Wymagania edukacyjne 2014/2015 J.Grygierzec
- Szczegóły
- Opublikowano: niedziela, 14, wrzesień 2014 19:52
- Odsłony: 2109
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII
dla LO i Gimnazjum
Ocenianie jest źródłem informacji o osiągnięciach i motywacji ucznia do postępów w nauce. Jeżeli uczeń rozumie i współuczestniczy w ewaluacji swych postępów, wówczas wartościowanie jego osiągnięć posiada również wielką wartość wychowawczą.
Oceniając uczniów, odnosimy się przede wszystkim do osiągnięć przestawionych w podstawie programowej z religii.
Źródła wiedzy o osiągnięciach ucznia to:
- codzienna obserwacja
- rozmowy
- jakość zadawanych przez niego pytań i odpowiedzi.
Nauczyciel ustala, co uczeń wie, potrafi, jakie jeszcze wymagania powinien spełnić, w czym może jeszcze mu pomóc.
Celowość informacji zakłada wartościowanie aktualnego poziomu edukacyjnego ucznia oraz zmotywowanie jego potrzeby zdobywania wiadomości, postaw i umiejętności.
Metody kontroli i ocen:
- konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, obserwacja uczniów w toku ich pracy, odpowiedź ustna, rzetelne prowadzenie zeszytu itp.).
- techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego ( kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:
- ilość i jakość prezentowanych wiadomości
- zainteresowanie przedmiotem
- stosunek do przedmiotu
- pilność i systematyczność
- umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu
- postawa chrześcijańska
- świadectwo życia, w którym wyrażać winny się poznane prawdy wiary i normy etyczne.
Zadania nauki religii:
- wprowadzać w lekturę Pisma Świętego
- zapoznawać z wybranymi fragmentami Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu
- wprowadzić w podstawowe prawdy wiary Kościoła
- pomóc w pogłębianiu przeżywania roku liturgicznego
- pomóc w rozumieniu liturgii, a zwłaszcza Eucharystii
- kształtować umiejętność czynnego, świadomego i zaangażowanego włączenia się w liturgię Kościoła
- kształtować postawę odpowiedzialności oraz chrześcijańskiego sumienia
- wykazywać chrześcijańskie motywy wyborów w codziennym życiu
- pogłębiać osobisty kontakt z Bogiem w modlitwie
- kształtować postawę odpowiedzialności z akcentem na zadanie wobec: rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej, Kościoła- pomóc w odnajdowaniu własnego miejsca i zadań, rozwijać poczucie przynależności
- wspierać prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny
- wzmacniać właściwe relacje z rodziną
- kształtować postawę szacunku dla siebie i innych
- prowadzić do dostrzegania potrzeby budowania własnej wiary w łączności z innymi – świadectwo życia.
WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA LO
Oceny z „małego katechizmu” są ocenami cząstkowymi, ich średnia daje ocenę końcową na poszczególne semestry
OCENA NIEDOSTATECZNA:
* uczeń nie posiada zeszytu, często go nie nosi, lub ma w nim duże braki,
* nieodpowiednie zachowanie na lekcji /brak szacunku, pokory, zdyscyplinowania itp./,
* lekceważący stosunek do przedmiotu,
* nieznajomość tzw. „małego katechizmu”,
* Znaczny brak wiadomości programowych,
* opuszczanie lekcji religii,
* negowanie słowem lub czynem wartości religijnych.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA:
* uczeń zna podstawowe pojęcia religijne,
* posiada minimum wiedzy programowej,
* nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy,
* popełnia liczne błędy w wypowiedzi,
* uczeń prowadzi zeszyt,
* w minimalnym stopniu opanował tzw. „mały katechizm”,
* prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,
* zna wartości religijne.
OCENA DOSTATECZNA:
* uczeń opanował podstawowe treści materiału programowego,
* potrafi zastosować zdobytą wiedzę,
* podczas przekazywania treści religijnych popełnia nieliczne i nie wielkie błędy,
* komunikuje wiedzę wybiórczo,
* zna podstawowe pojęcia i postawy religijne,
* wykazuje zainteresowanie treściami poruszanymi na lekcji,
* posiada podstawową znajomość tzw. „małego katechizmu”,
* zna wartości chrześcijańskie i próbuje zastosować je w życiu,
* dostatecznie opanował materiał programowy.
OCENA DOBRA:
* uczeń opanował materiał programowy z religii,
* podczas odpowiedzi nie popełnia większych błędów,
* w stopniu dobrym opanował tzw. „mały katechizm”,
* jest zainteresowany przedmiotem,
* uczestniczy w życiu parafii,
*cechuje go sumienność, pilność i rzetelność,
* zna wartości religijne i wyraża je życiem,
* posiada zeszyt w stanie aktualnym,
* jest przygotowany do lekcji,
* jego zachowanie na lekcji nie budzi zastrzeżeń,
* opanował materiał programowy w stopniu dobrym.
OCENA BARDZO DOBRA:
* spełnia wymagania na ocenę dobrą,
* w pełni opanował treść tzw. „małego katechizmu”
* aktywnie uczestniczy w lekcji,
* umiejętnie stosuje poznane wiadomości, bez ingerencji nauczyciela,
* wykazuje właściwy styl wypowiedzi,
* chętnie i pilnie uczestniczy w życiu parafii,
* opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym,
* posiada kompletny zeszyt,
* zawsze i wszędzie świadczy o Chrystusie.
OCENA CELUJĄCA:
* spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,
* posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania,
* wzorowo prowadzi zeszyt,
* wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu
się terminologią przedmiotową i inną,
* uczestniczy w życiu parafii /ruchy religijne, pielgrzymki itp./,
* swoim życiem świadczy o Chrystusie,
* broni i propaguje wiarę katolicką,
* bierze udział w konkursach religijnych, biblijnych, olimpiadach katolickich
WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA GIMNAZJUM
Oceny z „małego katechizmu” są ocenami cząstkowymi, ich średnia daje ocenę końcową na poszczególne semestry
OCENA NIEDOSTATECZNA:
* uczeń nie posiada zeszytu, często go nie nosi, lub ma w nim duże braki,
* nieodpowiednie zachowanie na lekcji /brak szacunku, pokory, zdyscyplinowania itp./,
* lekceważący stosunek do przedmiotu,
* nieznajomość tzw. „małego katechizmu”,
* Znaczny brak wiadomości programowych,
* opuszczanie lekcji religii,
* negowanie słowem lub czynem wartości religijnych.
OCENA DOPUSZCZAJĄCA:
* uczeń zna podstawowe pojęcia religijne,
* posiada minimum wiedzy programowej,
* nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy,
* popełnia liczne błędy w wypowiedzi,
* uczeń prowadzi zeszyt,
* w minimalnym stopniu opanował tzw. „mały katechizm”,
* prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,
* zna wartości religijne.
OCENA DOSTATECZNA:
* uczeń opanował podstawowe treści materiału programowego,
* potrafi zastosować zdobytą wiedzę,
* podczas przekazywania treści religijnych popełnia nieliczne i nie wielkie błędy,
* komunikuje wiedzę wybiórczo,
* zna podstawowe pojęcia i postawy religijne,
* wykazuje zainteresowanie treściami poruszanymi na lekcji,
* posiada podstawową znajomość tzw. „małego katechizmu”,
* zna wartości chrześcijańskie i próbuje zastosować je w życiu,
* dostatecznie opanował materiał programowy.
OCENA DOBRA:
* uczeń opanował materiał programowy z religii,
* podczas odpowiedzi nie popełnia większych błędów,
* w stopniu dobrym opanował tzw. „mały katechizm”,
* jest zainteresowany przedmiotem,
* uczestniczy w życiu parafii,
*cechuje go sumienność, pilność i rzetelność,
* zna wartości religijne i wyraża je życiem,
* posiada zeszyt w stanie aktualnym,
* jest przygotowany do lekcji,
* jego zachowanie na lekcji nie budzi zastrzeżeń,
* opanował materiał programowy w stopniu dobrym.
OCENA BARDZO DOBRA:
* spełnia wymagania na ocenę dobrą,
* w pełni opanował treść tzw. „małego katechizmu”
* aktywnie uczestniczy w lekcji,
* umiejętnie stosuje poznane wiadomości, bez ingerencji nauczyciela,
* wykazuje właściwy styl wypowiedzi,
* chętnie i pilnie uczestniczy w życiu parafii,
* opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym,
* posiada kompletny zeszyt,
* zawsze i wszędzie świadczy o Chrystusie.
OCENA CELUJĄCA:
* spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,
* posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania,
* wzorowo prowadzi zeszyt,
* wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną,
* uczestniczy w życiu parafii /ruchy religijne, pielgrzymki itp./,
* swoim życiem świadczy o Chrystusie,
* broni i propaguje wiarę katolicką,
* bierze udział w konkursach religijnych, biblijnych, olimpiadach katolickich.