Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania dla grup klas 2c/g i 2d/e

 

Przedmiotowy system oceniania

z języka niemieckiego

dla klasy drugiej

liceum ogólnokształcącego,

liceum profilowanego i technikum

 

Program nauczania: DKOS-4015-119/02

Podręcznik: alles klar 2a i 2b – zakres podstawowy

Nauczyciel- Iwona Chmielewska

 

 

Droga uczennico, drogi uczniu klasy drugiej ponadgimnazjalnej!

 

W rozpoczynającym się właśnie roku szkolnym będziesz uczyć się języka niemieckiego w zakresie podstawowym, czyli w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Cykl alles klar w ciągu trzech lat nauki przygotuje Cię do matury na poziomie podstawowym i doprowadzi do poziomu B1 sklasyfikowanego w Europejskim Opisie Systemu Kształcenia Językowego oraz umożliwi Ci zdobycie umiejętności i wiedzy niezbędnych do swobodnego porozumiewania się w języku niemieckim.

 

Twój podręcznik przeznaczony na drugi rok nauki podzielony jest na dwie części (a i b). Każda część zawiera 6 rozdziałów przewidzianych do realizacji w ciągu jednego semestru.

Do każdej części dołączona jest płyta CD, która pomoże Ci w rozwijaniu umiejętności rozumienia ze słuchu i w ćwiczeniu wymowy.

 

Na początku każdego rozdziału pod hasłem „W tym rozdziale nauczysz się” znajdziesz informację, czego będzie on dotyczył. Natomiast pod hasłem „Przygotowując się do matury” uzyskasz informację, który maturalny zakres tematyczny i jakie typy zadań maturalnych będą w nim realizowane. Zadania te opatrzone piktogramem (Abi) przygotują Cię zarówno do części pisemnej, jak i ustnej egzaminu maturalnego.

 

Po szacie graficznej rozpoznasz, że Twoja książka podzielona jest na część podręcznikową (białe kartki) i ćwiczeniową (żółte kartki).

W części podręcznikowej opatrzonej licznymi zdjęciami i rysunkami znajdziesz teksty do czytania i słuchania, zadania do tekstów, dialogi, zagadnienia gramatyczne i ćwiczenia fonetyczne.

Zagadnienia gramatyczne są wprowadzane metodą indukcyjną, co oznacza, że sam powinieneś dojść do reguł gramatycznych na podstawie przedstawionych przykładów. Ponadto po każdym wprowadzeniu gramatyki znajdziesz odsyłacze do publikacji pomocniczej alles klar – Grammatik, w której zawarte są dodatkowe wyjaśnienia i ćwiczenia pozwalające na rozszerzenie, utrwalenie i systematyzację zagadnień gramatycznych omówionych w podręczniku.

Pracę z podręcznikiem ułatwią Ci również odsyłacze do części ćwiczeniowej, w których podany jest numer ćwiczenia przeznaczonego do realizacji właśnie w danym momencie.

 

Z częścią ćwiczeniową będziesz pracować głównie samodzielnie, ponieważ służy ona usystematyzowaniu i utrwaleniu materiału z części podręcznikowej.

W tej części znajdziesz różnorodnezadania o zróżnicowanym stopniu trudności, w tym ćwiczenia leksykalne, gramatyczne oraz ćwiczenia rozwijające sprawność pisania.

Poza tym po każdym rozdziale umieszczone jest zestawienie słownictwa wraz z polskim tłumaczeniem do opanowania. Jest to spis niezbędnych słów (podzielonych na poszczególne kategorie typu rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przysłówki itp.) oraz niezbędnych zwrotów i wyrażeń z danego kręgu tematycznego, którymi powinieneś aktywnie się posługiwać. Na końcu podręcznika znajdziesz też słowniczek zawierający pełen zestaw słownictwa występującego w poszczególnych zadaniach i ćwiczeniach wraz z zapisem wymowy wyrazów obcego pochodzenia.

Ostatni element każdego rozdziału w części ćwiczeniowej stanowi test do samodzielnego rozwiązania zaopatrzony w klucz i punktację. Rozwiązanie takiego testu umożliwi Ci samokontrolę i samoocenę, pomoże lepiej przygotować się do testu kontrolnego na lekcji, jak również rozwinie Twoją samodzielność.

 

W podręczniku znajdziesz ponadto propozycje strategii i technik samodzielnego uczenia się oraz wiele propozycji projektów, które aktywizują i przygotują do pracy w zespole. Swoje prace (nie tylko projektowe) powinieneś gromadzić w teczce, która będzie stanowić portfolio językowe, będące dokumentacją Twojej drogi rozwoju.

 

Po tym wstępie, mającym na celu przybliżenie Ci struktury nowego podręcznika, zostaną zaprezentowane umiejętności, które zdobędziesz w drugim roku nauki języka niemieckiego w szkole ponadgimnazjalnej oraz w jaki sposób Twoja praca będzie oceniana.

 

W bieżącym roku szkolnym na lekcjach języka niemieckiego będziesz:

 

1.            Poznawać słownictwo związane z następującymi kręgami tematycznymi:

 

·              części ciała

·              wygląd zewnętrzny

·              części garderoby, moda, style i trendy

·              zdrowie (zdrowy tryb życia, choroby i schorzenia, samopoczucie, troska o zdrowie)

·              uzależnienia

·              usługi (bank, poczta)

·              awaria samochodu, pomoc drogowa

·              święta i uroczystości (Adwent, Boże Narodzenie, Wielkanoc)

·              Niemcy (stereotypy związane z Niemcami, typowe cechy Niemców, sławni Niemcy i ich dokonania, zabytki Niemiec i Berlina)

·              imprezy kulturalne

·              rodzaje książek i upodobania czytelnicze

·              najbardziej znane baśnie braci Grimm

·              cechy charakteru

·              rodzina dawniej i dziś

·              konflikty domowe

·              przyjaźń i miłość

·              znaczenie zwierząt w życiu człowieka

·              opis krajobrazu

·              prognoza pogody

·              klęski żywiołowe

·              ochrona środowiska

·              zagrożenia dla środowiska naturalnego

·              organizacje ekologiczne

·              Austria (położenie geograficzne, znani Austriacy, sztuka i kuchnia austriacka, turystyka)

 

2.            Ćwiczyć umiejętność:

 

·              prowadzenia dialogów

·              uzyskiwania i udzielania informacji

·              relacjonowania

·              negocjowania

·              rozmowy na podstawie ilustracji

·              opisywania historyjki obrazkowej

·              wyrażania własnych opinii i ich uzasadniania oraz przytaczania cudzych opinii

·              wyrażania przypuszczenia, prośby, polecenia, odpowiedzi odmownej

·              prowadzenia dyskusji oraz argumentowania za i przeciw

·              udzielania porad, proponowania pomocy przy rozwiązaniu problemu

·              opisywania osób oraz ich wyglądu, uroczystości rodzinnych, usterek w przypadku awarii samochodu

·              definiowania pojęć (np. pojęcie mody)

·              opowiadania o wakacjach, swojej garderobie i stylu ubierania się, samopoczuciu, zdrowiu i chorobach, nałogach, gospodarowaniu pieniędzmi, zwyczajach bożonarodzeniowych i wielkanocnych, stereotypach związanych z Niemcami, sławnych Niemcach i ich dokonaniach, niemieckich miastach i zabytkach, swoich preferencjach kulturalnych, przedstawieniu teatralnym, przeczytanej książce, ulubionej baśni, charakterze rodziców / rodzeństwa, modelu rodziny dawniej i dziś, konfliktach domowych, przyjaźni, wymarzonym partnerze / wymarzonej partnerce, roli zwierząt w życiu człowieka, krajobrazie rodzinnej okolicy, pogodzie, klęskach żywiołowych, sposobach ratowania środowiska naturalnego

·              posługiwania się przysłowiami

·              prawidłowego użycia zwrotów idiomatycznych

·              ustnego składania życzeń i kondolencji

·              formułowania życzeń na kartkach świątecznych

·              wyszukiwania informacji w różnego rodzaju tekstach, np. ogłoszeniach, statystykach, programach imprez kulturalnych, ofertach turystycznych

·              uzupełniania tabel

·              wypełniania formularza

·              pisania ogłoszenia

·              pisania dłuższej formy użytkowej (list prywatny, e-mail prywatny)

·              uzupełniania treści reguł gramatycznych w oparciu o przeanalizowany materiał

·              wspólnej pracy nad zadaniem projektowym

3. Kształcić umiejętność pracy z różnymi rodzajami tekstów czytanych i słuchanych:

 

·              dialog

·              list prywatny, e-mail

·              kartka pocztowa

·              ogłoszenie

·              program imprezy kulturalnej

·              plan miasta, mapa

·              oferta turystyczna

·              prognoza pogody

·              życzenia świąteczne

·              dowcip

·              historyjka obrazkowa

·              baśń

·              piosenka, kolęda

·              audycja

·              kwiz

·              wywiad

·              formularz

·              statystyka

·              fragment artykułu prasowego

·              krzyżówka

·              wąż literowy

·              wykreślanka

·              wypowiedzi uczestników forum internetowego

4. Zdobywać podstawowe informacje dotyczące Austrii i Niemiec

5. Kształcić umiejętność posługiwania się słownikiem dwujęzycznym, słownikiem przysłów, księgą cytatów oraz niemieckimi i polskimi stronami internetowymi

6. Doskonalić umiejętność poprawnego artykułowania poszczególnych dźwięków, stosowania właściwego akcentu, rozróżniania wymowy „austriackiej” i „niemieckiej”

7. Ćwiczyć umiejętność posługiwania się następującymi strukturami gramatycznymi:

 

·              odmiana przymiotnika po rodzajniku określonym

·              odmiana przymiotnika po rodzajniku nieokreślonym

·              odmiana przymiotnika po przeczeniu kein / keine oraz zaimku dzierżawczym

·              odmiana przymiotnika bez rodzajnika

·              przymiotniki utworzone od nazw miejscowości

·              rekcja przymiotnika

·              zaimek wzajemny einander

·              czasownik lassen

·              konstrukcja bezokolicznikowa z zu i bez zu

·              rekcja czasownika

·              pytania z zaimkiem pytającym w połączeniu z przyimkiem

·              czas przeszły Perfekt (powtórzenie)

·              czas przeszły Prätertum (Imperfekt)

·              strona bierna (Passiv) w czasie teraźniejszym oraz w czasach przeszłych Präteritum i Perfekt

·              zdania złożone współrzędnie

·              zdania przyzwalające ze spójnikami obwohl i trotzdem

·              zdania warunkowe

·              zdania okolicznikowe celu

·              zdania okolicznikowe czasu ze spójnikami als iwennoraz während, bevor, seitdem, bis

Pamiętaj, że oprócz powyższego zestawienia istnieje szczegółowy wykaz wiadomości i umiejętności na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, który jest zawarty w planie wynikowym.

 

Ocenianie:

 

Dla każdego ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów) dużą rolę odgrywa ocena końcowa (śródroczna i końcoworoczna), przy czym ocena roczna uwzględnia oceny zarówno za pierwszy, jak i drugi semestr.

Nauczyciel zobowiązany jest poinformować każdego ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie końcowej na miesiąc przed planowaną radą klasyfikacyjną.

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych za każdą sprawność językową: rozumienia ze słuchu, mówienia, czytania ze zrozumieniem i pisania. Będą one sprawdzane za pomocą następujących form:

  • odpowiedź ustna (skala ocen 1-6)
  • zadania domowe (skala ocen 1-6)
  • kartkówka z aktualnego materiału (skala ocen 1-5)
  •  praca klasowa z poszczególnych rozdziałów tematycznych lub sprawdzianów na zakończenie semestru (skala ocen 1-6)

 

Zadania na testach / sprawdzianach będą zamknięte, tzn. będą polegać na dobieraniu, porządkowaniu itp., oraz otwarte, czyli samodzielna wypowiedź pisemna na podany temat lub ułożenie dialogu.

 

Gdy z pracy klasowej otrzymasz ocenę niedostateczną lub dopuszczającą, masz możliwość poprawy (sam musisz zgłosić chęć poprawy nauczycielowi), a ocena z poprawy zostanie również wpisana do dziennika. Czas, w którym powinieneś dokonać poprawy, jest ograniczony i wynosi zazwyczaj dwa tygodnie od sprawdzenia testu (uwzględniane są oczywiście przyczyny losowe uniemożliwiające dotrzymanie tego terminu).

 

W końcowej ocenie uwzględniona zostanie również Twoja postawa na lekcji (sumienność, pracowitość, punktualność, umiejętność pracy w grupie) oraz podejmowanie zadań dodatkowych.

 

·              Twoja duża aktywność na zajęciach będzie odnotowywana w dzienniku, o czym poinformuje Cię nauczyciel. Do odnotowania Twojej aktywności mogą Cię też zgłosić koledzy.

·              Nauczyciel doceni również Twoją umiejętność pracy w grupie (np. wspólna praca nad projektem), która pomaga kształtować postawę solidarności i współodpowiedzialności oraz uczy trudnej sztuki kompromisu.

·              Podejmowanie przez Ciebie zadań dodatkowych zostanie wraz z oceną odnotowane w dzienniku i będzie brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej. Zadania dodatkowe mogą stanowić zadania wyznaczone indywidualnie przez nauczyciela, zadania o podwyższonym stopniu trudności opatrzone w podręczniku specjalnym piktogramem, dodatkowe ćwiczenia utrwalające materiał gramatyczny wykonane wpublikacji pomocniczej alles klar – Grammatik lub prace dołączone do portfolio językowego.

·              Udział w konkursach przedmiotowych, w zależności od uzyskanych wyników, wpływa na podwyższenie oceny końcowej.

·              Pamiętaj, że w ciągu semestru możesz zgłosić dwa razy  nieprzygotowanie do zajęć, co wraz z datą będzie odnotowane w dzienniku, ale nie ma wpływu na ocenę końcową. Braki powinieneś wyrównać na następną lekcję.

·              Nieprzygotowanie do pracy klasowej przyjmowane jest jedynie w przypadku dłuższej choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów) lub wychowawcę. Jeśli nie pisałeś pracy klasowej, masz obowiązek napisać ją w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.

·              Nie przewiduje się, abyś dopiero pod koniec semestru poprawiał oceny otrzymane w ciągu semestru.

 

Jako uczeń masz prawo do egzaminu klasyfikacyjnego i sprawdzającego zgodnie ze statutem szkoły. Na semestr otrzymasz ocenę pozytywną, gdy opanujesz minimum programowe.

 

Sprawności językowe:

 

Sprawność czytania ze zrozumieniem polegająca na zrozumieniu głównej myśli tekstu oraz zawartych w nim informacji szczegółowych sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

 

·              zadania wielokrotnego wyboru (spośród kilku odpowiedzi wybierasz właściwą)

·              zadania typu prawda / fałsz

·              odpowiedzi na pytania do tekstu

·              zaznaczanie informacji zawartych w tekście

·              zatytułowanie przeczytanego tekstu

·              ustalanie kolejności fragmentów tekstu

·              uzupełnianie tekstu z lukami

·              przyporządkowanie tekstów do odpowiednich opisów, rysunków, zdjęć

·              dopasowanie odpowiedzi do podanych pytań

·              wybieranie właściwego dokończenia zdania na podstawie przeczytanego tekstu

·              poprawianie w tekście informacji niezgodnych z prawdą

·              dopasowywanie polskich odpowiedników niemieckich tytułów baśni, przysłów, nazw niemieckich zabytków, nazw austriackich landów

·              wyszukiwanie słów w diagramie literowym

·              oddzielanie w wężu literowym poszczególnych słów / wyrażeń

·              wykreślanie słowa, które nie pasuje do pozostałych

·              przyporządkowanie wyrazów do pojęć nadrzędnych

·              wstawianie brakujących liter

·              tworzenia zdań z rozsypanki wyrazowej

·              układanie pytań do wyróżnionych części zdania

·              podawanie antonimów

·              przyporządkowywanie synonimów

 

 

 

Kryteria oceny sprawności czytania ze zrozumieniem:

 

Ocenie podlegają wszystkie rodzaje czytania: szczegółowe, selektywne i całościowe.

 

Ocena bardzo dobra:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              doskonale rozumie teksty użytkowe i informacyjne: list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekstach użytkowych i informacyjnych

·              rozumie ogólny sens adaptowanych tekstów

 

Ocena dobra:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              rozumie ogólnie większość tekstów użytkowych i informacyjnych: list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              znajduje większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach użytkowych i informacyjnych

·              rozumie ogólny sens większości adaptowanych tekstów

 

Ocena dostateczna:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              rozumie ogólnie dużą część tekstów użytkowych i informacyjnych: list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              znajduje dużą część potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach użytkowych i informacyjnych

·              rozumie ogólny sens dużej części adaptowanych tekstów

 

Ocena dopuszczająca:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              rozumie tylko niektóre teksty użytkowe i informacyjne: list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              znajduje tylko niektóre potrzebne informacje szczegółowe w tekście użytkowym i informacyjnym

·              rozumie ogólny sens tylko niewielkiej części adaptowanych tekstów

 

 

Ocena niedostateczna:

W zakresie czytania ze zrozumieniem uczeń:

·              rozumie bardzo nieliczne teksty użytkowe i informacyjne:list prywatny, e-mail, baśń, dowcip, ogłoszenie, statystyka, formularz, program imprezy, prognoza pogody, fragment artykułu prasowego, wywiad, oferta turystyczna,wypowiedzi uczestników internetowego forum dyskusyjnego

·              sporadycznie znajduje znikomą ilość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście użytkowym i informacyjnym

·              z trudem rozumie ogólny sens bardzo nielicznych adoptowanych tekstów

 

UWAGA! Uczeń dyslektyczny powinien mieć możliwość kilkakrotnego przeczytania tekstu.

 

Sprawność rozumienia ze słuchu polega na rozumieniu globalnym, czyli zdolności rozumienia ogólnej tematyki tekstu, oraz rozumieniu detalicznym, tj. selektywnym, polegającym na wydobyciu ze słuchanego tekstu konkretnych informacji.

 

Sprawność rozumienia ze słuchu ćwiczona jest za pomocą następujących technik:

 

·              zadania wielokrotnego wyboru (spośród kilku odpowiedzi wybierasz właściwą)

·              zadania typu prawda / fałsz

·              zadania na uzupełnianie luk w zapisie na podstawie wysłuchanych informacji

·              odpowiedzi na pytania do wysłuchanego tekstu

·              łączenie właściwych informacji w oparciu o nagranie

·              przyporządkowanie wypowiedzi do poszczególnych osób

·              przyporządkowanie ilustracji do wysłuchanych tekstów

·              wskazywanie na planie miasta obiektów, o których jest mowa w wysłuchanym tekście

·              poprawianie informacji niezgodnych z nagraniem

·              porządkowanie wydarzeń w kolejności, w jakiej występują w tekście

·              zaznaczanie tematów, które zostały / nie zostały poruszone w wysłuchanym tekście

·              uzupełnianie asocjogramu na podstawie wysłuchanego tekstu

·              śpiewanie piosenki / kolędy w oparciu o nagranie

·              rozróżnianie wymowy wyróżnionych głosek

 

Kryteria oceny sprawności rozumienia ze słuchu:

 

Ocena bardzo dobra:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie wypowiedzi niemieckojęzyczne artykułowane przez różne osoby w normalnym tempie, zawierające oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu

·              rozumie ogólny sens sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              sprawnie wyszukuje informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              w pełni rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje

 

Ocena dobra:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie większość wypowiedzi niemieckojęzycznych artykułowanych przez różne osoby w normalnym tempie, zawierających oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu

·              rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              wyszukuje większość informacji szczegółowych w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              rozumie większość instrukcji nauczyciela formułowanych w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje

 

Ocena dostateczna:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie dużą część wypowiedzi niemieckojęzycznych artykułowanych przez różne osoby w normalnym tempie, zawierających oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu

·              rozumie ogólny sens dużej części sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              wyszukuje dużą część informacji szczegółowych w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              rozumie dużą część instrukcji nauczyciela formułowanych w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje

 

Ocena dopuszczająca:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie tylko niektóre wypowiedzi niemieckojęzyczne artykułowane przez różne osoby w normalnym tempie, zawierające oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można się domyślić z kontekstu

·              rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              wyszukuje tylko niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              rozumie tylko nieliczne instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie reaguje

 

 

Ocena niedostateczna:

W zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

·              rozumie ogólnie bardzo nieliczne wypowiedzi niemieckojęzyczne artykułowane przez różne osoby w normalnym tempie, zawierające oprócz znanej leksyki i struktur również nowe elementy, których znaczenia można domyślić się z kontekstu

·              rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy (informowanie się, prośba, wyrażanie zgody lub niezgody) w różnych warunkach odbioru (np. na poczcie, w banku, u fryzjera, u fotografa, rozmowa przez telefon w celu wezwania pomocy drogowej, kłótnia rozmówców)

·              wyszukuje bardzo nieliczne informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach i dialogach

·              rozumie bardzo nieliczne instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim

 

UWAGA! Uczeń dyslektyczny powinien mieć możliwość kilkakrotnego wysłuchania nagrania.

 

Obie sprawności: czytania i rozumienia ze słuchu sprawdzane są zarówno na poziomie podstawowym, jak i ponadpodstawowym.

Aby otrzymać ocenę dopuszczający i dostateczny, powinieneś wykonać zadania łatwiejsze, wymagające podania informacji przekazanych w tekście w sposób bezpośredni (tymi samymi konstrukcjami).

Aby otrzymać ocenę dobry i bardzo dobry, powinieneś oprócz zadań prostszych wykonać również zadania polegające na podaniu informacji przekazanych w sposób pośredni (za pomocą innych wyrażeń niż w zadaniu lub analizy całego tekstu i powiązania faktów).

Zadania punktowane będą w systemie 0-1. Jeżeli w zadaniu sprawdzającym rozumienie ze słuchu zrobisz błąd w zapisie wyrazów, który jednak nie będzie zakłócał komunikacji, nie stracisz punktu.

 

 

Sprawność mówienia jest bardzo istotnym elementem w nauczaniu języka obcego. Wynika to z faktu, że ogólnym celem nauczania jest opanowanie języka w stopniu umożliwiającym w miarę sprawną komunikację językową w różnych sytuacjach życia codziennego, co jednocześnie zapewni sukces podczas ustnej części egzaminu maturalnego.

 

Sprawność mówienia sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

 

·              odpowiedzi na pytania

·              opisywanie ilustracji

·              udzielanie i uzyskiwanie informacji

·              tworzenie dialogów

·              odgrywanie ról

·              relacjonowanie wydarzeń

·              udział w dyskusji, wyrażanie opinii, przypuszczeń, argumentowanie

·              negocjowanie z partnerem dogodnego dla Ciebie rozwiązania danego problemu

·              prezentacja pracy projektowej na forum klasy

 

Kryteria oceny sprawności mówienia:

 

Ocena bardzo dobra

·              wypowiedź zawiera bogate słownictwo i frazeologię, pozwalające na pełny przekaz wszystkich wymaganych informacji

·              wypowiedź charakteryzuje się wielostronnym ujęciem tematu i bardzo bogatą treścią

·              wypowiedź jest płynna

·              w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera bardzo sporadyczne błędy nie zakłócające w żaden sposób komunikacji

·              pod względem fonetycznym wypowiedź jest całkowicie poprawna, bez błędów w wymowie i intonacji

·              zachodzi niczym nie zakłócona komunikacja w pełnym zakresie

 

Ocena dobra

·               wypowiedź cechuje dobry poziom znajomości słownictwa i struktur językowych, zawiera ona wyrażenia odpowiednie dla przekazania większości wymaganych informacji

·               wypowiedź ma bogatą treść, jest interesująca, zgodna z tematem

·               wypowiedź jest płynna przy pewnej pomocy nauczyciela

·               w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera nieliczne błędy, które mają charakter pomyłek i nie występują systematycznie

·               wypowiedź jest zasadniczo poprawna fonetycznie i intonacyjnie, zawiera nieliczne błędy

·               zachodzi komunikacja pomimo drobnych błędów

 

Ocena dostateczna

·               wypowiedź zawiera podstawowy poziom znajomości słownictwa i struktur językowych oraz niektóre wyrażenia pozwalające na przekazanie zasadniczej części wymaganych informacji

·               wypowiedź ma dość bogatą treść

·               wypowiedź jest płynna w zasadniczej części, poszerzenie jej wymaga pomocy nauczyciela

·               w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera błędy mające charakter przeoczeń, świadczące o niepełnym opanowaniu niektórych struktur

·               pod względem fonetycznym wypowiedź jest zrozumiała pomimo błędów w wymowie niektórych wyrazów i w intonacji

·               pomimo trudności w formułowaniu lub rozumieniu pytań i odpowiedzi zachodzi  komunikacja w podstawowym zakresie

 

Ocena dopuszczająca

·               wypowiedź zawiera ubogie słownictwo i bardzo proste struktury językowe pozwalające na przekazanie tylko nielicznych wymaganych informacji

·               wypowiedź charakteryzuje uboga treść

·               wypowiedź jest płynna we fragmentach, jedynie dzięki pomocy nauczyciela

·               w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera błędy wskazujące na nieznajomość niektórych struktur

·               pod względem fonetycznym wypowiedź jest zrozumiała w ograniczonym zakresie

·               zachodzi komunikacja w wąskim zakresie

 

Ocena niedostateczna

·               cechą charakterystyczną wypowiedzi jest bardzo ograniczona znajomość słownictwa i nieporadne użycie struktur językowych, co powoduje, że nie zawiera ona wystarczającej liczby wymaganych informacji

·               wypowiedź charakteryzuje bardzo uboga treść

·               brakuje płynności wypowiedzipomimo pomocy nauczyciela

·               w zakresie poprawności gramatycznejwypowiedź zawiera liczne rażące błędy

·               wymowa i intonacja uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi

·               nie zachodzi komunikacja: pytania nie są zrozumiałe, odpowiedzi nie są na temat

 

Sprawność pisania jest zintegrowana z innymi sprawnościami i systematycznie rozwijana, uwzględnia krótkie i dłuższe formy tekstów użytkowych wymagane na egzaminie maturalnym w zakresie podstawowym.

 

Sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

 

·        pisanie krótkiej formy użytkowej typu: ogłoszenie, kartka pocztowa, życzenia świąteczne

·        pisanie dłuższej formy użytkowej typu: list prywatny, e-mail prywatny

·        pisanie dłuższej wypowiedzi pisemnej na zadany temat (baśń)

·        opisywanie osób

·        opisywanie historyjki obrazkowej

·        pisanie dialogów na zadany temat

·        sporządzanie notatki na podstawie wypowiedzi rozmówców

·        kończenie zdań

·        przekształcanie zdań / wyrazów

·        podpisywanie piktogramów

·        uzupełnianie tabeli, krzyżówki, formularza

·        uzupełnianie mapy

 

Kryteria oceny sprawności pisania:

 

Ocena bardzo dobra:

W zakresie pisania uczeń:

·                    bezbłędnie wykonuje zawarte w ćwiczeniach polecenia (pisanie odtwórcze)

·                    jego wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia) są bogate pod względem treści (słownictwo, struktury gramatyczne), logiczne, harmonijne i spójne

·                    bez żadnych trudności redaguje krótki i dłuższy tekst użytkowy, precyzyjnie dobierając poznane słownictwo i struktury gramatyczne, pozwalające na pełny przekaz informacji

·                    sprawnie stosuje środki wyrazu charakterystyczne dla wymaganej formy wypowiedzi (ogłoszenie, kartka pocztowa, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny )

·                    pod względem poprawności językowej jego wypowiedzi pisemne cechują bardzo sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne nie utrudniające zrozumienia oraz nieliczne błędy w pisowni nie zmieniające znaczenia wyrazu

 

Ocena dobra:

W zakresie pisania uczeń:

·                    bez pomocy nauczyciela samodzielnie wykonuje zawarte w ćwiczeniach polecenia (pisanie odtwórcze)

·                    pisze proste wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia), wykorzystując większość poznanych środków językowych

·                    redaguje krótki i dłuższy tekst użytkowy z niewielkimi uchybieniami w doborze poznanego słownictwa i struktur gramatycznych, co pozwala na przekaz większości wymaganych informacji

·                    samodzielnie pisze ogłoszenie, kartkę pocztową, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny, które zasadniczo odpowiadają wymaganej formie

·                    pod względem poprawności językowej jego wypowiedzi pisemne cechują nieliczne błędy gramatyczne, leksykalne i ortograficzne w nieznacznym stopniu utrudniające zrozumienie

 

Ocena dostateczna:

W zakresie pisania uczeń:

·                    w większości poprawnie wykonuje zawarte w ćwiczeniach polecenia (pisanie odtwórcze)

·                    pisze proste wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia), stosując liczne powtórzenia leksykalne i mało urozmaicone struktury gramatyczne

·                    redaguje krótki i dłuższy tekst użytkowy, w którym wykorzystane słownictwo pozwala na przekazanie jedynie najważniejszych informacji

·                    pisze ogłoszenie, kartkę pocztową, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny, które spełniają tylko część warunków wymaganych dla danej formy

·                    pod względem poprawności językowej jego wypowiedzi pisemne cechują czasami niewłaściwy dobór słów, dość liczne błędy ortograficzne i gramatyczne, co częściowo utrudnia zrozumienie i świadczy o niepełnym opanowaniu struktur

 

Ocena dopuszczająca:

W zakresie pisania uczeń:

·                    w sposób niepełny realizuje zawarte w ćwiczeniach polecenia (pisanie odtwórcze)

·                    pisze tylko niektóre proste wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia), przy czym wypowiedzi te są chaotyczne, tylko częściowo zgodne z tematem, zawierają ubogie słownictwo i bardzo mało urozmaicone struktury gramatyczne

·                    w sposób bardzo uproszczony redaguje krótki i dłuższy tekst użytkowy, w którym wykorzystane podstawowe słownictwo pozwala na przekazanie jedynie niewielkiej ilości informacji

·                    pisze ogłoszenie, kartkę pocztową, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny, jednak znaczne uchybienia w doborze właściwego słownictwa, struktur gramatycznych i stylu wskazują na nieznajomość wymogów formy

·                    pod względem poprawności językowej jego wypowiedzi pisemne cechują niewłaściwy dobór słów, liczne błędy ortograficzne i gramatyczne, co w dość znacznym stopniu utrudnia zrozumienie i świadczy o słabym opanowaniu struktur

 

Ocena niedostateczna:

W zakresie pisania uczeń:

·                    pomimo pomocy nauczyciela nie jest w stanie wykonywać zawartych w ćwiczeniach poleceń (pisanie odtwórcze)

·                    z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa, nieporadnego użycia struktur leksykalno-gramatycznych z trudem pisze tylko niektóre proste wypowiedzi pisemne na zadany temat (opis wyglądu, moda i styl ubierania się, samopoczucie i problemy zdrowotne, kieszonkowe i gospodarowanie pieniędzmi, opis swojej sympatii i historii ich związku, ślub i organizacja wesela, upodobania czytelnicze, konflikty domowe, znaczenie zwierząt w życiu człowieka, warunki pogodowe, ochrona środowiska naturalnego, atrakcje turystyczne Wiednia), przy czym wypowiedzi te są chaotyczne,niespójne, pozbawione logiki, w większości przypadków nie na temat

·                    próbuje pisać krótki i dłuższy tekst użytkowy, jednak jego wypowiedź nie zawiera wymaganych informacji

·                    pisze ogłoszenie, kartkę pocztową, życzenia świąteczne, list / e-mail prywatny, które nie spełniają warunków wymaganych dla danej formy

·                    nie potrafi budować prostych zdań, a nieodpowiedni dobór słownictwa, liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne w znacznym stopniu utrudniają zrozumienie i świadczą o nieopanowaniu struktur

 

UWAGA! Ocena uczniów ze zdiagnozowanymi problemami dyslektycznymi, które według najnowszych badań dotyczą około 10-15% populacji, wymaga odrębnego podejścia i zastosowania specyficznych kryteriów.

 

Ogólne zasady są następujące:

·              indywidualne traktowanie ucznia dyslektycznego i stawianie mu wymagań stosownie do jego możliwości

·              w razie potrzeby ocenianie ucznia na podstawie jego wypowiedzi ustnych

·              ewentualne ocenianie prac pisemnych z pominięciem błędów ortograficznych (tak, jak jest to na maturze pisemnej)

·              umożliwienie uczniowi kilkakrotnego wysłuchania nagrania lub przeczytania tekstu

·              egzekwowanie od ucznia zadań samodzielnie przygotowanych bądź rozwiązanych w domu

·              w razie konieczności umożliwienie uczniowi korzystania z komputera przy wykonywaniu zadań pisemnych

 

Pamiętaj, że ostateczna ocena za sprawność mówienia i pisania jest wypadkową powyższych kryteriów, ale nauczyciel może niektórym kryteriom przypisać mniejszą lub większą wagę, zmieniając w ten sposób ich proporcjonalny wkład w ocenę.

 

W powyższych kryteriach nie została uwzględniona ocena celujący. Możesz ją otrzymać za sprawność mówienia lub pisania, jeśli spełnisz wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobry, a poza tym wyróżnisz się w jednym lub kilku zakresach (np.: wyjątkowe bogactwo leksyki, spontaniczna i naturalna wypowiedź, ciekawe ujęcie tematu, inwencja stylistyczna, znajomość struktur gramatycznych wykraczających poza program nauczania dla Twojej klasy, szeroka wiedza krajoznawcza na temat danego obszaru językowego).