Wymagania edukacyjne dla klasy 2cdg (2013/2014) I.Chmielewska
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 17, wrzesień 2013 07:00
- Odsłony: 2258
Przedmiotowy system oceniania (PSO) z języka niemieckiego
dla szkół ponadgimnazjalnych
Podręcznik: EXAKT 2
zakres podstawowy
Poziom A2
Klasy 2c, 2d, 2g
Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego opracowany do podręcznika Exakt 2 jest propozycją regulacji oceniania uczniów i może być modyfikowany i ulepszany w zależności od potrzeb i warunków nauczania w danej szkole.
Ocenianie obejmuje podobnie jak przy podręczniku Exakt 1 cztery podstawowe sprawności językowe zgodnie z formułą egzaminu maturalnego:
- rozumienie tekstu czytanego
- rozumienie ze słuchu
- pisanie
- mówienie.
Sprawności te oceniane będą w ramach następujących zakresów tematycznych:
- człowiek (udzielanie podstawowych informacji o sobie i innych osobach, życzenia, marzenia, plany na przyszłość, przyjaźń, zainteresowania, czas wolny, życie towarzyskie, niezwykłe wydarzenia, szczęście i pech)
- dom (nazywanie typów mieszkań, domów, pomieszczeń, mebli, wyposażenia pokoju, opis pokoju)
- szkoła (nazywanie przedmiotów szkolnych, plan lekcji i zajęcia dodatkowe, mundurki szkolne, opisywanie szkoły, nauczyciela, nazywanie przyborów szkolnych)
- praca (nazywanie typowych czynności dnia codziennego)
- rodzina (rodzeństwo, inni członkowie rodziny, zwierzęta w rodzinie, spędzanie wolnego czasu, podział obowiązków, konflikty w rodzinie)
- żywienie (nazywanie produktów spożywczych, posiłków i potraw, upodobania i nawyki żywieniowe, przepisy kulinarne, zamawianie potraw w lokalach gastronomicznych)
- zakupy (nazywanie artykułów i miejsc robienia zakupów)
- podróże (nazywanie miejsc i instytucji w mieście, opisywanie drogi, wypadki w podróży, różne formy spędzania wakacji, oferty biur podróży)
- kultura (nazywanie wydarzeń kulturalnych, informowanie o zainteresowaniach)
- sport (nazywanie dyscyplin sportowych, informowanie o zainteresowaniach sportowych, centra sportowe, igrzyska paraolimpijskie)
- zdrowie (informowanie o samopoczuciu, stanie zdrowia, dolegliwościach i chorobach, nazywanie środków farmaceutycznych, profilaktyka chorób, uzależnienia i nałogi)
- technika (nazywanie urządzeń technicznych, korzystanie z nich, zagrożenia w sieci)
- środowisko (opisywanie pogody, określanie czasu, świat przyrody)
- kraje niemieckiego obszaru językowego (udzielanie podstawowych informacji o osobliwościach Berlina, miastach Austrii, znanych osobach i pisarzach).
W trakcie nauki z Exakt 2 uczeń pozna i utrwali następujące zagadnienia i struktury gramatyczne:
- odmiana czasowników modalnych müssen, mögen, dürfen, wollen, sollen w liczbie pojedynczej i mnogiej w czasie teraźniejszym Präsens
- czasowniki haben, sein w czasie przeszłym Präteritum
- czasownik lassem
- czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone
- tryb rozkazujący
- czas przeszły Perfekt
- tworzenie imiesłowu biernego
- rekcja czasownika
- zaimek nieosobowy es
- pytania ogólne i szczegółowe
- zdanie poboczne z weil, dass
- szyk wyrazów w zdaniach ze spójnikami aber, oder, und, denn, sondern, deshalb.
Kontrola pisemna opanowania słownictwa z zakresu obowiązujących zakresów tematycznych i struktur gramatycznych może mieć formę zapowiedzianych krótkich sprawdzianów po zrealizowaniu określonej partii materiału, testu sprawdzającego na koniec każdego rozdziału, jak i kompleksowych sprawdzianów na zakończenie semestru czy roku nauki.
EXAKT 2 zapoznaje uczniów z technikami kontroli opanowania materiału w części podręcznikowej Zwischenstation 4, Zwischenstation 5, Zwischenstation 6 i Exakt plus.
W książce ćwiczeń do Exakt 2 znajduje się modelowy test z punktacją, w którym uczeń może sprawdzić się sam.
Sprawności językowe
Sprawność rozumienia tekstu czytanego
Sprawność rozumienia tekstu czytanego sprawdzana jest za pomocą następujących technik:
- prawda / fałsz / brak informacji w tekście
- znajdowanie w tekście określonych informacji
- rozpoznawanie związków miedzy poszczególnymi częściami tekstu
- określanie głównej myśli poszczególnych części tekstu
- technika wielokrotnego wyboru (3 lub 4 możliwości)
- udzielanie odpowiedzi na pytania
- uzupełnianie brakujących informacji w lukach
- dopasowywanie zdjęć i ilustracji do tekstów
- przyporządkowywanie pytań do odpowiedzi
- łączenie fragmentów zdań w języku niemieckim
- łączenie fragmentów zdań w języku polskim i niemieckim
- zbieranie informacji w tabeli
Kryteria oceny sprawności rozumienia tekstu czytanego
Teksty przeznaczone do czytania ze zrozumieniem na poziomie A2 to powszechnie spotykane
dokumenty i teksty autentyczne, teksty informacyjne i krótkie teksty literackie. Sprawność rozumienia tekstu czytanego może być oceniana osobno lub łączona ze sprawnością pisania lub mówienia. Uczniowie wyszukują informacje na różne interesujące ich tematy także z częściowo niezrozumiałych tekstów. Znaczenia nowych słów domyślają się z kontekstu (internacjonalizmy i własne doświadczenia językowe).
Na ocenę bardzo dobry w zakresie rozumienia tekstu czytanego uczeń:
- w pełni rozumie teksty bogate pod względem treści i zróżnicowane pod względem struktur morfo-syntaktycznych,
- określa główną myśl tekstu, przewodnie myśli poszczególnych części tych tekstów oraz intencje autora,
- sprawnie znajduje szukane informacje szczegółowe w tekstach,
- dobrze rozumie ogólny sens skróconych tekstów autentycznych z różnych źródeł oraz skróconych tekstów literackich.
Na ocenę dobry w zakresie rozumienia tekstu czytanego uczeń:
- dobrze rozumie większość tekstów zróżnicowanych pod względem treści i struktur morfo-syntaktycznych,
- określa ich główną myśl oraz dobrze radzi sobie z poszczególnymi fragmentami tekstu,
- znajduje większość potrzebnych informacji szczegółowych,
- rozumie ogólny sens skróconych tekstów autentycznych z różnych źródeł oraz prostych tekstów literackich.
Na ocenę dostateczny w zakresie rozumienia tekstu czytanego uczeń:
- rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów mało zróżnicowanych pod względem treści i struktur morfo-syntaktycznych,
- poprawnie określa ich główną myśl oraz większość myśli poszczególnych fragmentów tekstu,
- znajduje sporo potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach,
- rozumie ogólny sens dużej części krótkich tekstów autentycznych.
Na ocenę dopuszczający w zakresie rozumienia tekstu czytanego uczeń:
- rozumie tylko niektóre proste teksty informacyjne,
- z trudem określa ich główną myśl oraz myśli poszczególnych fragmentów tekstu,
- znajduje tylko niektóre potrzebne informacje szczegółowe,
- rozumie ogólny sens tylko niektórych bardzo uproszczonych tekstów autentycznych.
Na ocenę niedostateczny w zakresie rozumienia tekst czytanego uczeń:
- rozumie jedynie bardzo słabo proste teksty,
- sporadycznie znajduje informacje szczegółowe,
- z trudem rozumie ogólny sens bardzo uproszczonych tekstów autentycznych.
Uczeń dyslektyczny pracuje wolniej z tekstem. Może mieć problemy ze zrozumieniem polecenia i właściwym zapisem rozwiązania. Powinien mieć zatem więcej czasu na przeczytanie i rozwiązanie zadań do tekstu.
Sprawność rozumienia ze słuchu
Sprawność rozumienia ze słuchu sprawdzana jest za pomocą następujących technik:
- wielokrotny wybór
- prawda / fałsz / brak informacji w tekście
- udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu
- przyporządkowywanie pytań do odpowiedzi
- dopasowywanie tekstu do intencji
- przyporządkowywanie słów, zdań i wyrażeń do rysunków
- dopasowywanie informacji do zdjęć
- przyporządkowywanie wypowiedzi do odpowiednich osób
- wypełnianie kwestionariusza, tabeli
- uzupełnianie brakujących informacji w tekście.
Kryteria oceny sprawności rozumienia ze słuchu
Teksty przeznaczone do słuchania w klasie drugiej szkoły ponadgimnazjalnej to teksty
dialogowe, wiadomości radiowe, wywiady, reklamy. Sprawność rozumienia ze słuchu może
być oceniana osobno lub łączona ze sprawnością pisania lub mówienia.
Na ocenę bardzo dobry w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- w pełni rozumie wypowiedzi niemieckich użytkowników języka mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
- rozumie ogólny sens prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
- sprawnie znajduje szukane informacje szczegółowe w tekstach słuchanych,
- dobrze rozumie język nauczyciela, jego polecenia i instrukcje na lekcji oraz potrafi na nie zareagować.
Na ocenę dobry w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- rozumie wypowiedzi niemieckich użytkowników języka mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
- rozumie ogólny sens większości prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
- sprawnie znajduje szukane informacje szczegółowe w prostych tekstach słuchanych,
- rozumie język nauczyciela, jego polecenia i instrukcje na lekcji oraz potrafi na nie zareagować.
Na ocenę dostateczny w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- rozumie dużą część wypowiedzi osób posługujących się językiem niemieckim jako ojczystym, mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
- rozumie ogólny sens dużej części prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
- znajduje dużą część szukanych informacji szczegółowych w dialogach i prostych tekstach słuchanych,
- rozumie dużą część poleceń i instrukcji nauczyciela na lekcji oraz potrafi na nie zareagować.
Na ocenę dopuszczający w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- rozumie ogólnie tylko część wypowiedzi osób posługujących się językiem niemieckim jako ojczystym mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
- rozumie ogólny sens niektórych części prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
- znajduje niektóre informacje szczegółowe w prostych tekstach słuchanych,
- rozumie część poleceń i instrukcji nauczyciela na lekcji oraz potrafi na nie zareagować.
Na ocenę niedostateczny w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:
- rozumie ogólnie niewielką część wypowiedzi osób posługujących się językiem niemieckim jak ojczystym mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
- rozumie niewielką część prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
- znajduje pojedyncze informacje szczegółowe w dialogach i prostych tekstach słuchanych,
- rozumie nieliczne proste polecenia i instrukcje nauczyciela na lekcji.
Ocena za opanowanie sprawności rozumienia tekstu czytanego i ze słuchu zależy od liczby i jakości wykonanych zadań.
Na oceny niższe wystarczy wykonać zadania zamknięte, nie wymagające tworzenia własnego tekstu.
Aby otrzymać ocenę dobrą i bardzo dobrą należy oprócz zadań łatwiejszych wykonać również zadania półotwarte i otwarte, które wymagają przetworzenia tekstu, zastosowania innych wrażeń, wyciagnięcia wniosków.
Zadania punktowane będą w systemie 0–1.
Uczeń dyslektyczny powinien mieć więcej czasu na wykonanie zadania.
Sprawność mówienia
Sprawność mówienia sprawdzana jest za pomocą następujących technik:
- zasięganie i udzielanie informacji
- prowadzenie dialogów wg wzoru
- odpowiadanie na pytania
- opowiadanie o miejscach, osobach
- opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości
- prowadzenie rozmowy według scenariusza
- prowadzenie rozmowy z odgrywaniem ról
- opisywanie ilustracji, zdjęcia
- wyrażanie i uzasadnianie opinii, poglądów
- wyrażanie zgody i sprzeciwu
- podawanie argumentów
- uzasadnianie wyboru.
Kryteria oceny sprawności mówienia
Na ocenę bardzo dobry w zakresie mówienia uczeń:
- udziela płynnej i interesującej wypowiedzi na zadane pytanie zawierającej bogate słownictwo i frazeologię na danym poziomie, co pozwala na pełny przekaz treści (np. opis ilustracji),
- czynnie uczestniczy w rozmowie na tematy z życia codziennego, najbliższego otoczenia i inne z nimi związane,
- potrafi podejmować różne role w procesie komunikacyjnym,
- jasno i zrozumiale wyraża swoje opinie, podaje trafne argumenty za i przeciw,
- prezentuje wypowiedź poprawną pod względem fonetycznym i gramatycznym,
- stosuje bezbłędnie odpowiednie formy gramatyczne,
- potrafi przekazać informację w języku potocznym i oficjalnym,
- popełnia sporadycznie błędy nie zakłócające w żaden sposób komunikacji.
Na ocenę dobry w zakresie mówienia uczeń:
- udziela wyczerpującej wypowiedzi na zadane pytanie zawierającej właściwe środki językowe, co pozwala na przekaz treści (np. opis ilustracji),
- czynnie uczestniczy w rozmowie na tematy z życia codziennego, najbliższego otoczenia i inne z nimi związane,
- potrafi podejmować różne role w procesie komunikacyjnym,
- na ogół wyraża jasno i zrozumiale swoje opinie i podaje argumenty,
- prezentuje wypowiedź na ogół poprawną pod względem fonetycznym i gramatycznym,
- zwykle potrafi przekazać informację w języku potocznym i oficjalnym,
- popełnia drobne błędy nie zakłócające komunikacji.
Na ocenę dostateczny w zakresie mówienia uczeń:
- uczestniczy w rozmowie na tematy z życia codziennego i najbliższego otoczenia,
- potrafi podejmować niektóre role w procesie komunikacyjnym,
- w swoich opiniach posługuje się językiem dosyć lakonicznym,
- prezentuje wypowiedź nie zawsze poprawną pod względem fonetycznym i gramatycznym,
- stosuje podstawowe formy gramatyczne i struktury,
- popełnia błędy czasem zakłócające komunikację.
Na ocenę dopuszczający w zakresie mówienia uczeń:
- udziela wypowiedzi zawierającej ubogie słownictwo i bardzo proste struktury językowe, co pozwala na przekaz nielicznych wymaganych informacji,
- w wypowiedzi przyjmuje postawę pasywną, ujmując temat bardzo lakonicznie,
- prezentuje wypowiedź wspomaganą w dużym stopniu przez pytania i sugestie nauczyciela,
- popełnia liczne błędy gramatyczne, świadczące o nieznajomości niektórych struktur i błędy fonetyczne, które ograniczają pełne zrozumienie wypowiedzi i komunikacji.
Na ocenę niedostateczny w zakresie mówienia uczeń:
- udziela wypowiedzi zawierającej bardzo ograniczone słownictwo i bardzo nieporadne struktury językowe, co nie pozwala na przekaz wymaganych informacji,
- udziela niezrozumiałych wypowiedzi i zadaje pytania niezgodne z tematem rozmowy,
- prezentuje wypowiedź chaotyczną, wspomaganą w dużym stopniu przez nauczyciela,
- popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne, świadczące o nieznajomości struktur i błędy fonetyczne, które uniemożliwiają lub ograniczają pełne zrozumienie wypowiedzi i komunikacji.
Sprawność pisania
Sprawność pisania można rozwijać osobno lub w połączeniu z innymi sprawnościami, np. czytaniem i słuchaniem. Uwzględnia pisanie krótkich i dłuższych tekstów wymaganych na egzaminie maturalnym. Sprawdzana jest za pomocą następujących technik:
- uzupełnianie ankiet, formularzy i kwestionariuszy
- przekazywanie wiadomości pisemnej
- pisanie życzeń, pozdrowień, zaproszeń, ogłoszeń i in.
- pisanie e-maili i pocztówek
- pisanie listu według planu
- pisanie wypowiedzi na podany temat.
Kryteria oceny sprawności pisania
Na ocenę bardzo dobry w zakresie pisania uczeń:
- formułuje wypowiedzi zgodne z tematem, przekazując wszystkie wymagane informacje z użyciem odpowiednich środków językowych,
- bezbłędnie wypełnia ankiety, formularze i kwestionariusze,
- opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, wykorzystując bogate i oryginalne słownictwo oraz struktury,
- potrafi tworzyć wypowiedzi logiczne, harmonijne i spójne,
- popełnia bardzo sporadycznie błędy gramatyczne i leksykalne, nie zakłócające komunikacji oraz nieliczne błędy w pisowni nie zmieniające znaczenia wyrazu,
- poprawnie stosuje zasady ortografii i interpunkcji.
Na ocenę dobry w zakresie pisania uczeń:
- formułuje wypowiedzi zgodne z tematem, przekazując prawie wszystkie wymagane informacje z użyciem odpowiednich środków językowych,
- na ogół bezbłędnie wypełnia ankiety, formularze i kwestionariusze,
- opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, wykorzystując dość bogate i ciekawe słownictwo oraz struktury,
- potrafi tworzyć wypowiedzi logiczne, harmonijne i spójne,
- popełnia bardzo nieliczne błędy gramatyczne i leksykalne, nie zakłócające komunikacji oraz drobne błędy w pisowni nie zmieniające znaczenia wyrazu,
- w zasadzie poprawnie stosuje zasady ortografii i interpunkcji.
Na ocenę dostateczny w zakresie pisania uczeń:
- formułuje wypowiedzi zgodne z tematem, przekazując większość wymaganych informacji z użyciem podstawowych środków językowych,
- wypełnia ankiety, formularze i kwestionariusze,
- opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, wykorzystując mało urozmaicone słownictwo oraz struktury,
- popełnia dość liczne błędy gramatyczne i leksykalne, nie zakłócające komunikacji oraz drobne błędy w pisowni nie zmieniające znaczenia wyrazu,
- popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne.
Na ocenę dopuszczający w zakresie pisania uczeń:
- formułuje wypowiedzi nie w pełni zgodne z tematem, przekazując część wymaganych informacji, nie mieszczące się w granicach podanej formy,
- ma problemy z wypełnieniem ankiety, formularza, kwestionariusza,
- opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, wykorzystując ubogie słownictwo oraz struktury,
- stosuje liczne powtórzenia leksykalne, ogólniki i internacjonalizmy,
- popełnia liczne błędy gramatyczne i leksykalne znacznie zakłócające komunikację oraz błędy w pisowni i interpunkcji.
Na ocenę niedostateczny w zakresie pisania uczeń:
- formułuje wypowiedzi pozbawione logiki, chaotyczne, niezgodne z wymogami formy,
- nie potrafi wypełnić ankiety, formularza, kwestionariusza,
- stosuje liczne powtórzenia leksykalne, ogólniki i internacjonalizmy,
- popełnia rażące błędy gramatyczne i leksykalne uniemożliwiające lub znacznie zakłócające komunikację oraz błędy w pisowni i interpunkcji.
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu wymagają indywidualnego traktowania. Powinni być częściej oceniani na podstawie wypowiedzi ustnych. Błędy w pisowni, ortograficzne i interpunkcyjne nie powinny być oceniane. Powinni mieć możliwość dłuższego pisania prac, a także - w miarę potrzeby - korzystania z komputera.
UWAGA:
W powyższych kryteriach nie uwzględniono oceny celującej. Uczeń może ją otrzymać jeśli spełni wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto wyróżnia się na terenie klasy czy szkoły, bierze udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, wykonuje dodatkowe określone przez nauczyciela zadania czy projekty.
UWAGI OGÓLNE
- Przedmiotowy System Oceniania z języka niemieckiego powinien być spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
- Nauczyciel jest zobowiązany do indywidualnego traktowania uczniów ze specyficznymi potrzebami zgodnie z opinią zawartą w orzeczeniu poradni.
- Na początku roku uczniowie powinni być poinformowani przez nauczyciela o zakresie wymagań na określoną ocenę oraz sposobie i zasadach oceniania.
- Zakres i terminy dłuższych sprawdzianów powinny być podawane przez nauczyciela z odpowiednim wyprzedzeniem.
- Nieobecność na pracy klasowej czy sprawdzianie powinna być usprawiedliwiona, a napisanie pracy powinno nastąpić w jak najkrótszym terminie podanym przez nauczyciela.
- Nauczyciel powinien poprawić sprawdziany i prace kontrolne w ciągu dwóch tygodni i udostępnić je uczniom do poprawy.
- Uczeń powinien mieć możliwość poprawy oceny z pracy pisemnej.
- O przewidywanej ocenie semestralnej należy powiadomić ucznia nie później niż na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną.
- Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych (Skala ocen od 1 do 6). Mogą to być oceny za poszczególne sprawności językowe: słuchanie i czytanie ze zrozumieniem, mówienie i pisanie, a także za znajomość słownictwa, gramatyki, wymowę, aktywność na lekcji, prace domowe, testy. Skalę punktową przeliczaną na oceny ustala nauczyciel.
- Aktywność na lekcji, uczestnictwo w konkursach, projektach należy wynagradzać punktami, plusami, ocenami i uwzględniać przy wystawianiu ocen końcowych.