Kryteria oceniania klasa 3 poziom podstawowy
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 04, wrzesień 2012 07:49
- Odsłony: 2321
KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO – KLASA TRZECIA POZIOM PODSTAWOWY
|
BARDZO DOBRY |
DOBRY |
DOSTATECZNY |
DOPUSZCZAJĄCY |
NIEDOSTATECZNY |
Materiał gramatyczny i leksykalny
Mówienie
Czytanie i słuchanie tekstu
Pisanie tekstu
|
Uczeń : - prezentuje wysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, -umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce, - tworzy spójne i sensowne zdania, poprawne pod względem gramatycznym i logicznym, - posługuje się bogatym i zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - zna i stosuje wyrażenia potoczne z podręcznika i z innych źródeł takich jak prasa, telewizja, Internet, - zna techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów i stosuje je w praktyce, - samodzielnie korzysta ze słowników różnego rodzaju
Uczeń potrafi samodzielnie i bezbłędnie formułować wypowiedzi ustne podobne do tych, które będzie zdawał na maturze. Tworzy wypowiedź spójną i harmonijną stosując urozmaicone konstrukcje gramatyczne i leksykalne
Uczeń potrafi: - określić główną myśl tekstu, - rozróżnić poszczególne części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje, - określić główne myśli poszczególnych części tekstu, - wskazać określone informacje, - oddzielić myśl główną od drugorzędnych, - określić potencjalnego odbiorcę, - określić styl języka, - określić związek pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu, - określić intencje i opinie autora, - oddzielić fakty od opinii Uczeń potrafi poprawnie napisać: - krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę, - list prywatny, -list formalny. Uczeń stosuje bogate słownictwo i konstrukcje gramatyczne oraz używa rejestru języka odpowiednio do kontekstu |
Uczeń: - prezentuje dość wysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, - dość umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce, - na ogół tworzy spójne i sensowne zdania, zazwyczaj poprawne pod względem gramatycznym i logicznym, - posługuje się dość bogatym i zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - zna i stosuje wyrażenia potoczne z podręcznika i innych źródeł, - zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, - samodzielnie korzysta ze słowników różnego rodzaju
Uczeń potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócające komunikacji. Wypowiedź jest spójna i harmonijna, konstrukcje gramatyczno-leksykalne na poziomie przewidzianym na maturze podstawowej. Uczeń potrafi: - określić główną myśl tekstu, - rozróżnić poszczególne części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje, - określić główne myśli poszczególnych części tekstu, - wskazać określone informacje, - oddzielić myśl główną od drugorzędnych, - określić potencjalnego odbiorcę, - określić styl języka
Uczeń potrafi poprawnie napisać: - krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę, - list prywatny, -list formalny. Uczeń stosuje dość urozmaicone słownictwo i konstrukcje gramatyczne oraz odpowiedni styl. Popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne nie zakłócające komunikacji |
Uczeń: - prezentuje niewysoki stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, - niezbyt umiejętnie wykorzystuje znane mu struktury gramatyczne w praktyce, - tworzy proste i krótkie zdania, popełniając przy tym częste błędy logiczne i gramatyczne, - posługuje się mało zróżnicowanym zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - zna i stosuje niektóre wyrażenia potoczne zawarte w podręczniku, - zna i stosuje różne techniki wyszukiwania znaczenia wyrazów, ale często nie radzi sobie z dopasowaniem wyrazu do kontekstu, - samodzielnie korzysta ze słownika angielsko-polskiego i polsko-angielskiego Uczeń potrafi formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając dość liczne błędy leksykalno-gramatyczne, niekiedy zakłócające komunikację. Słownictwo i struktury gramatyczne ubogie
Uczeń potrafi: - określić główną myśl tekstu, - rozróżnić poszczególne części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje, - określić główne myśli poszczególnych części tekstu, -wskazać określone informacje
Uczeń potrafi niemal poprawnie napisać: - krótki tekst użytkowy: pocztówkę, wiadomość, notatkę, ankietę, - list prywatny, -list formalny. Uczeń stosuje mało zróżnicowane konstrukcje leksykalno-gramatyczne i popełnia dość liczne błędy leksykalno-gramatyczne sporadycznie zakłócające komunikację. Styl w miarę poprawny |
Uczeń: - prezentuje niski stopień opanowania zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, - nieumiejętnie wykorzystuje niektóre znane mu struktury gramatyczne w praktyce, - przeważnie tworzy krótkie i niespójne zdania z dużą ilością błędów logicznych i gramatycznych, - posługuje się ubogim zasobem struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - zna i stosuje w praktyce tylko niektóre wyrażenia potocznie zawarte w podręczniku, często popełnia błędy w ich zastosowaniu, - ma problemy z korzystania ze słownika, potrzebuje pomocy nauczyciela przy wybieraniu wyrazu odpowiedniego do kontekstu
Uczeń potrafi częściowo samodzielnie formułować wypowiedzi ustne typu maturalnego, popełniając przy tym liczne błędy leksykalno-gramatyczne zakłócające komunikację
Uczeń potrafi: - określić główną myśl tekstu, - rozróżnić poszczególne części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje
Uczeń potrafi w miarę poprawnie napisać krótki tekst użytkowy i list prywatny, oraz formalny. Posiada ubogi zasób słownictwa i konstrukcji gramatycznych. Popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne w dużej mierze zakłócające komunikację. Styl odbiega od wymaganego. |
Uczeń: - nie opanował zagadnień gramatycznych zawartych w rozkładzie materiału, - nie opanował struktur leksykalnych w zakresie tematyki zawartej w rozkładzie materiału, - ma problemy w korzystaniu ze słownika
Uczeń nie potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi typu maturalnego, popełnia dużo błędów zakłócających komunikację
Uczeń nie potrafi: - określić głównej myśli tekstu, - rozróżnić poszczególnych części tekstu, - stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje
Uczeń nie potrafi poprawnie napisać: - krótkiego tekstu użytkowego, -listu prywatnego, - listu formalnego. Uczeń popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne zakłócające komunikację, stosuje ubogie słownictwo i konstrukcje gramatyczne, styl wypowiedzi nie jest adekwatny do wymaganego
|
Ocena Celująca:bardzo bogate słownictwo i frazeologia zgodne z tematem wypowiedzi,urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne,umiejętność interpretowania i opiniowania,brak błędów językowych,poprawna wymowa i intonacja.
FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY:
-
pisemne:
a) niezapowiedziane kartkówki z 3 ostatnich lekcji
b) zapowiedziane kartkówki z większej partii materiału
c) całogodzinne sprawdziany
Prace pisemne będą oceniane według następującej skali procentowej:
Zadania klasowe:
100%- 98% - celujący
97% - 88% - bardzo dobry (5)
87% - 72% - dobry (4)
71% – 56% - dostateczny (3)
55% - 44 % - dopuszczający (2)
0d 43% - niedostateczny (1)
Kartkówki:
100% - celujący
99% -92% - bardzo dobry (5)
91% - 76% - dobry (4)
75% - 60% - dostateczny (3)
59% - 48% - dopuszczający (2)
Od 47% - niedostateczny (1)
Nauczyciel zapowiada sprawdzian minimum tydzień wcześniej.
-
ustne:
a) odpowiedź ustna z zakresu 3 ostatnich lekcji
b) odpowiedź ustna, obejmująca większą partię materiału
Uczeń może też otrzymać oceny za inne prace pisemne (np. list, notatka, pocztówka), sprawdzian rozumienia tekstu słuchanego i czytanego oraz za inne formy pracy na lekcji i w domu (aktywność, prezentacja, projekt, itp.)
MOŻLIWOŚCI POPRAWY:
Uczeń:
-
ma prawo poprawić sprawdzian tylko raz
-
poprawia sprawdzian w ciągu 2 tygodni od momentu oddania go przez nauczyciela
-
ma możliwość poprawienia oceny niedostatecznej (jeśli nauczyciel się zgodzi, może również poprawić ocenę dopuszczającą lub dostateczną).
-
poprawia wyłącznie oceny uzyskane z zapowiedzianych form sprawdzania wiedz – tj. całogodzinne sprawdziany, zapowiedziane kartkówki z większych partii materiału, dłuższe wypowiedzi ustne
-
niezapowiedziane kartkówki oraz odpowiedzi ustne z zakresu 3 ostatnich lekcji nie podlegają poprawie.
UWAGI:
· Uczniowie nieobecni na kartkówce lub sprawdzianie mają obowiązek napisania go na najbliższej lekcji (w przypadku nieobecności jednodniowej) lub w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły po dłuższej absencji.
· Uczeń, która w trakcie pisania sprawdzianu, kartkówki, testu sprawdzającego rozumienie tekstu słuchanego lub czytanego korzysta z niedozwolonych form pomocy lub odpisuje od kolegów otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
· Oceny za poszczególne formy wypowiedzi mają różną wartość, ocena semestralna lub ocena na koniec roku nie są średnimi matematycznymi ze wszystkich ocen.
· Uczeń może otrzymać ocenę celującą za znajomość języka przewyższającą poziomem materiał realizowany na lekcjach, udział i osiąganie wysokich wyników w konkursach językowych organizowanych w szkole i poza szkołą (np. Olimpiada Języka Angielskiego)
II Nieprzygotowanie (np) :
· np obejmuje wyłącznie brak zeszytu, książek, zadania domowego, nieprzygotowanie z 3 ostatnich lekcji (np nie obejmuje zapowiedzianych form sprawdzania wiedzy – tj. kartkówek / odpowiedzi ustnych z większych partii materiału oraz wypracowań)
· uczeń może zgłosić np 2 razy w ciągu semestru (każde kolejne jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej) i robi to w trakcie sprawdzania obecności przez nauczyciela.