Ogłoszenia

UWAGA KANDYDACI DO III LO z OD! (2)

UWAGA!

WIELKA SZANSA DLA KANDYDATÓW DO

III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI IM. STEFANA ŻEROMSKIEGO POCHODZĄCYCH Z MIEJSCOWOŚCI DO 30 TYS. MIESZKAŃCÓW!

 

Ufundujemy Ci naukę w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi
im. S. Żeromskiego w
Bielsku – Białej 

Od 15 lutego do końca marca masz czas, by starać się o kompleksowe stypendium "Marzenie o Nauce", umożliwiające edukację w naszym Liceum. Dzięki możliwościom, które daje Edukacyjna Fundacja im. prof. Romana Czerneckiego EFC, we współpracy z naszą szkołą - możesz uczyć się i mieszkać w Bielsku - Białej za darmo.

W bieżącym roku szkolnym do naszego Liceum uczęszcza czworo stypendystów  EFC.

O stypendium "Marzenie o Nauce" mogą ubiegać się uczniowie trzeciej klasy gimnazjum, pochodzący z miejscowości zamieszkanych do 30 tysięcy mieszkańców, którzy ukończyli pierwszy semestr nauki ze średnią ocen min. 4,5 (bądź mają tytuł finalisty lub laureata kuratoryjnego konkursu przedmiotowego). Średni dochód na osobę w rodzinie kandydata musi wynosić poniżej 900 zł netto/miesięcznie. Kandydat musi także pomyślnie przejść rekrutację do naszego Liceum.

EFC finansuje swoim Stypendystom zakwaterowanie, wyżywienie, pomoce naukowe, możliwość uczęszczania na zajęcia dodatkowe, warsztaty oraz wyjazdy zimowe i letnie. Stypendyści mieszkają w Bursie przy ulicy Starobielskiej.

Zgłoszenia do programu można dokonać za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie www.efc.edu.pl.   Ostateczny termin upływa 31 marca br. ! Wyniki pierwszej fazy naboru będą znane w drugiej połowie kwietnia. W ramach drugiego etapu rekrutacji kandydat odbywa rozmowę kwalifikacyjną z Regionalnym Koordynatorem EFC.

 

Skorzystaj z szansy - dołącz do grona uczniów III Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego w Bielsku – Białej!

Certyfikaty językowe Cambridge

Z przyjemnością dzielimy się informacją, że kolejni uczniowie z naszej szkoły zdali pomyślnie prestiżowe egzaminy Cambridge w sesji zimowej. 

W grudniu do egzaminów CAE i FCE zarejestrowało się z naszej szkoły czterech uczniów  ( Pani mgr Aleksandra Krasucka przeprowadza rejestrację dzięki czemu uczniowie otrzymują zniżkę cenową)i wszyscy zdali na wysokie noty.

Egzamin Cambridge Advanced (CAE) zdali: Monika Bielska z klasy 3d oraz dwóch uczniów z klasy 3c - Dominik Kołodziej i Jakub Krawczyk, którzy otrzymali najwyższą z możliwych ocen - ''''A'''' i dzięki temu otrzymali certyfikat potwierdzający wiedzę z języka angielskiego na poziomie C2 (czyli Cambridge Proficiency - dwa poziomy powyżej poziomu na maturze rozszerzonej z j.ang).

Egzamin First Certificate in English (FCE) zdała Anna Presz z klasy 2e. 

Obie dziewczyny - Monika  i Ania otrzymały również wysoką ocenę ''''B''''.

Również w poprzedniej sesji letniej na egzamin CAE zapisała się przez naszą szkołę  i zdała  Maria Gustof, uczennica klasy 3c (wtedy 2c) otrzymując najwyższą ocenę ''A''. 

Serdecznie gratulujemy uczniom i Pani mgr Aleksandrze Krasuckiej, pod której kierunkiem przygotowywali się do egzaminu.

Przemiany Fazowe spotkania w ramach współpracy z Uniwersytetem Śląskim

Przemiany Fazowe spotkania w ramach współpracy z Uniwersytetem Śląskim.

12 grudnia 2016 roku po raz kolejny odwiedziła nas Pani dr hab. Marzena Dzida, Kierownik Zakładu Chemii Fizycznej Uniwersytetu Śląskiego. Tym razem tematem wykładu były Przemiany Fazowe.

Jak sam tytuł wskazuje, hasłem przewodnim było pojęcie fazy, części układu o nieustannie zmiennej wartości. Zostały nam przedstawione diagramy fazowe dwutlenku węgla oraz wody, a także równanie Clausiusa-Clapeyrona, za pomocą którego możemy określić fazę danej substancji w określonych warunkach. Zaznajomiliśmy się również z efektem cieplnym reakcji - efektem entalpowym i entropicznym, który był porównany do tworzącego się w naszych pokojach bałaganu. Przyswoiliśmy także prawo Hessa dzięki porównaniu do lotów samolotowych. Pani dr Dzida uzmysłowiła nam sekret chodzenia po rozżarzonym węglu - służy do tego wyłącznie węgiel drzewny oraz mokre stopy. Okazuje się, że właściwości fazowe wody umożliwiają nam nawet jazdę na łyżwach, ostre brzytwy wywierają bowiem ciśnienie na lód, który zaczyna się topić, a wynikiem tego jest możliwość ślizgania. Zagadka, dlaczego jest cieplej pod prysznicem niż po wyjściu też została rozwikłana - woda osadza się na ściankach prysznica i zaczynając się skraplać wyzwala dużą ilość energii.
Po półtoragodzinnym wykładzie, czworo studentów należących do Koła Naukowego Chemików Uniwersytetu Śląskiego, którego opiekunem jest dr Dzida, poprowadziło warsztaty laboratoryjne. Ustawione zostały cztery stanowiska i na pierwszym badaliśmy odczyn roztworów substancji, które znajdują się w naszym domu. Na drugim wytrącaliśmy osady: Cu(OH)2, AgCl, K3[Fe(SCN)] – tzw. sztucznej krwi, oraz osady powstałe w wyniku reakcji FeCl3 ze spirytusem salicylowym. Na trzecim badaliśmy zmianę zabarwienia KMnO4 pod wpływem różnego środowiska. Natomiast na czwartym stanowisku obserwowaliśmy zmianę koloru dichromianu (VI) potasu pod wpływem różnych środowisk. Na sam koniec odbył się mały pokaz m.in. katalitycznego rozkładu H2O2 oraz samozapłonu C3H5(OH)3. Wszyscy byliśmy uzeczeni fachowością i profesjonalizmem Pani dr Dzidy oraz jej studentów i mamy nadzieję na kolejną dawkę wiedzy już wkrótce.

Ranking szkół ponadgimnazjalnych 2017

Jak co roku, od 19 lat, w styczniu ogłaszane są przez PERSPEKTYWY wyniki rankingu szkół ponadgimnazjalnych w kategorii liceów ogólnokształcących i techników. W odniesieniu do liceów ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w „nowej formule” w maju 2016 r. zdawało minimum 12 maturzystów, wyniki średnie z j. polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo były nie mniejsze niż 0,75 średniej krajowej w liceach. W Rankingu zostały wzięte pod uwagę wyniki egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych, oraz egzaminy językowe na poziomie dwujęzycznym. Główne wskaźniki rankingowe zostały unormowane do 100, gdzie 100 otrzymała szkoła najlepsza w danym kryterium. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

W rankingu zostały uwzględnione również wyniki 44 ogólnopolskich olimpiad, które zwalniały z egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub były finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2015/2016 oraz 12 Międzynarodowych Olimpiad Przedmiotowych, w których nasz kraj był reprezentowany przez uczniów szkół ponadgimnazjlanych. .

Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych, oraz dane Systemu Informacji Oświatowej.

W tegorocznym rankingu znalazły się, jak co roku, licea z naszego miasta zajmując następujące lokaty:

V Liceum Ogólnokształcące- 26 miejsce w kraju i drugie miejsce w województwoie śląskim ( 31 miejsce w podrankingu maturalnym i 35- w olimpijskim);

I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika- 82 miejsce w kraju i 6 w województwie śląskim;

LO Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego- 86 miejsce w kraju i 8 w województwie śląskim;

III LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego- 104 miejsce w kraju i 9 w województwie śląskim;

LO Towarzystwa Szkolnego im. Mikołaja Reja- 188 miejsce w kraju i 23 w województwie śląskim;

LO Zgromadzenia Córek Bożej Miłości- 201 miejsce w kraju i 26 w województwie śląskim;

Dwujęzyczne LO im. W. Kopalińskiego- 236 miejsce w kraju i 32 w województwie śląskim;

IV Liceum Ogólnokształcące im. KEN- 500+ miejsce w kraju i 56 w województwie śląskim;

VIII LO im. Hanny Chrzanowskiej-500+ miejsce w kraju i 70 w województwie śląskim;

II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka- 500+ miejsce w kraju i 93 w województwie śląskim;

Wszystkim nauczycielom i uczniom wyróżnionych szkół gratulujemy wyników, które zostały nagrodzone pozycją w rankingu!

więcej informacji znajduje się tutaj

Od Algorytmu do Zawodowca

algorytmFundacja EDU-RES otrzymała od Ministerstwa Cyfryzacji dofinansowanie na realizację zadania publicznego „Od Algorytmu do Zawodowca”. Projekt będzie realizowany w okresie od 01.09.2016 do 30.06.2017.

W naszej szkole zajęcia z tego projektu realizowane są przez Pana dr. hab. Zbigniewa Dendzika z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Zadanie dotyczy realizacji 10-miesięcznego cyklu zajęć z programowania i algorytmiki dla 15 szkół ponadgimnazjalnych z obszaru województwa śląskiego. W ramach zadania wsparciem objętych zostanie 225 uczniów (15 uczniów z każdej szkoły). Oprócz warsztatów zaplanowana jest także konferencja inauguracyjna oraz finałowy konkurs dla najlepszych uczniów.

Szczegóły na stronie www.edures.edu.pl