Kryteria oceniania klasa 1 poziom podstawowy
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 04, wrzesień 2012 07:51
- Odsłony: 2373
KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO - KLASA PIERWSZA/ POZIOM PODSTAWOWY
I. Odpowiedź ustna– uczeń może być pytany z trzech ostatnich jednostek tematycznych – materiał może obejmować
więcej niż trzy ostatnie lekcje. Oceniając odpowiedź ustną nauczyciel bierze pod uwagę:
- płynność i skuteczność komunikacji,
- poprawność fonetyczną ( wymowę )
- dobór materiału leksykalnego i gramatycznego,
- poprawność językową
Ocena dopuszczająca – ubogie słownictwo, nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe, które
uniemożliwiają lub znacznie zakłócają komunikację, brak płynności wypowiedzi, niepoprawna
wymowa i intonacja.
Ocena dostateczna - podstawowe słownictwo, ograniczony zakres struktur gramatycznych, liczne powtórzenia,
błędy językowe częściowo zakłócające komunikację, wypowiedź niezbyt płynna, częściowo
niepoprawna wymowa i intonacja.
Ocena dobra - zadawalający poziom znajomości słownictwa i struktur gramatycznych, błędy językowe
nie zakłócają komunikacji, wypowiedź płynna, uczeń wykorzystuje nowe, poznane na lekcjach
słownictwo i struktury gramatyczne.
Ocena bardzo dobra – bogate słownictwo i frazeologia zgodne z tematem wypowiedzi, urozmaicone słownictwo
i struktury gramatyczne, sporadyczne błędy językowe nie zakłócają komunikacji, poprawna
wymowa i intonacja.
Ocena celująca -
bogate słownictwo i frazeologia zgodne z tematem wypowiedzi, urozmaicone słownictwo
i struktury gramatyczne, brak błędów językowych, poprawna
wymowa i intonacja.
II. Odpowiedź pisemna- kartkówki ( niezapowiedziane, obejmujące materiał trzech ostatnich lekcji)
sprawdziany ( zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, obejmujące
większe partie materiału)
inne prace pisemne, np. list prywatny, pocztówka, opowiadanie
Prace pisemne punktowane i oceniane są zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania dostępnym na stronie internetowej szkoły. Do oceniania większych form pisemnych stosowane są kryteria oceniania zadań maturalnych.
- Materiał gramatyczny i leksykalny wymagany w trakcie odpowiedzi ustnej i pisemnej związany jest
z podręcznikiem i dodatkowymi ćwiczeniami wprowadzanymi w trakcie lekcji.
III. Uczeń otrzymuje także ocenę za sprawdziany rozumienia tekstu słuchanego i pisanego. Przy ocenianiu tych prac stosowany jest WSO.
IV. Uczeń może także otrzymać ocenę za inne formy pracy na lekcji lub w domu ( aktywność, prezentacja, projekt, itp.)
Uczeń/uczennica, która w trakcie pisania sprawdzianu, kartkówki, testu sprawdzającego rozumienie tekstu słuchanego lub czytanego korzysta z niedozwolonych form pomocy lub odpisuje od kolegów otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
Każdą ocenę niedostateczną można poprawić w terminie 2 tygodni od momentu jej otrzymania. Poprawa innych ocen jest możliwa tylko po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez nauczyciela.
Uczniowie nieobecni na kartkówce lub sprawdzianie mają obowiązek napisania go na najbliższej lekcji
( w przypadku nieobecności jednodniowej) lub w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły po dłuższej absencji.
Uczniowie mają prawo dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do zajęć bez podania powodu.
Nieprzygotowanie do zajęć należy zgłosić nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.
Oceny za poszczególne formy wypowiedzi mają różną wartość, ocena semestralna lub ocena na koniec roku nie są średnimi matematycznymi ze wszystkich ocen.
Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który w maksymalnym zakresie realizuje podstawę programową i w ocenach cząstkowych posiada oceny bardzo dobre i celujące.
Kryteria oceniania klasa 3 poziom podstawowy
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 04, wrzesień 2012 07:49
- Odsłony: 2322
KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO – KLASA TRZECIA POZIOM PODSTAWOWY
|
BARDZO DOBRY |
DOBRY |
DOSTATECZNY |
DOPUSZCZAJĄCY |
NIEDOSTATECZNY |
Materiał gramatyczny i leksykalny
Mówienie
Czytanie i słuchanie tekstu
Pisanie tekstu
|
Uczeń : - prezentuje wysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, -umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce, - tworzy spójne i sensowne zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym, - posługuje się bogatym i zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - zna i stosuje wyrażenia potoczne z podręcznika i z innych źródeł takich jak prasa, telewizja, Internet, - zna techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów i stosuje je w praktyce, - samodzielnie korzysta ze słowników różnego rodzaju
Uczeń potrafi samodzielnie i bezbłędnie formułować wypowiedzi ustne podobne do tych, które będzie zdawał na maturze. Tworzy wypowiedź spójną i harmonijną stosując urozmaicone konstrukcje gramatyczne i leksykalne
Uczeń potrafi: - określić główną myśl tekstu, - rozróżnić poszczególne części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje, - określić główne myśli poszczególnych części tekstu, - wskazać określone informacje, - oddzielić myśl główną od drugorzędnych, - określić potencjalnego odbiorcę, - określić styl języka, - określić związek pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu, - określić intencje i opinie autora, - oddzielić fakty od opinii Uczeń potrafi poprawnie napisać: - krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę, - list prywatny, -list formalny. Uczeń stosuje bogate słownictwo i konstrukcje gramatyczne oraz używa rejestru języka odpowiednio do kontekstu |
Uczeń: - prezentuje dość wysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, - dość umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce, - na ogół tworzy spójne i sensowne zdania, zazwyczaj poprawne pod względem gramatycznym i logicznym, - posługuje się dość bogatym i zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - zna i stosuje wyrażenia potoczne z podręcznika i innych źródeł, - zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, - samodzielnie korzysta ze słowników różnego rodzaju
Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócające komunikacji. Wypowiedź jest spójna i harmonijna, konstrukcje gramatyczno-leksykalne na poziomie przewidzianym na maturze podstawowej. Uczeń potrafi: - określić główną myśl tekstu, - rozróżnić poszczególne części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje, - określić główne myśli poszczególnych części tekstu, - wskazać określone informacje, - oddzielić myśl główną od drugorzędnych, - określić potencjalnego odbiorcę, - określić styl języka
Uczeń potrafi poprawnie napisać: - krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę, - list prywatny, -list formalny. Uczeń stosuje dość urozmaicone słownictwo i konstrukcje gramatyczne oraz odpowiedni styl. Popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne nie zakłócające komunikacji |
Uczeń: - prezentuje niewysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, - niezbyt umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce, - tworzy proste i krótkie zdania, popełniając przy tym częste błędy logiczne i gramatyczne, - posługuje się mało zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - zna i stosuje niektóre wyrażenia potoczne zawarte w podręczniku, - zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale często nie radzi sobie z dopasowaniem wyrazu do kontekstu, - samodzielnie korzysta ze słownika angielsko-polskiego i polsko-angielskiego Uczeń potrafi formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając dość liczne błędy leksykalno-gramatyczne, niekiedy zakłócające komunikację. Słownictwo i struktury gramatyczne ubogie
Uczeń potrafi: - określić główną myśl tekstu, - rozróżnić poszczególne części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje, - określić główne myśli poszczególnych części tekstu, -wskazać określone informacje
Uczeń potrafi niemal poprawnie napisać: - krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę, - list prywatny, -list formalny. Uczeń stosuje mało zróżnicowane konstrukcje leksykalno-gramatyczne i popełnia dość liczne błędy leksykalno-gramatyczne sporadycznie zakłócające komunikację. Styl w miarę poprawny |
Uczeń: - prezentuje niski stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, - nieumiejętnie wykorzystuje niektóre znane mu struktury gramatyczne w praktyce, - przeważnie tworzy krótkie i niespójne zdania z dużą ilością błędów logicznych i gramatycznych, - posługuje się ubogim zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - zna i stosuje w praktyce tylko niektóre wyrażenia potocznie zawarte w podręczniku, często popełnia błędy w ich zastosowaniu, - ma problemy z korzystania ze słownika, potrzebuje pomocy nauczyciela przy wybieraniu wyrazu odpowiedniego do kontekstu
Uczeń potrafi częściowo samodzielnie formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając przy tym liczne błędy leksykalno-gramatyczne zakłócające komunikację
Uczeń potrafi: - określić główną myśl tekstu, - rozróżnić poszczególne części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje
Uczeń potrafi w miarę poprawnie napisać krótki tekst użytkowy i list prywatny, oraz formalny. Posiada ubogi zasób słownictwa i konstrukcji gramatycznych. Popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne w dużej mierze zakłócające komunikację. Styl odbiega od wymaganego. |
Uczeń: - nie opanował zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, - nie opanował struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - ma problemy w korzystaniu ze słownika
Uczeń nie potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi typu maturalnego, popełnia dużo błędów zakłócających komunikację
Uczeń nie potrafi: - określić głównej myśli tekstu, - rozróżnić poszczególnych części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje
Uczeń nie potrafi poprawnie napisać: - krótkiego tekstu użytkowego, -listu prywatnego, - listu formalnego. Uczeń popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne zakłócające komunikację, stosuje ubogie słownictwo i konstrukcje gramatyczne, styl wypowiedzi nie jest adekwatny do wymaganego
|
Ocena Celująca:bardzo bogate słownictwo i frazeologia zgodne z tematem wypowiedzi,urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne,umiejętność interpretowania i opiniowania,brak błędów językowych,poprawna wymowa i intonacja.
FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY:
-
pisemne:
a) niezapowiedziane kartkówki z 3 ostatnich lekcji
b) zapowiedziane kartkówki z większej partii materiału
c) całogodzinne sprawdziany
Prace pisemne będą oceniane według następującej skali procentowej:
Zadania klasowe:
100%- 98% - celujący
97% - 88% - bardzo dobry (5)
87% - 72% - dobry (4)
71% – 56% - dostateczny (3)
55% - 44 % - dopuszczający (2)
0d 43% - niedostateczny (1)
Kartkówki:
100% - celujący
99% -92% - bardzo dobry (5)
91% - 76% - dobry (4)
75% - 60% - dostateczny (3)
59% - 48% - dopuszczający (2)
Od 47% - niedostateczny (1)
Nauczyciel zapowiada sprawdzian minimum tydzień wcześniej.
-
ustne:
a) odpowiedź ustna z zakresu 3 ostatnich lekcji
b) odpowiedź ustna, obejmująca większą partię materiału
Uczeń może też otrzymać oceny za inne prace pisemne (np. list, notatka, pocztówka), sprawdzian rozumienia tekstu słuchanego i czytanego oraz za inne formy pracy na lekcji i w domu (aktywność, prezentacja, projekt, itp.)
MOŻLIWOŚCI POPRAWY:
Uczeń:
-
ma prawo poprawić sprawdzian tylko raz
-
poprawia sprawdzian w ciągu 2 tygodni od momentu oddania go przez nauczyciela
-
ma możliwość poprawienia oceny niedostatecznej (jeśli nauczyciel się zgodzi, może również poprawić ocenę dopuszczającą lub dostateczną).
-
poprawia wyłącznie oceny uzyskane z zapowiedzianych form sprawdzania wiedz – tj. całogodzinne sprawdziany, zapowiedziane kartkówki z większych partii materiału, dłuższe wypowiedzi ustne
-
niezapowiedziane kartkówki oraz odpowiedzi ustne z zakresu 3 ostatnich lekcji nie podlegają poprawie.
UWAGI:
· Uczniowie nieobecni na kartkówce lub sprawdzianie mają obowiązek napisania go na najbliższej lekcji (w przypadku nieobecności jednodniowej) lub w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły po dłuższej absencji.
· Uczeń, która w trakcie pisania sprawdzianu, kartkówki, testu sprawdzającego rozumienie tekstu słuchanego lub czytanego korzysta z niedozwolonych form pomocy lub odpisuje od kolegów otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
· Oceny za poszczególne formy wypowiedzi mają różną wartość, ocena semestralna lub ocena na koniec roku nie są średnimi matematycznymi ze wszystkich ocen.
· Uczeń może otrzymać ocenę celującą za znajomość języka przewyższającą poziomem materiał realizowany na lekcjach, udział i osiąganie wysokich wyników w konkursach językowych organizowanych w szkole i poza szkołą (np. Olimpiada Języka Angielskiego)
II Nieprzygotowanie (np) :
· np obejmuje wyłącznie brak zeszytu, książek, zadania domowego, nieprzygotowanie z 3 ostatnich lekcji (np nie obejmuje zapowiedzianych form sprawdzania wiedzy – tj. kartkówek / odpowiedzi ustnych z większych partii materiału oraz wypracowań)
· uczeń może zgłosić np 2 razy w ciągu semestru (każde kolejne jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej) i robi to w trakcie sprawdzania obecności przez nauczyciela.