Kryteria oceniania ucznia klasy 2b, 2c, 2g
- Szczegóły
-
Opublikowano: poniedziałek, 01, październik 2012 16:32
-
Odsłony: 2359
Propozycja przedmiotowego systemu oceniania
wraz z określeniem wymagań edukacyjnych
(zakres podstawowy)
Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe: konieczne (K), podstawowe (P), rozszerzające (R), dopełniające (D) i wykraczające poza program nauczania (W). Wymienione poziomy wymagań odpowiadają w przybliżeniu ocenom szkolnym.
- Wymagania konieczne (K) dotyczą zagadnień elementarnych, stanowiących swego rodzaju podstawę, zatem powinny być opanowane przez każdego ucznia.
- Wymagania podstawowe (P) zawierają wymagania z poziomu (K), wzbogacone o typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
- Wymagania rozszerzające (R), zawierające wymagania z poziomów (K) i (P), dotyczą zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych.
- Wymagania dopełniające (D), zawierające wymagania z poziomów (K), (P) i (R), dotyczą zagadnień problemowych, trudniejszych, wymagających umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji.
- Wymagania wykraczające (W) dotyczą zagadnień trudnych, oryginalnych, wykraczających poza obowiązkowy program nauczania.
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie (K),
ocena dostateczna – wymagania na poziomie (K) i (P),
ocena dobra – wymagania na poziomie (K), (P) i (R),
ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D),
ocena celująca – wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W).
1. WIELOMIANY
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
- podaje przykłady wielomianów, określa ich stopień i podaje wartości ich współczynników
|
- zapisuje wielomian w sposób uporządkowany
|
- oblicza wartość wielomianu dla danego argumentu
|
- sprawdza, czy dany punkt należy do wykresu danego wielomianu
|
- wyznacza sumę, różnicę, iloczyn wielomianów i określa ich stopień
|
- określa stopień iloczynu wielomianów bez wykonywania mnożenia
|
- podaje współczynnik przy najwyższej potędze oraz wyraz wolny iloczynu wielomianów
bez wykonywania mnożenia wielomianów
|
- oblicza wartość wielomianu dwóch (trzech) zmiennych dla danych argumentów
|
- stosuje wzory na kwadrat sumy i różnicy oraz wzór na różnicę kwadratów do wykonywania działań
na wielomianach oraz do rozkładu wielomianu na czynniki
|
- stosuje wzory nasześcian sumy i różnicy do wykonywania działań na wielomianach
|
- rozkłada wielomian na czynniki, stosując metodę grupowania wyrazów i wyłączania wspólnego czynnika poza nawias
|
- rozwiązuje proste równania wielomianowe
|
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
- wyznacza współczynniki wielomianu, mając dane warunki
|
- stosuje wielomiany wielu zmiennych w zadaniach różnych typów
|
- rozkłada wielomian na czynniki możliwie najniższego stopnia, także z zastosowaniem wzorów na sumę i różnicęsześcianów
|
- stosuje rozkład wielomianu na czynniki w zadaniach różnych typów
|
- analizuje i stosuje metodę podaną w przykładzie, aby rozłożyć dany wielomian na czynniki
|
|
- rozwiązuje równania wielomianowe
|
- opisuje za pomocą wielomianu objętość lub pole powierzchni bryły oraz określa dziedzinę powstałej w ten sposób funkcji
|
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
· rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące wielomianów
|
2. FUNKCJE WYMIERNE
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
- wskazuje wielkości odwrotnie proporcjonalne i stosuje taką zależność do rozwiązywania prostych zadań
|
- szkicuje wykres funkcji , gdzie i podaje jej własności (dziedzinę, zbiór wartości, przedziały monotoniczności)
|
- szkicuje wykresy funkcji i i podaje ich własności
|
- wyznacza asymptoty wykresów powyższych funkcji
|
- wyznacza dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego
|
- oblicza wartość wyrażenia wymiernego dla danej wartości zmiennej
|
- skraca i rozszerza wyrażenia wymierne − w prostych przypadkach
|
- wykonuje działania na wyrażeniach wymiernych − w prostych przypadkach i podaje odpowiednie założenia
|
- rozwiązuje równania wymierneprowadzące do rozwiązywania równań liniowych
|
- wykorzystuje wyrażenia wymierne do rozwiązywania prostych zadań tekstowych
|
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
- rozwiązuje zadania tekstowe, stosując proporcjonalność odwrotną
|
- dobiera wzór funkcji postaci i do danego wykresu i określa jej własności
|
- wykonuje działania na wyrażeniach wymiernych i podaje odpowiednie założenia
|
- przekształca wzory, stosując działania na wyrażeniach wymiernych
|
- rozwiązuje równania wymierne prowadzące do rozwiązywania równań kwadratowych
|
- wykorzystuje wyrażenia wymierne do rozwiązywania trudniejszych zadań tekstowych
|
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
- rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące wyrażeń wymiernych
|
3. FUNKCJE WYKŁADNICZE I LOGARYTMY
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
- oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych
|
- zapisuje daną liczbę w postaci potęgi o wykładniku wymiernym
|
- zapisuje daną liczbę w postaci potęgi o danej podstawie
|
- upraszcza wyrażenia, stosując prawa działań na potęgach − w prostych przypadkach
|
- porównuje liczby, korzystając z własności funkcji wykładniczej
|
- wyznacza wzór funkcji wykładniczej i szkicuje jej wykres, znając współrzędne punktu należącego
do jej wykresu
|
- szkicuje wykres funkcji wykładniczej, stosując przesunięcie wzdłuż osi układu współrzędnych i określa jej własności
|
- oblicza logarytm danej liczby
|
- stosuje równości wynikające z definicji logarytmu do prostych obliczeń
|
- stosuje twierdzenia o logarytmach do obliczania wartości wyrażeń z logarytmami − w prostych przypadkach
|
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
- upraszcza wyrażenia, stosując prawa działań na potęgach
|
- porównuje liczby przedstawione w postaci potęg
|
- szkicuje wykresy funkcji wykładniczej otrzymane w wyniku złożenia dwóch przekształceń
|
- wykorzystuje własności funkcji wykładniczej do rozwiązywania zadań o kontekście praktycznym
|
- stosuje w obliczeniach wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym
|
- bada znak logarytmu w zależności od wartości liczby logarytmowanej i podstawy logarytmu
|
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
- dowodzi twierdzenia o logarytmach
|
- rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji wykładniczej i logarytmów
|
4.CIĄGI
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
- wyznacza kolejne wyrazy ciągu, gdy danych jest kilka jego początkowych wyrazów
|
- wyznacza wyrazy ciągu opisanego słownie
|
|
- wyznacza wzór ogólny ciągu, mając danych kilka jego początkowych wyrazów
|
- wyznacza początkowe wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym
|
- wskazuje, które wyrazy ciągu przyjmują daną wartość
|
- podaje przykłady ciągów monotonicznych, których wyrazy spełniają dane warunki
|
- mając dane kolejne wyrazy ciągu, uzasadnia, że dany ciąg nie jest monotoniczny
|
- wyznacza wyraz ciągu określonego wzorem ogólnym
|
- podaje przykłady ciągów arytmetycznych
|
- wyznacza wyrazy ciągu arytmetycznego, mając dane pierwszy wyraz i różnicę
|
- wyznacza wzór ogólny ciągu arytmetycznego, mając dane dowolne dwa jego wyrazy
|
- sprawdza, w prostych przypadkach, czy dany ciąg jest arytmetyczny
|
- wyznacza wzór ogólny ciągu arytmetycznego, mając dwa punkty należące do jego wykresu
|
- oblicza sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego − w prostych przypadkach
|
- podaje przykłady ciągów geometrycznych
|
- wyznacza wyrazy ciągu geometrycznego, mając dane pierwszy wyraz i iloraz
|
- wyznacza wzór ogólny ciągu geometrycznego, mając dane dowolne dwa jego wyrazy
|
- sprawdza, w prostych przypadkach, czy dany ciąg jest geometryczny
|
- oblicza sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego− w prostych przypadkach
|
- oblicza wysokość kapitału przy różnym okresie kapitalizacji
|
- oblicza oprocentowanie lokaty − w prostych sytuacjach
|
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
- wyznacza wzór ogólny ciągu spełniającego podane warunki
|
- bada monotoniczność ciągów
|
- sprawdza, w trudniejszych przypadkach, czy dany ciąg jest arytmetyczny
|
- sprawdza, w trudniejszych przypadkach, czy dany ciąg jest geometryczny
|
- stosuje wzory na n-ty wyraz oraz sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i ciągu geometrycznego do rozwiązywania zadań
|
- stosuje średnią geometryczną do rozwiązywania zadań
|
- określa monotoniczność ciągu geometrycznego
|
- rozwiązuje zadania związane z kredytami, dotyczące okresu oszczędzania i wysokości oprocentowania − w trudniejszych przypadkach
|
- stosuje własności ciągu arytmetycznego i geometrycznego do rozwiązywania zadań umieszczonych
w kontekście praktycznym
|
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
- rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące ciągów
|
5. PLANIMETRIA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
- określa wzajemne położenie okręgów, mając dane ich promienie oraz odległość między środkami
|
- określa, ile punktów wspólnych mają prosta i okrąg przy danych warunkach
|
- oblicza pole figury, stosując zależności między okręgami stycznymi − w prostych przypadkach
|
- rozpoznaje kąty wpisane i środkowe w okręgu oraz wskazuje łuki, na których są one oparte
|
- stosuje, w prostych przypadkach, twierdzenie o kątach środkowym i wpisanym, opartych na tym samym łuku oraz twierdzenie o kącie między styczną a cięciwą okręgu
|
- oblicza odległość między punktami w układzie współrzędnych
|
- oblicza obwód wielokąta, mając dane współrzędne jego wierzchołków
|
- wyznacza współrzędne środka odcinka, mając dane współrzędne jego końców
|
- wyznacza środek i promień okręgu, mając jego równanie
|
- opisuje równaniem okrąg o danym środku i przechodzący przez dany punkt
|
- sprawdza, czy punkt należy do danego okręgu
|
- rozwiązuje zadania dotyczące okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny lub równoboczny
|
- rozwiązuje zadania dotyczące okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym lub równobocznym
|
- określa własności czworokątów i stosuje je do rozwiązywania prostych zadań
|
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
- stosuje własności stycznej do okręgu do rozwiązywania zadań
|
- stosuje twierdzenie o kątach środkowym i wpisanym, opartych na tym samym łuku oraz twierdzenie o kącie między styczną a cięciwą okręgu do rozwiązywania zadań
|
- stosuje wzory na odległość między punktami i środek odcinka do rozwiązywania zadań dotyczących równoległoboków
|
- rozwiązuje zadania związane z okręgiem wpisanym w dowolny trójkąt i opisanym na dowolnym trójkącie
|
- stosuje różne wzory na pole trójkąta
|
- wykorzystuje równanie okręgu do rozwiązywania zadań
|
- stosuje własności środka okręgu opisanego na trójkącie w zadaniach z geometrii analitycznej
|
- stosuje własności czworokątów wypukłych i definicje oraz własności funkcji trygonometrycznych
do rozwiązywania zadań z planimetrii
|
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
- rozwiązuje zadania z planimetrii o znacznym stopniu trudności
|
- dowodzi twierdzenie o kątach środkowym i wpisanym, opartych na tym samym łuku oraz wnioski
z tego twierdzenia
|
- dowodzi twierdzenieo kącie między styczną a cięciwą i o cięciwach w okręgu
|
Katarzyna Matuszek