Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania dla klasy 2a
- Szczegóły
- Opublikowano: niedziela, 09, wrzesień 2012 16:11
- Odsłony: 2644
Wymagania edukacyjne oraz
przedmiotowy system oceniania
z języka niemieckiego
dla klasy 2a
Nauczyciel: Iwona Chmielewska
Podstawą Przedmiotowego Systemu Oceniania z języka niemieckiego na poziomie klasy 2. szkół ponadgimnazjalnych jest Program nauczania języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych. Kurs podstawowy, autorstwa Danuty Kin i Moniki Ostrowskiej-Polak, realizowany z wykorzystaniem podręcznika Expedition Deutsch 1B (nr dopuszczenia: 350/2/2011). Zgodnie z tym programem uczeń powinien:
1. poznawać słownictwozwiązane z następującymi tematami:
Czas wolny:
• nazwy ferii szkolnych
• słownictwo związane z podawaniem terminów
• słownictwo związane z rezerwacją pokoju w hotelu
• nazwy dyscyplin sportowych
• nazwy sprzętu sportowego
• czynności wykonywane w czasie wolnym
• słownictwo związane z możliwościami spędzania czasu wolnego
Zakupy:
• nazwy rodzajów sklepów
• nazwy produktów spożywczych i opakowań
• słownictwo związane z robieniem zakupów w sklepie spożywczym i odzieżowym
• nazwy części garderoby
• słownictwo związane z orientowaniem się w centrum handlowym
Jedzenie:
• nazwy lokali gastronomicznych
• słownictwo związane z umawianiem się na spotkanie z koleżanką/ kolegą
• nazwy potraw i napojów
• słownictwo związane z zamawianiem jedzenia w restauracji
• nazwy potraw
• słownictwo związane z przygotowywaniem potraw (przepis kulinarny)
• słownictwo związane z nakrywaniem do stołu
Przyjęcie:
• nazwy świąt i uroczystości rodzinnych
• słownictwo związane z zapraszaniem znajomych na przyjęcie
• słownictwo związane z odrzucaniem lub przyjmowaniem zaproszenia
• nazwy czynności wykonywanych w celu przygotowania przyjęcia
• nazwy prezentów
• wyrażanie podziękowania za prezenty
• słownictwo związane z opisywaniem przebiegu imprezy
• słownictwo związane z wyrażaniem zdania na temat przyjęcia i prezentów
Podróżowanie:
• nazwy miejsc, w których można spędzać wakacje
• nazwy środków lokomocji
• słownictwo dotyczące form zakwaterowania
• słownictwo związane z planowaniem wakacji
• słownictwo związane z przygotowaniami do wyjazdu
• słownictwo dotyczące kupowania biletu na pociąg
• słownictwo dotyczące pisania pozdrowień z wakacji
2. ćwiczyć umiejętności w zakresie czterech podstawowych sprawności językowych,
obejmujących:
A. rozumienie ze słuchu, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:
• zrozumieć polecenia i instrukcje nauczyciela związane z sytuacją w klasie
• zrozumieć globalnie i selektywnie sens słuchanych tekstów: potrafi określić główną myśl
tekstu, zrozumieć ogólny sens usłyszanej sytuacji komunikacyjnej, a także wyszukać
ważne dla siebie informacje oraz stwierdzić, która z podanych informacji jest
prawdziwa, a która nie
• zrozumieć pytania i wypowiedzi, zawierające poznany materiał leksykalno-gramatyczny
w ramach danego zakresu tematycznego
• rozpoznać ze słuchu poznane słowa i wyrażenia
• powtórzyć głoski, wyrazy i zdania według usłyszanego wzoru
B. mówienie, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:
• udzielać informacji i uzyskiwać informacje, dotyczące: terminów ferii, dyscyplin sportowych, jakie uprawia, godzin otwarcia sklepów, kupowanych artykułów, lokali gastronomicznych znajdujących się w pobliżu, posiłków, przyjęcia, urlopu, ceny biletu kolejowego, połączeń kolejowych
• opowiadać o: swojej aktywności sportowej i o tym, czego chciałby się nauczyć, swoich
obowiązkach i przyjemnościach, sklepach w swojej okolicy, swoich posiłkach i posiłkach
innych osób, uroczystościach rodzinnych, przygotowaniach do przyjęcia,
przygotowaniach do podróży
• opisywać: części garderoby, wygląd osób, przygotowanie ulubionej potrawy, przebieg
przyjęcia
• opowiadać na podstawie notatki lub schematu
• rozpoczynać, podtrzymywać i kończyć rozmowę
• zarezerwować pokój hotelowy
• zakupić bilet kolejowy
• wyrażać swoją opinię na temat prezentów, przyjęcia, jedzenia, wyglądu osób, oferty
biura podróży
• umówić się z koleżanką, kolegą do restauracji lub kawiarni
• zamówić jedzenie w restauracji
• zapraszać kogoś na przyjęcie
• przyjmować lub odrzucać propozycję
• uzasadniać odrzucenie zaproszenia
• wyrażać podziękowania
• opisywać obrazek
C. czytanie ze zrozumieniem, w ramach tej sprawności uczeń:
• rozumie pojedyncze słowa, zwroty, wyrażenia i zdania, związane z danym tematem
• rozumie polecenia w podręczniku i zeszycie ćwiczeń
• rozumie globalnie i selektywnie teksty o znanej tematyce i strukturach gramatycznych
(krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i inne teksty informacyjne, e-mail, SMS,
kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu)
• potrafi ogólnie zrozumieć dłuższe teksty, posługując się słownikiem dwujęzycznym
D. pisanie, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:
• rozpoznawać różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu
• pisać pojedyncze wyrazy, zwroty i wyrażenia oraz zdania
• napisać prosty tekst użytkowy, taki jak: list, e-mail, SMS, menu, zaproszenie, notatkę,
kartkę pocztową z pozdrowieniami
• odpowiedzieć pisemnie na pytania do czytanego lub słuchanego tekstu
• tworzyć krótkie opisy i opowiadania
3. poznawać i stosować struktury gramatyczne:
• forma möchte
• zaimki dzierżawcze w mianowniku
• okolicznik miejsca w celowniku i bierniku
• pytania wo? i wohin?
• formy przymiotnika w mianowniku i bierniku po rodzajniku nieokreślonym
• zaimek osobowy w celowniku
• tryb rozkazujący w liczbie pojedynczej i mnogiej
• czasowniki modalne müssen i sollen
• rekcja czasownika: gratulieren, danken, sich freuen
• przeczenie nicht
• zdania podrzędnie złożone z weil
4. kształcić umiejętność pracy z różnymi rodzajami tekstów, takimi jak:
• SMS
• dialog
• ankieta
• kartka pocztowa
• menu
• zaproszenie
• przepis kulinarny
• notatka
• ogłoszenie
• oferta biur podróży
• bilet kolejowy
• rozkład jazdy
• formularz
• tekst narracyjny
5. znać nazwy typowych dań kuchni niemieckiej, austriackiej i szwajcarskiej, wiedzieć, jakie
są ulubione miejsca spędzania wakacji mieszkańców państw niemieckiego obszaru
językowego.
6. rozwijać umiejętności wchodzące w skład kompetencji kluczowych,
a wykraczające poza kompetencję językową, takiejak:
• wykonywanie zadań w toku pracy własnej i zespołowej
• twórcze rozwiązywanie zadań problemowych, samodzielne wyszukiwanie
i gromadzenie potrzebnych informacji poprzez planowanie i realizowanie różnorodnych
projektów językowych
• kontrola i ocena własnego uczenia się poprzez rozwiązywanie ćwiczeń samooceny
w części Kein Problem für mich! oraz ABI-FITNESS-STUDIO
• stosowanie strategii uczenia się i rozwój autonomii.
Ogólne zasady oceniania
Zgodnie z programem nauczania oraz na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania nauczyciel dokonujący oceny wiedzy i umiejętności ucznia na lekcji języka niemieckiego
w klasie 2. szkoły ponadgimnazjalnej, powinien uwzględnić następujące wskazówki:
1. Wiedza i umiejętności uczniów powinny być sprawdzane możliwie jak najczęściej, np. po
każdej przeprowadzonej lekcji, po szeregu lekcji na dany temat lub po zakończeniu
kolejnego rozdziału w podręczniku.
2. Kontrola wiedzy i umiejętności uczniów może przyjmować dwie formy: pisemną i ustną,
dzięki czemu uczeń ma możliwość otrzymania pełnej i systematycznej informacji na temat
przebiegu swojego procesu uczenia się.
3. Uczeń powinien mieć możliwość samodzielnej ewaluacji własnych postępów w nauce
poprzez regularne wypełnianie testów i zadań przeznaczonych do samooceny, jak również
poprzez inne formy samooceny wprowadzone przez nauczyciela.
4. W ocenie różnorodnej pracy projektowej, jak: projekty językowe i realioznawcze, klasowe
i międzyklasowe konkursy recytatorskie, projekty internetowe i in. pod uwagę brane jest w
znacznym stopniu zaangażowanie uczniów w wykonywane zadanie.
5. Praca w grupie, w której uczeń rozwiązuje zadania, prowadzi dialogi, uczestniczy w grach
i zabawach językowych, umożliwia dokonanie oceny, zarówno przez nauczyciela, jak
również przez uczniów. Jednocześnie praca w grupie podlega ocenie jako umiejętność
wchodząca w skład kompetencji kluczowych, kształtuje bowiem kompetencje społeczne.
6. Podczas lekcji języka niemieckiego oceniana jest również aktywność uczniów. Nauczyciel
odnotowuje ją w dzienniku, o czym powiadamia ucznia. Za różne formy aktywności ucznia,
takie jak: dobrowolne zgłaszanie się do odpowiedzi, samodzielne wykonywanie dodatkowych zadań, pomoc innym uczniom w rozwiązywaniu zadań, rozumieniu zagadnień i ćwiczeniu sprawności językowej, pomoc w organizowaniu projektów językowych, gier i zabaw itp., mogą być przyznawane plusy (3 plusy – ocena bardzo dobra).
7. Udział w konkursach przedmiotowych, w zależności od uzyskanych wyników, wpływa na
podwyższenie oceny końcowej.
8. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych za każdą sprawność
językową: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie.
Sprawności te mogą być sprawdzane za pomocą następujących form:
• odpowiedź ustna,
• zadania domowe,
• kartkówka z aktualnego materiału,
• praca klasowa z poszczególnych rozdziałów tematycznych.
9. Pisemne formy testów i sprawdzianów i kartkówek są oceniane zgodnie z WSO
Uczeń może uzyskać ocenę celującą ze sprawdzianu, jeśli poprawnie rozwiąże
wszystkie zadania zawarte w teście oraz wykona nieobowiązkowe zadania półotwarte lub
otwarte, punktowane dodatkowo.
10. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej lub dopuszczającej uczeń ma możliwość jej poprawy.
11. Uczeń może być dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych.
W takim przypadku nauczyciel zobowiązany jest odnotować tę informację w dzienniku
lekcji.
13. Nieprzygotowanie do pracy klasowej jest przyjmowane jedynie w przypadku dłuższej
choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów)
lub wychowawcę. W przypadku nieobecności ucznia na pracy klasowej, uczeń ma
obowiązek napisać ją w wyznaczonym przez nauczyciela terminie, zgodnie z przyjętym
przez szkołę Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
14. Poprawianie oceny przez ucznia przed końcem semestru lub roku nie jest możliwe.
15. Brak zdolności artystycznych ucznia, np. w zakresie śpiewania, nie ma wpływu na ocenę
wykonanego zadania, jeśli cel zadania został przez niego zrealizowany, a uczeń
wykazywał duże zaangażowanie w wykonanie zadania.
16. Zaangażowanie uczniów w pracę i motywacja do nauki powinny znaleźć
odzwierciedlenie w wyższej ocenie.
17. Przy ocenie prac pisemnych ucznia dyslektycznego, ze względu na trudności
grafomotoryczne, nie powinny być brane pod uwagę błędy ortograficzne.
Szczegółowe kryteria oceniania
Sprawności językowe:
A. Rozumienie ze słuchu
W rozwijaniu tej sprawności językowej w klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej kładzie się nacisk na kształcenie u uczniów umiejętności rozumienia globalnego oraz selektywnego tekstu. Sprawność ta jest ćwiczona za pomocą zadań zamkniętych oraz półotwartych, do których należy:
• rozpoznawanie kontekstu sytuacyjnego usłyszanego tekstu
• rozpoznawanie głównej myśli/głównego tematu słuchanego tekstu
• zadania wielokrotnego wyboru
• zadania prawda/fałsz
• podawanie kolejności usłyszanych informacji
• uzupełnianie luk w zdaniach lub w tekście na podstawie wysłuchanych informacji
• przyporządkowanie ilustracji, zdjęć do wysłuchanych tekstów
• przyporządkowanie wypowiedzi/ informacji do poszczególnych osób występujących w
tekście
• odgrywanie scenek/dialogów na podstawie usłyszanego tekstu
• tworzenie notatek na podstawie słuchanego tekstu
• odnajdywanie i korygowanie błędnych informacji na podstawie usłyszanego tekstu
• zaznaczanie informacji na rysunku/obrazku.
KRYTERIA OCENY ROZUMIENIA ZE SŁUCHU
Ocena celująca
Uczeń:
• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą
• bez większego trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-skutkowych, nawet jeśli zawarte są w nich nowe struktury leksykalno-gramatyczne.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
• bez większego trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim, formułowane przez różne
osoby i zawierające znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne
• rozumie sens sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje, nie popełniając
błędów leksykalnych i gramatycznych
• sprawnie wyszukuje informacje ogólne i szczegółowe w wypowiedziach, dialogach,
komunikatach
• w pełni rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na
nie reaguje.
Ocena dobra
Uczeń:
• w znacznym stopniu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim, formułowane przez różne
osoby i zawierające znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne
• rozumie sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje,
a drobne błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócają komunikacji
• sprawnie wyszukuje informacje ogólne i szczegółowe w nieskomplikowanych
wypowiedziach, dialogach, komunikatach
• rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie
reaguje.
Ocena dostateczna
Uczeń:
• rozumie dużą część prostych wypowiedzi w języku niemieckim, formułowanych przez różne
osoby i zawierających znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne
• przeważnie rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz przeważnie
prawidłowo na nie reaguje; błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócają w znaczącym
stopniu komunikacji
• wyszukuje większość szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
• rozumie większą część prostych instrukcji nauczyciela, formułowanych w języku
niemieckim i zazwyczaj prawidłowo na nie reaguje.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
• rozumie niewielką część wypowiedzi w języku niemieckim, zawierających
słownictwo i struktury gramatyczne ujęte w programie nauczania
• przeważnie rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych oraz często
reaguje na nie nieprawidłowo; błędy gramatyczne i leksykalne powodują nierzadko
zakłócenie komunikacji
• wyszukuje jedynie niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
• rozumie niektóre proste instrukcje i polecenia nauczyciela formułowane w języku
niemieckim oraz nie zawsze prawidłowo na nie reaguje.
Ocena niedostateczna
Uczeń :
• nie rozumie najprostszych wypowiedzi w języku niemieckim
• rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych lub nie rozumie
ich wcale; ma problem z prawidłowym reagowaniem na nie lub nie reaguje wcale
• nie potrafi wyszukać szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,
dialogach, komunikatach
• nie rozumie prostych instrukcji i poleceń nauczyciela formułowanych w języku niemieckim.
B.Mówienie
Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta jest rozwijana w ramach następujących obszarów:
• udzielanie i uzyskiwanie informacji dotyczących sytuacji przewidzianych w programie
nauczania
• inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy w typowych sytuacjach komunikacyjnych
• opowiadanie o wydarzeniach dotyczących sytuacji przewidzianych w programie nauczania
• formułowanie opisów
• formułowanie wypowiedzi na podstawie materiału stymulującego
• reagowanie w typowej sytuacji komunikacyjnej, określonej w programie nauczania
• poprawne wypowiadanie wyrazów w języku niemieckim
KRYTERIA OCENY MÓWIENIA
Ocena celująca
Uczeń
• spełnia wszystkie kryteria na przewidziane ocenę bardzo dobrą
• tworzy wypowiedzi ustne, jakościowo wykraczające poza zakres programu
nauczania, np. poza zakres leksykalny, gramatyczny, wypowiedź cechuje się płynnością i oryginalnością, temat został ujęty w ciekawy sposób.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
• swobodnie zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nie
popełniając przy tym błędów językowych i gramatycznych
• swobodnie wyraża swoje zdanie na dany temat, używając bogatego słownictwa
i poprawnych struktur gramatycznych
• bezbłędnie reaguje na zaistniałą sytuację komunikacyjną
• potrafi bezbłędnie i płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania
oraz formułować opisy ustne przewidziane w programie nauczania
• płynnie inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę, dotyczącą typowych sytuacji
• potrafi stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji
• jego wypowiedzi są całkowicie poprawne pod względem fonetycznym, bez błędów
w wymowie i intonacji.
Ocena dobra
Uczeń:
• zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego; nieliczne błędy
językowe nie zakłócają komunikacji
• wyraża swoje zdanie na dany temat, używa dość bogatego słownictwa i poprawnych
struktur gramatycznych
• potrafi dość płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania oraz
formułować krótkie opisy
• inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę, dotyczącą typowych sytuacji; nieliczne
błędy językowe nie utrudniają komunikacji
• poprawnie reaguje w typowych sytuacjach określonych w programie nauczania; nieliczne
błędy językowe nie zakłócają komunikacji
• prawie zawsze stosuje środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji
• jego wypowiedzi są poprawne pod względem fonetycznym, bez istotnych błędów
w wymowie i intonacji.
Ocena dostateczna
Uczeń:
• z pomocą nauczyciela lub innych uczniów zadaje proste pytania i udziela prostych
odpowiedzi; używa przy tym prostego słownictwa i prostych form gramatycznych, jednak
nie zawsze poprawnych
• potrafi wyrazić w prosty sposób swoje zdanie na dany temat, choć widoczne są błędy
leksykalne i gramatyczne
• potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania
• potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma jednak problemy z jej
utrzymaniem i zakończeniem
• przeważnie reaguje w typowych sytuacjach komunikacyjnych, popełnia jednak błędy
językowe
• potrafi w ograniczonym stopniu stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do
sytuacji
• jego wypowiedzi zawierają błędy fonetyczne, które nie powodują jednak
niezrozumienia wypowiedzi
• błędy leksykalne i gramatyczne w nieznacznym stopniu utrudniają komunikację.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
• potrafi w ograniczonym stopniu zadawać pytania i udzielać odpowiedzi; ma przy tym
znaczne problemy z ich trafnością, poprawnością gramatyczną, leksykalną i fonetyczną
• jedynie ze znaczną pomocą nauczyciela wyraża w prosty sposób swoje zdanie na dany
temat, popełniając przy tym liczne błędy językowe
• potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania
• tylko częściowo potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma problemy
z jej utrzymaniem i zakończeniem
• ma problemy z poprawnym reagowaniem w typowych sytuacjach komunikacyjnych
• podczas formułowania wypowiedzi posługuje się schematami
• ma znaczne problemy ze stosowaniem poznanych środków leksykalnych i gramatycznych
adekwatnie do sytuacji
• jego wypowiedzi zawierają liczne błędy fonetyczne, które często powodują
niezrozumienie wypowiedzi
• błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne utrudniają komunikację.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
• nie potrafi zadawać pytań i udzielać odpowiedzi
• nie potrafi wyrażać swoich myśli, odczuć, swojej opinii na dany temat z powodu zbyt
ubogiego zasobu leksykalno-gramatycznego
• nie potrafi formułować najprostszych wypowiedzi obejmujących tematykę ujętą w programie
nauczania
• nie potrafi nawiązać, podtrzymać i zakończyć rozmowy w prostej sytuacji komunikacyjnej
• nie potrafi właściwie zareagować w najprostszych sytuacjach komunikacyjnych,
uwzględnionych w zakresie tematycznym
• tworzy wypowiedź, która nie zawiera wymaganej liczby niezbędnych informacji
• nie potrafi stosować poznanych środków leksykalnych i gramatycznych adekwatnie do
sytuacji
• jego wypowiedzi zawierają znaczące błędy pod fonetyczne, leksykalne
i gramatyczne, które uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi.
C. Czytanie ze zrozumieniem
Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta rozwijana jest za pomocą następujących form zadań:
• zadania wielokrotnego wyboru
• zadania typu prawda/fałsz
• łączenie wyrazów z obrazkami, tekstów z obrazkami
• odpowiedzi na pytania do tekstu
• uzupełnianie fragmentów tekstu
• ustalanie kolejności zdań w tekście
• uzupełnianie informacji na podstawie przeczytanego tekstu
• dopasowanie ilustracji do tekstów lub zdań
• łączenie osoby z informacją, informacji z tekstem
• poprawianie błędnych informacji na podstawie tekstu czytanego
KRYTERIA OCENY CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM
Ocena celująca
Uczeń:
• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą
• bez problemu rozumie na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-
-skutkowych teksty użytkowe i informacyjne, nawet jeśli występują w nich struktury
gramatyczno-leksykalne, wykraczające poza program nauczania.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
• bez trudu rozumie proste teksty: krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i inne teksty
informacyjne, e-maile, SMS, kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu
• sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekście.
Ocena dobra
Uczeń:
• rozumie ogólnie większość prostych tekstów, jak: krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i
inne teksty informacyjne, e-maile, SMS, kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu
• potrafi znaleźć większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.
Ocena dostateczna
Uczeń:
• rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów
• znajduje część potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
• rozumie nieliczne proste teksty
• potrafi odnaleźć w tekście nieliczne informacje.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
• nie rozumie prostych tekstów
• nie potrafi odnaleźć w tekście potrzebnych informacji szczegółowych.
D. Pisanie
Na czwartym stopniu edukacjisprawność ta jest ćwiczona poprzez stosowanie
następujących zadań:
• tworzenie opisów, notatek
• pisanie SMS, e-maili, kartek pocztowych
• uzupełnianie luk w zdaniach i tekstach
• uzupełnianie elementów dialogu
• pisemne udzielenie odpowiedzi na pytanie
• uzupełnianie diagramów, formularzy, ankiety
• układanie zdań z rozsypanki wyrazowej
• poprawne zapisywanie słów
• rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek językowych
KRYTERIA OCENY SPRAWNOŚCI PISANIA
Ocena celująca
Uczeń:
• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą
• tworzy wypowiedzi pisemne, jakościowo wykraczające poza program
nauczania, np. poza zakres leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi,
ciekawe ujęcie tematu.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
• bez trudu dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie
zapisuje poznane słowa i wyrażenia
• bez trudu tworzy wypowiedzi pisemne przewidziane w programie nauczania,
stosując urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi
• potrafi przedstawiać rozbudowane dialogi w formie pisemnej
• w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej
• tworzy bezbłędne wypowiedzi pisemne.
Ocena dobra
Uczeń:
• dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie zapisuje
większość poznanych słów i wyrażeń
• tworzy wypowiedzi pisemne przewidziane w zakresie tematycznym, stosując dość
urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi
• potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej
• w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej
• tworzy wypowiedzi z niewielką liczbą błędów, jednak nie ma to wpływu na obniżenie jakości
wypowiedzi pisemnej.
Ocena dostateczna
Uczeń:
• ma trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, popełnia błędy przy zapisie poznanych słów i wyrażeń
• tworzy proste wypowiedzi pisemne przewidziane w zakresie tematycznym, stosując proste
słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi
• potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej, ale charakteryzują się one częściowym
brakiem spójności
• w sposób niepełny i nieprecyzyjny przekazuje informacje w formie pisemnej
• tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów leksykalnych, ortograficznych
i gramatycznych, które powodują częściowe zakłócenie komunikacji i wynikają
z niewystarczającego opanowania materiału.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
• ma znaczące trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, popełnia błędy przy zapisie poznanych słów i wyrażeń, często nie potrafi poprawnie
uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach
• ma znaczne problemy z tworzeniem spójnych wypowiedzi pisemnych; stosuje przy tym
ubogie słownictwo i struktury gramatyczne
• ma problem z konstrukcją logicznych dialogów w formie pisemnej
• nie przekazuje informacji w formie pisemnej w sposób wyczerpujący
• tworzy wypowiedzi ze znaczną liczbą błędów, co utrudnia przekazanie informacji.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
• nie dostrzega różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, nie potrafi poprawnie
uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach
• z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa i struktur leksykalno-
-gramatycznych nie potrafi tworzyć prostych wypowiedzi pisemnych
• próbuje w sposób odtwórczy tworzyć wypowiedzi pisemne, jednak jego wypowiedź nie
zawiera informacji niezbędnych do przekazania wymaganych treści
• nie umie budować poprawnych zdań
• posiada niewystarczający zasób słownictwa do przekazania informacji w tekście pisanym
• nieodpowiednio dobiera słownictwo
• robi liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne.