Kryteria oceniania klasa 3 poziom podstawowy

 

KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO – KLASA TRZECIA POZIOM PODSTAWOWY

 

BARDZO DOBRY

DOBRY

DOSTATECZNY

DOPUSZCZAJĄCY

NIEDOSTATECZNY

Materiał gramatyczny i leksykalny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mówienie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Czytanie i  słuchanie tekstu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pisanie tekstu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń : -     prezentuje wysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału,

-umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce,

- tworzy spójne i sensowne zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym,

- posługuje się bogatym i zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału,

- zna i stosuje wyrażenia potoczne z podręcznika i z innych źródeł takich jak prasa, telewizja, Internet,

- zna techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów i stosuje je w praktyce,

- samodzielnie korzysta ze słowników różnego rodzaju

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi samodzielnie i bezbłędnie formułować wypowiedzi ustne podobne do tych, które będzie zdawał na maturze. Tworzy wypowiedź spójną i harmonijną stosując urozmaicone konstrukcje gramatyczne i leksykalne

 

 

 

 

Uczeń potrafi:

- określić główną myśl tekstu,

- rozróżnić poszczególne części tekstu,

- stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje,

- określić główne myśli poszczególnych części tekstu,

- wskazać określone informacje,

- oddzielić myśl główną od drugorzędnych,

- określić potencjalnego odbiorcę,

- określić styl języka,

- określić związek pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu,

- określić intencje i opinie autora,

- oddzielić fakty od opinii

Uczeń potrafi poprawnie napisać:

- krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę,

- list prywatny,

-list formalny.

Uczeń stosuje bogate słownictwo i konstrukcje gramatyczne oraz używa rejestru języka odpowiednio do kontekstu

Uczeń:

- prezentuje dość wysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału,

- dość umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce,

- na ogół tworzy spójne i sensowne zdania, zazwyczaj poprawne pod względem gramatycznym i logicznym,

- posługuje się dość bogatym i zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału,

- zna i stosuje wyrażenia potoczne z podręcznika i innych źródeł,

- zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów,

- samodzielnie korzysta ze słowników różnego rodzaju

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócające komunikacji. Wypowiedź jest spójna i harmonijna, konstrukcje gramatyczno-leksykalne na poziomie przewidzianym na maturze podstawowej.

Uczeń potrafi:

- określić główną myśl tekstu,

- rozróżnić poszczególne części tekstu,

- stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje,

- określić główne myśli poszczególnych części tekstu,

- wskazać określone informacje,

- oddzielić myśl główną od drugorzędnych,

- określić potencjalnego odbiorcę,

- określić styl języka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi poprawnie napisać:

- krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę,

- list prywatny,

-list formalny.

Uczeń stosuje dość urozmaicone słownictwo i konstrukcje gramatyczne oraz odpowiedni styl. Popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne nie zakłócające komunikacji

Uczeń:

- prezentuje niewysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału,

- niezbyt umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce,

-  tworzy proste i krótkie zdania, popełniając przy tym częste błędy logiczne i gramatyczne,

- posługuje się mało zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału,

- zna i stosuje niektóre wyrażenia potoczne zawarte w podręczniku,

- zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale często nie radzi sobie z dopasowaniem wyrazu do kontekstu,

- samodzielnie korzysta ze słownika angielsko-polskiego i polsko-angielskiego

Uczeń potrafi formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając dość liczne błędy leksykalno-gramatyczne, niekiedy zakłócające komunikację. Słownictwo i struktury gramatyczne ubogie

 

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi:

- określić główną myśl tekstu,

- rozróżnić poszczególne części tekstu,

- stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje,

- określić główne myśli poszczególnych części tekstu,

-wskazać określone informacje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi niemal poprawnie napisać:

- krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę,

- list prywatny,

-list formalny.

Uczeń stosuje mało zróżnicowane konstrukcje leksykalno-gramatyczne i popełnia dość liczne błędy leksykalno-gramatyczne sporadycznie zakłócające komunikację. Styl w miarę poprawny

Uczeń:

- prezentuje niski stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału,

- nieumiejętnie wykorzystuje niektóre znane mu struktury gramatyczne w praktyce,

- przeważnie tworzy krótkie i niespójne zdania z dużą ilością błędów logicznych i gramatycznych,

- posługuje się ubogim zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału,

- zna i stosuje w praktyce tylko niektóre wyrażenia potocznie zawarte w podręczniku, często popełnia błędy w ich zastosowaniu,

- ma problemy z korzystania ze słownika, potrzebuje pomocy nauczyciela przy wybieraniu wyrazu odpowiedniego do kontekstu

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi częściowo samodzielnie formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając przy tym liczne błędy leksykalno-gramatyczne zakłócające komunikację

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń  potrafi:

- określić główną myśl tekstu,

- rozróżnić poszczególne części tekstu,

- stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi w miarę poprawnie napisać krótki tekst użytkowy i list prywatny, oraz formalny. Posiada ubogi zasób słownictwa i konstrukcji gramatycznych. Popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne w dużej mierze zakłócające komunikację. Styl odbiega od wymaganego.

Uczeń:

- nie opanował zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału,

- nie opanował struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału,

- ma problemy w korzystaniu ze słownika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń nie potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi typu maturalnego, popełnia dużo błędów zakłócających komunikację

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń nie potrafi:

- określić głównej myśli tekstu,

- rozróżnić poszczególnych części tekstu,

- stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń nie potrafi poprawnie napisać:

- krótkiego tekstu użytkowego,

-listu prywatnego,

- listu formalnego.

Uczeń popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne zakłócające komunikację, stosuje ubogie słownictwo i konstrukcje gramatyczne, styl wypowiedzi nie jest adekwatny do wymaganego

 

Ocena Celująca:bardzo bogate słownictwo i frazeologia zgodne z tematem wypowiedzi,urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne,umiejętność interpretowania i opiniowania,brak błędów językowych,poprawna wymowa i intonacja.

FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY:

  1. pisemne:

a)      niezapowiedziane kartkówki z 3 ostatnich lekcji

b)     zapowiedziane kartkówki z większej partii materiału

c)      całogodzinne sprawdziany

Prace pisemne będą oceniane według następującej skali procentowej:

Zadania klasowe:

100%- 98% - celujący

97% - 88% - bardzo dobry (5)

87% - 72% -  dobry (4)

71% – 56% - dostateczny (3)

55% - 44 % -  dopuszczający (2)

0d 43% - niedostateczny (1)

Kartkówki:

100% - celujący

99% -92% - bardzo dobry (5)

91% - 76% - dobry (4)

75% - 60% - dostateczny (3)

59% - 48% - dopuszczający (2)

Od 47% - niedostateczny (1)

Nauczyciel zapowiada sprawdzian minimum tydzień wcześniej.

  1. ustne:

a)     odpowiedź ustna z zakresu 3 ostatnich lekcji

b)     odpowiedź ustna, obejmująca większą partię materiału

Uczeń może też otrzymać oceny za inne prace pisemne (np. list, notatka, pocztówka), sprawdzian rozumienia tekstu słuchanego i czytanego oraz za inne formy pracy na lekcji i w domu (aktywność, prezentacja, projekt, itp.)

MOŻLIWOŚCI POPRAWY:

Uczeń:

  1. ma prawo poprawić sprawdzian tylko raz

  2. poprawia sprawdzian w ciągu 2 tygodni od momentu oddania go przez nauczyciela

  3. ma możliwość poprawienia oceny niedostatecznej (jeśli nauczyciel się zgodzi, może również poprawić ocenę dopuszczającą lub dostateczną).

  4. poprawia wyłącznie oceny uzyskane z zapowiedzianych form sprawdzania wiedz – tj. całogodzinne sprawdziany, zapowiedziane kartkówki z większych partii materiału, dłuższe wypowiedzi ustne

  5. niezapowiedziane kartkówki oraz odpowiedzi ustne z zakresu 3 ostatnich lekcji nie podlegają poprawie.

UWAGI:

·         Uczniowie nieobecni na kartkówce lub sprawdzianie mają obowiązek napisania go na najbliższej lekcji (w przypadku nieobecności jednodniowej) lub w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły po dłuższej absencji.

·         Uczeń, która w trakcie pisania sprawdzianu, kartkówki, testu sprawdzającego rozumienie tekstu słuchanego lub czytanego korzysta z niedozwolonych form pomocy lub odpisuje od kolegów otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.

·         Oceny za poszczególne formy wypowiedzi mają różną wartość, ocena semestralna lub ocena na koniec roku nie są średnimi matematycznymi ze wszystkich ocen.

·         Uczeń może otrzymać ocenę celującą za znajomość języka przewyższającą poziomem materiał realizowany na lekcjach, udział i osiąganie wysokich wyników w konkursach językowych organizowanych w szkole i poza szkołą (np. Olimpiada Języka Angielskiego)

II Nieprzygotowanie (np) :

·        np obejmuje wyłącznie brak zeszytu, książek, zadania domowego, nieprzygotowanie z 3 ostatnich lekcji (np nie obejmuje zapowiedzianych form sprawdzania wiedzy – tj. kartkówek / odpowiedzi ustnych z większych partii materiału oraz wypracowań)

·        uczeń może zgłosić np 2 razy w ciągu semestru (każde kolejne jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej) i robi to w trakcie sprawdzania obecności przez nauczyciela.