Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania dla klasy 2a

 

 

Wymagania edukacyjne oraz

przedmiotowy system oceniania

z języka niemieckiego

dla klasy 2a

 

 

Nauczyciel: Iwona Chmielewska

 

Podstawą Przedmiotowego Systemu Oceniania z języka niemieckiego na poziomie klasy 2. szkół ponadgimnazjalnych jest Program nauczania języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych. Kurs podstawowy, autorstwa Danuty Kin i Moniki Ostrowskiej-Polak, realizowany z wykorzystaniem podręcznika Expedition Deutsch 1B (nr dopuszczenia: 350/2/2011). Zgodnie z tym programem uczeń powinien:

 

1.   poznawać słownictwozwiązane z następującymi tematami:

 

Czas wolny:

• nazwy ferii szkolnych

• słownictwo związane z podawaniem terminów

      • słownictwo związane z rezerwacją pokoju w hotelu

      • nazwy dyscyplin sportowych

      • nazwy sprzętu sportowego

      • czynności wykonywane w czasie wolnym

      • słownictwo związane z możliwościami spędzania czasu wolnego

 

Zakupy:

• nazwy rodzajów sklepów

• nazwy produktów spożywczych i opakowań

• słownictwo związane z robieniem zakupów w sklepie spożywczym i odzieżowym

• nazwy części garderoby

• słownictwo związane z orientowaniem się w centrum handlowym

 

Jedzenie:

• nazwy lokali gastronomicznych

• słownictwo związane z umawianiem się na spotkanie z koleżanką/ kolegą

• nazwy potraw i napojów

• słownictwo związane z zamawianiem jedzenia w restauracji

• nazwy potraw

• słownictwo związane z przygotowywaniem potraw (przepis kulinarny)

• słownictwo związane z nakrywaniem do stołu

 

Przyjęcie:

• nazwy świąt i uroczystości rodzinnych

• słownictwo związane z zapraszaniem znajomych na przyjęcie

• słownictwo związane z odrzucaniem lub przyjmowaniem zaproszenia

• nazwy czynności wykonywanych w celu przygotowania przyjęcia

• nazwy prezentów

• wyrażanie podziękowania za prezenty

• słownictwo związane z opisywaniem przebiegu imprezy

• słownictwo związane z wyrażaniem zdania na temat przyjęcia i prezentów

 

 

Podróżowanie:

• nazwy miejsc, w których można spędzać wakacje

• nazwy środków lokomocji

• słownictwo dotyczące form zakwaterowania

• słownictwo związane z planowaniem wakacji

• słownictwo związane z przygotowaniami do wyjazdu

• słownictwo dotyczące kupowania biletu na pociąg

• słownictwo dotyczące pisania pozdrowień z wakacji

 

 

2.   ćwiczyć umiejętności w zakresie czterech podstawowych sprawności językowych,

      obejmujących:

 

 A.   rozumienie ze słuchu, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

      • zrozumieć polecenia i instrukcje nauczyciela związane z sytuacją w klasie

      • zrozumieć globalnie i selektywnie sens słuchanych tekstów: potrafi określić główną myśl

        tekstu, zrozumieć ogólny sens usłyszanej sytuacji komunikacyjnej, a także wyszukać

        ważne dla siebie informacje oraz stwierdzić, która z podanych informacji jest

        prawdziwa, a która nie

      • zrozumieć pytania i wypowiedzi, zawierające poznany materiał leksykalno-gramatyczny

        w ramach danego zakresu tematycznego

      • rozpoznać ze słuchu poznane słowa i wyrażenia

      • powtórzyć głoski, wyrazy i zdania według usłyszanego wzoru

 

B.   mówienie, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

      • udzielać informacji i uzyskiwać informacje, dotyczące: terminów ferii, dyscyplin sportowych, jakie uprawia, godzin otwarcia sklepów, kupowanych artykułów, lokali gastronomicznych znajdujących się w pobliżu, posiłków, przyjęcia, urlopu, ceny biletu kolejowego, połączeń kolejowych

      • opowiadać o: swojej aktywności sportowej i o tym, czego chciałby się nauczyć, swoich

        obowiązkach i przyjemnościach, sklepach w swojej okolicy, swoich posiłkach i posiłkach

        innych osób, uroczystościach rodzinnych, przygotowaniach do przyjęcia,

        przygotowaniach do podróży

      • opisywać: części garderoby, wygląd osób, przygotowanie ulubionej potrawy, przebieg

        przyjęcia

      • opowiadać na podstawie notatki lub schematu

      • rozpoczynać, podtrzymywać i kończyć rozmowę

      • zarezerwować pokój hotelowy

      • zakupić bilet kolejowy

      • wyrażać swoją opinię na temat prezentów, przyjęcia, jedzenia, wyglądu osób, oferty

        biura podróży

      • umówić się z koleżanką, kolegą do restauracji lub kawiarni

      • zamówić jedzenie w restauracji

      • zapraszać kogoś na przyjęcie

      • przyjmować lub odrzucać propozycję

      • uzasadniać odrzucenie zaproszenia

      • wyrażać podziękowania

      • opisywać obrazek

     

C.   czytanie ze zrozumieniem, w ramach tej sprawności uczeń:

      • rozumie pojedyncze słowa, zwroty, wyrażenia i zdania, związane z danym tematem

      • rozumie polecenia w podręczniku i zeszycie ćwiczeń

      • rozumie globalnie i selektywnie teksty o znanej tematyce i strukturach gramatycznych

        (krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i inne teksty informacyjne, e-mail, SMS,

         kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu)

      • potrafi ogólnie zrozumieć dłuższe teksty, posługując się słownikiem dwujęzycznym

 

D.   pisanie, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

      • rozpoznawać różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu

      • pisać pojedyncze wyrazy, zwroty i wyrażenia oraz zdania

      • napisać prosty tekst użytkowy, taki jak: list, e-mail, SMS, menu, zaproszenie, notatkę,

        kartkę pocztową z pozdrowieniami

      • odpowiedzieć pisemnie na pytania do czytanego lub słuchanego tekstu      

      • tworzyć krótkie opisy i opowiadania

 

3.   poznawać i stosować struktury gramatyczne:

      • forma möchte

      • zaimki dzierżawcze w mianowniku

      • okolicznik miejsca w celowniku i bierniku

      • pytania wo? i wohin?

      • formy przymiotnika w mianowniku i bierniku po rodzajniku nieokreślonym

      • zaimek osobowy w celowniku

      • tryb rozkazujący w liczbie pojedynczej i mnogiej

      • czasowniki modalne müssen i sollen

      • rekcja czasownika: gratulieren, danken, sich freuen

      • przeczenie nicht

      • zdania podrzędnie złożone z weil

 

4.   kształcić umiejętność pracy z różnymi rodzajami tekstów, takimi jak:

      • e-mail

      • SMS

      • dialog

      • ankieta

      • kartka pocztowa

      • menu

      • zaproszenie

      • przepis kulinarny

      • notatka

      • ogłoszenie

      • oferta biur podróży

      • bilet kolejowy

      • rozkład jazdy

      • formularz

      • tekst narracyjny

     

 

5.   znać nazwy typowych dań kuchni niemieckiej, austriackiej i szwajcarskiej, wiedzieć, jakie

      są ulubione miejsca spędzania wakacji mieszkańców państw niemieckiego obszaru

      językowego.

 

6.   rozwijać umiejętności wchodzące w skład kompetencji kluczowych,

      a wykraczające poza kompetencję językową, takiejak:

      •  wykonywanie zadań w toku pracy własnej i zespołowej

      •  twórcze rozwiązywanie zadań problemowych, samodzielne wyszukiwanie
        i gromadzenie potrzebnych informacji poprzez planowanie i realizowanie różnorodnych

        projektów językowych

      •  kontrola i ocena własnego uczenia się poprzez rozwiązywanie ćwiczeń samooceny

        w części Kein Problem für mich! oraz ABI-FITNESS-STUDIO   

      •  stosowanie strategii uczenia się i rozwój autonomii.    

 

Ogólne zasady oceniania

 

Zgodnie z programem nauczania oraz na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania nauczyciel dokonujący oceny wiedzy i umiejętności ucznia na lekcji języka niemieckiego
w klasie 2. szkoły ponadgimnazjalnej, powinien uwzględnić następujące wskazówki:

 

1. Wiedza i umiejętności uczniów powinny być sprawdzane możliwie jak najczęściej, np. po

    każdej przeprowadzonej lekcji, po szeregu lekcji na dany temat lub po zakończeniu

    kolejnego rozdziału w podręczniku.

2. Kontrola wiedzy i umiejętności uczniów może przyjmować dwie formy: pisemną i ustną,

    dzięki czemu uczeń ma możliwość otrzymania pełnej i systematycznej informacji na temat

    przebiegu swojego procesu uczenia się.

3. Uczeń powinien mieć możliwość samodzielnej ewaluacji własnych postępów w nauce

    poprzez regularne wypełnianie testów i zadań przeznaczonych do samooceny, jak również

    poprzez inne formy samooceny wprowadzone przez nauczyciela.

4. W ocenie różnorodnej pracy projektowej, jak: projekty językowe i realioznawcze, klasowe

    i międzyklasowe konkursy recytatorskie, projekty internetowe i in. pod uwagę brane jest w

    znacznym stopniu zaangażowanie uczniów w wykonywane zadanie.

5. Praca w grupie, w której uczeń rozwiązuje zadania, prowadzi dialogi, uczestniczy w grach

    i zabawach językowych, umożliwia dokonanie oceny, zarówno przez nauczyciela, jak

    również przez uczniów. Jednocześnie praca w grupie podlega ocenie jako umiejętność

    wchodząca w skład kompetencji kluczowych, kształtuje bowiem kompetencje społeczne.

6. Podczas lekcji języka niemieckiego oceniana jest również aktywność uczniów. Nauczyciel

    odnotowuje ją w dzienniku, o czym powiadamia ucznia. Za różne formy aktywności ucznia,

    takie jak: dobrowolne zgłaszanie się do odpowiedzi, samodzielne wykonywanie dodatkowych zadań, pomoc innym uczniom w rozwiązywaniu zadań, rozumieniu zagadnień i ćwiczeniu sprawności językowej, pomoc w organizowaniu projektów językowych, gier i zabaw itp., mogą być przyznawane plusy (3 plusy – ocena bardzo dobra).

7. Udział w konkursach przedmiotowych, w zależności od uzyskanych wyników, wpływa na

    podwyższenie oceny końcowej.

8. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych za każdą sprawność

    językową: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie.

    Sprawności te mogą być sprawdzane za pomocą następujących form:

    • odpowiedź ustna,

    • zadania domowe,

    • kartkówka z aktualnego materiału,

    • praca klasowa z poszczególnych rozdziałów tematycznych.

9. Pisemne formy testów i sprawdzianów i kartkówek są oceniane zgodnie z WSO

      Uczeń może uzyskać ocenę celującą ze sprawdzianu, jeśli poprawnie rozwiąże
      wszystkie zadania zawarte w teście oraz wykona nieobowiązkowe zadania półotwarte lub

      otwarte, punktowane dodatkowo.

10. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej lub dopuszczającej uczeń ma możliwość jej poprawy.

11. Uczeń może być dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych.

      W takim przypadku nauczyciel zobowiązany jest odnotować tę informację w dzienniku

      lekcji.

13. Nieprzygotowanie do pracy klasowej jest przyjmowane jedynie w przypadku dłuższej

      choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów)

      lub wychowawcę. W przypadku nieobecności ucznia na pracy klasowej, uczeń ma

      obowiązek napisać ją w wyznaczonym przez nauczyciela terminie, zgodnie z przyjętym

      przez szkołę Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

14. Poprawianie oceny przez ucznia przed końcem semestru lub roku nie jest możliwe.

15. Brak zdolności artystycznych ucznia, np. w zakresie śpiewania, nie ma wpływu na ocenę

      wykonanego zadania, jeśli cel zadania został przez niego zrealizowany, a uczeń

      wykazywał duże zaangażowanie w wykonanie zadania.

16. Zaangażowanie uczniów w pracę i motywacja do nauki powinny znaleźć

      odzwierciedlenie w wyższej ocenie.

17. Przy ocenie prac pisemnych ucznia dyslektycznego, ze względu na trudności

      grafomotoryczne, nie powinny być brane pod uwagę błędy ortograficzne.

 

 

 

 

Szczegółowe kryteria oceniania

 

 

 

Sprawności językowe:

 

A. Rozumienie ze słuchu

W rozwijaniu tej sprawności językowej w klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej kładzie się nacisk na kształcenie u uczniów umiejętności rozumienia globalnego oraz selektywnego tekstu. Sprawność ta jest ćwiczona za pomocą zadań zamkniętych oraz półotwartych, do których należy:

• rozpoznawanie kontekstu sytuacyjnego usłyszanego tekstu

• rozpoznawanie głównej myśli/głównego tematu słuchanego tekstu

• zadania wielokrotnego wyboru

• zadania prawda/fałsz

• podawanie kolejności usłyszanych informacji

• uzupełnianie luk w zdaniach lub w tekście na podstawie wysłuchanych informacji

• przyporządkowanie ilustracji, zdjęć do wysłuchanych tekstów

• przyporządkowanie wypowiedzi/ informacji do poszczególnych osób występujących w

  tekście

• odgrywanie scenek/dialogów na podstawie usłyszanego tekstu

• tworzenie notatek na podstawie słuchanego tekstu

• odnajdywanie i korygowanie błędnych informacji na podstawie usłyszanego tekstu

• zaznaczanie informacji na rysunku/obrazku.

 

KRYTERIA OCENY ROZUMIENIA ZE SŁUCHU

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• bez większego trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-skutkowych, nawet jeśli zawarte są w nich nowe struktury leksykalno-gramatyczne.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

• bez większego trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim, formułowane przez różne
   osoby i zawierające znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

• rozumie sens sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje, nie popełniając

  błędów leksykalnych i gramatycznych

• sprawnie wyszukuje informacje ogólne i szczegółowe w  wypowiedziach, dialogach,

  komunikatach

• w pełni rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na

  nie reaguje.

 

Ocena dobra

Uczeń:

• w znacznym stopniu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim, formułowane przez różne

  osoby i zawierające znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

• rozumie sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje,

  a drobne błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócają komunikacji

• sprawnie wyszukuje informacje ogólne i szczegółowe w nieskomplikowanych

   wypowiedziach, dialogach, komunikatach

• rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie

  reaguje.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• rozumie dużą część prostych wypowiedzi w języku niemieckim, formułowanych przez różne

  osoby i zawierających znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

• przeważnie rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz przeważnie

  prawidłowo na nie reaguje; błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócają w znaczącym

  stopniu komunikacji

• wyszukuje większość szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,

  dialogach, komunikatach

• rozumie większą część prostych instrukcji nauczyciela, formułowanych w języku

  niemieckim i zazwyczaj prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• rozumie niewielką część wypowiedzi w języku niemieckim, zawierających

  słownictwo i struktury gramatyczne ujęte w programie nauczania

• przeważnie rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych oraz często

  reaguje na nie nieprawidłowo; błędy gramatyczne i leksykalne powodują nierzadko

  zakłócenie komunikacji

• wyszukuje jedynie niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach,

  dialogach, komunikatach

• rozumie niektóre proste instrukcje i polecenia nauczyciela formułowane w języku

  niemieckim oraz nie zawsze prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń :

• nie rozumie najprostszych wypowiedzi w języku niemieckim

• rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych lub nie rozumie

  ich wcale; ma problem z prawidłowym reagowaniem na nie lub nie reaguje wcale

• nie potrafi wyszukać szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,

  dialogach, komunikatach

• nie rozumie prostych instrukcji i poleceń nauczyciela formułowanych w języku niemieckim.

 

 

B.Mówienie

Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta jest rozwijana w ramach następujących obszarów:

• udzielanie i uzyskiwanie informacji dotyczących sytuacji przewidzianych w programie

   nauczania

• inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy w typowych sytuacjach komunikacyjnych

• opowiadanie o wydarzeniach dotyczących sytuacji przewidzianych w programie nauczania

• formułowanie opisów

• formułowanie wypowiedzi na podstawie materiału stymulującego

• reagowanie w typowej sytuacji komunikacyjnej, określonej w programie nauczania

• poprawne wypowiadanie wyrazów w języku niemieckim

 

 

KRYTERIA OCENY MÓWIENIA

 

Ocena celująca

Uczeń

• spełnia wszystkie kryteria na przewidziane ocenę bardzo dobrą

• tworzy wypowiedzi ustne, jakościowo wykraczające poza zakres programu

  nauczania, np. poza zakres leksykalny, gramatyczny, wypowiedź cechuje się płynnością i oryginalnością, temat został ujęty w ciekawy sposób.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

• swobodnie zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nie

  popełniając przy tym błędów językowych i gramatycznych

• swobodnie wyraża swoje zdanie na dany temat, używając bogatego słownictwa

  i poprawnych struktur gramatycznych

• bezbłędnie reaguje na zaistniałą sytuację komunikacyjną

• potrafi bezbłędnie i płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania

  oraz formułować opisy ustne przewidziane w programie nauczania

• płynnie inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę, dotyczącą typowych sytuacji

• potrafi stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji

• jego wypowiedzi są całkowicie poprawne pod względem fonetycznym, bez błędów

  w wymowie i intonacji.

 

Ocena dobra

Uczeń:

• zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego; nieliczne błędy

  językowe nie zakłócają komunikacji

• wyraża swoje zdanie na dany temat, używa dość bogatego słownictwa i poprawnych

  struktur gramatycznych

• potrafi dość płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania oraz

  formułować krótkie opisy

• inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę, dotyczącą typowych sytuacji; nieliczne

  błędy językowe nie utrudniają komunikacji

• poprawnie reaguje w typowych sytuacjach określonych w programie nauczania; nieliczne

  błędy językowe nie zakłócają komunikacji

• prawie zawsze stosuje środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji

• jego wypowiedzi są poprawne pod względem fonetycznym, bez istotnych błędów

  w wymowie i intonacji.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• z pomocą nauczyciela lub innych uczniów zadaje proste pytania i udziela prostych

  odpowiedzi; używa przy tym prostego słownictwa i prostych form gramatycznych, jednak

  nie zawsze poprawnych

• potrafi wyrazić w prosty sposób swoje zdanie na dany temat, choć widoczne są błędy

  leksykalne i gramatyczne

• potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania

• potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma jednak problemy z jej

  utrzymaniem i zakończeniem

• przeważnie reaguje w typowych sytuacjach komunikacyjnych, popełnia jednak błędy

  językowe

• potrafi w ograniczonym stopniu stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do

  sytuacji

• jego wypowiedzi zawierają błędy fonetyczne, które nie powodują jednak

  niezrozumienia wypowiedzi

• błędy leksykalne i gramatyczne w nieznacznym stopniu utrudniają komunikację.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• potrafi w ograniczonym stopniu zadawać pytania i udzielać odpowiedzi; ma przy tym

  znaczne problemy z ich trafnością, poprawnością gramatyczną, leksykalną i fonetyczną

• jedynie ze znaczną pomocą nauczyciela wyraża w prosty sposób swoje zdanie na dany

  temat, popełniając przy tym liczne błędy językowe

• potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania

• tylko częściowo potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma problemy

  z jej utrzymaniem i zakończeniem

• ma problemy z poprawnym reagowaniem w typowych sytuacjach komunikacyjnych

• podczas formułowania wypowiedzi posługuje się schematami

• ma znaczne problemy ze stosowaniem poznanych środków leksykalnych i gramatycznych

  adekwatnie do sytuacji

• jego wypowiedzi zawierają liczne błędy fonetyczne, które często powodują

  niezrozumienie wypowiedzi

• błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne utrudniają komunikację.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

• nie potrafi zadawać pytań i udzielać odpowiedzi

• nie potrafi wyrażać swoich myśli, odczuć, swojej opinii na dany temat z powodu zbyt

  ubogiego zasobu leksykalno-gramatycznego

• nie potrafi formułować najprostszych wypowiedzi obejmujących tematykę ujętą w programie

  nauczania

• nie potrafi nawiązać, podtrzymać i zakończyć rozmowy w prostej sytuacji komunikacyjnej

• nie potrafi właściwie zareagować w najprostszych sytuacjach komunikacyjnych,

  uwzględnionych w zakresie tematycznym

• tworzy wypowiedź, która nie zawiera wymaganej liczby niezbędnych informacji

• nie potrafi stosować poznanych środków leksykalnych i gramatycznych adekwatnie do

  sytuacji

• jego wypowiedzi zawierają znaczące błędy pod fonetyczne, leksykalne

  i  gramatyczne, które uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi.

 

 

C. Czytanie ze zrozumieniem

Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta rozwijana jest za pomocą następujących form zadań:

• zadania wielokrotnego wyboru

• zadania typu prawda/fałsz

• łączenie wyrazów z obrazkami, tekstów z obrazkami

• odpowiedzi na pytania do tekstu

• uzupełnianie fragmentów tekstu

• ustalanie kolejności zdań w tekście

• uzupełnianie informacji na podstawie przeczytanego tekstu

• dopasowanie ilustracji do tekstów lub zdań               

• łączenie osoby z informacją, informacji z tekstem          

• poprawianie błędnych informacji na podstawie tekstu czytanego

 

KRYTERIA OCENY CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• bez problemu rozumie na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-
  -skutkowych teksty użytkowe i informacyjne, nawet jeśli występują w nich struktury

  gramatyczno-leksykalne, wykraczające poza program nauczania.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

• bez trudu rozumie proste teksty: krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i inne teksty

  informacyjne, e-maile, SMS, kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu

• sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekście.

 

Ocena dobra

Uczeń:

• rozumie ogólnie większość prostych tekstów, jak: krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i

  inne teksty informacyjne, e-maile, SMS, kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu

• potrafi znaleźć większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów

• znajduje część potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• rozumie nieliczne proste teksty

• potrafi odnaleźć w tekście nieliczne informacje.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

• nie rozumie prostych tekstów

• nie potrafi odnaleźć w tekście potrzebnych informacji szczegółowych.

 

 

D. Pisanie

Na czwartym stopniu edukacjisprawność ta jest ćwiczona poprzez stosowanie

następujących zadań:

• tworzenie opisów, notatek

• pisanie SMS, e-maili, kartek pocztowych

• uzupełnianie luk w zdaniach i tekstach

• uzupełnianie elementów dialogu

• pisemne udzielenie odpowiedzi na pytanie

• uzupełnianie diagramów, formularzy, ankiety

• układanie zdań z rozsypanki wyrazowej

• poprawne zapisywanie słów

• rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek językowych

 

KRYTERIA OCENY SPRAWNOŚCI PISANIA

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• tworzy wypowiedzi pisemne, jakościowo wykraczające poza program

  nauczania, np. poza zakres leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi,

  ciekawe ujęcie tematu.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

• bez trudu dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie

  zapisuje poznane słowa i wyrażenia

• bez trudu tworzy wypowiedzi pisemne przewidziane w programie nauczania,

  stosując urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

• potrafi przedstawiać rozbudowane dialogi w formie pisemnej

• w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej

• tworzy bezbłędne wypowiedzi pisemne.

 

Ocena dobra

Uczeń:

• dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie zapisuje

  większość poznanych słów i wyrażeń

• tworzy wypowiedzi pisemne przewidziane w zakresie tematycznym, stosując dość

  urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

• potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej

• w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej

• tworzy wypowiedzi z niewielką liczbą błędów, jednak nie ma to wpływu na obniżenie jakości

  wypowiedzi pisemnej.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• ma trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, popełnia błędy przy zapisie poznanych słów i wyrażeń

• tworzy proste wypowiedzi pisemne przewidziane w zakresie tematycznym, stosując proste

  słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

• potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej, ale charakteryzują się one częściowym

  brakiem spójności

• w sposób niepełny i nieprecyzyjny przekazuje informacje w formie pisemnej

• tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów leksykalnych, ortograficznych

  i gramatycznych, które powodują częściowe zakłócenie komunikacji i wynikają

  z niewystarczającego opanowania materiału.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• ma znaczące trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, popełnia błędy przy zapisie poznanych słów i wyrażeń, często nie potrafi poprawnie

  uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach

• ma znaczne problemy z tworzeniem spójnych wypowiedzi pisemnych; stosuje przy tym

  ubogie słownictwo i struktury gramatyczne

• ma problem z konstrukcją logicznych dialogów w formie pisemnej

• nie przekazuje informacji w formie pisemnej w sposób wyczerpujący

• tworzy wypowiedzi ze znaczną liczbą błędów, co utrudnia przekazanie informacji.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

• nie dostrzega różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, nie potrafi poprawnie

  uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach

• z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa i struktur leksykalno-
  -gramatycznych nie potrafi tworzyć prostych wypowiedzi pisemnych

• próbuje w sposób odtwórczy tworzyć wypowiedzi pisemne, jednak jego wypowiedź nie

  zawiera informacji niezbędnych do przekazania wymaganych treści

• nie umie budować poprawnych zdań

• posiada niewystarczający zasób słownictwa do przekazania informacji w tekście pisanym

• nieodpowiednio dobiera słownictwo

• robi liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne.

 

Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania dla grup klas 2c/g i 2d/e

 

Przedmiotowy system oceniania

z języka niemieckiego

dla klasy drugiej

liceum ogólnokształcącego,

liceum profilowanego i technikum

 

Program nauczania: DKOS-4015-119/02

Podręcznik: alles klar 2a i 2b – zakres podstawowy

Nauczyciel- Iwona Chmielewska

 

 

Droga uczennico, drogi uczniu klasy drugiej ponadgimnazjalnej!

 

W rozpoczynającym się właśnie roku szkolnym będziesz uczyć się języka niemieckiego w zakresie podstawowym, czyli w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Cykl alles klar w ciągu trzech lat nauki przygotuje Cię do matury na poziomie podstawowym i doprowadzi do poziomu B1 sklasyfikowanego w Europejskim Opisie Systemu Kształcenia Językowego oraz umożliwi Ci zdobycie umiejętności i wiedzy niezbędnych do swobodnego porozumiewania się w języku niemieckim.

 

Twój podręcznik przeznaczony na drugi rok nauki podzielony jest na dwie części (a i b). Każda część zawiera 6 rozdziałów przewidzianych do realizacji w ciągu jednego semestru.

Do każdej części dołączona jest płyta CD, która pomoże Ci w rozwijaniu umiejętności rozumienia ze słuchu i w ćwiczeniu wymowy.

 

Na początku każdego rozdziału pod hasłem „W tym rozdziale nauczysz się” znajdziesz informację, czego będzie on dotyczył. Natomiast pod hasłem „Przygotowując się do matury” uzyskasz informację, który maturalny zakres tematyczny i jakie typy zadań maturalnych będą w nim realizowane. Zadania te opatrzone piktogramem (Abi) przygotują Cię zarówno do części pisemnej, jak i ustnej egzaminu maturalnego.

 

Po szacie graficznej rozpoznasz, że Twoja książka podzielona jest na część podręcznikową (białe kartki) i ćwiczeniową (żółte kartki).

W części podręcznikowej opatrzonej licznymi zdjęciami i rysunkami znajdziesz teksty do czytania i słuchania, zadania do tekstów, dialogi, zagadnienia gramatyczne i ćwiczenia fonetyczne.

Zagadnienia gramatyczne są wprowadzane metodą indukcyjną, co oznacza, że sam powinieneś dojść do reguł gramatycznych na podstawie przedstawionych przykładów. Ponadto po każdym wprowadzeniu gramatyki znajdziesz odsyłacze do publikacji pomocniczej alles klar – Grammatik, w której zawarte są dodatkowe wyjaśnienia i ćwiczenia pozwalające na rozszerzenie, utrwalenie i systematyzację zagadnień gramatycznych omówionych w podręczniku.

Pracę z podręcznikiem ułatwią Ci również odsyłacze do części ćwiczeniowej, w których podany jest numer ćwiczenia przeznaczonego do realizacji właśnie w danym momencie.

 

Z częścią ćwiczeniową będziesz pracować głównie samodzielnie, ponieważ służy ona usystematyzowaniu i utrwaleniu materiału z części podręcznikowej.

W tej części znajdziesz różnorodnezadania o zróżnicowanym stopniu trudności, w tym ćwiczenia leksykalne, gramatyczne oraz ćwiczenia rozwijające sprawność pisania.

Poza tym po każdym rozdziale umieszczone jest zestawienie słownictwa wraz z polskim tłumaczeniem do opanowania. Jest to spis niezbędnych słów (podzielonych na poszczególne kategorie typu rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przysłówki itp.) oraz niezbędnych zwrotów i wyrażeń z danego kręgu tematycznego, którymi powinieneś aktywnie się posługiwać. Na końcu podręcznika znajdziesz też słowniczek zawierający pełen zestaw słownictwa występującego w poszczególnych zadaniach i ćwiczeniach wraz z zapisem wymowy wyrazów obcego pochodzenia.

Ostatni element każdego rozdziału w części ćwiczeniowej stanowi test do samodzielnego rozwiązania zaopatrzony w klucz i punktację. Rozwiązanie takiego testu umożliwi Ci samokontrolę i samoocenę, pomoże lepiej przygotować się do testu kontrolnego na lekcji, jak również rozwinie Twoją samodzielność.

 

W podręczniku znajdziesz ponadto propozycje strategii i technik samodzielnego uczenia się oraz wiele propozycji projektów, które aktywizują i przygotują do pracy w zespole. Swoje prace (nie tylko projektowe) powinieneś gromadzić w teczce, która będzie stanowić portfolio językowe, będące dokumentacją Twojej drogi rozwoju.

 

Po tym wstępie, mającym na celu przybliżenie Ci struktury nowego podręcznika, zostaną zaprezentowane umiejętności, które zdobędziesz w drugim roku nauki języka niemieckiego w szkole ponadgimnazjalnej oraz w jaki sposób Twoja praca będzie oceniana.

 

W bieżącym roku szkolnym na lekcjach języka niemieckiego będziesz:

 

1.            Poznawać słownictwo związane z następującymi kręgami tematycznymi:

 

·              części ciała

·              wygląd zewnętrzny

·              części garderoby, moda, style i trendy

·              zdrowie (zdrowy tryb życia, choroby i schorzenia, samopoczucie, troska o zdrowie)

·              uzależnienia

·              usługi (bank, poczta)

·              awaria samochodu, pomoc drogowa

·              święta i uroczystości (Adwent, Boże Narodzenie, Wielkanoc)

·              Niemcy (stereotypy związane z Niemcami, typowe cechy Niemców, sławni Niemcy i ich dokonania, zabytki Niemiec i Berlina)

·              imprezy kulturalne

·              rodzaje książek i upodobania czytelnicze

·              najbardziej znane baśnie braci Grimm

·              cechy charakteru

·              rodzina dawniej i dziś

·              konflikty domowe

·              przyjaźń i miłość

·              znaczenie zwierząt w życiu człowieka

·              opis krajobrazu

·              prognoza pogody

·              klęski żywiołowe

·              ochrona środowiska

·              zagrożenia dla środowiska naturalnego

·              organizacje ekologiczne

·              Austria (położenie geograficzne, znani Austriacy, sztuka i kuchnia austriacka, turystyka)

 

2.            Ćwiczyć umiejętność:

 

·              prowadzenia dialogów

·              uzyskiwania i udzielania informacji

·              relacjonowania

·              negocjowania

·              rozmowy na podstawie ilustracji

·              opisywania historyjki obrazkowej

·              wyrażania własnych opinii i ich uzasadniania oraz przytaczania cudzych opinii

·              wyrażania przypuszczenia, prośby, polecenia, odpowiedzi odmownej

·              prowadzenia dyskusji oraz argumentowania za i przeciw

·              udzielania porad, proponowania pomocy przy rozwiązaniu problemu

·              opisywania osób oraz ich wyglądu, uroczystości rodzinnych, usterek w przypadku awarii samochodu

·              definiowania pojęć (np. pojęcie mody)

·              opowiadania o wakacjach, swojej garderobie i stylu ubierania się, samopoczuciu, zdrowiu i chorobach, nałogach, gospodarowaniu pieniędzmi, zwyczajach bożonarodzeniowych i wielkanocnych, stereotypach związanych z Niemcami, sławnych Niemcach i ich dokonaniach, niemieckich miastach i zabytkach, swoich preferencjach kulturalnych, przedstawieniu teatralnym, przeczytanej książce, ulubionej baśni, charakterze rodziców / rodzeństwa, modelu rodziny dawniej i dziś, konfliktach domowych, przyjaźni, wymarzonym partnerze / wymarzonej partnerce, roli zwierząt w życiu człowieka, krajobrazie rodzinnej okolicy, pogodzie, klęskach żywiołowych, sposobach ratowania środowiska naturalnego

·              posługiwania się przysłowiami

·              prawidłowego użycia zwrotów idiomatycznych

·              ustnego składania życzeń i kondolencji

·              formułowania życzeń na kartkach świątecznych

·              wyszukiwania informacji w różnego rodzaju tekstach, np. ogłoszeniach, statystykach, programach imprez kulturalnych, ofertach turystycznych

·              uzupełniania tabel

·              wypełniania formularza

·              pisania ogłoszenia

·              pisania dłuższej formy użytkowej (list prywatny, e-mail prywatny)

·              uzupełniania treści reguł gramatycznych w oparciu o przeanalizowany materiał

·              wspólnej pracy nad zadaniem projektowym

3. Kształcić umiejętność pracy z różnymi rodzajami tekstów czytanych i słuchanych:

 

·              dialog

·              list prywatny, e-mail

·              kartka pocztowa

·              ogłoszenie

·              program imprezy kulturalnej

·              plan miasta, mapa

·              oferta turystyczna

·              prognoza pogody

·              życzenia świąteczne

·              dowcip

·              historyjka obrazkowa

·              baśń

·              piosenka, kolęda

·              audycja

·              kwiz

·              wywiad

·              formularz

·              statystyka

·              fragment artykułu prasowego

·              krzyżówka

·              wąż literowy

·              wykreślanka

·              wypowiedzi uczestników forum internetowego

4. Zdobywać podstawowe informacje dotyczące Austrii i Niemiec

5. Kształcić umiejętność posługiwania się słownikiem dwujęzycznym, słownikiem przysłów, księgą cytatów oraz niemieckimi i polskimi stronami internetowymi

6. Doskonalić umiejętność poprawnego artykułowania poszczególnych dźwięków, stosowania właściwego akcentu, rozróżniania wymowy „austriackiej” i „niemieckiej”

7. Ćwiczyć umiejętność posługiwania się następującymi strukturami gramatycznymi:

 

·              odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym

·              odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym

·              odmiana przymiotnika po przeczeniu kein / keine oraz zaimku dzierżawczym

·              odmiana przymiotnika bez rodzajnika

·              przymiotniki utworzone od nazw miejscowości

·              rekcja przymiotnika

·              zaimek wzajemny einander

·              czasownik lassen

·              konstrukcja bezokolicznikowa z zu i bez zu

·              rekcja czasownika

·              pytania z zaimkiem pytającym w połączeniu z przyimkiem

·              czas przeszły Perfekt (powtórzenie)

·              czas przeszły Prätertum (Imperfekt)

·              strona bierna (Passiv) w czasie teraźniejszym oraz w czasach przeszłych Präteritum i Perfekt

·              zdania złożone współrzędnie

·              zdania przyzwalające ze spójnikami obwohl i trotzdem

·              zdania warunkowe

·              zdania okolicznikowe celu

·              zdania okolicznikowe czasu ze spójnikami als iwennoraz während, bevor, seitdem, bis

Pamiętaj, że oprócz powyższego zestawienia istnieje szczegółowy wykaz wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, który jest zawarty w planie wynikowym.

 

Ocenianie:

 

Dla każdego ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów) dużą rolę odgrywa ocena końcowa (śródroczna i końcoworoczna), przy czym ocena roczna uwzględnia oceny zarówno za pierwszy, jak i drugi semestr.

Nauczyciel zobowiązany jest poinformować każdego ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie końcowej na miesiąc przed planowaną radą klasyfikacyjną.

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych za każdą sprawność językową: rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania ze zrozumieniem i pisania. Będą one sprawdzane za pomocą następujących form:

  • odpowiedź ustna (skala ocen 1-6)
  • zadania domowe (skala ocen 1-6)
  • kartkówka z aktualnego materiału (skala ocen 1-5)
  •  praca klasowa z poszczególnych rozdziałów tematycznych lub sprawdzianów na zakończenie semestru (skala ocen 1-6)

 

Zadania na testach / sprawdzianach będą zamknięte, tzn. będą polegać na dobieraniu, porządkowaniu itp., oraz otwarte, czyli samodzielna wypowiedź pisemna na podany temat lub ułożenie dialogu.

 

Gdy z pracy klasowej otrzymasz ocenę niedostateczną lub dopuszczającą, masz możliwość poprawy (sam musisz zgłosić chęć poprawy nauczycielowi), a ocena z poprawy zostanie również wpisana do dziennika. Czas, w którym powinieneś dokonać poprawy, jest ograniczony i wynosi zazwyczaj dwa tygodnie od sprawdzenia testu (uwzględniane są oczywiście przyczyny losowe uniemożliwiające dotrzymanie tego terminu).

 

W końcowej ocenie uwzględniona zostanie również Twoja postawa na lekcji (sumienność, pracowitość, punktualność, umiejętność pracy w grupie) oraz podejmowanie zadań dodatkowych.

 

·              Twoja duża aktywność na zajęciach będzie odnotowywana w dzienniku, o czym poinformuje Cię nauczyciel. Do odnotowania Twojej aktywności mogą Cię też zgłosić koledzy.

·              Nauczyciel doceni również Twoją umiejętność pracy w grupie (np. wspólna praca nad projektem), która pomaga kształtować postawę solidarności i współodpowiedzialności oraz uczy trudnej sztuki kompromisu.

·              Podejmowanie przez Ciebie zadań dodatkowych zostanie wraz z oceną odnotowane w dzienniku i będzie brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej. Zadania dodatkowe mogą stanowić zadania wyznaczone indywidualnie przez nauczyciela, zadania o podwyższonym stopniu trudności opatrzone w podręczniku specjalnym piktogramem, dodatkowe ćwiczenia utrwalające materiał gramatyczny wykonane wpublikacji pomocniczej alles klar – Grammatik lub prace dołączone do portfolio językowego.

·              Udział w konkursach przedmiotowych, w zależności od uzyskanych wyników, wpływa na podwyższenie oceny końcowej.

·              Pamiętaj, że w ciągu semestru możesz zgłosić dwa razy  nieprzygotowanie do zajęć, co wraz z datą będzie odnotowane w dzienniku, ale nie ma wpływu na ocenę końcową. Braki powinieneś wyrównać na następną lekcję.

·              Nieprzygotowanie do pracy klasowej przyjmowane jest jedynie w przypadku dłuższej choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów) lub wychowawcę. Jeśli nie pisałeś pracy klasowej, masz obowiązek napisać ją w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.

·              Nie przewiduje się, abyś dopiero pod koniec semestru poprawiał oceny otrzymane w ciągu semestru.

 

Jako uczeń masz prawo do egzaminu klasyfikacyjnego i sprawdzającego zgodnie ze statutem szkoły. Na semestr otrzymasz ocenę pozytywną, gdy opanujesz minimum programowe.

 

Sprawności językowe:

 

Sprawność czytania ze zrozumieniem polegająca na zrozumieniu głównej myśli tekstu oraz zawartych w nim informacji szczegółowych sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

 

·              zadania wielokrotnego wyboru (spośród kilku odpowiedzi wybierasz właściwą)

·              zadania typu prawda / fałsz

·              odpowiedzi na pytania do tekstu

·              zaznaczanie informacji zawartych w tekście

·              zatytułowanie przeczytanego tekstu

·              ustalanie kolejności fragmentów tekstu

·              uzupełnianie tekstu z lukami

·              przyporządkowanie tekstów do odpowiednich opisów, rysunków, zdjęć

·              dopasowanie odpowiedzi do podanych pytań

·              wybieranie właściwego dokończenia zdania na podstawie przeczytanego tekstu

·              poprawianie w tekście informacji niezgodnych z prawdą

·              dopasowywanie polskich odpowiedników niemieckich tytułów baśni, przysłów, nazw niemieckich zabytków, nazw austriackich landów

·              wyszukiwanie słów w diagramie literowym

·              oddzielanie w wężu literowym poszczególnych słów / wyrażeń

·              wykreślanie słowa, które nie pasuje do pozostałych

·              przyporządkowanie wyrazów do pojęć nadrzędnych

·              wstawianie brakujących liter

·              tworzenia zdań z rozsypanki wyrazowej

·              układanie pytań do wyróżnionych części zdania

·              podawanie antonimów

·              przyporządkowywanie synonimów

 

 

 

Kryteria oceny sprawności czytania ze zrozumieniem:

 

Ocenie podlegają wszystkie rodzaje czytania: szczegółowe, selektywne i całościowe.

 

Ocena bardzo dobra:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              doskonale rozumie teksty użytkowe i informacyjne: list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekstach użytkowych i informacyjnych

·              rozumie ogólny sens adaptowanych tekstów

 

Ocena dobra:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              rozumie ogólnie większość tekstów użytkowych i informacyjnych: list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              znajduje większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach użytkowych i informacyjnych

·              rozumie ogólny sens większości adaptowanych tekstów

 

Ocena dostateczna:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              rozumie ogólnie dużą część tekstów użytkowych i informacyjnych: list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              znajduje dużą część potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach użytkowych i informacyjnych

·              rozumie ogólny sens dużej części adaptowanych tekstów

 

Ocena dopuszczająca:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              rozumie tylko niektóre teksty użytkowe i informacyjne: list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              znajduje tylko niektóre potrzebne informacje szczegółowe w tekście użytkowym i informacyjnym

·              rozumie ogólny sens tylko niewielkiej części adaptowanych tekstów

 

 

Ocena niedostateczna:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              rozumie bardzo nieliczne teksty użytkowe i informacyjne:list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              sporadycznie znajduje znikomą ilość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście użytkowym i informacyjnym

·              z trudem rozumie ogólny sens bardzo nielicznych adoptowanych tekstów

 

UWAGA! Uczeń dyslektyczny powinien mieć możliwość kilkakrotnego przeczytania tekstu.

 

Sprawność rozumienia ze słuchu polega na rozumieniu globalnym, czyli zdolności rozumienia ogólnej tematyki tekstu, oraz rozumieniu detalicznym, tj. selektywnym, polegającym na wydobyciu ze słuchanego tekstu konkretnych informacji.

 

Sprawność rozumienia ze słuchu ćwiczona jest za pomocą następujących technik:

 

·              zadania wielokrotnego wyboru (spośród kilku odpowiedzi wybierasz właściwą)

·              zadania typu prawda / fałsz

·              zadania na uzupełnianie luk w zapisie na podstawie wysłuchanych informacji

·              odpowiedzi na pytania do wysłuchanego tekstu

·              łączenie właściwych informacji w oparciu o nagranie

·              przyporządkowanie wypowiedzi do poszczególnych osób

·              przyporządkowanie ilustracji do wysłuchanych tekstów

·              wskazywanie na planie miasta obiektów, o których jest mowa w wysłuchanym tekście

·              poprawianie informacji niezgodnych z nagraniem

·              porządkowanie wydarzeń w kolejności, w jakiej występują w tekście

·              zaznaczanie tematów, które zostały / nie zostały poruszone w wysłuchanym tekście

·              uzupełnianie asocjogramu na podstawie wysłuchanego tekstu

·              śpiewanie piosenki / kolędy w oparciu o nagranie

·              rozróżnianie wymowy wyróżnionych głosek

 

Kryteria oceny sprawności rozumienia ze słuchu:

 

Ocena bardzo dobra:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie wypowiedzi niemieckojęzyczne artykułowane przez różne osoby w normalnym tempie, zawierające oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu

·              rozumie ogólny sens sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              w pełni rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje

 

Ocena dobra:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie większość wypowiedzi niemieckojęzycznych artykułowanych przez różne osoby w normalnym tempie, zawierających oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu

·              rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              wyszukuje większość informacji szczegółowych w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              rozumie większość instrukcji nauczyciela formułowanych w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje

 

Ocena dostateczna:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie dużą część wypowiedzi niemieckojęzycznych artykułowanych przez różne osoby w normalnym tempie, zawierających oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu

·              rozumie ogólny sens dużej części sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              wyszukuje dużą część informacji szczegółowych w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              rozumie dużą część instrukcji nauczyciela formułowanych w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje

 

Ocena dopuszczająca:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie tylko niektóre wypowiedzi niemieckojęzyczne artykułowane przez różne osoby w normalnym tempie, zawierające oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można się domyślić z kontekstu

·              rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              wyszukuje tylko niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              rozumie tylko nieliczne instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje

 

 

Ocena niedostateczna:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie bardzo nieliczne wypowiedzi niemieckojęzyczne artykułowane przez różne osoby w normalnym tempie, zawierające oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu

·              rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              wyszukuje bardzo nieliczne informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              rozumie bardzo nieliczne instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim

 

UWAGA! Uczeń dyslektyczny powinien mieć możliwość kilkakrotnego wysłuchania nagrania.

 

Obie sprawności: czytania i rozumienia ze słuchu sprawdzane są zarówno na poziomie podstawowym, jak i ponadpodstawowym.

Aby otrzymać ocenę dopuszczający i dostateczny, powinieneś wykonać zadania łatwiejsze, wymagające podania informacji przekazanych w tekście w sposób bezpośredni (tymi samymi konstrukcjami).

Aby otrzymać ocenę dobry i bardzo dobry, powinieneś oprócz zadań prostszych wykonać również zadania polegające na podaniu informacji przekazanych w sposób pośredni (za pomocą innych wyrażeń niż w zadaniu lub analizy całego tekstu i powiązania faktów).

Zadania punktowane będą w systemie 0-1. Jeżeli w zadaniu sprawdzającym rozumienie ze słuchu zrobisz błąd w zapisie wyrazów, który jednak nie będzie zakłócał komunikacji, nie stracisz punktu.

 

 

Sprawność mówienia jest bardzo istotnym elementem w nauczaniu języka obcego. Wynika to z faktu, że ogólnym celem nauczania jest opanowanie języka w stopniu umożliwiającym w miarę sprawną komunikację językową w różnych sytuacjach życia codziennego, co jednocześnie zapewni sukces podczas ustnej części egzaminu maturalnego.

 

Sprawność mówienia sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

 

·              odpowiedzi na pytania

·              opisywanie ilustracji

·              udzielanie i uzyskiwanie informacji

·              tworzenie dialogów

·              odgrywanie ról

·              relacjonowanie wydarzeń

·              udział w dyskusji, wyrażanie opinii, przypuszczeń, argumentowanie

·              negocjowanie z partnerem dogodnego dla Ciebie rozwiązania danego problemu

·              prezentacja pracy projektowej na forum klasy

 

Kryteria oceny sprawności mówienia:

 

Ocena bardzo dobra

·              wypowiedź zawiera bogate słownictwo i frazeologię, pozwalające na pełny przekaz wszystkich wymaganych informacji

·              wypowiedź charakteryzuje się wielostronnym ujęciem tematu i bardzo bogatą treścią

·              wypowiedź jest płynna

·              w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera bardzo sporadyczne błędy nie zakłócające w żaden sposób komunikacji

·              pod względem fonetycznym wypowiedź jest całkowicie poprawna, bez błędów w wymowie i intonacji

·              zachodzi niczym nie zakłócona komunikacja w pełnym zakresie

 

Ocena dobra

·               wypowiedź cechuje dobry poziom znajomości słownictwa i struktur językowych, zawiera ona wyrażenia odpowiednie dla przekazania większości wymaganych informacji

·               wypowiedź ma bogatą treść, jest interesująca, zgodna z tematem

·               wypowiedź jest płynna przy pewnej pomocy nauczyciela

·               w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera nieliczne błędy, które mają charakter pomyłek i nie występują systematycznie

·               wypowiedź jest zasadniczo poprawna fonetycznie i intonacyjnie, zawiera nieliczne błędy

·               zachodzi komunikacja pomimo drobnych błędów

 

Ocena dostateczna

·               wypowiedź zawiera podstawowy poziom znajomości słownictwa i struktur językowych oraz niektóre wyrażenia pozwalające na przekazanie zasadniczej części wymaganych informacji

·               wypowiedź ma dość bogatą treść

·               wypowiedź jest płynna w zasadniczej części, poszerzenie jej wymaga pomocy nauczyciela

·               w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera błędy mające charakter przeoczeń, świadczące o niepełnym opanowaniu niektórych struktur

·               pod względem fonetycznym wypowiedź jest zrozumiała pomimo błędów w wymowie niektórych wyrazów i w intonacji

·               pomimo trudności w formułowaniu lub rozumieniu pytań i odpowiedzi zachodzi  komunikacja w podstawowym zakresie

 

Ocena dopuszczająca

·               wypowiedź zawiera ubogie słownictwo i bardzo proste struktury językowe pozwalające na przekazanie tylko nielicznych wymaganych informacji

·               wypowiedź charakteryzuje uboga treść

·               wypowiedź jest płynna we fragmentach, jedynie dzięki pomocy nauczyciela

·               w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera błędy wskazujące na nieznajomość niektórych struktur

·               pod względem fonetycznym wypowiedź jest zrozumiała w ograniczonym zakresie

·               zachodzi komunikacja w wąskim zakresie

 

Ocena niedostateczna

·               cechą charakterystyczną wypowiedzi jest bardzo ograniczona znajomość słownictwa i nieporadne użycie struktur językowych, co powoduje, że nie zawiera ona wystarczającej liczby wymaganych informacji

·               wypowiedź charakteryzuje bardzo uboga treść

·               brakuje płynności wypowiedzipomimo pomocy nauczyciela

·               w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera liczne rażące błędy

·               wymowa i intonacja uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi

·               nie zachodzi komunikacja: pytania nie są zrozumiałe, odpowiedzi nie są na temat

 

Sprawność pisania jest zintegrowana z innymi sprawnościami i systematycznie rozwijana, uwzględnia krótkie i dłuższe formy tekstów użytkowych wymagane na egzaminie maturalnym w zakresie podstawowym.

 

Sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

 

·        pisanie krótkiej formy użytkowej typu: ogłoszenie, kartka pocztowa, życzenia świąteczne

·        pisanie dłuższej formy użytkowej typu: list prywatny, e-mail prywatny

·        pisanie dłuższej wypowiedzi pisemnej na zadany temat (baśń)

·        opisywanie osób

·        opisywanie historyjki obrazkowej

·        pisanie dialogów na zadany temat

·        sporządzanie notatki na podstawie wypowiedzi rozmówców

·        kończenie zdań

·        przekształcanie zdań / wyrazów

·        podpisywanie piktogramów

·        uzupełnianie tabeli, krzyżówki, formularza

·        uzupełnianie mapy

 

Kryteria oceny sprawności pisania:

 

Ocena bardzo dobra:

W zakresie pisania uczeń:

·                    bezbłędnie wykonuje zawarte w ćwiczeniach polecenia (pisanie odtwórcze)

·                    jego wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia) są bogate pod względem treści (słownictwo, struktury gramatyczne), logiczne, harmonijne i spójne

·                    bez żadnych trudności redaguje krótki i dłuższy tekst użytkowy, precyzyjnie dobierając poznane słownictwo i struktury gramatyczne, pozwalające na pełny przekaz informacji

·                    sprawnie stosuje środki wyrazu charakterystyczne dla wymaganej formy wypowiedzi (ogłoszenie, kartka pocztowa, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny )

·                    pod względem poprawności językowej jego wypowiedzi pisemne cechują bardzo sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne nie utrudniające zrozumienia oraz nieliczne błędy w pisowni nie zmieniające znaczenia wyrazu

 

Ocena dobra:

W zakresie pisania uczeń:

·                    bez pomocy nauczyciela samodzielnie wykonuje zawarte w ćwiczeniach polecenia (pisanie odtwórcze)

·                    pisze proste wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia), wykorzystując większość poznanych środków językowych

·                    redaguje krótki i dłuższy tekst użytkowy z niewielkimi uchybieniami w doborze poznanego słownictwa i struktur gramatycznych, co pozwala na przekaz większości wymaganych informacji

·                    samodzielnie pisze ogłoszenie, kartkę pocztową, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny, które zasadniczo odpowiadają wymaganej formie

·                    pod względem poprawności językowej jego wypowiedzi pisemne cechują nieliczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne w nieznacznym stopniu utrudniające zrozumienie

 

Ocena dostateczna:

W zakresie pisania uczeń:

·                    w większości poprawnie wykonuje zawarte w ćwiczeniach polecenia (pisanie odtwórcze)

·                    pisze proste wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia), stosując liczne powtórzenia leksykalne i mało urozmaicone struktury gramatyczne

·                    redaguje krótki i dłuższy tekst użytkowy, w którym wykorzystane słownictwo pozwala na przekazanie jedynie najważniejszych informacji

·                    pisze ogłoszenie, kartkę pocztową, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny, które spełniają tylko część warunków wymaganych dla danej formy

·                    pod względem poprawności językowej jego wypowiedzi pisemne cechują czasami niewłaściwy dobór słów, dość liczne błędy ortograficzne i gramatyczne, co częściowo utrudnia zrozumienie i świadczy o niepełnym opanowaniu struktur

 

Ocena dopuszczająca:

W zakresie pisania uczeń:

·                    w sposób niepełny realizuje zawarte w ćwiczeniach polecenia (pisanie odtwórcze)

·                    pisze tylko niektóre proste wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia), przy czym wypowiedzi te są chaotyczne, tylko częściowo zgodne z tematem, zawierają ubogie słownictwo i bardzo mało urozmaicone struktury gramatyczne

·                    w sposób bardzo uproszczony redaguje krótki i dłuższy tekst użytkowy, w którym wykorzystane podstawowe słownictwo pozwala na przekazanie jedynie niewielkiej ilości informacji

·                    pisze ogłoszenie, kartkę pocztową, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny, jednak znaczne uchybienia w doborze właściwego słownictwa, struktur gramatycznych i stylu wskazują na nieznajomość wymogów formy

·                    pod względem poprawności językowej jego wypowiedzi pisemne cechują niewłaściwy dobór słów, liczne błędy ortograficzne i gramatyczne, co w dość znacznym stopniu utrudnia zrozumienie i świadczy o słabym opanowaniu struktur

 

Ocena niedostateczna:

W zakresie pisania uczeń:

·                    pomimo pomocy nauczyciela nie jest w stanie wykonywać zawartych w ćwiczeniach poleceń (pisanie odtwórcze)

·                    z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa, nieporadnego użycia struktur leksykalno-gramatycznych z trudem pisze tylko niektóre proste wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia), przy czym wypowiedzi te są chaotyczne,niespójne, pozbawione logiki, w większości przypadków nie na temat

·                    próbuje pisać krótki i dłuższy tekst użytkowy, jednak jego wypowiedź nie zawiera wymaganych informacji

·                    pisze ogłoszenie, kartkę pocztową, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny, które nie spełniają warunków wymaganych dla danej formy

·                    nie potrafi budować prostych zdań, a nieodpowiedni dobór słownictwa, liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne w znacznym stopniu utrudniają zrozumienie i świadczą o nieopanowaniu struktur

 

UWAGA! Ocena uczniów ze zdiagnozowanymi problemami dyslektycznymi, które według najnowszych badań dotyczą około 10-15% populacji, wymaga odrębnego podejścia i zastosowania specyficznych kryteriów.

 

Ogólne zasady są następujące:

·              indywidualne traktowanie ucznia dyslektycznego i stawianie mu wymagań stosownie do jego możliwości

·              w razie potrzeby ocenianie ucznia na podstawie jego wypowiedzi ustnych

·              ewentualne ocenianie prac pisemnych z pominięciem błędów ortograficznych (tak, jak jest to na maturze pisemnej)

·              umożliwienie uczniowi kilkakrotnego wysłuchania nagrania lub przeczytania tekstu

·              egzekwowanie od ucznia zadań samodzielnie przygotowanych bądź rozwiązanych w domu

·              w razie konieczności umożliwienie uczniowi korzystania z komputera przy wykonywaniu zadań pisemnych

 

Pamiętaj, że ostateczna ocena za sprawność mówienia i pisania jest wypadkową powyższych kryteriów, ale nauczyciel może niektórym kryteriom przypisać mniejszą lub większą wagę, zmieniając w ten sposób ich proporcjonalny wkład w ocenę.

 

W powyższych kryteriach nie została uwzględniona ocena celujący. Możesz ją otrzymać za sprawność mówienia lub pisania, jeśli spełnisz wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry, a poza tym wyróżnisz się w jednym lub kilku zakresach (np.: wyjątkowe bogactwo leksyki, spontaniczna i naturalna wypowiedź, ciekawe ujęcie tematu, inwencja stylistyczna, znajomość struktur gramatycznych wykraczających poza program nauczania dla Twojej klasy, szeroka wiedza krajoznawcza na temat danego obszaru językowego).