III LO w Instytucie Fizyki

Tym razem współpraca z Uniwersytetem Śląskim zaowocowała wykładem dotyczącym sytuacji w jakiej znajduje się fizyka w szkole ponadgimnazjalnej. Wykład był jednakże nietypowy z jednego powodu. Tym razem został wygłoszony przeze mnie dla nauczycieli śląskich szkół oraz pracowników Instytutu Fizyki Uniwersytetu Śląskiego. I choć temat jest raczej ponury, bo fizyka i jej nauczanie (w szczególności w oddziałach, które nie realizują jej w zakresie rozszerzonym) nie ma w tej chwili zbyt dobrej passy, to jednak możliwość zaprezentowania przy okazji osiągnięć i pomysłów realizowanych w naszym liceum była dla mnie wielką przyjemnością.

W szczególności było tak także dlatego, że znaczną część grona słuchaczy stanowili moi dawni profesorowie i koledzy z Zakladu Metod Komputerowych Fizyki oraz Pracowni Dydaktyki Fizyki U.Śl. Studia uniwersyteckie to już bardzo zaawansowany etap na drodze zdobywania profesjonalnego wykształcenia i wykład ten miał także na celu zwrócenie uwagi na konieczną jego korelację z tym wszystkim co się aktualnie, po reformie oświaty, dzieje na wcześniejszych poziomach. Sądząc po powykladowej dyskusji cel zosał osiągnięty.

Krzysztof Kaczor