Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania dla klasy 1 Gimnazjum
- Szczegóły
- Opublikowano: poniedziałek, 09, wrzesień 2013 16:29
- Odsłony: 3572
WYMAGANIA EDUKACYJNE ORAZ PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA KLASY 1 GIMNAZJUM
Nauczyciel: Iwona Chmielewska
I. Zasady ogólne (wynikające z Rozporządzenia MENiS)
II. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych
III. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
I. Zasady ogólne
1. Przedmiotowy System Oceniania (PSO) jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (WSO) i stanowi załącznik do Statutu Szkoły.
2. W ramach oceniania przedmiotowego nauczyciel rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez nauczyciela programu nauczania uwzględniającego tą podstawę.
3. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia tj. stan wiedzy i umiejętności uczniów oraz postępy czynione przez ucznia.
4. O zakresie wymagań edukacyjnych i kryteriach oceniania nauczyciel informuje uczniów na pierwszej lekcji języka niemieckiego.
5. Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (m.in. na podstawie orzeczeń i opinii ppp).
6. Ocenę roczną wyraża się w sześciostopniowej skali od 1 do 6.
7. Ocenianie ma za zadanie umożliwić:
a) informowanie ucznia, rodzica i nauczyciela o poziomie osiągnięć edukacyjnych oraz postępach ucznia,
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, rozwijaniu uzdolnień, pokonywaniu trudności,
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
II. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych
1. Nauczyciel sprawdza osiągnięcia edukacyjne ucznia najczęściej jak to możliwe, im większa liczba ocen cząstkowych, tym mniejszy błąd pomiaru, którym są obarczone powszechnie stosowane testy nauczycielskie.
2. Do sprawdzania wiedzy, umiejętności i postępów edukacyjnych ucznia stosuje się takie narzędzia jak: obserwacja ucznia w trakcie zajęć edukacyjnych, udział w ćwiczeniach, testy, sprawdziany, prace pisemne, kartkówki, wypowiedzi ustne, prace domowe, aktywny udział w zajęciach
3. Uzyskane oceny są jawne, na prośbę ucznia lub jego opiekunów prawnych podlegają uzasadnieniu, a ocenione prace pisemne wglądowi.
4. Ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze sprawdzianu można poprawić w trybie określonym w WSO.
5. Sprawdziany i ich zakres są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, kartkówki z bieżącego materiału nie podlegają tej zasadzie.
6. Sprawdziany, kartkówki, prace pisemne zapowiadane przez nauczyciela są obowiązkowe.
7. O terminach i zakresie prac domowych nauczyciel informuje na bieżąco.
8. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć 2 razy w semestrze, bez wpływu na ocenę końcową.
9. Uczeń ma prawo do uzyskania pomocy nauczyciela w nadrobieniu zaległości wynikających z długotrwałej nieobecności w szkole. Termin nadrobienia zaległości podlega indywidualnym ustaleniom (adekwatnym do długości i przyczyny nieobecności)
10. Ocena końcoworoczna zostaje ustalona zgodnie z WSO.
III. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen
MIT LINKS 1
1. POZIOM KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ WG ESOKJ – A1, KTÓRA JEST MOŻLIWA DO OSIĄGNIĘCIA W WYNIKU REALIZACJI PODRĘCZNIKA MIT LINKS 1
WIEDZA |
RECEPCJA |
PRODUKCJA |
INTERAKCJA |
MEDIACJA |
Uczeń posługuje się zakresem środków językowych pozwalających mu na realizację działań językowych w wybranych aspektach następujących bloków tematycznych:
· Mensch · Schule · Arbeit · Familie · Wohnung · Essen · Reisen · Umwelt · Landeskunde |
SŁUCHANIE:
Uczeń rozumie znane mu słowa i bardzo podstawowe wyrażenia dotyczące go osobiście, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia, gdy tempo wypowiedzi jest wolne a wymowa wyraźna.
CZYTANIE:
Uczeń rozumie znane nazwy, słowa i bardzo proste zdania, np.: na tablicach informacyjnych i plakatach lub w katalogach.
|
MÓWIENIE:
Uczeń używa prostych wyrażeń i zdań, aby opisać miejsce, w którym mieszka oraz ludzi, których zna.
PISANIE:
Uczeń pisze krótki, prosty tekst na widokówce, np. z pozdrowieniami z wakacji, wypełnia formularze (np. w hotelu) z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo.
|
MÓWIENIE:
Uczeń bierze udział w rozmowie pod warunkiem, że rozmówca jest gotów powtarzać lub inaczej formułować swoje myśli, mówiąc wolniej oraz pomagając mu ująć w słowa to, co usiłuje opowiedzieć. Uczeń formułuje proste pytania dotyczące najlepiej mu znanych tematów lub najpotrzebniejszych spraw – i odpowiadać na tego typu pytania.
|
|
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np.: miejsca, w którym mieszka, ludzi których zna i rzeczy, które posiada oraz odpowiadać na tego typu pytania. Potrafi przedstawiać siebie i innych. Potrafi prowadzić prostą rozmowę pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
|
Opracowane na podstawie: http://europass.cedefop.europa.eu/pl/resources/european-language-levels-cefr
Kryteria oceniania ogólne
|
POZIOM PODSTAWOWY |
POZIOM PONADPODSTAWOWY |
||||
OCENA NIEDOSTATECZNA |
OCENA DOPUSZCZAJĄCA |
OCENA DOSTATECZNA |
OCENA DOBRA |
OCENA BARDZO DOBRA |
OCENA CELUJĄCA |
|
|
|
NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
|
Wiadomości: środki językowe fonetyka ortografia |
Uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.
|
• zna ograniczoną liczbę podstawowych słów i wyrażeń • popełnia liczne błędy w ich zapisie i wymowie •zna proste, elementarne gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela • popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań |
• zna część wprowadzonych słów i wyrażeń • popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie •zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych • popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach |
• zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń • zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia •zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne |
• zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia • poprawnie je zapisuje i wymawia •zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić |
Uczeń spełnia kryteria na ocenę bdb oraz wykazuje się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.
|
Umiejętności |
Recepcja • rozumie polecenia nauczyciela, w bardzo ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie – rozumie pojedyncze słowa • rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na czytanie
|
Recepcja • rozumie polecenia nauczyciela • częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie |
Recepcja • rozumie polecenia nauczyciela • poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie |
Recepcja • rozumie polecenia nauczyciela • poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie • zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi
|
||
Produkcja •wypowiedzi ucznia nie są płynne i są b. krótkie: wyrazy, zdania pojedyncze, w formie pisemnej dwa, trzy zdania • u. przekazuje i uzyskuje niewielką część istotnych informacji • wypowiedzi są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne • u. stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur • u. popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne które mogą zakłócać komunikację
|
Produkcja •wypowiedzi nie są zbyt płynne, ale mają dostateczną długość • u. przekazuje i uzyskuje większość istotnych informacji • wypowiedzi są częściowo nielogiczne i niespójne • u. stosuje słownictwo i struktury odpowiednie do formy wypowiedzi • popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych, które nie zakłócają jednak komunikacji
|
Produkcja • wypowiedzi/ prace pisemne są dość płynne i mają odpowiednią długość • u. przekazuje i uzyskuje wszystkie istotne informacje • wypowiedzi są logiczne i w miarę spójne • u. stosuje adekwatne do tematu słownictwo i struktury • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, nie zakłócające komunikacji • pisząc uczeń stosuje odpowiednią formę i styl |
Produkcja • wypowiedzi/ prace pisemne są płynne i mają odpowiednią długość • u. przekazuje i uzyskuje wszystkie wymagane informacje • wypowiedzi są logiczne i spójne • u. stosuje bogate słownictwo i struktury • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne • u. stosuje odpowiednią formę i styl
|
MIT LINKS, ROZDZIAŁ 1: HALLO! |
||||||
OCENA |
DOPUSZCZAJĄCA
|
DOSTATECZNA
|
DOBRA
|
BARDZO DOBRA
|
||
|
NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
||
WIEDZA: środków językowych |
Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela |
Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitościi dotyczące bezpośrednio jego osoby |
Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości, w wypowiedzi stosuje kilka precyzyjnych sformułowań |
Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str.14) |
||
Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy. |
Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. |
W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji. |
Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. |
|||
1. Formy powitań i pożegnań 2. Nazwy państw 3. Liczebniki 1-100 4. Aktywności w czasie wolnym 5. Odmiana czasownika w czasie teraźniejszym 6. Odmiana czasowników: sein i mögen 7. Szyk zdania oznajmującego, pytania o rozstrzygnięcie 8. Pytania ze słówkiem pytającym |
||||||
RECEPCJA |
Rozumie w tekście czytanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite (np. super, interessant), internacjonalizmy. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie. |
Rozumie w tekstach czytanych i słuchanychsłowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa. W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie szczegółowo teksty i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie: r/f, dobieranie, ww |
||
PRODUKCJA |
Z pomocąnauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania. |
· Informuje, jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka · Mówi, co lubi robić: Ich tanze gern/ Ich mache gern Fotos… · Nazywa kilka państw europejskch i przyporządkowuje do nich języki narodowe
|
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Zachowuje poprawność językową na po- ziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów |
· Przedstawia siebie i innych · Podaje wiek, miejsce zamieszkania · Zasięga informacji na temat innych osób · Mówi o aktywnościach w czasie wolnym · Nazywa liczby od 1 do 100 · Nazywa państwa i języki · Mówi o lubianych i nielubianych zajęciach w czasie wolnym |
||
INTERAKCJA |
W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi. |
· Wita się i żegna · Pyta o wiek · Pyta rówieśników, co lubią robić: Was machst du gern? |
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji) w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych w ramach zajęć lekcyjnych.
|
· Wita się i żegna · Pyta o wiek · Dowiaduje się o pochodzenie osób trzecich · Zasięga informacji na temat aktywności kolegów w czasie wolnym
|
||
Uczeń rozwiązuje TEST NR 1 (Książka nauczyciela) |
||||||
MIT LINKS, ROZDZIAŁ 2: TASCHENGELD |
||||||
OCENA |
DOPUSZCZAJĄCA
|
DOSTATECZNA
|
DOBRA
|
BARDZO DOBRA
|
||
|
NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
||
WIEDZA: środków językowych |
Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela |
Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitościi dotyczące bezpośrednio jego osoby |
Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi stosuje kilka precyzyjnych sformułowań |
Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str.24) |
||
Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy. |
Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach |
W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji. |
Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. |
|||
|
1. Liczebniki do 1000 2. Nazwy sprzętu technicznego 3. Nazwy aktywności sportowych 4. Nazwy sprzętu sportowego 5. Odmiana czasownika: haben 6. Rzeczownik w mianowniku i bierniku 7. Liczba mnoga rzeczowników 8. Przeczenie: kein w mianowniku i bierniku 9. Przeczenie: nein, nicht |
RECEPCJA |
Rozumie w tekście czytanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite (np. super, interessant), internacjonalizmy. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie. |
Rozumie w tekstach czytanych i słuchanychsłowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa. W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie szczegółowo teksty i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie: r/f, dobieranie, ww |
PRODUKCJA |
Z pomocąnauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania. |
· Podaje ilość i cenę · Wyraża zamiar zakupu: Ich brauche… · Nazywa aktywności sportowe i potrzebny do ich uprawiania sprzęt · Mówi, jaki sport uprawia · Uzupełnia luki w ogłoszeniu o rzeczy, której potrzebuje |
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Zachowuje poprawność językową na po- ziomie umożliwiającym sprawną komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów. |
· Podaje ilość i cenę · Wyraża zamiar zakupu · Wyraża swoje potrzeby · Wyraża opinię na temat hobby innych · Opowiada o aktywnościach sportowych · Pisze ogłoszenie o rzeczy, której potrzebuje |
INTERAKCJA |
W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi. |
· Pyta o cenę: Was kostet…? · Podaje cenę: Der Laptop kostet…
|
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji) w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych w ramach zajęć lekcyjnych.
|
· Pyta o cenę i ilość, reaguje na pytanie o cenę i ilość · Kupuje i sprzedaje rzeczy |
Uczeń rozwiązuje TEST NR 2 (Książka nauczyciela) |
||||
MIT LINKS, ROZDZIAŁ 3: SCHULE |
||||
OCENA |
DOPUSZCZAJĄCA
|
DOSTATECZNA
|
DOBRA
|
BARDZO DOBRA
|
|
NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WIEDZA: środków językowych |
Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela |
Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitościi dotyczące bezpośrednio jego osoby |
Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań |
Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str.34) |
Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy. |
Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach |
W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji. |
Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. |
|
1.Nazywy dni tygodnia, przedmiotów szkolnych, ocen 2.Nazywy aktywności/ czynności wykonywanych w czasie lekcji 3.Odmiana formy czasownika möchte- 5. Budowa zdania współrzędnie złożonego ze spójnikiem denn 6. Tryb rozkazujący |
||||
RECEPCJA |
Rozumie w tekście czytanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite (np. super, interessant), internacjonalizmy. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie. |
Rozumie w tekstach czytanych i słuchanychsłowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa. W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie szczegółowo teksty i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie: r/f, dobieranie, ww |
PRODUKCJA |
Z pomocąnauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania. |
· Odpowiada na pytanie o ulubiony przedmiot szkolny: Mein Lieblingsfach ist… …. finde ich interesant. · Odpowiada na pytanie dotyczące przebiegu lekcji np. Was macht ihr in Musik? · Podaje plan lekcji · Wyraża prośby: Langsam bitte! Wiederholen Sie bitte! |
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Zachowuje poprawność językową na po- ziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów |
· Wyraża opinię na temat przedmiotów szkolnych · Opisuje przebieg lekcji · Podaje plan lekcji · Podaje oceny z przedmiotów szkolnych · Uzasadnia opinię · Formułuje polecenia
|
INTERAKCJA |
W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi. |
· Prosi o pożyczenie przyborów: Leihst du mir bitte …? · Reaguje na polecenia nauczyciela w toku lekcji |
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji) w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych w ramach zajęć lekcyjnych.
|
· Pożycza przybory szkolne · Uprzejmie odmawia pożyczenia przyborów szkolnych · Wydaje i reaguje na polecenia |
Uczeń rozwiązuje TEST NR 3 (Książka nauczyciela) |
||||
MIT LINKS, ROZDZIAŁ 4: MEINE WELT |
||||
OCENA |
DOPUSZCZAJĄCA
|
DOSTATECZNA
|
DOBRA
|
BARDZO DOBRA
|
|
NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WIEDZA: środków językowych |
Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela |
Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitościi dotyczące bezpośrednio jego osoby |
Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań |
Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str. 44) |
Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy. |
Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach |
W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji. |
Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. |
|
1. Nazwy zwierząt domowych oraz ich potrzeb 2. Określenia służące do opisu wyglądu osób 3. Nazwy wyposażenia domu 4. Odmiana czasowników nieregularnych 5. Odmiana zaimków dzierżawczych 6. Budowa zdania ze spójnikami: und, aber, sondern, oder |
||||
RECEPCJA |
Rozumie w tekście czytanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite (np. super, interessant), internacjonalizmy. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie. |
Rozumie w tekstach czytanych i słuchanychsłowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa. W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie szczegółowo teksty i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie: r/f, dobieranie, ww |
PRODUKCJA |
Z pomocąnauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania. |
· Wymienia podstawowe zwierzęta domowe (der Hund, die Katze, der Hamster …) · Odpowiada na pytanie o zwierzątko, które ma/chciałby mieć · Na podstawie schematu podanego przez nauczyciela opisuje wygląd przyjaciółki/ przyjaciela · Opisuje swój pokój na podstawie schematu lub techniką niedokończonych zdań |
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Zachowuje poprawność językową na poziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów |
· Opowiada o zwierzętach domowych oraz o opiece nad nimi · Wyraża chęć posiadania zwierzątka domowego · Opisuje wygląd kolegów · Opowiada o swojej klasie · Określa położenie przedmiotów · Opisuje swój wymarzony pokój |
INTERAKCJA |
W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi. |
· Pyta: Was für ein Haustier hast du? Was macht dein Haustier? · Reaguje na pytania: Wie alt ist deine Kollegin? Wie sieht dein Freund aus? Welche Möbel hast du in deinem Zimmer?
|
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji) w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych w ramach zajęć lekcyjnych.
|
· Pyta kolegów/ koleżanki o ich zwierzątka i udziela odpowiedzi na takie pytanie · Pyta i udziela informacji o położeniu przedmiotów w domu/ pokoju · Udziela informacji o wyglądzie osób trzecich |
Uczeń rozwiązuje TEST NR 4 (Książka nauczyciela) |
||||
MIT LINKS, ROZDZIAŁ 5: FAMILIE |
||||
OCENA |
DOPUSZCZAJĄCA
|
DOSTATECZNA
|
DOBRA
|
BARDZO DOBRA
|
|
NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WIEDZA: środków językowych |
Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela |
Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitościi dotyczące bezpośrednio jego osoby |
Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań |
Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str. 54) |
Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy. |
Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach |
W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji. |
Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. |
|
1. Nazwy członków rodziny 2. Nazwy cech charakteru 3. Nazwy zawodów 4. Czasownik modalny: können 5. Zaimki osobowe w bierniku (Akkusativ) 6. Imiona własne w dopełniaczu (Genitiv) 7. Forma opisowa z von do wyrażania przynależności |
||||
RECEPCJA |
Rozumie w tekście czytanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite (np. super, interessant), internacjonalizmy. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie. |
Rozumie w tekstach czytanych i słuchanychsłowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa. W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Rozumie szczegółowo teksty i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie: r/f, dobieranie, ww |
PRODUKCJA |
Z pomocąnauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania. |
· Nazywa członków rodziny · Podaje jedną cechę charakteru mamy i taty i swoją · Stosuje formę z von do określania przynależności · Nazwy zawody rodziców i swój wymarzony · Mówi co robią w pracy rodzice · Dopasowuje do zawodów czynności wykonywane przez ich przedstawicieli |
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Zachowuje poprawność językową na poziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów |
· Przedstawia swoją rodzinę · Opisuje charakter osób · Określa przynależność : imiona w dopełniaczu, forma von · Mówi o swoich upodobaniach · Mówi o zawodach · Mówi o czynnościach wykonywanych w określonych zawodach · Mówi o umiejętnościach
|
INTERAKCJA |
W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi. |
· Pyta o upodobania kolegi: Wie findest du …? · Udziela informacji o swoich upodobaniach · Pyta o rodzinę kolegi: Hast du Geschwister? Wie alt ist deine Scwester? · Udziela odpowiedzi na pytania o swojej rodzinie oraz wymarzonym zawodzie np.: Ich möchte Lehrer werden.
|
Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą. Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji) w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych w ramach zajęć lekcyjnych.
|
· Rozmawia na temat członków rodziny · Rozmawia na temat umiejętności · Rozmawia na temat upodobań · Rozmawia o zawodach |
Uczeń rozwiązuje TEST NR 5 (Książka nauczyciela) |