Wymagania edukacyjne 2014/2015 J.Grygierzec

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII

dla LO i Gimnazjum

 

Ocenianie jest źródłem informacji o osiągnięciach i motywacji ucznia do postępów w nauce. Jeżeli uczeń rozumie i współuczestniczy w ewaluacji swych postępów, wówczas wartościowanie jego osiągnięć posiada również wielką wartość wychowawczą.

Oceniając uczniów, odnosimy się przede wszystkim do osiągnięć przestawionych w podstawie programowej z religii.

Źródła wiedzy o osiągnięciach ucznia to:

- codzienna obserwacja

- rozmowy

- jakość zadawanych przez niego pytań i odpowiedzi.

Nauczyciel ustala, co uczeń wie, potrafi, jakie jeszcze wymagania powinien spełnić, w czym może jeszcze mu pomóc.

Celowość informacji zakłada wartościowanie aktualnego poziomu edukacyjnego ucznia oraz zmotywowanie jego potrzeby zdobywania wiadomości, postaw i umiejętności.

Metody kontroli i ocen:

- konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, obserwacja uczniów w toku ich pracy, odpowiedź ustna, rzetelne prowadzenie zeszytu itp.).

- techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego ( kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).

     Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

- ilość i jakość prezentowanych wiadomości

- zainteresowanie przedmiotem

- stosunek do przedmiotu

- pilność i systematyczność

- umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu

- postawa chrześcijańska

- świadectwo życia, w którym wyrażać winny się poznane prawdy wiary i normy etyczne.

Zadania nauki religii:

- wprowadzać w lekturę Pisma Świętego

- zapoznawać z wybranymi fragmentami Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu

- wprowadzić w podstawowe prawdy wiary Kościoła

- pomóc w pogłębianiu przeżywania roku liturgicznego

- pomóc w rozumieniu liturgii, a zwłaszcza Eucharystii

- kształtować umiejętność czynnego, świadomego i zaangażowanego włączenia się w liturgię Kościoła

- kształtować postawę odpowiedzialności oraz chrześcijańskiego sumienia

- wykazywać chrześcijańskie motywy wyborów w codziennym życiu

- pogłębiać osobisty kontakt z Bogiem w modlitwie

- kształtować postawę odpowiedzialności z akcentem na zadanie wobec: rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej, Kościoła- pomóc w odnajdowaniu własnego miejsca i zadań, rozwijać poczucie przynależności

- wspierać prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny

- wzmacniać właściwe relacje z rodziną

- kształtować postawę szacunku dla siebie i innych

- prowadzić do dostrzegania potrzeby budowania własnej wiary w łączności z innymi – świadectwo życia.

WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA LO

Oceny z „małego katechizmu” są ocenami cząstkowymi, ich średnia daje ocenę końcową na poszczególne semestry

 

OCENA NIEDOSTATECZNA:

* uczeń nie posiada zeszytu, często go nie nosi, lub ma w nim duże braki,

* nieodpowiednie zachowanie na lekcji /brak szacunku, pokory, zdyscyplinowania itp./,

* lekceważący stosunek do przedmiotu,

* nieznajomość tzw. „małego katechizmu”,

* Znaczny brak wiadomości programowych,

* opuszczanie lekcji religii,

* negowanie słowem lub czynem wartości religijnych.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA:

* uczeń zna podstawowe pojęcia religijne,

* posiada minimum wiedzy programowej,

* nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy,

* popełnia liczne błędy w wypowiedzi,

* uczeń prowadzi zeszyt,

* w minimalnym stopniu opanował tzw. „mały katechizm”,

* prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,

* zna wartości religijne.

OCENA DOSTATECZNA:

* uczeń opanował podstawowe treści materiału programowego,

* potrafi zastosować zdobytą wiedzę,

* podczas przekazywania treści religijnych popełnia nieliczne i nie wielkie błędy,

* komunikuje wiedzę wybiórczo,

* zna podstawowe pojęcia i postawy religijne,

* wykazuje zainteresowanie treściami poruszanymi na lekcji,

* posiada podstawową znajomość tzw. „małego katechizmu”,

* zna wartości chrześcijańskie i próbuje zastosować je w życiu,

* dostatecznie opanował materiał programowy.

OCENA DOBRA:

* uczeń opanował materiał programowy z religii,

* podczas odpowiedzi nie popełnia większych błędów,

* w stopniu dobrym opanował tzw. „mały katechizm”,

* jest zainteresowany przedmiotem,

* uczestniczy w życiu parafii,

*cechuje go sumienność, pilność i rzetelność,

* zna wartości religijne i wyraża je życiem,

* posiada zeszyt w stanie aktualnym,

* jest przygotowany do lekcji,

* jego zachowanie na lekcji nie budzi zastrzeżeń,

* opanował materiał programowy w stopniu dobrym.

OCENA BARDZO DOBRA:

* spełnia wymagania na ocenę dobrą,

* w pełni opanował treść tzw. „małego katechizmu”

* aktywnie uczestniczy w lekcji,

* umiejętnie stosuje poznane wiadomości, bez ingerencji nauczyciela,

* wykazuje właściwy styl wypowiedzi,

* chętnie i pilnie uczestniczy w życiu parafii,

* opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym,

* posiada kompletny zeszyt,

* zawsze i wszędzie świadczy o Chrystusie.

OCENA CELUJĄCA:

* spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,

* posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania,

* wzorowo prowadzi zeszyt,

* wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu

się terminologią przedmiotową i inną,

* uczestniczy w życiu parafii /ruchy religijne, pielgrzymki itp./,

* swoim życiem świadczy o Chrystusie,

* broni i propaguje wiarę katolicką,

* bierze udział w konkursach religijnych, biblijnych, olimpiadach katolickich

WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA GIMNAZJUM

Oceny z „małego katechizmu” są ocenami cząstkowymi, ich średnia daje ocenę końcową na poszczególne semestry

OCENA NIEDOSTATECZNA:

* uczeń nie posiada zeszytu, często go nie nosi, lub ma w nim duże braki,

* nieodpowiednie zachowanie na lekcji /brak szacunku, pokory, zdyscyplinowania itp./,

* lekceważący stosunek do przedmiotu,

* nieznajomość tzw. „małego katechizmu”,

* Znaczny brak wiadomości programowych,

* opuszczanie lekcji religii,

* negowanie słowem lub czynem wartości religijnych.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA:

* uczeń zna podstawowe pojęcia religijne,

* posiada minimum wiedzy programowej,

* nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy,

* popełnia liczne błędy w wypowiedzi,

* uczeń prowadzi zeszyt,

* w minimalnym stopniu opanował tzw. „mały katechizm”,

* prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,

* zna wartości religijne.

OCENA DOSTATECZNA:

* uczeń opanował podstawowe treści materiału programowego,

* potrafi zastosować zdobytą wiedzę,

* podczas przekazywania treści religijnych popełnia nieliczne i nie wielkie błędy,

* komunikuje wiedzę wybiórczo,

* zna podstawowe pojęcia i postawy religijne,

* wykazuje zainteresowanie treściami poruszanymi na lekcji,

* posiada podstawową znajomość tzw. „małego katechizmu”,

* zna wartości chrześcijańskie i próbuje zastosować je w życiu,

* dostatecznie opanował materiał programowy.

OCENA DOBRA:

* uczeń opanował materiał programowy z religii,

* podczas odpowiedzi nie popełnia większych błędów,

* w stopniu dobrym opanował tzw. „mały katechizm”,

* jest zainteresowany przedmiotem,

* uczestniczy w życiu parafii,

*cechuje go sumienność, pilność i rzetelność,

* zna wartości religijne i wyraża je życiem,

* posiada zeszyt w stanie aktualnym,

* jest przygotowany do lekcji,

* jego zachowanie na lekcji nie budzi zastrzeżeń,

* opanował materiał programowy w stopniu dobrym.

OCENA BARDZO DOBRA:

* spełnia wymagania na ocenę dobrą,

* w pełni opanował treść tzw. „małego katechizmu”

* aktywnie uczestniczy w lekcji,

* umiejętnie stosuje poznane wiadomości, bez ingerencji nauczyciela,

* wykazuje właściwy styl wypowiedzi,

* chętnie i pilnie uczestniczy w życiu parafii,

* opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym,

* posiada kompletny zeszyt,

* zawsze i wszędzie świadczy o Chrystusie.

OCENA CELUJĄCA:

* spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,

* posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania,

* wzorowo prowadzi zeszyt,

* wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną,

* uczestniczy w życiu parafii /ruchy religijne, pielgrzymki itp./,

* swoim życiem świadczy o Chrystusie,

* broni i propaguje wiarę katolicką,

* bierze udział w konkursach religijnych, biblijnych, olimpiadach katolickich.