Ogłoszenia

Dzień Szkocki

Dzień Szkocki

 

Dnia 30.11.2021 roku, a więc w dzień świętego Andrzeja, w naszej szkole odbył się Dzień Szkocki. Z tej okazji na lekcjach języka angielskiego uczniowie oglądali różne filmy poświęcone tematyce Szkocji lub śpiewali związane z tym krajem pieśni. Istniała też okazja wzięcia udział w różnych konkursach.

Pierwszym z nich był quiz wiedzy o Szkocji, w którym zwyciężyła klasa 3cp. Drugie miejsce zajęła klasa 3cg, a trzecie – klasa 2c. Uczniowie mieli też za zadanie napisać wiersz o Szkocji, w którym musiały zostać użyte podane słowa. Również tym razem wygrała klasa 3cp. Kolejne miejsce zajęła 3cg, zaś ostatnie miejsce na podium przypadło klasie 3ap.

Oczywiście dzień szkocki nie byłby tym samym, gdyby nie wspaniale przebrani uczniowie – osoby, które tylko miały taką chęć, założyły ubrania zawierające elementy szkockie, tak jak na przykład słynna krata. W tym konkursie również wygrała klasa 3b, zaś drugie miejsce zajęła 2d. Na trzecim miejscu znalazły się ex aequo klasy 3cp i 2d.

Ostatnim spośród zorganizowanych konkursów był ten na najlepszy plakat odnoszący się do Szkocji. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością: niektóre plakaty zostały narysowane ręcznie, inne opracowane w różnych programach komputerowych. Widniały na nich przeróżne symbole: poczynając od dud, bardów i map przedstawiających wspomniany kraj, a kończąc na ostach, zamkach i herbie Szkocji. Wszystkie plakaty zachwycały wyglądem oraz użytymi kolorami, jednakże zwycięzca mógł być tylko jeden. Została nim klasa 2d. Drugie miejsce zajęła klasa 1d, a trzecie – 1e.

Jak jednak wiadomo, klasa 2c przygotowywała pewną niespodziankę. Niestety, z powodu zaistniałej sytuacji związanej z epidemią, jedynie wąskie grono mogło zobaczyć ją na żywo. O czym więc mowa? Odpowiedź na to pytanie brzmi: o przedstawieniu, które klasa 2c przygotowała. Wystawiono fragment „Macbetha” – słynnej sztuki Williama Shakespeare’a. Za reżyserię tego występu odpowiadały Roksana Wiercigroch i Hanna Herman. Z kolei w poszczególne role wcielili się: Przemysław Prymula jako król Duncan, Barbara Doleżałek jako Banko, Iga Maślanka jako Lady Macbeth oraz Amelia Janik jako tytułowy Macbeth. Spaktakl można obejrzeć klikając TUTAJ.

Tegoroczny dzień Szkocji można z całą pewnością uznać za udany. GratulujEMY zwycięzcom poszczególnych konkursów oraz wszystkim zaangażowanym w przedstawienie osobom.

Święto Niepodległości 11 listopada 2021

Eugeniusz Kwiatkowski – minister przemysłu i handlu, minister skarbu i wicepremier Polski międzywojennej powiedział:

„Polacy w chwilach najcięższych wyzwalają takie zasoby sił – zapobiegliwą pracowitość, samorzutną dyscyplinę i zdumiewającą inicjatywę – że potrafią przezwyciężyć wszystkie trudności. Ta cudowna właściwość ze szczególną mocą objawiła się w roku 1918”.

Na przestrzeni trwania naszego życia świętujemy różne rocznice, rocznice celebrujące narodziny i opłakujące śmierć, upamiętniamy początek i koniec. W naszej zbiorowej świadomości i pamięci są jednak także rocznice fundamentalne, takie, które kształtują tkankę pamięci narodu, rodzaj mitu założycielskiego niezbędnego dla pokrzepienia tożsamości narodowej. Rok 1918 stanowił narodziny nowego i koniec starego porządku wycieńczonej pierwszą wojną światową Europy i świata. Dla naszych przodków był momentem wyczekiwanym przez pięć pokoleń, końcem niewoli życia pod zaborami. Bilans otwarcia był jednak trudny – obszar drugiej Rzeczpospolitej złożony był bowiem z trzech połówek, jak mawiał Stefan Żeromski.

Granice nie były pewne, trwały wciąż walki, obszar państwa był wyczerpany wojną, scalić należało tereny funkcjonujące dotychczas w trzech różnych systemach prawnych, oświatowych, monetarnych. 11 listopada był więc nie tylko końcem wielkiego procesu dziejowego, a raczej początkiem syzyfowych prac kolejnego pokolenia odbudowującego Polskę demokratyczną – polityków, dyplomatów, profesorów, urzędników, robotników, chłopów – całego społeczeństwa wielu kultur i religii. W momencie tworzenia się państwa nawet nieprzyjazne wobec siebie nawzajem opcje polityczne porozumiewały się  - w imię racji stanu.

Między symbolicznym przejęciem władzy przez Józefa Piłsudskiego od Rady Regencyjnej w 1918 roku, a gorącym od niepokoju latem 1939 roku zdołano uczynić wiele ku odbudowie suwerennego bytu państwa polskiego, od konstytucji, przez liczne reformy, zwycięstwo nad Armią Czerwoną, po żmudną walkę z analfabetyzmem. Czy nazwalibyśmy zatem Drugą Rzeczpospolitą projektem zakończonym sukcesem? Z wielu względów tak, nie był to jednak kraj niedotknięty problemami. Bieda, kłopoty gospodarcze, tarcia wewnątrz społeczeństwa o charakterze etnicznym i religijnym, wreszcie nadejście druzgocącej drugiej wojny światowej – czynią tę opowieść znacznie bardziej skomplikowaną, pełną różnych odcieni i uczuć.

W skromnej części artystycznej chcemy przenieść Was – naszych gości – do świata Polski międzywojennej, począwszy od muzyki tamtej epoki, poprzez film oparty na wspomnieniach ludzi tworzących tygiel społeczny tamtej państwowości, w całej rozmaitości tego obrazu.

Film

Georges Clemenceau – premier Francji powiedział kiedyś, że „niewiele czasu potrzeba na zniszczenie wielkich wartości i ograbienie z dorobku, ale wieki całe nie zawsze wystarczą, by naprawić powstałe zło”. Pamiętajmy te słowa doceniając to co bezcenne – pokój i wolność jakimi jesteśmy obdarzeni.

 

Serdeczne podziękowania w związku z przygotowaniem filmu z okazji Święta Niepodległości należą się:

Młodym aktorom z klasy 3 cp imieniem:
Maria Gąszcz, Sonia Dygant, Patrycja Żebranowicz, Dominika Kliber, Zofia (Leo) Becker, Adam Gilowski, Krzysztof Żmij, Tymoteusz Dadok, Natalia Bargieł i Magdalena Różańska (pomoc logistyczna)

Młodym montażystom z 2a odpowiedzialnym za mozolną robotę po drugiej stronie kamery:
Mateusz Byrdy, Handzlik Mikołaj, Portasiński Jakub, Jakub Chmielewski

A także wszelkim wspierającym dobrą myślą.

Scenariusz i artykuł powstały na podstawie źródeł pisanych:

  • Wspomnienia chłopów, [w:] Krzysztof Juszczyk, Teresa Maresz, Historia w tekstach źródłowych. Wypisy, t. 3, Rzeszów 1996, s. 115–116.
  • Sprawiedliwi zdrajcy, Witold Szabłowski, Kraków 2016.
  • Obraz własny życia w Polsce międzywojennej, Daniel Poliński, Warszawa 1986.
  • Zawadiaka. Dzienniki frontowe 1914–1920, Jurek 20 lat, [w:] http://historiamowiona.poznan.pl/relacje
  • All but my life, Gerda Weissmann, New York 1957.
  • Pamiętniki kobiet. Czytelnik,  Warszawa 1977.
  • Polska od nowa, [w:] Tygodnik Powszechny. Wydanie Specjalne, Kraków 2018.

Konkurs wiedzy o Bielsku - Białej 2021 - wyniki

Julia r tytuoweNasze małe ojczyzny stanowią rdzeń codzienności, a tak często ich nie doceniamy. Spacerując ulicami miasta nie podnosimy wzroku aby podziwiać historyczne kamienice, nie zauważamy eleganckich rozwiązań architektonicznych i wkładu minionych pokoleń w budowę tkanki miejskiej, w której żyjemy. Tym ważniejsze staje się zatem zachęcanie młodzieży do poznawania i żywego eksplorowania dziejów Bielska – Białej, a mamy w naszej szkole pewne tradycje w tym zakresie.

Uczennica klasy 1d Julia Rączka wywalczyła piąte miejsce w finale konkursu wiedzy o historii naszego miasta organizowanego przy współpracy z Towarzystwem Miłośników Bielska - Białej. Uroczystość rozdania dyplomów i nagród odbyła się w Ratuszu w środę 3 listopada. Spotkanie finalistów, ich opiekunów i organizatorów konkursu zostało uświetnione obecnością włodarzy miasta.

Gratulujemy sukcesu zdolnej uczennicy, Jej rodzicom oraz opiekunowi merytorycznemu. 

 

Julia R nr 1 Julia r nr 2 

 

Kultura pamięci – z wizytą na bielskim cmentarzu żydowskim

tytuowe poprawione druga wersjaPo co pamięć jeśli lżej jest zapomnieć? Takie pytanie zadajemy sobie po wielokroć segregując w pamięci wspomnienia, przekładając je ze stosu tych chcianych na stos do usunięcia. Pamięć jednak często nie słucha się, niweczy nasze skrzętne plany, podąża swoimi drogami. Pamięć bywa wymagająca, często żąda wysiłku i działania. Lżej jest zapomnieć, ale pamiętać warto – pamięć jest wyrazem szacunku do upływającego czasu, szacunku do minionych już istnień ludzkich.

W słoneczne listopadowe przedpołudnie uczniowie klasy 3cp doświadczyli spotkania z historią w innym niż zazwyczaj wydaniu. Odwiedziliśmy bielski cmentarz żydowski sięgający korzeniami XIX wieku, będący miejscem spoczynku znakomitych bielszczan, pamiątką ludzi, których już z nami nie ma, a los ich potomków naznaczony został jedną z najokrutniejszych kart w historii XX wieku. Pamiętamy i chcemy pamiętać, nie boimy się pamięci – taką podejmujemy decyzję.

„Nic nigdy w moim życiu nie było już tak spokojne jak Bielsko, nigdy nie widziałam Bielska przestraszonego. Zawsze jest takie bezpieczne. Beskidy zdają się chronić to niewielkie miasto przed wszelkimi zagrożeniami. Bielsko jest naprawdę czarujące, nie bez powodu nazywane Małym Wiedniem. Prawie wszyscy mieszkańcy są dwujęzyczni, polski i niemiecki można usłyszeć i na ulicy i w sklepie. W centrum miasta jest mały ale świetny teatr, a zaraz naprzeciwko Zamek Sułkowskich, w samym centrum synagoga. […] Nic nigdy w moim życiu nie było już tak spokojne jak Bielitz”.

Gerda Weissmann, 11 lat Bielsko, ocalała z Holokaustu, sierpień 1939 (fragment „All but my life” w tłumaczeniu D. Szkucik)

 

cmentarz 1 cmentarz 2

cmentarz 3 cmentarz 4

cmentarz 5 cmentarz 6

 

 

Jak w III LO obchodziliśmy Europejski Dzień Języków

 

Z inicjatywy Rady Europy, już od 20 lat, 26 września obchodzony jest Europejski Dzień Języków. Jest to święto językowej i kulturowej róznorodnorodności Europy oraz okazja do podjęcia działań mających na celu promowanie wielojęzyczności. 

Włączylismy się w obchody EDJ, proponując naszym uczniom Konkurs na najciekawszy filmik o EDJ.

Filmik należało nagrać w języku obcym (np. jednym z tych, które nauczane są w szkole), miał on zawierać informacje o EDJ oraz zachęcić do nauki danego języka obcego.

Autorzy filmików wykazali się nie tylko doskonałą znajomością języków obcych, ale również pomysłowością i sporym poczuciem humoru. W wyborze najlepszych nagrań mogli wziąć udział wszyscy uczniowie i nauczyciele.

A oto wyniki głosowania wraz z linkami do nagrań:

Miejsce I - filmik niemiecki

https://www.youtube.com/watch?v=hWWScDICAZM%C2%A0

Miejsce II - filmik włoski

https://drive.google.com/file/d/1pvkW51mtkTlIlqbhur4CW_JGvc8L_jcs/view?usp=sharing

Miejsce III - filmik angielski

https://drive.google.com/file/d/1ShdMQvSIZd5x2STNMuHViQ_DSbQ-rySk/view?usp=sharing

Miejsce IV – filmik hiszpański

https://drive.google.com/file/d/1CLks-e15dJLRn_vcpi655OTWcgIG00wS/view?usp=sharing

Miejsce V – filmik francuski

https://drive.google.com/file/d/1SqO_eT9oobA2oKYB7Acnrj7_VZ_Qt6qe/view?usp=sharing

Dziękujemy za udział w konkursie i gratulujemy umiejętności językowych!

Anna Wojtaszek-Ziobro