Wymagania - Historia i Społeczeństwo
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 27, wrzesień 2013 21:27
- Odsłony: 6591
WYMAGANIA PROGRAMOWE – HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO – KL. II LO
Zasady ogólne:
Warunkiem wystawienia pozytywnej oceny półrocznej i rocznej jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen cząstkowych ( testy, kartkówki, zadania domowe, prezentacje, aktywność)
Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie dwa razy w ciągu półrocza (np nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów, prezentacji i lekcji powtórzeniowych).
Zaliczenie zaległego materiału, powstałego na skutek nieobecności ucznia, odbywa sie niezwłocznie po powrocie do szkoły.
Uczeń poprawia oceny niedostateczne w terminie dwóch tygodni. Nauczyciel może wyrazić zgodę na poprawę innych ocen.
Wątek: Europa i świat.
$11. U zarania wspólnoty śródziemnomorskiej.
Uczeń: charakteryzuje basen Morza Śródziemnego jako obszar intensywnego przenikania się kultur w starożytności, zna etapy rozwoju kultury greckiej, opisuje proces powstawania polis greckich i osiągnięcia kultury antycznej.
$12. Kolonizacja basenu Morza Śródziemnego.
Uczeń: przedstawia podboje rzymskie w okresie republiki i cesarstwa oraz ich konsekwencje, opisuje zasięg i konsekwencje ekspansji rzymskiej, charakteryzuje proces romanizacji ludów podbitych przez Rzymian, rozumie przyczyny upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego.
$13. Świat grecki, świat rzymski.
Uczeń: przedstawia proces rozwoju cywilizacji greckiej i na jej tle rzymskiej
z uwzględnieniem wpływów starszych kultur basenu Morza Śródziemnego.
$14. Europa Zachodnia - obszar wpływów trzech religii.
Uczeń: przedstawia proces powstania i rozwój terytorialny Królestwa Franków, zna politykę wewnętrzną i zagraniczną Karola Wielkiego, rozumie znaczenie traktatu w Verdun dla przyszłości państw europejskich, charakteryzuje politykę cesarza Justyniana Wielkiego i rozwój terytorialny Cesarstwa Bizantyjskiego, zna podłoże rozłamu w kościele chrześcijańskim w XI w., charakteryzuje przykłady wpływów trzech religii na kulturę zachodniej Europy.
$15. Islam i jego wpływy na średniowieczną Europę.
Uczeń: charakteryzuje cywilizację islamu i jej relacje ze średniowieczną Europę, przedstawia wpływy islamskie w średniowiecznej kulturze, sztuce, polityce, filozofii.
$16. Rywalizacja chrześcijańsko - muzułmańska we wschodnim basenie Morza Śródziemnego.
Uczeń: omawia wybrane konflikty i przykłady pokojowego współistnienia chrześcijan, Żydów i muzułmanów w okresie średniowiecza, zna przebieg i skutki dla Europy wojen Bizancjum z Arabami, wypraw krzyżowych oraz ekspansji tureckiej.
$17. Dlaczego Europejczycy ruszyli na wyprawy zamorskie?
Uczeń: przedstawia osiągnięcia w dziedzinie techniki żeglugi pozwalające na coraz większy zasięg podróży morskich w okresie późnego średniowiecza, charakteryzuje polityczne, społeczne i gospodarcze czynniki prowadzące do podejmowania wypraw odkrywczych, przyczyny ekspansji zamorskiej Europy.
$18. Szalona odwaga i zimna kalkulacja, czyli wielcy odkrywcy z XV i XVIw.
Uczeń: przedstawia postacie: Krzysztofa Kolumba, Henryka Żeglarza, Vasco da Gamę, Ferdynanda Magellana, Bartolomeo Diaza, omawia osiągnięcia najsłynniejszych żeglarzy – odkrywców przełomu XV i XVI w. oraz charakteryzuje ich rolę w kształtowaniu obrazu świata w nowożytnej Europie.
$19. Przez morza i oceany - odkrywcy XVII i XVIII w.
Uczeń : przedstawia proces powstawania imperiów kolonialnych w XVII i XVIII w., charakteryzuje skutki odkryć dla Europy i świata.
$110. Perła w koronie i chiński tort - Chiny i Indie pod europejską dominacją.
Uczeń: charakteryzuje wzajemne relacje Europy, Indii i Chin w XIX w., przedstawia wpływ cywilizacji Indii i Chin na gospodarkę europejską.
$111. Wpływy europejskie w Japonii i ich znaczenie.
Uczeń: charakteryzuje wzajemne relacje Europy i Japonii w epoce nowożytnej, przedstawia wpływ cywilizacji Japonii na Europę.
$112. Podróż tysiąca mil zaczyna się od jednego kroku. - mądrość Wschodu.
Uczeń: opisuje politykę Europy wobec Chin, Indii i Japonii, ocenia znaczenie osiągnięć cywilizacji wschodu dla dorobku kultury ogólnoświatowej.
$113. Jądro ciemności - spór o kolonializm.
Uczeń: charakteryzuje proces i najważniejsze etapy ekspansji kolonialnej w XIX w., ocenia moralne aspekty polityki kolonialnej mocarstw wobec krajów kolonizowanych, przedstawia spory o ocenę roli XIX- wiecznego kolonializmu.
$114. Europa a Stany Zjednoczone w latach 1914 - 1945.
Uczeń: charakteryzuje kontakty i relacje Stanów Zjednoczonych i Europy w XIX i XX w. z uwzględnieniem polityki, gospodarki i kultury, zna konsekwencje masowej emigracji Europejczyków za ocean.
$115. Europa a Stany Zjednoczone w okresie zimnej wojny.
Uczeń: charakteryzuje wpływ polityki Stanów Zjednoczonych na układ sił na świecie w II poł. XX w., przedstawia i analizuje obszary rywalizacji amerykańsko – radzieckiej i jej skutki dla ładu światowego.
$116. Refleksji kilka na temat kultury w procesie globalizacji i amerykanizacji.
Uczeń: charakteryzuje wzajemne przenikanie się kultur Europy i Stanów Zjednoczonych w XX w., rozumie konsekwencje procesu globalizacji dla kultur narodowych, zna najważniejszych twórców kultury XX wieku oraz wpływ ich dokonań na rozwój społeczeństwa globalnego.
$117. Świat małych odległości - proces globalizacji.
Uczeń: przedstawia negatywne i pozytywne skutki liberalizacji światowego handlu, charakteryzuje stanowiska w sporze o liberalizację światowego handlu i jej konsekwencje, zna przykłady współczesnych potęg gospodarczych świata, ich wkład w światową produkcję i perspektywy rozwoju.
$118. Polityka, gospodarka i granice wolności.
Uczeń: charakteryzuje obszary współpracy współczesnych państw, zna najważniejsze organizacje międzynarodowe o charakterze militarnym, politycznym i gospodarczym, ocenia działalność Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie walki o utrzymanie pokoju, współpracy gospodarczej i ochrony praw człowieka.
Wątek: Ojczysty Panteon i ojczyste spory.
$11. Mityczni i historyczni herosi.
Uczeń: porównuje bohaterów homeryckich z bohaterami literatury i historii polskiej
$12. „Z tarczą albo na tarczy”.
Uczeń: charakteryzuje antyczne wzory bohaterstwa żołnierza i obrońcy ojczyny oraz porównuje ich z bohaterstwem polskich żołnierzy.
$13. „Życie jest krótkie, sława nieśmiertelna”.
Uczeń: porównuje antyczne wzory wodza-bohatera z wybitnymi polskimi dowódcami.
$14. Wzorowy obywatel wczoraj i dziś.
Uczeń: charakteryzuje wzorzec antycznego obywatela oraz porównuje go z postawami znanymi z polskiej literatury i praktyki politycznej.
$15. Nowe państwo na mapie Europy. Polska Mieszka I.
Uczeń: charakteryzuje koncepcję polityczną państwa Mieszka I i organizacje państwa wczesnopiastowskiego.
$16. Czas wojny i dyplomacji. Polska Bolesława Chrobrego.
Uczeń: przedstawia politykę Bolesława Chrobrego i jego dokonania w zakresie umacniania państwa polskiego.
$17. W walce o silne i niezależne państwo. Polska XI w.
Uczeń: przedstawia dzieje polityczne państwa polskiego od Mieszka II do Władysława Hermana, zna rolę Kościoła katolickiego w procesach integracji społeczeństwa i państwa piastowskiego.
$18. Jedność w rozbiciu. Testament Bolesława Krzywoustego .
Uczeń: ukazuje przyczyny i konsekwencje testamentu Bolesława Krzywoustego .
9.Władysław Łokietek. - twórca zjednoczonego Królestwa Polskiego.
Uczeń: omawia dążenia książąt piastowskich do zjednoczenia ziem polskich .
$110. Wielki król i jego państwo.
Uczeń: charakteryzuje rządy Kazimierza Wielkiego.
$111. Jagiellonowie. Litewska dynastia na polskim tronie.
Uczeń: omawia przyczyny zawierania unii polsko-litewskich i politykę Jagiellonów
w XV w.
$112. Szlachta narodem politycznym. Przemiany ustrojowe w Rzeczypospolitej XVI i XVII w.
Uczeń: charakteryzuje proces kształtowania się demokracji szlacheckiej w Polsce, zna cechy ustroju, przedstawia jego wady i zalety.
$113. Szlachta wobec wyzwań gospodarczych XVI–XVIII w.
Uczeń: przedstawia przyczyny ukształtowania się gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej w Rzeczypospolitej.
$114. Z papieżem i przeciw niemu. Reformacja i kontrreformacja w RP.
Uczeń: przedstawia sytuację wyznaniową w Rzeczypospolitej XVI–XVIII w., charakteryzuje rozwój reformacji w państwie polsko- litewskim oraz jej wpływ na kształtowanie się postaw tolerancji religijnej.
$115. Politycy i wodzowie złotego wieku.
Uczeń: charakteryzuje politykę zagraniczną Rzeczypospolitej w XVI w.
$116. W orężu siła. Wielcy hetmani Rzeczypospolitej w XVII w.
Uczeń: przedstawia główne sukcesy oręża polskiego w XVII w.
$117. Ostatni król Rzeczypospolitej i finis Poloniae.
Uczeń: charakteryzuje przemiany gospodarcze, polityczne i kulturalne Rzeczypospolitej
w ostatnich latach jej istnienia, przedstawia koncepcje reformy ustroju RP od XVI do XVIII w.,
$118. „Ojczyzno moja, na końcuś upadła!”. Spory o przyczyny upadku
I Rzeczypospolitej.
Uczeń: charakteryzuje spory o przyczyny upadku państwa polskiego w XVIII w.
z uwzględnieniem opinii myślicieli epoki oświecenia oraz polskich historyków kolejnych epok.
$119. „My z Napoleonem, Napoleon z nami”.
Uczeń: przedstawia politykę Napoleona w sprawie polskiej oraz argumenty za współpracą Polaków z Bonapartem i przeciw niej.
$120. „Gdy Naród do boju wystąpił z orężem...”.
Uczeń: przedstawia najważniejsze wydarzenia związane z dziejami Królestwa Kongresowego w latach 1815–1830 oraz z powstaniem listopadowym i charakteryzuje jego przywódców.
$121. „Za wolność naszą i waszą”.
Uczeń: przedstawia próby walki o niepodległość Polski w okresie Wiosny Ludów.
$122. Gloria victis – chwała zwyciężonym.
Uczeń: przedstawia przebiegu powstania styczniowego i postawy Polaków wobec niego.
$123. Bić się czy nie bić?.
Uczeń: charakteryzuje kontrowersje w sprawie postaw Polaków wobec zaborców,
z uwzględnieniem oceny konsekwencji powstań narodowych , omawia i ocenia polityczne koncepcje nurtu insurekcyjnego oraz nurtu realizmu politycznego
w społeczeństwie polskim XIX w., przedstawia spory o ocenę XIX – wiecznych polskich powstań narodowych.
$124. Polacy wobec zaborców w drugiej połowie XIX w..
Uczeń: charakteryzuje postawy Polaków wobec rusyfikacji i germanizacji.
$125. Polityka i politycy. Narodziny masowych ruchów politycznych na ziemiach polskich.
Uczeń: charakteryzuje partie polityczne na ziemiach polskich pod koniec XIX w.
$126. Ku niepodległej. Sprawa polska w czasie Wielkiej Wojny.
Uczeń: przedstawia przyczyny i uwarunkowania odzyskania niepodległości przez Polskę.
$127. Odrodzenie państwa polskiego.
Uczeń: przedstawia okoliczności odrodzenia państwa polskiego oraz charakteryzuje ustrój II Rzeczypospolitej w pierwszych latach niepodległości.
$128. Bohaterowie walk o granice II Rzeczypospolitej.
Uczeń: przedstawia proces kształtowania się granic II Rzeczypospolitej,
z uwzględnieniem polskich bohaterów walk i działań dyplomatycznych tego okresu.
$129. Pod rządami sanacji.
Uczeń: charakteryzuje autorytarne rządy obozu sanacji .
$130. II wojna światowa. We wrześniu i na Zachodzie.
Uczeń: przedstawia wojnę obronną Polski oraz działania Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, z uwzględnieniem bohaterstwa żołnierzy polskich.
$131. Polacy wobec okupantów w czasie II wojny światowej.
Uczeń: charakteryzuje różne postawy Polaków wobec okupantów i różne formy walki
z okupantami w kraju.
$132. „Tworzy historię zwycięski lud”. Komuniści przejmują władzę w Polsce.
Uczeń: charakteryzuje proces przejmowania władzy w Polsce przez komunistów oraz przedstawia ich struktury organizacyjne i podporządkowanie Związkowi Radzieckiemu.
$133. Zniewolone społeczeństwo? Życie społeczne w PRL.
Uczeń: charakteryzuje sytuację społeczną PRL w czasach rządów Władysława Gomułki i Edwarda Gierka oraz przyczyny społecznego niezadowolenia w tym okresie.
$134. „... idź wyprostowany wśród tych co na kolanach...”. Opór społeczny
w PRL.
Uczeń: przedstawia różne formy opozycji wobec komunistycznych władz polskich
w latach 1944–1981, charakteryzuje postawy społeczne wobec władzy komunistycznej w Polsce, z uwzględnieniem przejawów oporu, współpracy lub przystosowania.
$135. Wielka zmiana. Przełom 1989 r.
Uczeń: przedstawia proces transformacji ustrojowej i gospodarczej po 1989 r., demokratyzacji życia społecznego i politycznego w Polsce po 1989 r.
$136. Polska w Unii Europejskiej i NATO.
Uczeń: przedstawia cele polskiej polityki zagranicznej po 1989 r. oraz etapy jej realizacji.