Kryteria oceniania ucznia klasy 3c, 3b, 3g
Propozycja przedmiotowego systemu oceniania
wraz z określeniem wymagań edukacyjnych
(zakres podstawowy)
Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe: konieczne (K), podstawowe (P), rozszerzające (R), dopełniające (D) i wykraczające poza program nauczania (W). Wymienione poziomy wymagań odpowiadają w przybliżeniu ocenom szkolnym.
- Wymagania konieczne (K) dotyczą zagadnień elementarnych, stanowiących swego rodzaju podstawę, zatem powinny być opanowane przez każdego ucznia.
- Wymagania podstawowe (P) zawierają wymagania z poziomu (K), wzbogacone o typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
- Wymagania rozszerzające (R), zawierające wymagania z poziomów (K) i (P), dotyczą zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych.
- Wymagania dopełniające (D), zawierające wymagania z poziomów (K), (P) i (R), dotyczą zagadnień problemowych, trudniejszych, wymagających umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji.
- Wymagania wykraczające (W) dotyczą zagadnień trudnych, oryginalnych, wykraczających poza obowiązkowy program nauczania.
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie (K),
ocena dostateczna – wymagania na poziomie (K) i (P),
ocena dobra – wymagania na poziomie (K), (P) i (R),
ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D),
ocena celująca – wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W).
1. RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
- stosuje zasadę mnożenia − w typowych sytuacjach
|
- przedstawia drzewo ilustrujące zbiór wyników danego doświadczenia − w prostych sytuacjach
|
- oblicza liczbę permutacji elementów danego zbioru − w prostych sytuacjach
|
|
- oblicza liczbę wariacji bez powtórzeń− w prostych sytuacjach
|
- oblicza liczbę wariacji z powtórzeniami − w prostych sytuacjach
|
- określa zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych danego doświadczenia
|
- określa zbiór zdarzeń elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu
|
- określa zdarzenia przeciwne, zdarzenia niemożliwe i zdarzenia pewne
|
- stosuje klasyczną definicję prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych
− w prostych, typowych sytuacjach
|
- podaje rozkład prawdopodobieństwa dla rzutów kostką lub monetą
|
- oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego
|
- stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń − w prostych sytuacjach
|
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
- wykorzystuje kombinatorykę do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych
|
- zapisuje zdarzenia w postaci sumy, iloczynu oraz różnicy zdarzeń
|
- oblicza prawdopodobieństwa zdarzeń losowych, stosując klasyczną definicję prawdopodobieństwa
|
- stosuje twierdzenia o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń i różnicy zdarzeń
|
- stosuje własności prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń
|
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
· rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące prawdopodobieństwa
|
· przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących prawdopodobieństwa zdarzeń
|
2. STATYSTYKA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
- oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę
|
- oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych przedstawionych na diagramie
− w prostych przypadkach
|
- oblicza wariancję i odchylenie standardowe
|
- oblicza średnią ważoną liczb z podanymi wagami
|
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
- oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych przedstawionych na diagramie
|
- wykorzystuje średnią arytmetyczną, medianę, dominantę i średnią ważoną do rozwiązywania zadań
|
- oblicza wariancję i odchylenie standardowe zestawu danych przedstawionych w tabeli
|
- interpretuje średnią arytmetyczną, medianę, dominantę i średnią ważoną
|
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
- rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące statystyki
|
3. STEREOMETRIA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
- wskazuje w wielościanach proste prostopadłe, równoległe i skośne
|
- wskazuje w wielościanach rzut prostokątny danego odcinka
|
- określa liczbę ścian, wierzchołków i krawędzi graniastosłupów i ostrosłupów
|
- sporządza rysunek wielościanu wraz z oznaczeniami
|
- oblicza pola powierzchni bocznej i całkowitej graniastosłupów i ostrosłupów prostych
|
- rysuje siatkę graniastosłupa lub ostrosłupa prostego, mając dany jej fragment
|
- oblicza długości przekątnych graniastosłupów prostych − w prostych przypadkach
|
- stosuje definicje i własności funkcji trygonometrycznych do obliczania pól powierzchni graniastosłupów i ostrosłupów − w prostych sytuacjach
|
- oblicza objętości graniastosłupów i ostrosłupów prawidłowych
|
- wskazuje kąt między przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy tego graniastosłupa
|
- wskazuje kąt między danym odcinkiem w ostrosłupie a płaszczyzną podstawy tego ostrosłupa
|
- wskazuje kąt między sąsiednimi ścianami wielościanów
|
- rozwiązuje typowe zadania dotyczące kąta między prostą a płaszczyzną
|
- oblicza pola powierzchni i objętości brył obrotowych − w prostych sytuacjach
|
- wyznacza skalę podobieństwa brył podobnych
|
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
- przeprowadza wnioskowania dotyczące położenia prostych w przestrzeni
|
- stosuje i przekształca wzory na pola powierzchni i objętości wielościanów
|
- oblicza pola powierzchni i objętości wielościanów z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych
itwierdzeń planimetrii
|
- wyznacza, w trudniejszych przypadkach, kąt między danym odcinkiem w ostrosłupie a płaszczyzną podstawy tego ostrosłupa
|
- rozwiązuje, w trudniejszych przypadkach, zadania z wykorzystaniem miary kąta między prostą
a płaszczyzną
|
- oblicza miarę kąta dwuściennego między ścianami wielościanu
|
- oblicza pola powierzchni i objętości brył obrotowych z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych
i twierdzeń planimetrii
|
- wykorzystuje podobieństwo brył do rozwiązywania zadań
|
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
- rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące stereometrii
|
- przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących związków miarowych w wielościanach i bryłach obrotowych
|
4. POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Wymagania dotyczące powtarzanych wiadomości zostały opisane w poradnikach do klasy pierwszej i drugiej. W zakresie zaś Rachunku prawdopodobieństwa, Statystyki i Stereometrii
opisane są powyżej.
Katarzyna Matuszek