EDB- wymagania dla gimnazjum 2014/2015
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 09, wrzesień 2014 11:14
- Odsłony: 2134
Wymagania edukacyjne
z Edukacji dla bezpieczeństwa
w klasie III Gimnazjum Dwujęzycznego
w roku szkolnym 2014/2015
Ocena |
Umiejętności i aktywność Uczeń: |
Wiedza Uczeń: |
Celująca |
- inicjuje dyskusję - przedstawia własne (racjonalne) koncepcje rozwiązań, działań, przedsięwzięć - systematycznie wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności, dzieli się tym z grupą - odnajduje analogie, wskazuje szanse i zagrożenia określonych rozwiązań - wyraża własny, krytyczny, twórczy stosunek do omawianych zagadnień - argumentuje w obronie własnych poglądów, posługując się wiedzą pozaprogramową |
- opanował materiał obowiązujący na ocenę bardzo dobrą - zdobył wiedzę znacznie wykraczającą poza zakres materiału programowego |
Bardzo dobra |
- sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł informacji - samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy postawione przez nauczyciela - jest aktywny na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych (zawodach, konkursach) - bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje błędy kolegów - odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze - sprawnie wyszukuje w różnych źródłach informacje o sposobach alternatywnego działania (także doraźnego) - umie pokierować grupą rówieśników; |
- zdobył pełen zakres wiedzy przewidziany w programie - sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów do rozwiązywania zadań z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa |
Dobra |
- samodzielnie korzysta ze wskazanych źródeł informacji - poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych - samodzielnie wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu złożoności - podejmuje wybrane zadania dodatkowe - jest aktywny w czasie lekcji - poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać potrzebny sprzęt i wykorzystać niektóre środki ratownicze |
- opanował materiał programowy w stopniu zadowalającym |
Dostateczna |
- pod kierunkiem nauczyciela wykorzystuje podstawowe źródła informacji - samodzielnie wykonuje proste zadania w trakcie zajęć przejawia przeciętną aktywność |
- opanował podstawowe elementy programu, pozwalające na podejmowanie w otoczeniu działań ratowniczych i zabezpieczających |
Dopuszczająca |
- przy pomocy nauczyciela wykonuje proste polecenia, wykorzystując podstawowe umiejętności |
- wykazuje braki w wiedzy, nie uniemożliwiają one jednak dalszej edukacji i mogą zostać usunięte |
Niedostateczna |
- nie potrafi wykonać prostych poleceń, wymagających zastosowania podstawowych umiejętności |
- wykazuje braki w wiedzy, które uniemożliwiają dalszy rozwój w ramach przedmiotu |
Opracował: Szymon Sobecki
Wymagania programowe 2014/2015
- Szczegóły
- Opublikowano: czwartek, 06, wrzesień 2012 15:57
- Odsłony: 2028
Poniżej zamieszczam wymagania programowe z przedmiotu EDB
Moduł I Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
Cel ogólny:
- przygotowanie do działania ratowniczego – uczeń zna zasady prawidłowego działania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia;
- nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy – uczeń umie udzielać pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
Lp. |
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe |
|
Podstawowe (dop.,dst.) |
Ponadpodstawowe (db.,bdb.) |
|||
Uczeń: |
||||
O czym będziemy się uczyć na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa – zasady bezpieczeństwa |
1 |
|
|
|
Nasz klasowy kontrakt. Diagnoza wstępna |
1 |
|
|
|
Organizacja pierwszej pomocy
|
1 |
|
|
|
Kontrola funkcji życiowych |
1 |
|
|
|
Utrata przytomności |
1 |
|
|
|
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa |
2 |
|
|
|
Krwawienia i krwotoki |
2 |
|
|
|
Uszkodzenia kości i stawów |
1 |
|
|
|
Oparzenia termiczne i chemiczne |
1 |
|
|
|
Ciała obce w organizmie |
1 |
|
|
|
Wstrząs pourazowy |
1 |
|
|
|
Pogryzienia, użądlenia, ukąszenia
Temat wykracza poza podstawę |
1 |
|
|
|
Nagłe zachorowania – chorzy są wśród nas
Temat wykracza poza podstawę |
2 |
|
|
|
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z zakresu udzielania pierwszej pomocy |
1 |
|
|
Moduł II System bezpieczeństwa państwa
W podstawie programowej nie opisano celu ogólnego i nie sprecyzowano wymagań. Można przyjąć następujący cel i wymaganie ogólne:
- znajomość systemu obronnego – uczeń rozumie znaczenie właściwego funkcjonowania systemu bezpieczeństwa państwa.
Lp. |
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe |
|
Podstawowe (dop.,dst.) |
Ponadpodstawowe (db.,bdb.) |
|||
Uczeń: |
||||
System obronny Rzeczypospolitej Polskiej |
1 |
|
|
|
Powinności obronne władz samorządowych, instytucji i obywateli |
1 |
|
|
|
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej |
1 |
|
|
Moduł III Ochrona ludności i obrona cywilna
Cel ogólny:
- znajomość powszechnej samoobrony i obrony cywilnej – uczeń rozumie znaczenie powszechnej samoobrony i obrony cywilnej.
Lp. |
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe |
|
Podstawowe (dop.,dst.) |
Ponadpodstawowe (db.,bdb.) |
|||
Uczeń: |
||||
Międzynarodowe prawo humanitarne |
1 |
|
|
|
Ochrona ludności i zwierząt |
1 |
|
|
|
Ostrzeganie i alarmowanie |
1 |
|
|
Moduł IV Zagrożenia czasu pokoju
Cel ogólny:
- przygotowanie do działania ratowniczego – uczeń zna zasady prawidłowego działania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia.
Lp. |
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe |
|
Podstawowe (dop.,dst.) |
Ponadpodstawowe (db.,bdb.) |
|||
Uczeń: |
||||
Zagrożenia czasu pokoju |
1 |
|
|
|
Ewakuacja poszkodowanych |
1 |
|
|
|
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych |
1 |
|
|
|
Zagrożenia terrorystyczne |
1 |
|
|
Moduł V Zagrożenia występujące podczas wojny
- znajomość zagrożeń czasu wojny – uczeń rozumie znaczenie właściwego zachowania się w rejonie porażenia.
Lp. |
Temat lekcji |
Liczba godzin |
Wymagania programowe |
|
Podstawowe (dop.,dst.) |
Ponadpodstawowe (db., bdb.) |
|||
Uczeń: |
||||
Konwencjonalne środki rażenia |
1 |
|
|
|
Broń masowego rażenia |
1 |
|
|
|
Podsumowanie wiadomości i umiejętności |
1 |
|
|
Warunkiem koniecznym do uzyskania oceny celującej jest dodatkowo jednoczesne spełnienie następujących warunków:
- prezentowanie wiedzy wykraczającej poza podstawę programową
- bardzo dobra aktywność na lekcjach
- same oceny bardzo dobre z prac pisemnych, odpowiedzi i ćwiczeń praktycznych
- posiadanie certyfikatu ukończenia kursu pierwszej pomocy