Wymagania edukacyjne, język francuski - klasa 1

KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA FRANCUSKIEGO  - KLASA PIERWSZA

  I. Odpowiedź ustna– uczeń może być pytany z trzech ostatnich jednostek tematycznych – materiał może obejmować

      więcej niż trzy ostatnie lekcje. Oceniając odpowiedź ustną nauczyciel bierze pod uwagę:

      - płynność i skuteczność komunikacji,

      - poprawność fonetyczną ( wymowę )

      - dobór materiału leksykalnego i gramatycznego,

      - poprawność językową

Ocena dopuszczająca – ubogie słownictwo, nieporadne użycie struktur składniowych, liczne błędy językowe, które

                                        uniemożliwiają lub znacznie zakłócają komunikację, brak płynności wypowiedzi, niepoprawna

                                        wymowa i intonacja.

Ocena dostateczna    - podstawowe słownictwo, ograniczony zakres struktur gramatycznych, liczne powtórzenia,

                                      błędy językowe częściowo zakłócające komunikację, wypowiedź niezbyt płynna, częściowo

                                      niepoprawna wymowa i intonacja.

Ocena  dobra            -  zadawalający poziom znajomości słownictwa i struktur gramatycznych, błędy językowe

                                      nie zakłócają komunikacji, wypowiedź płynna, uczeń wykorzystuje nowe, poznane na lekcjach

                                      słownictwo i struktury gramatyczne.

Ocena bardzo dobra – bogate słownictwo i frazeologia zgodne z tematem wypowiedzi, urozmaicone słownictwo

                                       i struktury gramatyczne, sporadyczne błędy językowe nie zakłócają komunikacji, poprawna

                                       wymowa i intonacja.

Ocena celująca - 

bogate słownictwo i frazeologia zgodne z tematem wypowiedzi, urozmaicone słownictwo

                                       i struktury gramatyczne, brak błędów językowych, poprawna

                                       wymowa i intonacja.

III. Uczeń otrzymuje także ocenę za sprawdziany rozumienia tekstu słuchanego i pisanego.   Przy ocenianiu tych prac stosowany jest WSO.

IV. Uczeń może także otrzymać ocenę za inne formy pracy na lekcji lub w domu ( aktywność, prezentacja, projekt, itp.)

Uczeń/uczennica, która w trakcie pisania sprawdzianu, kartkówki, testu sprawdzającego rozumienie tekstu słuchanego lub czytanego korzysta z niedozwolonych form pomocy lub odpisuje od kolegów otrzymuje ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.

Każdą ocenę niedostateczną można poprawić w terminie 2 tygodni od momentu jej otrzymania. Poprawa innych ocen jest możliwa tylko po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez nauczyciela.

Uczniowie nieobecni na kartkówce lub sprawdzianie mają obowiązek napisania go na najbliższej lekcji

( w przypadku nieobecności jednodniowej) lub w ciągu tygodnia od powrotu do szkoły po dłuższej absencji.

Uczniowie mają prawo dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do zajęć bez podania powodu.

Nieprzygotowanie do zajęć należy zgłosić nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.

Oceny za poszczególne formy wypowiedzi mają różną wartość, ocena semestralna lub ocena na koniec roku nie są średnimi matematycznymi ze wszystkich ocen.

Ocenę celującą może otrzymać uczeń, który w maksymalnym zakresie realizuje podstawę programową i w ocenach cząstkowych posiada oceny bardzo dobre i celujące.

 

ODPOWIEDŹ PISEMNA:

  • kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji (mogą być niezapowiedziane). Oceniane są zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
  • celujący - 100%

bardzo dobry – 99% – 92%

dobry – 91% - 76%

dostateczny – 75% - 60%

dopuszczający – 59% - 48%

niedostateczny – od 47%

  • sprawdzianyobejmujące większe partie materiału, zapowiedziane wcześniej. Oceniane są zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
  • celujący- 100%- 98%

bardzo dobry – 97%- 88%

dobry – 87% - 72%

dostateczny – 71%-56%

dopuszczający –  55% -44%

niedostateczny –  od 43%

$1§  Materiał gramatyczny i leksykalny wymagany w trakcie odpowiedzi ustnej i pisemnej  związany jest

       z podręcznikiem  i dodatkowymi ćwiczeniami wprowadzanymi w trakcie lekcji.

WYMAGANIA  EDUKACYJNE  Z  JĘZYKA  FRANCUSKIEGO   DLA  KLASY  I    

1.Mówienie

Uczeń potrafi :

-         odpowiadać na pytania nauczyciela i kolegów związane z sytuacja w klasie,

-         zapytać o drogę  i wytłumaczyć jak dojść do wskazanego miejsca,

-         podać godzinę i datę,

-         opowiedzieć o ulubionym mieście o rodzinie i przyjaciołach,

-         opowiedzieć o ulubionym mieście,

-         opowiedzieć o swoim codziennym dniu.

-         Wyrazić swoje uczucia pozytywne i negatywne,

-         wynająć lub kupić mieszkanie.

2.Pisanie

Uczeń potrafi :

-         opisać drogę,

-         napisać adres na kopercie i wypełnić kwestionariusz osobowy,

-         napisać kartkę okolicznościową np. z życzeniami, z pozdrowieniami z podziękowaniem,

-         napisać krótki list do kolegi, w którym podaje różne informacje o sobie]

-         posługiwać się poznanym czasem przyszłym,

-         uzupełnić tekst lub ćwiczenia poznanymi zaimkami, przyimkami i rodzajnikami

-         napisać godziny i daty,

-         opisać mieszkanie lub ulubione miasto.

Rozumienie tekstu pisanego

Uczeń potrafi:

-         zrozumieć teksty zawierające poznany materiał gramatyczny i leksykalny, zarówno dialogi jaki i polecenia, ćwiczenia z podręcznika i teksty dodatkowe,

-         zrozumieć napisy, powiadomienia, tablice informacyjne najczęściej spotykane za granicą np. napisy stosowane w ruchu ulicznym. Tablice z nazwami niektórych urzędów i instytucji, rozkłady zajęć,

-         zdobyć umiejętności posługiwania się słownikiem dwujęzycznym w celu znalezienia znaczenia jednostek leksykalnych, jak również informacji o ich wymowie( na podstawie transkrypcji fonetycznej.

4.Rozumienie ze słuchu

Uczeń rozumie:

-         wypowiedzi w czasie przyszłym i trybie rozkazującym

-         krótkie zaproszenia,

-         pytania o drogę,

-         pytania związane z wynajmem lub kupnem mieszkania,

-         teksty i dialogi nagrane związane z poda mym materiałem leksykalnym

-         proste wypowiedzi nauczyciela związane z sytuacją w klasie, wypowiedzi nauczyciela i kolegów zawierajęce się w ramach opracowanego materiału nauczania.