Kryteria oceniania ucznia klasy 3c, 3b, 3g

Propozycja przedmiotowego systemu oceniania
wraz z określeniem wymagań edukacyjnych
(zakres podstawowy)

 

 

 Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe: konieczne (K), podstawowe (P), rozszerzające (R), dopełniające (D) i wykraczające poza program nauczania (W). Wymienione poziomy wymagań odpowiadają w przybliżeniu ocenom szkolnym.

 

  • Wymagania konieczne (K) dotyczą zagadnień elementarnych, stanowiących swego rodzaju podstawę, zatem powinny być opanowane przez każdego ucznia.
  • Wymagania podstawowe (P) zawierają wymagania z poziomu (K), wzbogacone o typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
  • Wymagania rozszerzające (R), zawierające wymagania z poziomów (K) i (P), dotyczą zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych.
  • Wymagania dopełniające (D), zawierające wymagania z poziomów (K), (P) i (R), dotyczą zagadnień problemowych, trudniejszych, wymagających umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji.
  • Wymagania wykraczające (W) dotyczą zagadnień trudnych, oryginalnych, wykraczających poza obowiązkowy program nauczania.

 

Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:

ocena dopuszczająca   –    wymagania na poziomie (K),

ocena dostateczna       –    wymagania na poziomie (K) i (P),

ocena dobra                 –    wymagania na poziomie (K), (P) i (R),

ocena bardzo dobra     –    wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D),

ocena celująca             –    wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W).

 

1. RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

Poziom (K) lub(P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • stosuje zasadę mnożenia − w typowych sytuacjach
  • przedstawia drzewo ilustrujące zbiór wyników danego doświadczenia − w prostych sytuacjach
  • oblicza liczbę permutacji elementów danego zbioru − w prostych sytuacjach
  • stosuje definicję silni
  • oblicza liczbę wariacji bez powtórzeń− w prostych sytuacjach
  • oblicza liczbę wariacji z powtórzeniami − w prostych sytuacjach
  • określa zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych danego doświadczenia
  • określa zbiór zdarzeń elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu
  • określa zdarzenia przeciwne, zdarzenia niemożliwe i zdarzenia pewne
  • stosuje klasyczną definicję prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych

− w prostych, typowych sytuacjach

  • podaje rozkład prawdopodobieństwa dla rzutów kostką lub monetą
  • oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego
  • stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń − w prostych sytuacjach

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • wykorzystuje kombinatorykę do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych
  • zapisuje zdarzenia w postaci sumy, iloczynu oraz różnicy zdarzeń
  • oblicza prawdopodobieństwa zdarzeń losowych, stosując klasyczną definicję prawdopodobieństwa
  • stosuje twierdzenia o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń i różnicy zdarzeń
  • stosuje własności prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń

 

Poziom(W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

·         rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące prawdopodobieństwa

·         przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących prawdopodobieństwa zdarzeń

 

2. STATYSTYKA

Poziom (K) lub(P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę
  • oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych przedstawionych na diagramie
    − w prostych przypadkach
  • oblicza wariancję i odchylenie standardowe
  • oblicza średnią ważoną liczb z podanymi wagami

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych przedstawionych na diagramie
  • wykorzystuje średnią arytmetyczną, medianę, dominantę i średnią ważoną do rozwiązywania zadań
  • oblicza wariancję i odchylenie standardowe zestawu danych przedstawionych w tabeli
  • interpretuje średnią arytmetyczną, medianę, dominantę i średnią ważoną

 

Poziom(W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

  • rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące statystyki

 

3. STEREOMETRIA

Poziom (K) lub(P)

Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • wskazuje w wielościanach proste prostopadłe, równoległe i skośne
  • wskazuje w wielościanach rzut prostokątny danego odcinka
  • określa liczbę ścian, wierzchołków i krawędzi graniastosłupów i ostrosłupów
  • sporządza rysunek wielościanu wraz z oznaczeniami
  • oblicza pola powierzchni bocznej i całkowitej graniastosłupów i ostrosłupów prostych
  • rysuje siatkę graniastosłupa lub ostrosłupa prostego, mając dany jej fragment
  • oblicza długości przekątnych graniastosłupów prostych − w prostych przypadkach
  • stosuje definicje i własności funkcji trygonometrycznych do obliczania pól powierzchni graniastosłupów i ostrosłupów − w prostych sytuacjach
  • oblicza objętości graniastosłupów i ostrosłupów prawidłowych
  • wskazuje kąt między przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy tego graniastosłupa
  • wskazuje kąt między danym odcinkiem w ostrosłupie a płaszczyzną podstawy tego ostrosłupa
  • wskazuje kąt między sąsiednimi ścianami wielościanów
  • rozwiązuje typowe zadania dotyczące kąta między prostą a płaszczyzną
  • oblicza pola powierzchni i objętości brył obrotowych − w prostych sytuacjach
  • wyznacza skalę podobieństwa brył podobnych

 

Poziom (R) lub (D)

Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • przeprowadza wnioskowania dotyczące położenia prostych w przestrzeni
  • stosuje i przekształca wzory na pola powierzchni i objętości wielościanów
  • oblicza pola powierzchni i objętości wielościanów z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych
    itwierdzeń planimetrii
  • wyznacza, w trudniejszych przypadkach, kąt między danym odcinkiem w ostrosłupie a płaszczyzną podstawy tego ostrosłupa
  • rozwiązuje, w trudniejszych przypadkach, zadania z wykorzystaniem miary kąta między prostą

a płaszczyzną

  • oblicza miarę kąta dwuściennego między ścianami wielościanu
  • oblicza pola powierzchni i objętości brył obrotowych z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych
    i twierdzeń planimetrii
  • wykorzystuje podobieństwo brył do rozwiązywania zadań

 

Poziom(W)

Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

  • rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące stereometrii
  • przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących związków miarowych w wielościanach i bryłach obrotowych

 

4. POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI

Wymagania dotyczące powtarzanych wiadomości zostały opisane w poradnikach do klasy pierwszej i drugiej. W zakresie zaś Rachunku prawdopodobieństwa, Statystyki i Stereometrii

opisane są powyżej.


Katarzyna Matuszek