Kryteria oceniania ucznia klasy 1c			
	
 
 - Szczegóły
- 
		Opublikowano: poniedziałek, 01, październik 2012 16:09		
- 
		Odsłony: 2827		
 
Propozycja przedmiotowego systemu oceniania
 wraz z określeniem wymagań edukacyjnych
Zakres podstawowy
 
 
Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe: konieczne (K), podstawowe (P), rozszerzające (R), dopełniające (D) i wykraczające poza program nauczania (W). Wymienione poziomy wymagań odpowiadają w przybliżeniu ocenom szkolnym.
 
·         Wymagania konieczne (K) dotyczą zagadnień elementarnych, stanowiących swego rodzaju podstawę, zatem powinny być opanowane przez każdego ucznia.
·         Wymagania podstawowe (P) zawierają wymagania z poziomu (K) wzbogacone
 o typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
·         Wymagania rozszerzające (R), zawierające wymagania z poziomów (K) i (P), dotyczą zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych.
·         Wymagania dopełniające (D), zawierające wymagania z poziomów (K), (P) i (R), dotyczą zagadnień problemowych, trudniejszych, wymagających umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji.
·         Wymagania wykraczające (W) dotyczą zagadnień trudnych, oryginalnych, wykraczających poza obowiązkowy program nauczania.
 
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca   –    wymagania na poziomie (K)
ocena dostateczna       –    wymagania na poziomie (K) i (P)
ocena dobra                 –    wymagania na poziomie (K), (P) i (R)
ocena bardzo dobra     –    wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D)
ocena celująca             –    wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W)
Pogrubieniem oznaczono wymagania, które wykraczają poza podstawę programową dla zakresu podstawowego.
1. LICZBY RZECZYWISTE
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
podaje przykłady liczb: naturalnych, całkowitych, wymiernych, niewymiernych, pierwszychi złożonych oraz przyporządkowuje liczbę do odpowiedniego zbioru liczb
 | 
| 
stosuje cechy podzielności liczb | 
| 
rozróżnia liczby pierwsze i liczby złożone | 
| 
porównuje liczby wymierne | 
| 
podaje przykład liczby wymiernej zawartej między dwiema danymi liczbami oraz przykłady liczb niewymiernych | 
| 
zaznacza na osi liczbowej daną liczbę wymierną | 
| 
przedstawia liczby wymierne w różnych postaciach | 
| 
wyznacza przybliżenia dziesiętne danej liczby rzeczywistej z zadaną dokładnością (również przy użyciu kalkulatora) oraz określa, czy dane przybliżenie jest przybliżeniem z nadmiarem, czyz niedomiarem
 | 
| 
wykonuje proste działania w zbiorach liczb całkowitych, wymiernych i rzeczywistych | 
| 
oblicza wartość pierwiastka dowolnego stopnia z liczby nieujemnej oraz wartość pierwiastka nieparzystego stopnia z liczby rzeczywistej | 
| 
wyłącza czynnik przed znak pierwiastka | 
| 
włącza czynnik pod znak pierwiastka | 
| 
wykonuje działania na pierwiastkach tego samego stopnia, stosując odpowiednie twierdzenia | 
| 
usuwa niewymierność z mianownika wyrażenia typu  | 
| 
przekształca i oblicza wartości wyrażeń zawierających pierwiastki kwadratowe, stosując wzory skróconego mnożenia | 
| 
wykonuje proste działania na potęgach o wykładnikach całkowitych | 
| 
przedstawia liczbę w notacji wykładniczej | 
| 
oblicza procent danej liczby | 
| 
oblicza, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba | 
| 
wyznacza liczbę, gdy dany jest jej procent | 
| 
posługuje się procentami w rozwiązywaniu prostych zadań praktycznych | 
| 
prawidłowo odczytuje informacje przedstawione na diagramach | 
| 
wykonuje działania na wyrażeniach algebraicznych (w tym: stosuje wzory skróconego mnożenia dotyczące drugiej potęgi) | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
stosuje ogólny zapis liczb naturalnych parzystych, nieparzystych, podzielnych przez 3 itp. | 
| 
wykorzystuje dzielenie z resztą do przedstawienia liczby naturalnej w postaci a ∙ k + r | 
| 
konstruuje odcinki o długościach niewymiernych | 
| 
usuwa niewymierność z mianownika wyrażenia typu  | 
| 
wykonuje działania łączne na liczbach rzeczywistych | 
| 
zamienia ułamek dziesiętny okresowy na ułamek zwykły | 
| 
porównuje pierwiastki bez użycia kalkulatora | 
| 
wykonuje działania łączne na potęgach o wykładnikach całkowitych | 
| 
oblicza, o ile procent jedna liczba jest większa (mniejsza) od drugiej | 
| 
rozwiązuje złożone zadania tekstowe, wykorzystując obliczenia procentowe | 
| 
ocenia dokładność zastosowanego przybliżenia | 
 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| ·         przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących podzielności liczb | 
| ·         uzasadnia prawa działań na potęgach o wykładnikach naturalnych (całkowitych) | 
| ·         przeprowadza dowód nie wprost | 
| ·         rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące liczb rzeczywistych | 
 
 
 
2. JĘZYK MATEMATYKI
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
posługuje się pojęciami: zbiór, podzbiór, zbiór skończony, zbiór nieskończony | 
| 
opisuje symbolicznie dane zbiory | 
| 
wyznacza iloczyn, sumę oraz różnicę danych zbiorów | 
| 
zaznacza na osi liczbowej przedziały liczbowe | 
| 
wyznacza iloczyn, sumę i różnicę przedziałów liczbowych | 
| 
rozwiązuje proste nierówności liniowe | 
| 
zaznacza na osi liczbowej zbiór rozwiązań nierówności liniowej | 
| 
zapisuje zbiory w postaci przedziałów liczbowych, np.  | 
| 
oblicza wartość bezwzględną liczby rzeczywistej | 
| 
stosuje interpretację geometryczną wartości bezwzględnej liczby do rozwiązywania elementarnych równań i nierówności typu  | 
| 
wyznacza błąd bezwzględny oraz błąd względny przybliżenia | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
zaznacza na osi liczbowej zbiory liczb spełniających układ nierówności liniowych z jedną niewiadomą | 
| 
wykonuje złożone działania na przedziałach liczbowych | 
| 
rozwiązuje nierówności liniowe | 
| 
przekształca wyrażenia algebraiczne, korzystając z własności wartości bezwzględnej | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące zbiorów i własności wartości bezwzględnej | 
 
 
3. FUNKCJA LINIOWA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
rozpoznaje funkcję liniową na podstawie wzoru lub wykresu | 
| 
podaje przykłady funkcji liniowych opisujących sytuacje z życia codziennego | 
| 
rysuje wykres funkcji liniowej danej wzorem | 
| 
oblicza wartość funkcji liniowej dla danego argumentu i odwrotnie | 
| 
wyznacza miejsce zerowe funkcji liniowej | 
| 
interpretuje współczynniki ze wzoru funkcji liniowej | 
| 
wyznacza algebraicznie oraz odczytuje z wykresu funkcji liniowej zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie (ujemne) | 
| 
odczytuje z wykresu funkcji liniowej jej własności: dziedzinę, zbiór wartości, miejsce zerowe, monotoniczność | 
| 
wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dane dwa punkty | 
| 
wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykresem jest dana prosta | 
| 
wyznacza współrzędne punktów przecięcia wykresu funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych | 
| 
sprawdza algebraicznie i graficznie, czy dany punkt należy do wykresu funkcji liniowej | 
| 
przekształca równanie ogólne prostej do postaci kierunkowej i odwrotnie | 
| 
sprawdza, czy dane trzy punkty są współliniowe | 
| 
stosuje warunek równoległości i prostopadłości prostych | 
| 
wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dany punkt i jest równoległy do wykresu danej funkcji liniowej | 
| 
wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dany punkt i jest prostopadły do wykresu danej funkcji liniowej | 
| 
rozstrzyga, czy dany układ dwóch równań liniowych jest oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny | 
| 
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania i metodą przeciwnych współczynników | 
| 
określa liczbę rozwiązań układu równań liniowych, korzystając z jego interpretacji geometrycznej | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
sprawdza, dla jakich wartości parametru funkcja liniowa jest rosnąca, malejąca, stała | 
| 
rysuje wykres funkcji przedziałami liniowej i omawia jej własności | 
| 
oblicza pole figury ograniczonej wykresami funkcji liniowych oraz osiami układu współrzędnych | 
| 
sprawdza, dla jakich wartości parametru dwie proste są równoległe, prostopadłe | 
| 
znajduje współrzędne wierzchołków wielokąta, gdy dane są równania prostych zawierających jego boki | 
| 
rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do układów równań liniowych z dwiema niewiadomymi | 
| 
rozwiązuje algebraicznie układ trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
określa własności funkcji liniowej w zależności od wartości parametrów występujących w jej wzorze | 
| 
wykorzystuje własności funkcji liniowej w zadaniach dotyczących wielokątów w układzie współrzędnych | 
| 
rozwiązuje graficznie układ równań, w którym występuje wartość bezwzględna | 
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji liniowej | 
 
4. FUNKCJE
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
rozpoznaje przyporządkowania będące funkcjami | 
| 
określa funkcję różnymi sposobami (wzorem, tabelką, wykresem, opisem słownym) | 
| 
poprawnie stosuje pojęcia związane z pojęciem funkcji: dziedzina, zbiór wartości, argument, wartośći wykres funkcji
 | 
| 
odczytuje z wykresu dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, najmniejszą i największą wartość funkcji | 
| 
wyznacza dziedzinę funkcji określonej tabelą lub opisem słownym | 
| 
wyznacza dziedzinę funkcji danej wzorem, wymagającym jednego założenia | 
| 
oblicza miejsca zerowe funkcji danej wzorem (w prostych przykładach) | 
| 
oblicza wartość funkcji dla różnych argumentów na podstawie wzoru funkcji | 
| 
oblicza argument odpowiadający podanej wartości funkcji | 
| 
sprawdza algebraicznie położenie punktu o danych współrzędnych względem wykresu funkcji danej wzorem | 
| 
wyznacza współrzędne punktów przecięcia wykresu funkcji danej wzorem z osiami układu współrzędnych | 
| 
rysuje w prostych przypadkach wykres funkcji danej wzorem | 
| 
sporządza wykresy funkcji:  ,  ,  ,  ,  na podstawie danego wykresu funkcji  | 
| 
odczytuje z wykresu wartość funkcji dla danego argumentu oraz argument dla danej wartości funkcji | 
| 
na podstawie wykresu funkcji określa argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie, ujemne | 
| 
określa na podstawie wykresu przedziały monotoniczności funkcji | 
| 
wskazuje wykresy funkcji rosnących, malejących i stałych wśród różnych wykresów | 
| 
stosuje funkcje i ich własności w prostych sytuacjach praktycznych | 
 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
rozpoznaje i opisuje zależności funkcyjne w otaczającej nas rzeczywistości | 
| 
przedstawia daną funkcję na różne sposoby | 
| 
określa dziedzinę oraz wyznacza miejsca zerowe funkcji danej wzorem, który wymaga kilku założeń | 
| 
na podstawie wykresu funkcji określa liczbę rozwiązań równania f(x) = m w zależności od wartości parametrum | 
| 
na podstawie wykresu funkcji odczytuje zbiory rozwiązań nierówności:  dla ustalonej wartości parametru m | 
| 
odczytuje z wykresów funkcji rozwiązania równań i nierówności typu f(x) = g(x), f(x)<g(x), f(x)>g(x) | 
| 
szkicuje wykres funkcji spełniającej podane warunki | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| ·         uzasadnia, że funkcja  nie jest monotoniczna w swojej dziedzinie | 
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji | 
 
 
5.FUNKCJA KWADRATOWA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
rysuje wykres funkcji  i podaje jej własności | 
| 
sprawdza algebraicznie, czy dany punkt należy do wykresu danej funkcji kwadratowej | 
| 
rysuje wykres funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej i podaje jej własności | 
| 
ustala wzór funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej na podstawie informacji o przesunięciach wykresu | 
| 
przekształca wzór funkcji kwadratowej z postaci kanonicznej do postaci ogólnej i odwrotnie | 
| 
oblicza współrzędne wierzchołka paraboli | 
| 
znajduje brakujące współczynniki funkcji kwadratowej, znając współrzędne punktów należących do jej wykresu | 
| 
rozwiązuje równania kwadratowe niepełne metodą rozkładu na czynniki oraz stosując wzory skróconego mnożenia | 
| 
wyznacza algebraicznie współrzędne punktów przecięcia paraboli z osiami układu współrzędnych | 
| 
określa liczbę pierwiastków równania kwadratowego w zależności od znaku wyróżnika | 
| 
rozwiązuje równania kwadratowe, stosując wzory na pierwiastki | 
| 
sprowadza funkcję kwadratową do postaci iloczynowej, o ile można ją w tej postaci zapisać | 
| 
odczytuje miejsca zerowe funkcji kwadratowej z jej postaci iloczynowej | 
| 
rozwiązuje nierówności kwadratowe | 
| 
wyznacza najmniejszą i największą wartość funkcji kwadratowej w podanym przedziale | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
na podstawie wykresu określa liczbę rozwiązań równania f(x) = m w zależności od parametru m, gdziey = f(x) jest funkcją kwadratową
 | 
| 
rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do wyznaczania wartości najmniejszej i największej funkcji kwadratowej | 
| 
rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do równań lub nierówności kwadratowych | 
| 
znajduje iloczyn, sumę i różnicę zbiorów rozwiązań nierówności kwadratowych | 
 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
przekształca na ogólnych danych wzór funkcji kwadratowej z postaci ogólnej do postaci kanonicznej | 
| 
wyprowadza wzory na współrzędne wierzchołka paraboli | 
| 
wyprowadza wzory na pierwiastki równania kwadratowego | 
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji kwadratowej | 
 
 
6. PLANIMETRIA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
rozróżnia trójkąty: ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne | 
| 
stosuje twierdzenie o sumie miar kątów w trójkącie | 
| 
sprawdza, czy z trzech odcinków o danych długościach można zbudować trójkąt | 
| 
uzasadnia przystawanie trójkątów, wykorzystując cechy przystawania | 
| 
wykorzystuje cechy przystawania trójkątów do rozwiązywania prostych zadań | 
| 
uzasadnia podobieństwo trójkątów, wykorzystując cechy podobieństwa | 
| 
zapisuje proporcje boków w trójkątach podobnych | 
| 
wykorzystuje podobieństwo trójkątów do rozwiązywania elementarnych zadań | 
| 
sprawdza, czy dane figury są podobne | 
| 
oblicza długości boków figur podobnych | 
| 
posługuje się pojęciem skali do obliczania odległości i powierzchni przedstawionych za pomocą planu lub mapy | 
| 
stosuje w zadaniach twierdzenie o stosunku pól figur podobnych | 
| 
wskazuje w wielokątach odcinki proporcjonalne | 
| 
rozwiązuje proste zadania, wykorzystując twierdzenie Talesa | 
| 
stosuje twierdzenie Pitagorasa | 
| 
wykorzystuje wzory na przekątną kwadratu i wysokość trójkąta równobocznego | 
| 
oblicza wartości funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym, gdy dane są boki tego trójkąta | 
| 
rozwiązuje trójkąty prostokątne | 
| 
stosuje w zadaniach wzór na pole trójkąta:  oraz wzór na pole trójkąta równobocznego o boku a:
  | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
przeprowadza dowód twierdzenia o sumie miar kątów w trójkącie | 
| 
stosuje cechy przystawania trójkątów do rozwiązywania trudniejszych zadań geometrycznych | 
| 
wykorzystuje podobieństwo trójkątów do rozwiązywania praktycznych problemów | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
przeprowadza dowód twierdzenia Talesa | 
| 
stosuje twierdzenia o związkach miarowych podczas rozwiązywania zadań, które wymagają przeprowadzenia dowodu | 
| 
rozwiązuje zadania wymagające uzasadnienia i dowodzenia z zastosowaniem twierdzenia Talesai twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa
 | 
| 
stosuje własności podobieństwa figur podczas rozwiązywania zadań problemowych oraz zadań wymagających przeprowadzenia dowodu | 
| 
stosuje własności czworokątów podczas rozwiązywania zadań, które wymagają przeprowadzenia dowodu | 
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące przystawania i podobieństw figur | 
 Katarzyna Matuszek