagania- wos- klasy I

 

 WYMAGANIA EDUKACYJNE - wiedza o społeczeństwie - zakres podstawowy

dla klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej- 2019/2020

Zasady ogólne:

Warunkiem wystawienia pozytywnej oceny półrocznej i rocznej jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych ( testy, kartkówki, zadania domowe, prezentacje, aktywność, prasówki)

Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie  raz w ciągu półrocza (np nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów, prezentacji i lekcji powtórzeniowych oraz okresu bezpośrednio poprzedzającego klasyfikację).

Zaliczenie zaległego materiału, powstałego na skutek nieobecności ucznia, odbywa sie niezwłocznie po powrocie do szkoły na lekcji bądź na zajęciach dodatkowych po uzgodnienieniu z nauczycielem.

Uczeń poprawia oceny niedostateczne w terminie dwóch tygodni. Nauczyciel może wyrazić zgodę na poprawę innych ocen.

Temat (rozumiany jako lekcja)

Wymagania

na ocenę

dopuszczającą

 

Uczeń:

Wymagania

na ocenę

dostateczną

 

Uczeń:

Wymagania

na ocenę

dobrą

 

Uczeń:

Wymagania

na ocenę

bardzo dobrą

 

Uczeń:

Wymagania

na ocenę

celującą

 

Uczeń opanował wymagania na ocenę bardzo dobrą, a

ponadto:

1. Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne

1–2. Podstawy i zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej

– zna i wymienia podstawy ustroju Rzeczypospolitej

– omawia zasady ustroju zawarte w konstytucji

– rozróżnia władzę ustawodawczą, wykonawczą, sądowniczą i terytorialną w Rzeczypospolitej

– ocenia realizację zasady praworządności w Polsce

– analizuje podstawy prawne ustroju Rzeczypospolitej

–określa wady i zalety konstytucji

2. Młody obywatel w urzędzie

3.  Obywatelstwo polskie i unijne

– wyjaśnia pojęcie obywatelstwa

– zna dokumenty, które regulują kwestie prawne obywatelstwa

– omawia zasady nabywania obywatelstwa

– porównuje prawa obywatela w Rzeczypospolitej i UE

– analizuje zasady nabywania obywatelstwa polskiego i unijnego

– uzasadnia swoją opinię na temat nieakceptowania przez Polskę prawa do podwójnego obywatelstwa

4.  Uzyskiwanie podstawowych dokumentów w RP

– wyjaśnia, jak uzyskać podstawowe dokumenty: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy

– wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z tematem: obowiązek meldunkowy, dowód rejestracyjny, paszport, faktura VAT

– wypełnia wnioski o wydanie podstawowych dokumentów

– analizuje dane dotyczące PESEL

– omawia różnice przy rejestracji różnych pojazdów

– uzasadnia konieczność posiadania świadectwa homologacji dla danego typu samochodu

5.  Udział obywatela w wyborach i referendach

– wymienia formy udziału obywateli w życiu publicznym

– omawia czynne i bierne prawo wyborcze

– porównuje wybory na Prezydenta RP, do Parlamentu, samorządów terytorialnych i Parlamentu Europejskiego

– przedstawia system wyborczy w Rzeczypospolitej

– analizuje przyczyny niskiej frekwencji obywateli w wyborach i referendach

6.  Konstytucyjne prawo obywatela do informacji

– wie, co to jest informacja publiczna

– omawia prawo obywatela do informacji publicznej

– rozróżnia sposoby udostępniania informacji publicznej

– analizuje powody odmowy podania informacji publicznej

– ocenia problem jawności życia publicznego

7.  Procedury odwoławcze od decyzji urzędów

– zna dokumenty, które regulują procedury odwoławcze postępowania administracyjnego

– wypełnia podanie i potrafi złożyć zażalenie na decyzję publiczną

– rozróżnia formy odwoławcze od postępowania administracyjnego

– omawia proces odwoławczy w Rzeczypospolitej

– uzasadnia potrzeby zastosowania postępowania odwoławczego

– dokonuje oceny problemów występujących w środowisku, w sprawie których można by skierować petycje do władz lokalnych

3. Prawo i sądy

8.  Pojęcie prawa i norm prawnych

– wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z prawem

– rozróżnia rodzaje norm prawnych

– omawia funkcje prawa

– wskazuje poszczególne elementy normy prawnej: hipotezę, dyspozycję i sankcję

– ocenia kondycję naszego prawa

– wyjaśnia, jakie prawo jest „dobre”

– interpretuje zapisy przykładów norm prawnych

9.  Podstawowe zasady prawa i funkcjonowania sądów

– wymienia konstytucyjne zasady funkcjonowania sądów

– wyjaśnia znaczenie zasady domniemania niewinności

– omawia najważniejsze zasady procesowe gwarantowane w konstytucji

– wyjaśnia znaczenie udziału obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości

– analizuje pracę i funkcjonowanie polskiego wymiaru sprawiedliwości; sądownictwo polskie porównuje z sądownictwem w prawie anglosaskim

10.  Źródła i gałęzie prawa

– zna źródła prawa obowiązującego w Polsce

– omawia hierarchię aktów prawnych w Polsce

– rozróżnia gałęzie i dziedziny prawa

– analizuje poszczególne działy prawa międzynarodowego i europejskiego

– uzasadnia, jakie znaczenie dla funkcjonowania państwa ma hierarchia aktów prawnych

11. Wybrane zagadnienia prawa polskiego

– wyjaśnia podstawowe pojęcia: przestępstwo, prawo karne, prawo cywilne, pozew itp.

– omawia poszczególne dziedziny prawa

– wie, czym się zajmują

– formułuje dowolny pozew do sądu i uzasadnia go

– pisze akt oskarżenia dotyczący naruszenia dowolnego artykułu prawa karnego

 

– interpretuje wybrane przepisy kodeksu karnego

12.  Uczestnicy procesu sądowego

– wymienia uczestników procesu karnego i cywilnego

– wyjaśnia poszczególne pojęcia związane z procesem karnym i cywilnym

 

– rozróżnia kolory żabotu, lamówek i mankietów sędziów, prokuratorów, obrońcy i radcy

 

– uzasadnia rolę czynnika społecznego w sądzie

– analizuje osobowe źródła dowodowe i instytucję świadka koronnego

13.  Przebieg postępowania sądowego

– zna etapy procesu karnego; wyjaśnia podstawowe pojęcia

– omawia główne prawa, jakie przysługują ofierze, sprawcy i świadkowi przestępstwa

 

– sporządza zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa

– ocenia problem obowiązku powiadomienia o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu

– uzasadnia znaczenie mediacji w procesie karnym i cywilnym

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Bezpieczeństwo

14.  Organy odpowiedzialne za porządek i bezpieczeństwo wewnętrzne państwa

– wymienia instytucje, które realizują zadania w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego w Rzeczypospolitej

– omawia zadania instytucji odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo wewnętrzne: Policji, ABW, Agencji Wywiadu, CBA, Straży miejskiej, Straży Granicznej, Ochrony kolei i BOR-u

 

– określa podstawowe uprawnienia policji i służb odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo wewnętrzne

– przedstawia przykłady nadużywania uprawnień przez policję i inne służby odpowiedzialne za porządek i bezpieczeństwo

– ocenia działalność instytucji odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo

15.  Problemy przestępczości w Polsce

– wyjaśnia pojęcie przestępczości i patologii społecznej; zna jej przejawy

– charakteryzuje zjawiska patologiczne wśród młodzieży

– rozróżnia sposób postępowania i kary wobec nieletnich ze względu na wiek

– proponuje sposoby uniknięcia  przestępstwa i przeciwdziałania mu

– uzasadnia swoją opinię na temat odpowiedzialności za popełnione zbrodnie

 

16.  Przepisy prawne dotyczące sprzedaży i konsumpcji alkoholu, papierosów i narkotyków

– zna przepisy dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych, używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

– wymienia kary, jakie grożą za wytwarzanie, sprowadzanie, udzielanie, ułatwianie i nakłanianie do zażywania substancji psychotropowych i odurzających

– przedstawia sposób walki z „dopalaczami”

– przedstawia argumenty za lub przeciw legalizacji narkotyków lekkich w Polsce

– uzasadnia swoje stanowisko dotyczące zdelegalizowania wyrobów tytoniowych

5. Edukacja i praca w Polsce i Unii Europejskiej

17.  Prawa i obowiązki ucznia w RP

– zna genezę praw dziecka

– omawia prawa i obowiązki ucznia

– charakteryzuje dokumenty, które odnoszą się do praw ucznia

– dowodzi, czy instytucje, które zajmują się ochroną praw ucznia, spełniają swoje zadanie

– analizuje dokumenty prawne; wyciąga wnioski

18. Szkolnictwo wyższe w Polsce i Europie

– zna strukturę szkolnictwa wyższego w Rzeczypospolitej i w Europie

– omawia zasady przyjmowania na wyższe uczelnie w Polsce i Europie

– charakteryzuje programy unijne dotyczące szkolnictwa wyższego

– rozróżnia systemy nauki w zależności od organizacji zajęć i ze względu na organ prowadzący

 

– uzasadnia potrzebę podejmowania nauki w szkole wyższej

19. Polska w strefie Schengen

– wie, co to jest strefa Schengen i z czym ją powiązać

– wyjaśnia podstawowe pojęcia związane ze strefą Schengen

– charakteryzuje warunki bezpiecznego podróżowania po świecie

– ocenia fakt przystąpienia Polski do strefy Schengen

– uzasadnia korzyści i zagrożenia wynikające z członkostwa Polski w strefie Schengen

 

20.  Zatrudnienie młodzieży i podejmowanie działalności gospodarczej

– zna możliwości zarabiania przez młodych ludzi

– podaje, jakie umowy mogą zawierać młodzi ludzie i jakie są zasady opodatkowania ich dochodów

– charakteryzuje ogólne zasady podejmowania pracy i zakładania własnych przedsiębiorstw w Unii Europejskiej

– sporządza Europass-CV

– uzasadnia korzyści i zagrożenia wynikające z podejmowania działalności gospodarczej przez młodych ludzi

 

6.Prawa człowieka

21.  Pojęcie i geneza praw człowieka

– wyjaśnia znaczenie pojęcia prawa człowieka

– wymienia naturalne prawa człowieka

– rozróżnia trzy generacje praw człowieka i podaje przykładowe prawa

– omawia najważniejsze dokumenty związane z prawami człowieka

– przedstawia historyczny rodowód praw człowieka

– analizuje dokumenty dotyczące praw człowieka

22.Podstawowe prawa i wolności człowieka

– wyjaśnia znaczenie pojęć: prawa i wolności człowieka

– wymienia podstawowe prawa i wolności człowieka

– wyjaśnia, co oznacza, że prawa człowieka są powszechne, przyrodzone i niezbywalne

– charakteryzuje najważniejsze postanowienia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji

o Prawach Dziecka

– ocenia Konstytucję Rzeczpospolitej pod kątem praw człowieka

23. Przykłady łamania praw człowieka

– wyjaśnia znaczenie pojęcia: łamanie praw człowieka, i podaje ich przykłady

– wyjaśnia przyczyny łamania praw człowieka

– przedstawia na wybranych przykładach, w jaki sposób i dlaczego we współczesnym świecie są łamane prawa człowieka

 

– ocenia skuteczność ochrony praw człowieka w Polsce i na świecie

– bierze udział w debacie klasowej, szkolnej lub internetowej na temat wybranych praw człowieka

24. Ochrona dóbr osobistych – prawo do prywatności

– wyjaśnia, na czym polega prawo do prywatności

– wymienia ochronę danych osobowych i prawa obywatela w kontaktach z mediami jako przykłady prawa do prywatności

 

– wyszukuje przykłady naruszania prawa do prywatności

– ocenia skuteczność ochrony dóbr osobistych w kontekście prawa do prywatności

– uzasadnia potrzebę funkcjonowania prawa, które chroni dobra osobiste

7. Ochrona praw i wolności

25. Gwarancje ochrony praw człowieka w RP

– zna podstawę prawną ochrony praw człowieka w Polsce

– przedstawia główne środki ochrony praw i wolności w Polsce

– wyszukuje przykłady działań  podejmowanych w celu ochrony praw człowieka przez wybrane instytucje

– charakteryzuje działalność sądów powszechnych i administracyjnych, Trybunału Konstytucyjnego i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

– ocenia, na ile zawarte w Konstytucji RP gwarancje praw człowieka są wystarczające

26.  Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka

– zna instytucje państwowe powołane do ochrony praw i wolności człowieka

– opisuje sposób działania Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka

– określa podstawowe zadania Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka

– ocenia, czy w Polsce są przestrzegane prawa dziecka i prawa ucznia

– pisze prostą skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka według podanego wzoru

 

27. Europejski system ochrony praw człowieka

– zna  Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu

– przedstawia strukturę międzynarodowego systemu ochrony praw człowieka: system międzyrządowy (system uniwersalny i systemy regionalne) i organizacje pozarządowe

 

– określa sposób  złożenia petycji do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu

– charakteryzuje działalność instytucji wchodzących w skład Europejskiego systemu ochrony praw człowieka

– uzasadnia znaczenie działalności Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu dla ochrony praw człowieka

28.  Działalność organizacji pozarządowych

– wyjaśnia znaczenie pojęcia „organizacja pozarządowa”

– wymienia najważniejsze organizacje pozarządowe ochrony praw człowieka działające w Polsce i na świecie

– przedstawia na przykładach działania podejmowane przez ludzi i organizacje pozarządowe broniące praw człowieka

 

– charakteryzuje działalność organizacji pozarządowych w Polsce

– w miarę swoich możliwości włącza się w wybrane działania organizacji pozarządowych

29. Przejawy szowinizmu, rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii i homofobii

– wyjaśnia znaczenie pojęć: szowinizm, rasizm, antysemityzm, ksenofobia i homofobia

– rozpoznaje przejawy rasizmu, szowinizmu, antysemityzmu, ksenofobii i homofobii

– charakteryzuje szowinizm, rasizm, antysemityzm, ksenofobię i homofobię

 

– uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się omawianym formom dyskryminacji i braku tolerancji

– uzasadnia swoje stanowisko dotyczące zaangażowania się w wybrane działania na rzecz równości i tolerancji

 

Wiedza o społeczeństwie

Przypominam uczniom  zainteresowanym Olimpiadą Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, że eliminacje szkolne odbędą się w piątek 18 listopada o godz. 7.30 w sali nr 11.  Zapraszam wszystkich do udziału i proszę o zgłoszenie uczestnictwa do 17 listopada. Izabela Lasler.