Wymagania edukacyjne dla klasy 2cdg (2013/2014) I.Chmielewska

Przedmiotowy system oceniania (PSO) z języka niemieckiego

dla szkół ponadgimnazjalnych

Podręcznik: EXAKT 2

zakres podstawowy

Poziom A2

Klasy 2c, 2d, 2g

Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego opracowany do podręcznika Exakt 2 jest propozycją regulacji oceniania uczniów i może być modyfikowany i ulepszany w zależności od potrzeb i warunków nauczania w danej szkole.

Ocenianie obejmuje podobnie jak przy podręczniku Exakt 1 cztery podstawowe sprawności językowe zgodnie z formułą egzaminu maturalnego:

  • rozumienie tekstu czytanego
  • rozumienie ze słuchu
  • pisanie
  • mówienie.

Sprawności te oceniane będą w ramach następujących zakresów tematycznych:

  • człowiek (udzielanie podstawowych informacji       o sobie i innych osobach, życzenia, marzenia, plany na przyszłość, przyjaźń, zainteresowania, czas wolny, życie towarzyskie, niezwykłe wydarzenia, szczęście i pech)
  • dom (nazywanie typów mieszkań, domów, pomieszczeń, mebli, wyposażenia pokoju, opis pokoju)
  • szkoła (nazywanie przedmiotów szkolnych, plan lekcji i zajęcia dodatkowe, mundurki szkolne, opisywanie szkoły, nauczyciela, nazywanie przyborów szkolnych)
  • praca (nazywanie typowych czynności dnia codziennego)
  • rodzina (rodzeństwo, inni członkowie rodziny, zwierzęta w rodzinie, spędzanie wolnego czasu, podział obowiązków, konflikty w rodzinie)
  • żywienie (nazywanie produktów spożywczych, posiłków i potraw, upodobania i nawyki żywieniowe, przepisy kulinarne, zamawianie potraw w lokalach gastronomicznych)
  • zakupy (nazywanie artykułów i miejsc robienia zakupów)
  • podróże (nazywanie miejsc i instytucji w mieście, opisywanie drogi, wypadki w podróży, różne formy spędzania wakacji, oferty biur podróży)
  • kultura (nazywanie wydarzeń kulturalnych, informowanie o zainteresowaniach)
  • sport (nazywanie dyscyplin sportowych, informowanie o zainteresowaniach sportowych, centra sportowe, igrzyska paraolimpijskie)
  • zdrowie (informowanie o samopoczuciu, stanie zdrowia, dolegliwościach i chorobach, nazywanie środków farmaceutycznych, profilaktyka chorób, uzależnienia i nałogi)
  • technika (nazywanie urządzeń technicznych, korzystanie z nich, zagrożenia w sieci)
  • środowisko (opisywanie pogody, określanie czasu, świat przyrody)
  • kraje niemieckiego obszaru językowego (udzielanie podstawowych informacji o osobliwościach Berlina, miastach Austrii, znanych osobach i pisarzach).

W trakcie nauki z Exakt 2 uczeń pozna i utrwali następujące zagadnienia i struktury gramatyczne:

  • odmiana czasowników modalnych müssen, mögen, dürfen, wollen, sollen w liczbie pojedynczej i mnogiej w czasie teraźniejszym Präsens
  • czasowniki haben, sein w czasie przeszłym Präteritum
  • czasownik lassem
  • czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone
  • tryb rozkazujący
  • czas przeszły Perfekt
  • tworzenie imiesłowu biernego
  • rekcja czasownika
  • zaimek nieosobowy es
  • pytania ogólne i szczegółowe
  • zdanie poboczne z weil, dass
  • szyk wyrazów w zdaniach ze spójnikami aber, oder, und, denn, sondern, deshalb.

Kontrola pisemna opanowania słownictwa z zakresu obowiązujących zakresów tematycznych i struktur gramatycznych może mieć formę zapowiedzianych krótkich sprawdzianów po zrealizowaniu określonej partii materiału, testu sprawdzającego na koniec każdego rozdziału, jak i kompleksowych sprawdzianów na zakończenie semestru czy roku nauki.

 

EXAKT 2 zapoznaje uczniów z technikami kontroli opanowania materiału w części podręcznikowej Zwischenstation 4, Zwischenstation 5, Zwischenstation 6 i Exakt plus.

W książce ćwiczeń do Exakt 2 znajduje się modelowy test z punktacją, w którym uczeń może sprawdzić się sam.

Sprawności językowe

Sprawność rozumienia tekstu czytanego

 

Sprawność rozumienia tekstu czytanego sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

  • prawda / fałsz / brak informacji w tekście
  • znajdowanie w tekście określonych informacji
  • rozpoznawanie związków miedzy poszczególnymi częściami tekstu
  • określanie głównej myśli poszczególnych części tekstu
  • technika wielokrotnego wyboru (3 lub 4 możliwości)
  • udzielanie odpowiedzi na pytania
  • uzupełnianie brakujących informacji w lukach
  • dopasowywanie zdjęć i ilustracji do tekstów
  • przyporządkowywanie pytań do odpowiedzi
  • łączenie fragmentów zdań w języku niemieckim
  • łączenie fragmentów zdań w języku polskim i       niemieckim
  • zbieranie informacji w tabeli

Kryteria oceny sprawności rozumienia tekstu czytanego

 

Teksty przeznaczone do czytania ze zrozumieniem na poziomie A2 to powszechnie spotykane

dokumenty i teksty autentyczne, teksty informacyjne i krótkie teksty literackie. Sprawność rozumienia tekstu czytanego może być oceniana osobno lub łączona ze sprawnością pisania lub mówienia. Uczniowie wyszukują informacje na różne interesujące ich tematy także z częściowo niezrozumiałych tekstów. Znaczenia nowych słów domyślają się z kontekstu (internacjonalizmy i własne doświadczenia językowe).

Na ocenę bardzo dobry w zakresie rozumienia tekstu czytanego uczeń:

  • w pełni rozumie teksty bogate pod względem treści i zróżnicowane pod względem struktur morfo-syntaktycznych,
  • określa główną myśl tekstu, przewodnie myśli poszczególnych części tych tekstów oraz intencje autora,
  • sprawnie znajduje szukane informacje szczegółowe w tekstach,
  • dobrze rozumie ogólny sens skróconych tekstów autentycznych z różnych źródeł oraz skróconych tekstów literackich.

Na ocenę dobry w zakresie rozumienia tekstu czytanego uczeń:

  • dobrze rozumie większość tekstów zróżnicowanych pod względem treści i struktur morfo-syntaktycznych,
  • określa ich główną myśl oraz dobrze radzi sobie z poszczególnymi fragmentami tekstu,
  • znajduje większość potrzebnych informacji szczegółowych,
  • rozumie ogólny sens skróconych tekstów autentycznych z różnych źródeł oraz prostych tekstów literackich.

Na ocenę dostateczny w zakresie rozumienia tekstu czytanego uczeń:

  • rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów mało zróżnicowanych pod względem treści i struktur morfo-syntaktycznych,
  • poprawnie określa ich główną myśl oraz większość myśli poszczególnych fragmentów tekstu,
  • znajduje sporo potrzebnych informacji szczegółowych w tekstach,
  • rozumie ogólny sens dużej części krótkich tekstów autentycznych.

Na ocenę dopuszczający w zakresie rozumienia tekstu czytanego uczeń:

  • rozumie tylko niektóre proste teksty informacyjne,
  • z trudem określa ich główną myśl oraz myśli poszczególnych fragmentów tekstu,
  • znajduje tylko niektóre potrzebne informacje szczegółowe,
  • rozumie ogólny sens tylko niektórych bardzo uproszczonych tekstów autentycznych.

Na ocenę niedostateczny w zakresie rozumienia tekst czytanego uczeń:

  • rozumie jedynie bardzo słabo proste teksty,
  • sporadycznie znajduje informacje szczegółowe,
  • z trudem rozumie ogólny sens bardzo uproszczonych tekstów autentycznych.

Uczeń dyslektyczny pracuje wolniej z tekstem. Może mieć problemy ze zrozumieniem polecenia i właściwym zapisem rozwiązania. Powinien mieć zatem więcej czasu na przeczytanie i rozwiązanie zadań do tekstu.

Sprawność rozumienia ze słuchu

Sprawność rozumienia ze słuchu sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

  • wielokrotny wybór
  • prawda / fałsz / brak informacji w tekście
  • udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu
  • przyporządkowywanie pytań do odpowiedzi
  • dopasowywanie tekstu do intencji
  • przyporządkowywanie słów, zdań i wyrażeń do rysunków
  • dopasowywanie informacji do zdjęć
  • przyporządkowywanie wypowiedzi do odpowiednich osób
  • wypełnianie kwestionariusza, tabeli
  • uzupełnianie brakujących informacji w tekście.

Kryteria oceny sprawności rozumienia ze słuchu

Teksty przeznaczone do słuchania w klasie drugiej szkoły ponadgimnazjalnej to teksty

dialogowe, wiadomości radiowe, wywiady, reklamy. Sprawność rozumienia ze słuchu może

być oceniana osobno lub łączona ze sprawnością pisania lub mówienia.

Na ocenę bardzo dobry w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

  • w pełni rozumie wypowiedzi niemieckich użytkowników języka mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
  • rozumie ogólny sens prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
  • sprawnie znajduje szukane informacje szczegółowe w tekstach słuchanych,
  • dobrze rozumie język nauczyciela, jego polecenia i instrukcje na lekcji oraz potrafi na nie zareagować.

Na ocenę dobry w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

  • rozumie wypowiedzi niemieckich użytkowników języka mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
  • rozumie ogólny sens większości prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
  • sprawnie znajduje szukane informacje szczegółowe w prostych tekstach słuchanych,
  • rozumie język nauczyciela, jego polecenia i instrukcje na lekcji oraz potrafi na nie zareagować.

 

Na ocenę dostateczny w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

  • rozumie dużą część wypowiedzi osób posługujących się językiem niemieckim jako ojczystym, mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
  • rozumie ogólny sens dużej części prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
  • znajduje dużą część szukanych informacji szczegółowych w dialogach i prostych tekstach słuchanych,
  • rozumie dużą część poleceń i instrukcji nauczyciela na lekcji oraz potrafi na nie zareagować.

Na ocenę dopuszczający w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

  • rozumie ogólnie tylko część wypowiedzi osób posługujących się językiem niemieckim jako ojczystym mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
  • rozumie ogólny sens niektórych części prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
  • znajduje niektóre informacje szczegółowe w prostych tekstach słuchanych,
  • rozumie część poleceń i instrukcji nauczyciela na lekcji oraz potrafi na nie zareagować.

Na ocenę niedostateczny w zakresie rozumienia ze słuchu uczeń:

  • rozumie ogólnie niewielką część wypowiedzi osób posługujących się językiem niemieckim jak ojczystym mówiących w normalnym tempie, zawierające niezrozumiałe elementy leksykalne i konstrukcje, których znaczenia można się domyślić z kontekstu,
  • rozumie niewielką część prostych sytuacji komunikacyjnych w różnych warunkach odbioru,
  • znajduje pojedyncze informacje szczegółowe w dialogach i prostych tekstach słuchanych,
  • rozumie nieliczne proste polecenia i instrukcje nauczyciela na lekcji.

 

Ocena za opanowanie sprawności rozumienia tekstu czytanego i ze słuchu zależy od liczby i jakości wykonanych zadań.

Na oceny niższe wystarczy wykonać zadania zamknięte, nie wymagające tworzenia własnego tekstu.

Aby otrzymać ocenę dobrą i bardzo dobrą należy oprócz zadań łatwiejszych wykonać również zadania półotwarte i otwarte, które wymagają przetworzenia tekstu, zastosowania innych wrażeń, wyciagnięcia wniosków.

Zadania punktowane będą w systemie 0–1.

Uczeń dyslektyczny powinien mieć więcej czasu na wykonanie zadania.

Sprawność mówienia

Sprawność mówienia sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

  • zasięganie i udzielanie informacji
  • prowadzenie dialogów wg wzoru
  • odpowiadanie na pytania
  • opowiadanie o miejscach, osobach
  • opowiadanie o wydarzeniach z przeszłości
  • prowadzenie rozmowy według scenariusza
  • prowadzenie rozmowy z odgrywaniem ról
  • opisywanie ilustracji, zdjęcia
  • wyrażanie i uzasadnianie opinii, poglądów
  • wyrażanie zgody i sprzeciwu
  • podawanie argumentów
  • uzasadnianie wyboru.

Kryteria oceny sprawności mówienia

 

 

Na ocenę bardzo dobry w zakresie mówienia uczeń:

  • udziela płynnej i interesującej wypowiedzi na zadane pytanie zawierającej bogate słownictwo i frazeologię na danym poziomie, co pozwala na pełny przekaz treści (np. opis ilustracji),
  • czynnie uczestniczy w rozmowie na tematy z życia codziennego, najbliższego otoczenia i inne z nimi związane,
  • potrafi podejmować różne role w procesie komunikacyjnym,
  • jasno i zrozumiale wyraża swoje opinie, podaje trafne argumenty za i przeciw,
  • prezentuje wypowiedź poprawną pod względem fonetycznym i gramatycznym,
  • stosuje bezbłędnie odpowiednie formy gramatyczne,
  • potrafi przekazać informację w języku potocznym i oficjalnym,
  • popełnia sporadycznie błędy nie zakłócające w żaden sposób komunikacji.

 

Na ocenę dobry w zakresie mówienia uczeń:

  • udziela wyczerpującej wypowiedzi na zadane pytanie zawierającej właściwe środki językowe, co pozwala na przekaz treści (np. opis ilustracji),
  • czynnie uczestniczy w rozmowie na tematy z życia codziennego, najbliższego otoczenia i inne z nimi związane,
  • potrafi podejmować różne role w procesie komunikacyjnym,
  • na ogół wyraża jasno i zrozumiale swoje opinie i podaje argumenty,
  • prezentuje wypowiedź na ogół poprawną pod względem fonetycznym i gramatycznym,
  • zwykle potrafi przekazać informację w języku potocznym i oficjalnym,
  • popełnia drobne błędy nie zakłócające komunikacji.

Na ocenę dostateczny w zakresie mówienia uczeń:

  • uczestniczy w rozmowie na tematy z życia codziennego i najbliższego otoczenia,
  • potrafi podejmować niektóre role w procesie komunikacyjnym,
  • w swoich opiniach posługuje się językiem dosyć lakonicznym,
  • prezentuje wypowiedź nie zawsze poprawną pod względem fonetycznym i gramatycznym,
  • stosuje podstawowe formy gramatyczne i struktury,
  • popełnia błędy czasem zakłócające komunikację.

 

Na ocenę dopuszczający w zakresie mówienia uczeń:

  • udziela wypowiedzi zawierającej ubogie słownictwo i bardzo proste struktury językowe, co pozwala na przekaz nielicznych wymaganych informacji,
  • w wypowiedzi przyjmuje postawę pasywną, ujmując temat bardzo lakonicznie,
  • prezentuje wypowiedź wspomaganą w dużym stopniu przez pytania i sugestie nauczyciela,
  • popełnia liczne błędy gramatyczne, świadczące o nieznajomości niektórych struktur i błędy fonetyczne, które ograniczają pełne zrozumienie wypowiedzi i komunikacji.

Na ocenę niedostateczny w zakresie mówienia uczeń:

  • udziela wypowiedzi zawierającej bardzo ograniczone słownictwo i bardzo nieporadne struktury językowe, co nie pozwala na przekaz wymaganych informacji,
  • udziela niezrozumiałych wypowiedzi i zadaje pytania niezgodne z tematem rozmowy,
  • prezentuje wypowiedź chaotyczną, wspomaganą w dużym stopniu przez nauczyciela,
  • popełnia bardzo liczne błędy gramatyczne, świadczące o nieznajomości struktur i błędy fonetyczne, które uniemożliwiają lub ograniczają pełne zrozumienie wypowiedzi i komunikacji.

 

Sprawność pisania

Sprawność pisania można rozwijać osobno lub w połączeniu z innymi sprawnościami, np. czytaniem i słuchaniem. Uwzględnia pisanie krótkich i dłuższych tekstów wymaganych na egzaminie maturalnym. Sprawdzana jest za pomocą następujących technik:

 

  • uzupełnianie ankiet, formularzy i kwestionariuszy
  • przekazywanie wiadomości pisemnej
  • pisanie życzeń, pozdrowień, zaproszeń, ogłoszeń i in.
  • pisanie e-maili i pocztówek
  • pisanie listu według planu
  • pisanie wypowiedzi na podany temat.

Kryteria oceny sprawności pisania

Na ocenę bardzo dobry w zakresie pisania uczeń:

  • formułuje wypowiedzi zgodne z tematem, przekazując wszystkie wymagane informacje z użyciem odpowiednich środków językowych,
  • bezbłędnie wypełnia ankiety, formularze i kwestionariusze,
  • opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, wykorzystując bogate i oryginalne słownictwo oraz struktury,
  • potrafi tworzyć wypowiedzi logiczne, harmonijne i spójne,
  • popełnia bardzo sporadycznie błędy gramatyczne i leksykalne, nie zakłócające komunikacji oraz nieliczne błędy w pisowni nie zmieniające znaczenia wyrazu,
  • poprawnie stosuje zasady ortografii i interpunkcji.

Na ocenę dobry w zakresie pisania uczeń:

  • formułuje wypowiedzi zgodne z tematem, przekazując prawie wszystkie wymagane informacje z użyciem odpowiednich środków językowych,
  • na ogół bezbłędnie wypełnia ankiety, formularze i kwestionariusze,
  • opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, wykorzystując dość bogate i ciekawe słownictwo oraz struktury,
  • potrafi tworzyć wypowiedzi logiczne, harmonijne i spójne,
  • popełnia bardzo nieliczne błędy gramatyczne i leksykalne, nie zakłócające komunikacji oraz drobne błędy w pisowni nie zmieniające znaczenia wyrazu,
  • w zasadzie poprawnie stosuje zasady ortografii i interpunkcji.

 

Na ocenę dostateczny w zakresie pisania uczeń:

  • formułuje wypowiedzi zgodne z tematem, przekazując większość wymaganych informacji z użyciem podstawowych środków językowych,
  • wypełnia ankiety, formularze i kwestionariusze,
  • opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, wykorzystując mało urozmaicone słownictwo oraz struktury,
  • popełnia dość liczne błędy gramatyczne i leksykalne, nie zakłócające komunikacji oraz drobne błędy w pisowni nie zmieniające znaczenia wyrazu,
  • popełnia błędy ortograficzne i interpunkcyjne.

 

Na ocenę dopuszczający w zakresie pisania uczeń:

  • formułuje wypowiedzi nie w pełni zgodne z tematem, przekazując część wymaganych informacji, nie mieszczące się w granicach podanej formy,
  • ma problemy z wypełnieniem ankiety, formularza, kwestionariusza,
  • opisuje ludzi, przedmioty i miejsca, wykorzystując ubogie słownictwo oraz struktury,
  • stosuje liczne powtórzenia leksykalne, ogólniki i internacjonalizmy,
  • popełnia liczne błędy gramatyczne i leksykalne znacznie zakłócające komunikację oraz błędy w pisowni i interpunkcji.

Na ocenę niedostateczny w zakresie pisania uczeń:

  • formułuje wypowiedzi pozbawione logiki, chaotyczne, niezgodne z wymogami formy,
  • nie potrafi wypełnić ankiety, formularza, kwestionariusza,
  • stosuje liczne powtórzenia leksykalne, ogólniki i internacjonalizmy,
  • popełnia rażące błędy gramatyczne i leksykalne uniemożliwiające lub znacznie zakłócające komunikację oraz błędy w pisowni i interpunkcji.

 

Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu wymagają indywidualnego traktowania. Powinni być częściej oceniani na podstawie wypowiedzi ustnych. Błędy w pisowni, ortograficzne i interpunkcyjne nie powinny być oceniane. Powinni mieć możliwość dłuższego pisania prac, a także - w miarę potrzeby - korzystania z komputera.

UWAGA:

W powyższych kryteriach nie uwzględniono oceny celującej. Uczeń może ją otrzymać jeśli spełni wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto wyróżnia się na terenie klasy czy szkoły, bierze udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych, wykonuje dodatkowe określone przez nauczyciela zadania czy projekty.

UWAGI OGÓLNE

  1. Przedmiotowy System Oceniania z języka niemieckiego powinien być spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
  2. Nauczyciel jest zobowiązany do indywidualnego traktowania uczniów ze specyficznymi potrzebami zgodnie z opinią zawartą w orzeczeniu poradni.
  3. Na początku roku uczniowie powinni być poinformowani przez nauczyciela o zakresie wymagań na określoną ocenę oraz sposobie i zasadach oceniania.
  4. Zakres i terminy dłuższych sprawdzianów powinny być podawane przez nauczyciela z odpowiednim wyprzedzeniem.
  5. Nieobecność na pracy klasowej czy sprawdzianie powinna być usprawiedliwiona, a napisanie pracy powinno nastąpić w jak najkrótszym terminie podanym przez nauczyciela.
  6. Nauczyciel powinien poprawić sprawdziany i prace kontrolne w ciągu dwóch tygodni i udostępnić je uczniom do poprawy.
  7. Uczeń powinien mieć możliwość poprawy oceny z pracy pisemnej.
  8. O przewidywanej ocenie semestralnej należy powiadomić ucznia nie później niż na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną.
  9. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych (Skala ocen od 1 do 6). Mogą to być oceny za poszczególne sprawności językowe: słuchanie i czytanie ze zrozumieniem, mówienie i pisanie, a także za znajomość słownictwa, gramatyki, wymowę, aktywność na lekcji, prace domowe, testy. Skalę punktową przeliczaną na oceny ustala nauczyciel.
  10. Aktywność na lekcji, uczestnictwo w konkursach, projektach należy wynagradzać punktami, plusami, ocenami i uwzględniać przy wystawianiu ocen końcowych.