Dobra Szkoła - reforma edukacji

Dobra Szkoła - reforma edukacji

Na prośbę władz oświatowych przekazujemy Państwu szczegółowe informacje dotyczące wdrażanej reformy edukacji.

Szanowni Państwo,
polska szkoła ma być dobra dla każdego ucznia, niezależnie od statusu materialnego jego rodziców i miejsca zamieszkania. To ma być szkoła na miarę XXI wieku. Taką szkołę stworzymy. Szkoła ma uczyć i wychowywać. Ma przekazywać wiedzę i kształcić umiejętności, promować odpowiednie zachowania moralne i kształtować postawy obywatelskie. Ma zachęcać nie tylko do głębszego rozumienia dzisiejszego świata, ale i śmiałego w nim udziału – jest to możliwe dzięki współpracy nauczycieli, rodziców i wszystkich osób zainteresowanych oświatą. Przygotowywane zmiany w edukacji są odpowiedzią [...]

POBIERZ BROSZURĘ

CZYTAJ WIĘCEJ o REFORMIE

Życzenia - Boże Narodzenie 2016

Boże Narodzenie, to szczególny czas, który staramy się spędzić w gronie rodziny.

Harcerze, jak co roku, sprowadzili z Betlejem światło, które ma nam wskazywać to, co w życiu najważniejsze...

Większość z nas wzrusza i rozczula widok maleńkiego dziecka...

Życzę, wszystkim członkom społeczności Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. S. Żeromskiego oraz naszym przyjaciołom, trwania w tej serdecznej zadumie spoglądając na otaczających nas ludzi, a 2017 rok niech upłynie nam w zdrowiu na radosnej realizacji planów i marzeń ( oraz snuciu nowych ).

Aleksandra M. Pękala

Przemiany Fazowe spotkania w ramach współpracy z Uniwersytetem Śląskim

Przemiany Fazowe spotkania w ramach współpracy z Uniwersytetem Śląskim.

12 grudnia 2016 roku po raz kolejny odwiedziła nas Pani dr hab. Marzena Dzida, Kierownik Zakładu Chemii Fizycznej Uniwersytetu Śląskiego. Tym razem tematem wykładu były Przemiany Fazowe.

Jak sam tytuł wskazuje, hasłem przewodnim było pojęcie fazy, części układu o nieustannie zmiennej wartości. Zostały nam przedstawione diagramy fazowe dwutlenku węgla oraz wody, a także równanie Clausiusa-Clapeyrona, za pomocą którego możemy określić fazę danej substancji w określonych warunkach. Zaznajomiliśmy się również z efektem cieplnym reakcji - efektem entalpowym i entropicznym, który był porównany do tworzącego się w naszych pokojach bałaganu. Przyswoiliśmy także prawo Hessa dzięki porównaniu do lotów samolotowych. Pani dr Dzida uzmysłowiła nam sekret chodzenia po rozżarzonym węglu - służy do tego wyłącznie węgiel drzewny oraz mokre stopy. Okazuje się, że właściwości fazowe wody umożliwiają nam nawet jazdę na łyżwach, ostre brzytwy wywierają bowiem ciśnienie na lód, który zaczyna się topić, a wynikiem tego jest możliwość ślizgania. Zagadka, dlaczego jest cieplej pod prysznicem niż po wyjściu też została rozwikłana - woda osadza się na ściankach prysznica i zaczynając się skraplać wyzwala dużą ilość energii.
Po półtoragodzinnym wykładzie, czworo studentów należących do Koła Naukowego Chemików Uniwersytetu Śląskiego, którego opiekunem jest dr Dzida, poprowadziło warsztaty laboratoryjne. Ustawione zostały cztery stanowiska i na pierwszym badaliśmy odczyn roztworów substancji, które znajdują się w naszym domu. Na drugim wytrącaliśmy osady: Cu(OH)2, AgCl, K3[Fe(SCN)] – tzw. sztucznej krwi, oraz osady powstałe w wyniku reakcji FeCl3 ze spirytusem salicylowym. Na trzecim badaliśmy zmianę zabarwienia KMnO4 pod wpływem różnego środowiska. Natomiast na czwartym stanowisku obserwowaliśmy zmianę koloru dichromianu (VI) potasu pod wpływem różnych środowisk. Na sam koniec odbył się mały pokaz m.in. katalitycznego rozkładu H2O2 oraz samozapłonu C3H5(OH)3. Wszyscy byliśmy uzeczeni fachowością i profesjonalizmem Pani dr Dzidy oraz jej studentów i mamy nadzieję na kolejną dawkę wiedzy już wkrótce.

Od Algorytmu do Zawodowca

algorytmFundacja EDU-RES otrzymała od Ministerstwa Cyfryzacji dofinansowanie na realizację zadania publicznego „Od Algorytmu do Zawodowca”. Projekt będzie realizowany w okresie od 01.09.2016 do 30.06.2017.

W naszej szkole zajęcia z tego projektu realizowane są przez Pana dr. hab. Zbigniewa Dendzika z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Zadanie dotyczy realizacji 10-miesięcznego cyklu zajęć z programowania i algorytmiki dla 15 szkół ponadgimnazjalnych z obszaru województwa śląskiego. W ramach zadania wsparciem objętych zostanie 225 uczniów (15 uczniów z każdej szkoły). Oprócz warsztatów zaplanowana jest także konferencja inauguracyjna oraz finałowy konkurs dla najlepszych uczniów.

Szczegóły na stronie www.edures.edu.pl

 

 

Ranking szkół ponadgimnazjalnych 2017

Jak co roku, od 19 lat, w styczniu ogłaszane są przez PERSPEKTYWY wyniki rankingu szkół ponadgimnazjalnych w kategorii liceów ogólnokształcących i techników. W odniesieniu do liceów ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w „nowej formule” w maju 2016 r. zdawało minimum 12 maturzystów, wyniki średnie z j. polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo były nie mniejsze niż 0,75 średniej krajowej w liceach. W Rankingu zostały wzięte pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych, oraz egzaminy językowe na poziomie dwujęzycznym. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

W rankingu zostały uwzględnione również wyniki 44 ogólnopolskich olimpiad, które zwalniały z egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub były finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2015/2016 oraz 12 Międzynarodowych Olimpiad Przedmiotowych, w których nasz kraj był reprezentowany przez uczniów szkół ponadgimnazjlanych. .

Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych, oraz dane Systemu Informacji Oświatowej.

W tegorocznym rankingu znalazły się, jak co roku, licea z naszego miasta zajmując następujące lokaty:

V Liceum Ogólnokształcące- 26 miejsce w kraju i drugie miejsce w województwoie śląskim ( 31 miejsce w podrankingu maturalnym i 35- w olimpijskim);

I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika- 82 miejsce w kraju i 6 w województwie śląskim;

LO Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego- 86 miejsce w kraju i 8 w województwie śląskim;

III LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego- 104 miejsce w kraju i 9 w województwie śląskim;

LO Towarzystwa Szkolnego im. Mikołaja Reja- 188 miejsce w kraju i 23 w województwie śląskim;

LO Zgromadzenia Córek Bożej Miłości- 201 miejsce w kraju i 26 w województwie śląskim;

Dwujęzyczne LO im. W. Kopalińskiego- 236 miejsce w kraju i 32 w województwie śląskim;

IV Liceum Ogólnokształcące im. KEN- 500+ miejsce w kraju i 56 w województwie śląskim;

VIII LO im. Hanny Chrzanowskiej-500+ miejsce w kraju i 70 w województwie śląskim;

II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka- 500+ miejsce w kraju i 93 w województwie śląskim;

Wszystkim nauczycielom i uczniom wyróżnionych szkół gratulujemy wyników, które zostały nagrodzone pozycją w rankingu!

więcej informacji znajduje się tutaj