Studiowanie w Holandii

24 września 2015r. odbyło się w naszej szkole spotkanie dla licealistów zainteresowanych możliwością studiowania w Holandii, na tamtejszych uniwersytetach.

Spotkanie, zorganizowane z inicjatywy firmy UNIFY, prowadzone było przez Pana prof. Fransa de Jong z Uniwersytetu NHTV w Bredzie, który opowiedział zainteresowanym uczniom o możliwosciach i zaletach studiowania na uczelniach holenderskich oraz o różnorodnych kierunkach kształcenia w kraju tulipanów i wiatraków.

Zaintersowani, którzy nie uczestniczyli w spotkaniu, mogą zasięgnąc wszelkich informacji na stronie internetowej firmy UNIFY ( www.unify.pl)

ŚNIADANIE MISTRZÓW 2015

Tegoroczne spotkanie "Śniadanie Mistrzów" zostało już po raz siódmy zorganizowane przez Śląskiego Kuratora Oświaty. Uroczystość zorganizowana 16 września 2015r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbyła się z udziałem wicewojewody śląskiego Gabrieli Lenartowicz oraz marszałka województwa śląskiego Wojciecha Saługi. W imieniu rektora Uniwersytetu Śląskiego gratulacje młodym ludziom złożył prorektor ds. kształcenia i studentów UŚ, prof. Ryszard Koziołek.

W tym roku spotkanie z najzdolniejszymi uczniami i absolwentami szkół ponadgimnazjalnych naszego województwa miało hasło "AZYMUT WIEDZA".

Zaproszeniem na spotkanie zostali uhonorowani absolwenci naszego Liceum, którzy w roku szkolnym 2014-2015  zdobyli status finalisty lub laureata olimpiady przedmiotowej. Byli to:

  • Michał Polak- Laureat XXXIII Olimpiady Języka Łacińskiego ( opiekun mgr Bożena Kamola- Golonka),
  • Agnieszka Bednarska- Finalistka XXXIX Olimpiady Artystycznej ( opiekun mgr Katarzyna Jakubiec),
  • Magdalena Chudek- Finalistka XXXIX Olimpiady Artystycznej ( opiekun mgr Katarzyna Jakubiec),
  • Artur Dobija- Finalista XXXIII Olimpiady Języka Łacińskiego ( opiekun mgr Bożena Kamola- Golonka),
  • Martyna Małysiak- Finalistka XXXIX Olimpiady Artystycznej ( opiekun mgr Katarzyna Jakubiec),
  • Paweł Pasieka- Finalista XLIV Olimpiady Biologicznej ( opiekun mgr Ewa Tokarska).

Wszyscy zaproszeni otrzymali z rąk szacownych gości pamiątkowe medale i listy gratulacyjne.

Listy gratulacyjne zostały także skierowane do dyrekcji i nauczycieli szkół uczestników spotkania.

Popkultura czy sztuka wysoka?

            Co łączy człowieka witruwiańskiego z Batmanem? Kultura elitarna i kultura popularna -zjawiska wykluczające się, czy dopełniające się? Czy możemy bez nich żyć? Czy w czasach demokracji podział na to, co elitarne i to, co popularne nadal obowiązuje?

            Przed tymi dylematami postawiono uczestników debaty, która miała miejsce 24 maja 2015 roku w Wyższej Szkole Administracji w Bielsku - Białej. Uczniowie klasy 2D zmierzyli się w walce na argumenty z przedstawicielami II LO im. Adama Asnyka. Dyskusję moderował Tomasz Gruszczyk ze Stowarzyszenia "Montaż". Obrona kultury popularnej nie była zadaniem łatwym, jednak nasi dyskutanci stanęli na wysokości zadania, dowodząc jak istotnym elementem codzienności są teksty kultury popularnej, nie tylko służące rozrywce, ale także często naświetlające problemy społeczne i niosące symboliczny przekaz wartości ważnych dla współczesnych społeczeństw. Dyskusję zakończyła konkluzja, że oba typy kultury, zarówno elitarna, jak i popularna, są nam niezbędne. I jedna i druga daje człowiekowi możliwości wszechstronnego rozwoju. Debata pozwoliła sprawdzić umiejętności retoryczne i perswazyjne dyskutantów, a także pokazała, jak ważna jest praca zespołowa.

 


 

Ranking Liceów STEM

STEM – czyli Science, Technology, Engineering, Mathematics (nauka, technologia, inżynieria i matematyka) to te obszary kształcenia, przez które wiedzie najkrótsza droga do kariery w nauce i technice. Hasło STEM jest powszechnie znane w edukacji i gospodarce USA i innych krajów. Wiadomo tam, że bez dobrej edukacji w zakresie STEM nie ma innowacyjności, rozwoju i dobrobytu. Najwyższy już czas, żeby świadomość taka upowszechniła się również szeroko w Polsce.

Co roku "Perspektywy" publikują rankingi szkół ponadgimnazjalnych, szkół wyższych, kierunków studiów i programów MBA. w czerwcu 2015 rodzina ta powiększyła się o nowego członka: Ranking Liceów STEM.

Celem Rankingu Liceów STEM jest budzenie w młodych ludziach pasji do takich przedmiotów jak matematyka, fizyka, chemia i informatyka – a następnie inspirowanie ich do podejmowania studiów na kierunkach inżynierskich i w naukach ścisłych.

Ranking wskazuje licea, które najlepiej przygotowują kandydatów na takie właśnie studia i mogą być inspirującym przykładem dla innych. Inicjatorzy rankingu są przekonani, że stanie się on rekomendacją zarówno dla kandydatów do liceów zainteresowanych naukami ścisłymi i technicznymi, jak i dla wiodących uczelni, ceniących absolwentów szkół ponadgimnazjalnych najlepiej kształcących w zakresie przedmiotów ścisłych.

Metodologia

Ranking Liceów STEM uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2014 r. zdawało minimum 12 maturzystów, a średnie wyniki szkoły z matematyki były nie mniejsze niż 0,75 średniej krajowej. Ranking został oparty na trzech kryteriach:

  • wynikach matury na poziomie rozszerzonym z przedmiotów: matematyka, fizyka i astronomia, chemia oraz informatyka (50%);
  • wynikach matury obowiązkowej z matematyki (25%);
  • sukcesach szkół w olimpiadach przedmiotowych, krajowych i międzynarodowych odpowiadających swoim profilem zakresowi STEM (25%).

Łącznie sklasyfikowano 200 najlepszych liceów STEM w Polsce.

W pierwszej edycji Rankingu Liceów STEM Perspektywy 2015 zwyciężyło XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie.

V LO z Bielska Białej zajęło miejsce czwarte.

W rankingu znalazły się jeszcze trzy szkoły z naszego miasta:

LO Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego- miejsce 72,

III LO im. Stefana Żeromskiego- miejsce 130

oraz

I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika- 191 miejsce.

Wszystkim szkołom: ich uczniom i kadrze pedagogicznej gratulujemy serdecznie osiągnięć, które pozwoliły na zajęcie  punktowanego miejsca w rankingu.

Pełna informacja na ten temat znajduje się pod adresem: http://www.rankingstem.perspektywy.pl/

 

Spotkanie międzykulturowe

Bo to uważne słuchanie i chęć wysłuchania drugiej osoby są podstawą zrozumienia i tolerancji.

Ostatni  tydzień  kwietnia został zwieńczony wizytą w naszej szkole studentek w ramach programu AIESEC. Nicole z Kanady  oraz  Liang z Singapuru przeprowadziły fascynujący cykl zajęć w języku angielskim dla uczniów klas dwujęzycznych. Poznaliśmy nie tylko historię i kulturę wspomnianych krain, ale także ciekawostki związane z życiem codziennym. Oto refleksje uczniów gimnazjum ze spotkania:

Recently our school was visited by two friendly students- Nicole from Canada and Liang from Singapore. We had lessons with them everyday! They taught us a lot about their countries and the cities they live in. We learnt about their culture, traditional dishes, national animals, they even taught us how to play games that they have back home. I personally think that their visit was marvellous and I would really like to visit Canada and Singapore in the future. I am really happy that I could meet them and I hope that more student will visit our school!

Zosia Nowotarska- 1 Gim

 

Podczas tej samej wizyty klasa 1D, która również była zaangażowana w przyjęcie gości, postanowiła wspólnie zorganizować dziewczynom jedno popołudnie. We wtorek, dnia 28.04.2015, obie studentki zostały zabrane do Studia Filmów Rysunkowych, przy okazji zwiedzając część naszego miasta, w tym Rynek (Starego Miasta). Usłyszały opowieści m.in. o historii Zamku Książąt Sułkowskich, a w Studiu Filmów Rysunkowych były świadkami tego, jak wiele pracy trzeba włożyć w stworzenie jednego dziesięciominutowego odcinka filmu. Przewodnicy opowiadali o najnowszych, a także starych, sprawdzonych technikach nagrywania kreskówek. Zarówno bielszczanom, jak i koleżankom z zagranicy, bardzo podobała się ta prezentacja. Następnie goście zostali zaproszeni na obiad do restauracji, gdzie miały okazję skosztować tradycyjnych polskich potraw, które bardzo im zasmakowały. Całe popołudnie było dla wszystkich jak najbardziej udane.

liang nicole