Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania dla klasy 2 Gimnazjum

PROPOZYCJA PRZEDMIOTOWEGO SYSTEMU OCENIANIA
 Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO

Klasa 2

I. Zasady ogólne (wynikające z Rozporządzenia MEN)

II. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych

III. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych

 

I.          Zasady ogólne

1.         Przedmiotowy System Oceniania (PSO) jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (WSO) i stanowi załącznik do Statutu Szkoły

2.         W ramach oceniania przedmiotowego nauczyciel rozpoznaje poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego przez nauczyciela programu nauczania uwzględniającego tą podstawę.

3.         Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia tj. stan wiedzy i umiejętności uczniów oraz postępy czynione przez ucznia.

4.         O zakresie wymagań edukacyjnych i kryteriach oceniania nauczyciel informuje uczniów na pierwszej lekcji języka niemieckiego.

5.         Wymagania edukacyjne są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (m.in. na podstawie orzeczeń i opinii ppp).

6.         Niezależnie od przyjętego w szkole systemu oceniania (np. punktowy, ocena opisowa, średnia ważona) ocenę roczną wyraża się w sześciostopniowej skali od 1 do 6.

7.         Ocenianie ma za zadanie umożliwić:

            a) informowanie ucznia, rodzica i nauczyciela o poziomie osiągnięć edukacyjnych oraz  postępach ucznia,

            b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, rozwijaniu uzdolnień, pokonywaniu trudności,

            c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.

 

II.        Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych

1.         Nauczyciel sprawdza osiągnięcia edukacyjne ucznia najczęściej jak to możliwe, im większa liczba ocen cząstkowych, tym mniejszy błąd pomiaru, którym są obarczone powszechnie stosowane testy nauczycielskie.

2.         Do sprawdzania wiedzy, umiejętności i postępów edukacyjnych ucznia stosuje się takie narzędzia jak: obserwacja ucznia w trakcie zajęć edukacyjnych, udział w ćwiczeniach, testy, sprawdziany, prace pisemne, kartkówki, wypowiedzi ustne, prace domowe, aktywny udział w zajęciach

3.         Uzyskane oceny są jawne, na prośbę ucznia lub jego opiekunów prawnych podlegają uzasadnieniu, a ocenione prace pisemne wglądowi.

4.         Każdą oceną można poprawić w trybie określonym w WSO.

5.         Sprawdziany i ich zakres są zapowiadane z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem, kartkówki z bieżącego materiału nie podlegają tej zasadzie.

6.         Sprawdziany, kartkówki, prace pisemne zapowiadane przez nauczyciela są obowiązkowe.

7.         O terminach i zakresie prac domowych nauczyciel informuje na bieżąco.

8.         Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do zajęć 2 razy w semestrze i brak zadania pisemnego 2 razy w semestrze.

9.         Uczeń ma prawo do uzyskania pomocy nauczyciela w nadrobieniu zaległości wynikających z  długotrwałej nieobecności w szkole. Termin nadrobienia zaległości podlega indywidualnym ustaleniom (adekwatnym do długości i przyczyny nieobecności)

10.       Ocena końcoworoczna zostaje ustalona zgodnie z WSO.

 

III. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen




MIT LINKS 2

 

POZIOM KOMPETENCJI JĘZYKOWEJ WG ESOKJ – A1/ A2, KTÓRA JEST MOŻLIWA DO OSIĄGNIĘCIA W WYNIKU REALIZACJI PODRĘCZNIKA MIT LINKS 2

WIEDZA

RECEPCJA

PRODUKCJA

INTERAKCJA

MEDIACJA

Uczeń posługuje się zakresem środków językowych pozwalających mu na realizację działań językowych

w wybranych aspektach następujących bloków tematycznych:

 

·         Mensch

·         Umwelt

·         Wohnung

·         Essen

·         Gesundheit

·         Familie

SŁUCHANIE:

A1

Uczeń rozumie znane mu słowa i bardzo podstawowe wyrażenia dotyczące go osobiście, jego rodziny i bezpośredniego otoczenia, gdy tempo wypowiedzi jest wolne a wymowa wyraźna.

A2

Uczeń  rozumie wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niego ważnymi (np. podstawowe informacje dotyczące jego i jego rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Rozumie główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.

CZYTANIE:

A1

Uczeń rozumie znane nazwy, słowa i bardzo proste zdania, np.: na tablicach informacyjnych i plakatach lub w katalogach.

A2

Uczeń czyta bardzo krótkie, proste teksty; znajduje konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy. Rozumie krótkie, proste listy prywatne.

MÓWIENIE:

A1

Uczeń używa prostych wyrażeń i zdań, aby opisać miejsce,

w którym mieszka oraz ludzi, których zna.

A2

Uczeń posługuje się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie.

PISANIE:

A1

Uczeń pisze krótki, prosty tekst na widokówce, np. z pozdrowieniami z wakacji, wypełnia formularze (np. w hotelu) z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo.

A2

Uczeń pisze krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb, jak również bardzo prosty list prywatny, na przykład z podziękowaniem za coś.

MÓWIENIE:

A1

Uczeń  bierze udział w rozmowie pod warunkiem, że rozmówca jest gotów powtarzać lub inaczej formułować swoje myśli, mówiąc wolniej oraz pomagając mu ująć w słowa to, co usiłuje opowiedzieć. Uczeń  formułuje proste pytania dotyczące najlepiej mu znanych tematów lub najpotrzebniejszych spraw – i odpowiadać na tego typu pytania.

A2

Uczeń bierze udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane mu tematy. Radzi sobie w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu podtrzymać rozmowę.

Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:

- przekazuje w języku obcym informacje zawarte w materiałach wizualnych  oraz bardzo prostych tekstach obcojęzycznych w zakresie wskazanych bloków tematycznych (patrz: Wiedza)

- przekazuje w języku polskim główne myśli lub wybrane informacje z tekstu w języku obcym;

- przekazuje w języku obcym informacje sformułowane

w języku polskim (pojedyncze słowa, zdania)

A1- Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np.: miejsca, w którym mieszka, ludzi których zna i rzeczy, które posiada oraz odpowiadać na tego typu pytania. Potrafi przedstawiać siebie i innych. Potrafi prowadzić prostą rozmowę pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.

A2  - Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym (m.in. podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Porozumiewa się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych ,w których dochodzi  do  prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe. Opisuje swoje  otoczenie i  porusza sprawy związane z głównymi potrzebami życia codziennego.

           

Opracowane na podstawie: http://europass.cedefop.europa.eu/pl/resources/european-language-levels-cefr


Kryteria oceniania ogólne

 

POZIOM PODSTAWOWY

POZIOM PONADPODSTAWOWY

OCENA

NIEDOSTATECZNA

OCENA

DOPUSZCZAJĄCA

OCENA

DOSTATECZNA

OCENA

DOBRA

OCENA

BARDZO DOBRA

OCENA

CELUJĄCA

   

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

 

Wiadomości:

środki językowe

fonetyka

ortografia

Uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.

Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że  uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.

 

• zna ograniczoną liczbę podstawowych słów i wyrażeń

• popełnia liczne błędy

w ich zapisie i wymowie

zna proste, elementarne gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela

• popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań

• zna część wprowadzonych słów i wyrażeń

• popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie

zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych

• popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach

• zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń

• zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia

zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne

• popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne

• zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia

• poprawnie je zapisuje i wymawia

zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne

• popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić

Uczeń spełnia kryteria na ocenę bdb oraz wykazuje się wiedzą

i umiejętnościami wykraczającymi ponad te kryteria.

 

 

Umiejętności

Recepcja

• rozumie polecenia nauczyciela,  w  bardzo ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie – rozumie pojedyncze słowa

• rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na czytanie

Recepcja

• rozumie polecenia nauczyciela

• częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie

Recepcja

• rozumie polecenia nauczyciela

• poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie

Recepcja

• rozumie polecenia nauczyciela

• poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie

• zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi

Produkcja

wypowiedzi ucznia nie są płynne i są b. krótkie: wyrazy, zdania pojedyncze, w formie pisemnej dwa, trzy zdania

• u. przekazuje i uzyskuje niewielką część istotnych informacji

• wypowiedzi są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne

• u. stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur

• u. popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne  które mogą zakłócać komunikację

Produkcja

wypowiedzi nie są zbyt płynne, ale mają dostateczną  długość

• u. przekazuje i uzyskuje większość istotnych informacji

• wypowiedzi są  częściowo nielogiczne i niespójne

• u. stosuje słownictwo i struktury odpowiednie do formy wypowiedzi

• popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych, które nie zakłócają jednak komunikacji

Produkcja

• wypowiedzi/ prace pisemne  są dość płynne i mają odpowiednią długość

• u. przekazuje i uzyskuje wszystkie istotne informacje

• wypowiedzi są logiczne i w miarę spójne

• u. stosuje adekwatne do tematu słownictwo

i struktury

• popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, nie zakłócające komunikacji

• pisząc uczeń stosuje odpowiednią formę i styl

Produkcja

• wypowiedzi/ prace pisemne są płynne i mają odpowiednią długość

• u. przekazuje i uzyskuje wszystkie wymagane informacje

• wypowiedzi są  logiczne i spójne

• u. stosuje bogate słownictwo i struktury

• popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne

• u. stosuje odpowiednią formę i styl




KRYTERIA SZCZEGÓŁOWE:

                            

MIT LINKS 2, ROZDZIAŁ 1: ALLTAG

OCENA

DOPUSZCZAJĄCA

DOSTATECZNA

DOBRA

BARDZO DOBRA

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

WIEDZA:
znajomość

środków

językowych

Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela

Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości i dotyczące bezpośrednio jego osoby

Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości, w wypowiedzi stosuje kilka precyzyjnych sformułowań

Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str.14)

Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne

w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy.

Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach.

W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji.

Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach.

1.      Wyrażenia związane z muzyką

2.      Obowiązki domowe

3.      Nazwy pór roku i zjawisk atmosferycznych

4.      Czasowniki zwrotne

5.      Czasowniki rozdzielnie złożone

6.      Czasowniki modalne: können, müssen

RECEPCJA

Rozumie w tekście czytanym i słuchanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie.

Rozumie w tekstach czytanych

i słuchanych słowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa.

W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie szczegółowo teksty

i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie

i słuchanie: r/f, dobieranie, ww

PRODUKCJA

Z pomocą nauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania.

·          Udziela odpowiedzi na pytania o przebieg swojego dnia

·          Informuje, jaką porę roku preferuje

1·          Informuje, jakie ma obowiązki domowe

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Zachowuje poprawność językową na poziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów

·          Opowiada o swoim idolu

·          Wyraża radość

·          Opowiada o przebiegu dnia

·          Opowiada o podziale obowiązków domowych

·          Opisuje swoją ulubioną porę roku

·          Stosuje w wypowiedziach czasowniki zwrotne, rozdzielnie złożone oraz modalne

INTERAKCJA

W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi.

·          Informuje, że idzie np. do kina, pyta: Kommst du mit?

·          Odpowiada na propozycję wspólnego wyjścia za pomocą prostych konstrukcji

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji)

w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych

w ramach zajęć lekcyjnych.

·          Umawia się na wspólne wyjście

·          Składa propozycje

·          Przyjmuje/odrzuca propozycje wspólnego wyjścia

Uczeń rozwiązuje TEST NR 1 

MIT LINKS 2, ROZDZIAŁ 2: MEIN WOHNORT

OCENA

DOPUSZCZAJĄCA

DOSTATECZNA

DOBRA

BARDZO DOBRA

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WIEDZA:
znajomość

środków

językowych

Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela

Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości i dotyczące bezpośrednio jego osoby

Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi stosuje kilka precyzyjnych sformułowań

Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str.24)

Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne

w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy.

Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach

W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji.

Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych

i własnych wypowiedziach.

             


 

1.      Nazwy środków lokomocji

2.      Wady i zalety środków lokomocji

3.      Nazwy miejsc w mieście

4.      Określenia związane z miejscem zamieszkania

5.      Elementy krajobrazu

6.      Rzeczowniki w celowniku (Dativ) w połączeniu z przyimkami

7.      Przyimek in z biernikiem (Akkusativ) i celownikiem (Dativ)


RECEPCJA

Rozumie w tekście czytanym i słuchanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie.

Rozumie w tekstach czytanych

i słuchanych słowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa.

W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie szczegółowo teksty

i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie

i słuchanie: r/f, dobieranie, ww

PRODUKCJA

Z pomocą nauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania.

·          Nazywa środki lokomocji

·          Informuje, który środek lokomocji preferuje i uzasadnia dlaczego

·          Odpowiada na pytania dotyczące ich miejsca zamieszkania

·          Nazywa elementy krajobrazu

·          Nazywa obiekty w miescie

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Zachowuje poprawność językową na po- ziomie umożliwiającym sprawną komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów.

·          Opisuje środki lokomocji, ich wady i zalety

·          Opisuje drogę

·          Określa lokalizację i miejsce

·          Opisuje swoje miejsce zamieszkania

·          Wymienia wady i zalety mieszkania na wsi i w mieście

·          Opisuje krajobraz

INTERAKCJA

W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi.

·          Zadaje pytanie: Wie komme ich zu …?

·          Wskazuje drogę stosując przysłówki: geradeaus, links, rechts

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji)

w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych

w ramach zajęć lekcyjnych.

·          Zasięga i udziela informacji na temat środków lokomocji

·          Pyta o drogę/ udziela informacji jak dotrzeć do…

·          Opisuje drogę od obiektu do obiektu (na mapie)

Uczeń rozwiązuje TEST NR 2

MIT LINKS 2, ROZDZIAŁ 3: ESSEN

OCENA

DOPUSZCZAJĄCA

DOSTATECZNA

DOBRA

BARDZO DOBRA

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WIEDZA:
znajomość

środków

językowych

Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela

Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości i dotyczące bezpośrednio jego osoby

Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań

Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str.34)

Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne

w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy.

Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach

W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji.

Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych

i własnych wypowiedziach.

1. Nazwy artykułów spożywczych, nazwy opakowań

2. Nazwy potraw i sposoby ich przyrządzania

3. Rzeczowniki w określaniu miary i wagi

4. Liczebniki w określaniu miary i wagi

5. Stopniowanie przymiotnika

6. Zaimki osobowe w celowniku (Dativ)

7. Zdania bezpodmiotowe z man

RECEPCJA

Rozumie w tekście czytanym i słuchanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie.

Rozumie w tekstach czytanych

i słuchanych słowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa.

W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie szczegółowo teksty

i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie

i słuchanie: r/f, dobieranie, ww

PRODUKCJA

Z pomocą nauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania.

·          Nazywa artykuły spożywcze i ulubione potrawy oraz napoje

·          Informuje, co je na poszczególne posiłki

·          Informuje jakie smaki preferuje

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Zachowuje poprawność językową na po- ziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów

·          Opowiada o posiłkach

·          Opisuje swoje przyzwyczajenia żywieniowe oraz porównuje je z przyzwyczajeniami innych

·          Przekazuje informacje na temat upodobań żywieniowych swoich i innych

·          Opowiada o potrawach i ich przygotowaniu

INTERAKCJA

W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi.

·          Pyta o cenę

·          Robi zakupy w sklepie spożywczym

·          Zamawia znane potrawy i napoje w lokalu

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji)

w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych

w ramach zajęć lekcyjnych.

·          Pyta o cenę i ilość

·          Robi zakupy w sklepie spożywczym

·          Składa zamówienie w lokalu

·          Wyraża zadowolenie

       i niezadowolenie

Uczeń rozwiązuje TEST NR 3 

MIT LINKS 2, ROZDZIAŁ 4: GESUNDHEIT

OCENA

DOPUSZCZAJĄCA

DOSTATECZNA

DOBRA

BARDZO DOBRA

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WIEDZA:
znajomość

środków

językowych

Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela

Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości i dotyczące bezpośrednio jego osoby

Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań

Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str. 44)

Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne

w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy.

Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach

W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji.

Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach.

1.      Nazwy części ciała i dolegliwości

2.      Zdrowy tryb życia

3.      Wyrażenia związane z niepełnosprawnością

4.      Czasowniki modalne: dürfen, sollen, wollen

5.      Zdania warunkowe z wenn

6.      Czasowniki sein, haben oraz czasowniki modalne w czasie przeszłym

7.      Czas przeszły Präteritum

RECEPCJA

Rozumie w tekście czytanym i słuchanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie.

Rozumie w tekstach czytanych

i słuchanych słowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa.

W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie szczegółowo teksty

i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie

i słuchanie: r/f, dobieranie, ww

PRODUKCJA

Z pomocą nauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania.

·          Nazywa dolegliwości

·          Wymienia aspekty przynależne do zdrowego trybu życia

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Zachowuje poprawność językową na poziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów

·          Opisuje swoje samopoczucie

·          Wyraża plany

·          Opowiada o swoim trybie życia w przeszłości

·          Opowiada o przeszłych wydarzeniach

·          Nazywa rodzaje niepełnosprawności oraz uciążliwości z nią związane

INTERAKCJA

W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi.

·          Prowadzi rozmowę z lekarzem: nazywa dolegliwości, pyta o zalecenia

·          Kupuje syrop, tabletki w aptece

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji)

w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych

w ramach zajęć lekcyjnych.

·          Pyta o samopoczucie innych

·          Pyta o radę i pozwolenie

·          Udziela rad na temat zdrowego trybu życia

 Uczeń rozwiązuje TEST NR 4

MIT LINKS 2, ROZDZIAŁ 5: FAMILIE

OCENA

DOPUSZCZAJĄCA

DOSTATECZNA

DOBRA

BARDZO DOBRA

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WIEDZA:
znajomość

środków

językowych

Uczeń zna i stosuje bardzo ograniczony zakres środków językowych w znacznym stopniu uniemożliwiający realizację poleceń bez pomocy nauczyciela

Uczeń zna i stosuje ograniczony zakres środków językowych; głównie środki językowe o wysokim stopniu pospolitości i dotyczące bezpośrednio jego osoby

Zna i stosuje większość poznanych wyrazów oraz zwrotów, oprócz środków językowych o wysokim stopniu pospolitości w wypowiedzi występuje kilka precyzyjnych sformułowań

Zna i stosuje wszystkie poznane wyrazy oraz zwroty (str. 54)

Uczeń w niewielkim stopniu stosuje poznane struktury gramatyczne

w zadaniach językowych. Popełnia liczne błędy.

Częściowo poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach

W większości poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych i własnych wypowiedziach. Błędy nie zakłócają komunikacji.

Poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w zadaniach językowych

i własnych wypowiedziach.

1.      Aktywności podczas wakacji

2.      Nazwy środków lokomocji

3.      Czas przeszły Perfekt czasowników regularnych

4.      Czas przeszły Perfekt czasowników nieregularnych

RECEPCJA

Rozumie w tekście czytanym i słuchanym pojedyncze słowa: łatwe, krótkie, pospolite. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie.

Rozumie w tekstach czytanych

i słuchanych słowa o wysokim stopniu pospolitości, łatwości, internacjonalizmy, wybrane zdania. Częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie większość tekstu i komunikatów słownych na bazie poznanego słownictwa.

W większości poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Rozumie szczegółowo teksty

i komunikaty słowne w zakresie omawianych tematów. Poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie

i słuchanie: r/f, dobieranie, ww

PRODUKCJA

Z pomocą nauczyciela wykazuje się w stopniu minimalnym umiejętnościami na ocenę dostateczną: naśladuje, odczytuje, wykonuje z pomocą zadania.

·          Zna wyrażenia związane z przygotowaniami do podróży

·          Nazywa aktywności podczas wakacji oraz cele podróży

·          Nazywa środki lokomocji

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Zachowuje poprawność językową na poziomie umożliwiającym dobrą komunikację: przedstawia w innej formie, charakteryzuje, hierarchizuje, wnioskuje, porządkuje, broni poglądów

·          Opowiada o przygotowaniach do podróży

·          Opowiada o pierwszych dniach pobytu na wymianie

·          Opowiada o odbytej podróży

·          Pisze kartkę z wakacji

·          Porównuje środki lokomocji i wyraża swoją opinię na ich temat

·          Stosuje w swoich wypowiedziach czas przeszły Perfekt

INTERAKCJA

W interakcji posługuje się tylko odtworzonymi z pamięci schematami pytań, zdań dotyczącymi jego osoby. Reaguje i tworzy proste, krótkie pytania zapamiętane lub wyćwiczone drylami językowymi.

·          Pyta kolegów o ich plany wakacyjne

·          Odpowiada na pytanie o swoje plany wakacyjne

Wykazuje się umiejętnościami wyższymi od wymaganych na ocenę dostateczną, ale niższymi niż są oczekiwane na ocenę bardzo dobrą.

Sprawnie komunikuje się (popełnia błędy niezakłócające komunikacji)

w zakresie omawianych tematów, jeśli dotyczą one sytuacji typowych, podobnych do przerobionych

w ramach zajęć lekcyjnych.

·          Rozmawia o planach wakacyjnych: dokąd, kiedy, z kim, co planuje robić

Uczeń rozwiązuje TEST NR 5