Wymagania- historia - klasy II i III


WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA KLAS II – III Z HISTORII - SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA< POZIOM ROZSZERZONY.

 

Bezużyteczną rzeczą jest uczyć się, lecz nie myśleć, a niebezpieczną myśleć, a nie uczyć się niczego. Konfucjusz.

 

  1. Ocenę dopuszczającą  – poziom konieczny  ( K) -  osiąga uczeń, który :

a)opanował minimalną wiedzę, tj. konieczne daty, głównie z  zakresu historii Polski ( np.966, 972, 1000, 1025, 1076, 1109,1138, 1226,1264, 1295,1308, 1320, 1331, 1343, 1364, 1370, 1374, 1385, 1401, 15 VII 1410, 1411, 1454, 1466, 1492,1493, 1517,1525, 1569,1573,  1648, 1655- 1660, 1657, 1683, 1701, 1717, 1732, 1764, 1772, 1789,1791, 1793, 1794, 1795, 1804, 1807, 1812, 1815, 1830, 1831, 1846, 1848-49, 1863-4, 1871, 1914-18, 1917, 1919, 17 III 1921, 1922, 1925, 12 V 1926,     1929-33, 30 I 1933, 23 IV 1935, 1936, 1938, 1 IX 1939, 1939-45, 1 VIII 1944, 1947, 1952, 1956, 1968, 1970, 1976, 1980,      13 XII 1981, 1989 ), postacie historyczne ( przede wszystkim władców Polski, wybitnych wodzów, filozofów, twórców kultury o epokowym znaczeniu ), pojęcia i te treści, które są mu bezwzględnie potrzebne do dalszej  nauki historii  i innych przedmiotów

( np. monarchia, republika, demokracja, stan, oligarchia, rewolucja, gotyk, starożytność, średniowiecze, Odrodzenie, barok, oświecenie, romantyzm, dualizm gospodarczy, nacjonalizm, konstytucja, liberum veto, absolutyzm, reformacja, pańszczyzna, kapitalizm, emigracja, dyktatura, totalitaryzm, faszyzm, komunizm, socjalizm, ruch oporu, getto, stalinizm, zimna wojna, stan wojenny,  „ jesień narodów”),

b) odpowiada na proste pytania dotyczące konkretnego faktu, osoby, pojęcia ( często niesamodzielnie, z pomocą nauczyciela),

c) nie wyczerpuje nawet połowy treści w odpowiedzi na pytania złożone,

d) odpowiada często chaotycznie, miejscami nielogicznie, ale zrozumiale, przy pomocy nauczyciela wykonuje proste zadania,

e) posiada umiejętności: nazwania, wymienienia, streszczenia koniecznych do dalszej edukacji faktów i zdarzeń historycznych,

f) popełnia , nawet liczne błędy rzeczowe ( w tym rażące ), ale poza minimalnym zakresem materiału.

Brak zaliczenia tego poziomu wymagań powoduje otrzymanie oceny niedostatecznej. 

Warunkiem uzyskania oceny dopuszczającej jest zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich ocen cząstkowych

2.      Ocenę dostateczną – poziom podstawowy ( P ) – osiąga uczeń, który:

a)opanował podstawową wiedzę, tj. kanon dat, postaci, pojęć historycznych i te treści, które są potrzebne do dalszej edukacji  historycznej i zrozumienia bardziej skomplikowanych zagadnień, w dostateczny sposób,

b) niewielką część treści programowych potrafi przedstawić szczegółowo,

c) wyczerpuje co najmniej połowę treści w odpowiedzi na pytanie złożone,

d) zdarza mu się ująć temat nietrafnie,

e) odpowiada w większości logicznie, zrozumiale, miejscami w sposób nieuporządkowany,

f) posiada umiejętności: zdefiniowania, wyjaśnienia, rozróżniania, uzasadniania, wskazania miejsc na mapie,

g)wnioskuje, ale niesamodzielnie, odtwórczo, schematycznie.

3.      Ocenę dobrą – poziom rozszerzający ( R ) – osiąga uczeń, który:

a)opanował dobrze wiedzę  uszczegółowioną, wykraczającą poza podstawową, swobodnie się nią posługuje,

b) w pytaniach szczegółowych pozostawia niewyczerpane, niewielkie partie materiału,

c) potrafi trafnie ująć temat ( tj. dokonuje umiejętnej selekcji materiału),

d) konstruuje wypowiedzi w sposób przemyślany, logicznie i zrozumiale,

e) odpowiada  na temat,

f) zwraca uwagę na styl, ortografię i nazewnictwo historyczne w swoich opracowaniach pisemnych,

g) posiada umiejętności: objaśniania mapy,  rysowania na mapie, uzasadniania, syntetyzowania wiedzy, porównywania, wskazuje zależności, wnioskuje, rozumie przemiany historyczne i  związki  przyczynowo – skutkowe,

h) jest aktywny na zajęciach, zadaje pytania, które wnoszą nowe treści do lekcji,

 i)popełnia błędy, ale nie rażące.

4.      Ocenę bardzo dobrą – poziom dopełniający ( D )  - osiąga uczeń, który ( oprócz poziomu R ):

a)opanował w doskonały sposób wiedzę programową z danej klasy, łączy z wiedzą zdobytą wcześniej, wykorzystuje ją w sposób twórczy,

b) samodzielnie poszerza wiadomości, porównuje zdobywaną wiedzę z różnych źródeł,

c) wypowiada się wyłącznie na temat ( w odpowiedziach szczegółowych), w odpowiedziach przekrojowych umiejętnie  systematyzuje  materiał faktograficzny, aktywnie uczestniczy w zajęciach,

d) konstrukcje wypowiedzi mają charakter płynny, są odpowiednio zaplanowane, widać bogactwo użytego słownictwa,

e) nie popełnia błędów- ani w testach, ani w odpowiedziach ustnych,

f) posiada umiejętności: porównywania faktów historycznych, zjawisk z różnych epok, stosuje poprawnie pojęcia, wykorzystuje mapy, teksty źródłowe, dowodzi, analizuje, ocenia, klasyfikuje,

g) pisze poprawnie stylistycznie i ortograficznie,

h) wyciąga prawidłowe wnioski.

5.      Ocenę celującą, może otrzymać uczeń, który osiągnął poziom dopełniający ( na ocenę bardzo dobrą ) , a także:

a)samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności ze źródeł pozaszkolnych,

b) posiada wiedzę znacznie wykraczającą poza program nauczania,

c) osiąga wyróżniające wyniki w konkursach i olimpiadach historycznych,

d) czynnie uczestniczy w zajęciach,

e) prezentuje dociekliwość podczas rozwiązywania problemów,

f) wykorzystuje wiedzę z pokrewnych przedmiotów.