Wymagania - Historia i Społeczeństwo

WYMAGANIA PROGRAMOWE – HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO – KL. II LO

Zasady ogólne:

Warunkiem wystawienia pozytywnej oceny półrocznej i rocznej jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych ( testy, kartkówki, zadania domowe, prezentacje, aktywność)

Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie  dwa razy w ciągu półrocza (np nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów, prezentacji i lekcji powtórzeniowych).

Zaliczenie zaległego materiału, powstałego na skutek nieobecności ucznia, odbywa sie niezwłocznie po powrocie do szkoły.

Uczeń poprawia oceny niedostateczne w terminie dwóch tygodni. Nauczyciel może wyrazić zgodę na poprawę innych ocen.

Wątek: Europa i świat.

$11.     U zarania wspólnoty śródziemnomorskiej.

Uczeń: charakteryzuje basen Morza Śródziemnego jako obszar intensywnego przenikania się kultur w starożytności, zna etapy rozwoju kultury greckiej, opisuje proces powstawania polis greckich i  osiągnięcia kultury antycznej.

$12.     Kolonizacja basenu Morza Śródziemnego.

Uczeń: przedstawia podboje rzymskie w okresie republiki i cesarstwa oraz ich konsekwencje, opisuje zasięg i konsekwencje ekspansji rzymskiej, charakteryzuje proces romanizacji ludów podbitych przez Rzymian, rozumie przyczyny upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego.

$13.     Świat grecki, świat rzymski.

Uczeń: przedstawia proces rozwoju  cywilizacji greckiej i na jej tle rzymskiej
z uwzględnieniem wpływów starszych kultur basenu Morza Śródziemnego.

$14.     Europa Zachodnia - obszar wpływów trzech religii.

Uczeń: przedstawia proces powstania i rozwój terytorialny Królestwa Franków, zna politykę wewnętrzną i zagraniczną Karola Wielkiego, rozumie znaczenie traktatu w Verdun dla przyszłości państw europejskich, charakteryzuje politykę cesarza Justyniana Wielkiego i rozwój terytorialny Cesarstwa Bizantyjskiego, zna podłoże rozłamu w kościele chrześcijańskim w XI w., charakteryzuje przykłady wpływów trzech religii na kulturę zachodniej Europy.

$15.     Islam i jego wpływy na średniowieczną Europę.

Uczeń: charakteryzuje cywilizację islamu i jej relacje ze  średniowieczną Europę, przedstawia wpływy islamskie w  średniowiecznej kulturze, sztuce, polityce, filozofii.

$16.     Rywalizacja chrześcijańsko - muzułmańska we wschodnim basenie Morza Śródziemnego.

Uczeń: omawia wybrane konflikty i przykłady pokojowego współistnienia chrześcijan, Żydów i muzułmanów w okresie średniowiecza, zna przebieg i skutki dla Europy wojen Bizancjum z Arabami, wypraw krzyżowych oraz ekspansji tureckiej.

$17.     Dlaczego Europejczycy ruszyli na wyprawy zamorskie?

Uczeń: przedstawia osiągnięcia w dziedzinie techniki żeglugi pozwalające na coraz większy zasięg podróży morskich w okresie późnego  średniowiecza, charakteryzuje polityczne, społeczne i gospodarcze czynniki prowadzące do podejmowania wypraw odkrywczych, przyczyny ekspansji zamorskiej Europy.

$18.     Szalona odwaga i zimna kalkulacja, czyli wielcy odkrywcy z XV i XVIw.

Uczeń: przedstawia postacie: Krzysztofa Kolumba, Henryka Żeglarza, Vasco da Gamę, Ferdynanda Magellana, Bartolomeo Diaza, omawia osiągnięcia najsłynniejszych żeglarzy – odkrywców przełomu XV i XVI w. oraz charakteryzuje ich rolę w kształtowaniu obrazu świata w nowożytnej Europie.

$19.     Przez morza i oceany - odkrywcy XVII i XVIII w.

Uczeń : przedstawia proces powstawania imperiów kolonialnych w XVII i XVIII w., charakteryzuje skutki odkryć dla Europy i świata.

$110.                       Perła w koronie i chiński tort - Chiny i Indie pod europejską dominacją.

Uczeń: charakteryzuje wzajemne relacje Europy, Indii i  Chin w XIX w., przedstawia wpływ cywilizacji Indii i  Chin  na gospodarkę europejską.

$111.                       Wpływy europejskie w Japonii i ich znaczenie.

Uczeń: charakteryzuje wzajemne relacje Europy i Japonii w epoce nowożytnej, przedstawia wpływ cywilizacji Japonii na Europę.

$112.                       Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku. - mądrość Wschodu.

Uczeń: opisuje politykę Europy wobec Chin, Indii i Japonii, ocenia znaczenie osiągnięć cywilizacji wschodu dla dorobku kultury ogólnoświatowej.

$113.                       Jądro ciemności - spór o kolonializm.

Uczeń: charakteryzuje proces i najważniejsze etapy ekspansji kolonialnej w XIX w., ocenia moralne aspekty polityki kolonialnej mocarstw wobec krajów kolonizowanych, przedstawia  spory o ocenę roli  XIX- wiecznego kolonializmu.

$114.                       Europa a Stany Zjednoczone w latach 1914 - 1945.

Uczeń: charakteryzuje kontakty i relacje Stanów Zjednoczonych i Europy w XIX  i XX w.  z uwzględnieniem polityki, gospodarki i kultury, zna konsekwencje masowej emigracji Europejczyków za ocean.

$115.                       Europa a Stany Zjednoczone w okresie zimnej wojny.

Uczeń: charakteryzuje wpływ polityki Stanów Zjednoczonych na układ sił na świecie w II poł. XX w., przedstawia i analizuje obszary rywalizacji amerykańsko – radzieckiej i jej skutki dla ładu światowego.


$116.                       Refleksji kilka na temat kultury w procesie globalizacji i amerykanizacji.

Uczeń: charakteryzuje wzajemne przenikanie się kultur Europy i Stanów Zjednoczonych w XX w., rozumie konsekwencje procesu globalizacji dla kultur narodowych, zna najważniejszych twórców kultury XX wieku oraz wpływ ich dokonań na rozwój społeczeństwa globalnego.

$117.                       Świat małych odległości - proces globalizacji.

Uczeń: przedstawia negatywne i pozytywne skutki liberalizacji światowego handlu, charakteryzuje stanowiska w sporze o liberalizację światowego handlu i jej konsekwencje, zna przykłady współczesnych potęg gospodarczych świata, ich wkład w światową produkcję i perspektywy rozwoju.

$118.                       Polityka, gospodarka i granice wolności.

Uczeń: charakteryzuje obszary współpracy współczesnych państw, zna najważniejsze organizacje międzynarodowe o charakterze militarnym, politycznym i gospodarczym, ocenia działalność Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie walki o utrzymanie pokoju, współpracy gospodarczej i ochrony praw człowieka.

Wątek: Ojczysty Panteon i ojczyste spory.

$11.       Mityczni i historyczni herosi.

Uczeń: porównuje bohaterów homeryckich z bohaterami literatury  i historii polskiej

$12.       „Z tarczą albo na tarczy”.

Uczeń: charakteryzuje  antyczne  wzory bohaterstwa żołnierza i obrońcy ojczyny oraz porównuje ich z bohaterstwem polskich żołnierzy.

$13.       „Życie jest krótkie, sława nieśmiertelna”.

Uczeń: porównuje antyczne wzory wodza-bohatera z wybitnymi polskimi dowódcami.

$14.       Wzorowy obywatel wczoraj i dziś.

Uczeń: charakteryzuje wzorzec  antycznego obywatela oraz porównuje go z postawami znanymi z polskiej literatury i praktyki politycznej.

$15.       Nowe państwo na mapie Europy. Polska Mieszka I.

Uczeń:      charakteryzuje  koncepcję  polityczną państwa Mieszka I i organizacje państwa wczesnopiastowskiego.

$16.       Czas wojny i dyplomacji. Polska Bolesława Chrobrego.

Uczeń:            przedstawia politykę Bolesława Chrobrego i jego dokonania w zakresie umacniania państwa polskiego.

$17.       W walce o silne i niezależne państwo. Polska XI w.      

Uczeń: przedstawia dzieje polityczne państwa polskiego od Mieszka II do Władysława Hermana, zna rolę Kościoła katolickiego w procesach integracji społeczeństwa i państwa piastowskiego.

$18.       Jedność w rozbiciu. Testament Bolesława Krzywoustego .

Uczeń: ukazuje przyczyny i konsekwencje testamentu Bolesława Krzywoustego       .

9.Władysław Łokietek. - twórca zjednoczonego Królestwa       Polskiego.

Uczeń: omawia dążenia książąt piastowskich do zjednoczenia ziem polskich  .

$110.                       Wielki król i jego państwo.

Uczeń: charakteryzuje rządy Kazimierza Wielkiego.

$111.                       Jagiellonowie. Litewska dynastia na polskim tronie.

Uczeń: omawia przyczyny zawierania unii polsko-litewskich i politykę Jagiellonów
 w XV w. 

$112.  Szlachta narodem politycznym. Przemiany ustrojowe w Rzeczypospolitej XVI i XVII w.

Uczeń: charakteryzuje  proces  kształtowania się demokracji szlacheckiej w Polsce, zna cechy ustroju, przedstawia jego wady i zalety.

$113.                       Szlachta wobec wyzwań gospodarczych XVI–XVIII w.      

Uczeń: przedstawia przyczyny ukształtowania się gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej w Rzeczypospolitej.

$114.                        Z papieżem i przeciw niemu. Reformacja i kontrreformacja w RP.

Uczeń: przedstawia sytuację wyznaniową w Rzeczypospolitej XVI–XVIII w., charakteryzuje rozwój reformacji w państwie polsko- litewskim oraz jej wpływ na kształtowanie się postaw tolerancji religijnej.

$115.                       Politycy i wodzowie złotego wieku.

Uczeń: charakteryzuje politykę zagraniczną Rzeczypospolitej w XVI w.

$116.                       W orężu siła. Wielcy hetmani Rzeczypospolitej w XVII w.

Uczeń: przedstawia główne sukcesy oręża polskiego w XVII w.        

$117.                       Ostatni król Rzeczypospolitej i finis Poloniae.

Uczeń: charakteryzuje przemiany gospodarcze, polityczne i kulturalne Rzeczypospolitej
w ostatnich latach jej istnienia, przedstawia koncepcje reformy ustroju RP od XVI do XVIII w.,

$118.                       „Ojczyzno moja, na końcuś upadła!”. Spory o przyczyny upadku   
I Rzeczypospolitej.

Uczeń: charakteryzuje spory o przyczyny upadku państwa polskiego w XVIII w.
z uwzględnieniem  opinii myślicieli  epoki oświecenia oraz polskich historyków kolejnych epok.

$119.                       „My z Napoleonem, Napoleon z nami”.

Uczeń: przedstawia politykę Napoleona w sprawie polskiej oraz argumenty  za współpracą Polaków z Bonapartem i przeciw niej.

$120.                       „Gdy Naród do boju wystąpił z orężem...”.

Uczeń: przedstawia najważniejsze wydarzenia  związane z dziejami Królestwa Kongresowego w latach 1815–1830 oraz z powstaniem listopadowym i charakteryzuje jego przywódców.

$121.                       „Za wolność naszą i waszą”.

Uczeń: przedstawia próby walki o niepodległość Polski w okresie Wiosny Ludów.

$122.                       Gloria victis – chwała zwyciężonym.

Uczeń: przedstawia przebiegu powstania styczniowego i postawy Polaków wobec niego.

$123.                       Bić się czy nie bić?.

Uczeń: charakteryzuje kontrowersje w sprawie postaw Polaków wobec zaborców,
z uwzględnieniem oceny konsekwencji powstań narodowych  , omawia i ocenia polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego oraz nurtu realizmu politycznego  
w społeczeństwie polskim XIX w., przedstawia spory o ocenę XIX – wiecznych polskich powstań narodowych.

$124.                        Polacy wobec zaborców w drugiej połowie XIX w..

Uczeń: charakteryzuje  postawy Polaków wobec rusyfikacji i germanizacji.

$125.                       Polityka i politycy. Narodziny masowych ruchów politycznych na ziemiach polskich.

Uczeń: charakteryzuje  partie polityczne  na ziemiach polskich pod koniec XIX w.

$126.                       Ku niepodległej. Sprawa polska w czasie Wielkiej Wojny.

Uczeń: przedstawia przyczyny i uwarunkowania  odzyskania niepodległości przez Polskę.

$127.                       Odrodzenie państwa polskiego.

Uczeń: przedstawia okoliczności odrodzenia państwa polskiego oraz charakteryzuje  ustrój  II Rzeczypospolitej w pierwszych latach niepodległości.

$128.                       Bohaterowie walk o granice II Rzeczypospolitej.

Uczeń: przedstawia proces  kształtowania się granic II Rzeczypospolitej,
z uwzględnieniem polskich bohaterów walk i działań dyplomatycznych tego okresu.

$129.                       Pod rządami sanacji.

Uczeń: charakteryzuje autorytarne rządy obozu sanacji .

$130.                       II wojna światowa. We wrześniu i na Zachodzie.

Uczeń: przedstawia wojnę obronną Polski oraz działania Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, z uwzględnieniem bohaterstwa żołnierzy polskich.

$131.                       Polacy wobec okupantów w czasie II wojny światowej.

Uczeń: charakteryzuje  różne  postawy Polaków wobec okupantów i różne formy walki
z okupantami w kraju.

$132.                       „Tworzy historię zwycięski lud”. Komuniści przejmują władzę w Polsce.

Uczeń: charakteryzuje  proces  przejmowania władzy w Polsce przez komunistów oraz przedstawia ich struktury organizacyjne i podporządkowanie Związkowi Radzieckiemu.

$133.                        Zniewolone społeczeństwo?  Życie społeczne w PRL.

Uczeń: charakteryzuje  sytuację społeczną  PRL w czasach rządów Władysława Gomułki i Edwarda Gierka oraz przyczyny  społecznego niezadowolenia w tym okresie.

$134.                       „... idź wyprostowany wśród tych co na kolanach...”. Opór społeczny
w PRL.

Uczeń:  przedstawia różne  formy  opozycji wobec komunistycznych władz polskich
w latach 1944–1981,  charakteryzuje  postawy społeczne wobec władzy komunistycznej w Polsce, z uwzględnieniem przejawów oporu, współpracy lub przystosowania.

$135.                       Wielka zmiana. Przełom 1989 r.     

Uczeń: przedstawia proces transformacji ustrojowej i gospodarczej po 1989 r., demokratyzacji życia społecznego i politycznego w Polsce po 1989 r.

$136.                       Polska w Unii Europejskiej i NATO.

Uczeń: przedstawia cele polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. oraz etapy jej  realizacji.