Wymagania edukacyjne i kryteria oceniania dla klasy 2a

 

 

Wymagania edukacyjne oraz

przedmiotowy system oceniania

z języka niemieckiego

dla klasy 2a

 

 

Nauczyciel: Iwona Chmielewska

 

Podstawą Przedmiotowego Systemu Oceniania z języka niemieckiego na poziomie klasy 2. szkół ponadgimnazjalnych jest Program nauczania języka niemieckiego w szkołach ponadgimnazjalnych. Kurs podstawowy, autorstwa Danuty Kin i Moniki Ostrowskiej-Polak, realizowany z wykorzystaniem podręcznika Expedition Deutsch 1B (nr dopuszczenia: 350/2/2011). Zgodnie z tym programem uczeń powinien:

 

1.   poznawać słownictwozwiązane z następującymi tematami:

 

Czas wolny:

• nazwy ferii szkolnych

• słownictwo związane z podawaniem terminów

      • słownictwo związane z rezerwacją pokoju w hotelu

      • nazwy dyscyplin sportowych

      • nazwy sprzętu sportowego

      • czynności wykonywane w czasie wolnym

      • słownictwo związane z możliwościami spędzania czasu wolnego

 

Zakupy:

• nazwy rodzajów sklepów

• nazwy produktów spożywczych i opakowań

• słownictwo związane z robieniem zakupów w sklepie spożywczym i odzieżowym

• nazwy części garderoby

• słownictwo związane z orientowaniem się w centrum handlowym

 

Jedzenie:

• nazwy lokali gastronomicznych

• słownictwo związane z umawianiem się na spotkanie z koleżanką/ kolegą

• nazwy potraw i napojów

• słownictwo związane z zamawianiem jedzenia w restauracji

• nazwy potraw

• słownictwo związane z przygotowywaniem potraw (przepis kulinarny)

• słownictwo związane z nakrywaniem do stołu

 

Przyjęcie:

• nazwy świąt i uroczystości rodzinnych

• słownictwo związane z zapraszaniem znajomych na przyjęcie

• słownictwo związane z odrzucaniem lub przyjmowaniem zaproszenia

• nazwy czynności wykonywanych w celu przygotowania przyjęcia

• nazwy prezentów

• wyrażanie podziękowania za prezenty

• słownictwo związane z opisywaniem przebiegu imprezy

• słownictwo związane z wyrażaniem zdania na temat przyjęcia i prezentów

 

 

Podróżowanie:

• nazwy miejsc, w których można spędzać wakacje

• nazwy środków lokomocji

• słownictwo dotyczące form zakwaterowania

• słownictwo związane z planowaniem wakacji

• słownictwo związane z przygotowaniami do wyjazdu

• słownictwo dotyczące kupowania biletu na pociąg

• słownictwo dotyczące pisania pozdrowień z wakacji

 

 

2.   ćwiczyć umiejętności w zakresie czterech podstawowych sprawności językowych,

      obejmujących:

 

 A.   rozumienie ze słuchu, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

      • zrozumieć polecenia i instrukcje nauczyciela związane z sytuacją w klasie

      • zrozumieć globalnie i selektywnie sens słuchanych tekstów: potrafi określić główną myśl

        tekstu, zrozumieć ogólny sens usłyszanej sytuacji komunikacyjnej, a także wyszukać

        ważne dla siebie informacje oraz stwierdzić, która z podanych informacji jest

        prawdziwa, a która nie

      • zrozumieć pytania i wypowiedzi, zawierające poznany materiał leksykalno-gramatyczny

        w ramach danego zakresu tematycznego

      • rozpoznać ze słuchu poznane słowa i wyrażenia

      • powtórzyć głoski, wyrazy i zdania według usłyszanego wzoru

 

B.   mówienie, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

      • udzielać informacji i uzyskiwać informacje, dotyczące: terminów ferii, dyscyplin sportowych, jakie uprawia, godzin otwarcia sklepów, kupowanych artykułów, lokali gastronomicznych znajdujących się w pobliżu, posiłków, przyjęcia, urlopu, ceny biletu kolejowego, połączeń kolejowych

      • opowiadać o: swojej aktywności sportowej i o tym, czego chciałby się nauczyć, swoich

        obowiązkach i przyjemnościach, sklepach w swojej okolicy, swoich posiłkach i posiłkach

        innych osób, uroczystościach rodzinnych, przygotowaniach do przyjęcia,

        przygotowaniach do podróży

      • opisywać: części garderoby, wygląd osób, przygotowanie ulubionej potrawy, przebieg

        przyjęcia

      • opowiadać na podstawie notatki lub schematu

      • rozpoczynać, podtrzymywać i kończyć rozmowę

      • zarezerwować pokój hotelowy

      • zakupić bilet kolejowy

      • wyrażać swoją opinię na temat prezentów, przyjęcia, jedzenia, wyglądu osób, oferty

        biura podróży

      • umówić się z koleżanką, kolegą do restauracji lub kawiarni

      • zamówić jedzenie w restauracji

      • zapraszać kogoś na przyjęcie

      • przyjmować lub odrzucać propozycję

      • uzasadniać odrzucenie zaproszenia

      • wyrażać podziękowania

      • opisywać obrazek

     

C.   czytanie ze zrozumieniem, w ramach tej sprawności uczeń:

      • rozumie pojedyncze słowa, zwroty, wyrażenia i zdania, związane z danym tematem

      • rozumie polecenia w podręczniku i zeszycie ćwiczeń

      • rozumie globalnie i selektywnie teksty o znanej tematyce i strukturach gramatycznych

        (krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i inne teksty informacyjne, e-mail, SMS,

         kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu)

      • potrafi ogólnie zrozumieć dłuższe teksty, posługując się słownikiem dwujęzycznym

 

D.   pisanie, w ramach tej sprawności uczeń potrafi:

      • rozpoznawać różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu

      • pisać pojedyncze wyrazy, zwroty i wyrażenia oraz zdania

      • napisać prosty tekst użytkowy, taki jak: list, e-mail, SMS, menu, zaproszenie, notatkę,

        kartkę pocztową z pozdrowieniami

      • odpowiedzieć pisemnie na pytania do czytanego lub słuchanego tekstu      

      • tworzyć krótkie opisy i opowiadania

 

3.   poznawać i stosować struktury gramatyczne:

      • forma möchte

      • zaimki dzierżawcze w mianowniku

      • okolicznik miejsca w celowniku i bierniku

      • pytania wo? i wohin?

      • formy przymiotnika w mianowniku i bierniku po rodzajniku nieokreślonym

      • zaimek osobowy w celowniku

      • tryb rozkazujący w liczbie pojedynczej i mnogiej

      • czasowniki modalne müssen i sollen

      • rekcja czasownika: gratulieren, danken, sich freuen

      • przeczenie nicht

      • zdania podrzędnie złożone z weil

 

4.   kształcić umiejętność pracy z różnymi rodzajami tekstów, takimi jak:

      • e-mail

      • SMS

      • dialog

      • ankieta

      • kartka pocztowa

      • menu

      • zaproszenie

      • przepis kulinarny

      • notatka

      • ogłoszenie

      • oferta biur podróży

      • bilet kolejowy

      • rozkład jazdy

      • formularz

      • tekst narracyjny

     

 

5.   znać nazwy typowych dań kuchni niemieckiej, austriackiej i szwajcarskiej, wiedzieć, jakie

      są ulubione miejsca spędzania wakacji mieszkańców państw niemieckiego obszaru

      językowego.

 

6.   rozwijać umiejętności wchodzące w skład kompetencji kluczowych,

      a wykraczające poza kompetencję językową, takiejak:

      •  wykonywanie zadań w toku pracy własnej i zespołowej

      •  twórcze rozwiązywanie zadań problemowych, samodzielne wyszukiwanie
        i gromadzenie potrzebnych informacji poprzez planowanie i realizowanie różnorodnych

        projektów językowych

      •  kontrola i ocena własnego uczenia się poprzez rozwiązywanie ćwiczeń samooceny

        w części Kein Problem für mich! oraz ABI-FITNESS-STUDIO   

      •  stosowanie strategii uczenia się i rozwój autonomii.    

 

Ogólne zasady oceniania

 

Zgodnie z programem nauczania oraz na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania nauczyciel dokonujący oceny wiedzy i umiejętności ucznia na lekcji języka niemieckiego
w klasie 2. szkoły ponadgimnazjalnej, powinien uwzględnić następujące wskazówki:

 

1. Wiedza i umiejętności uczniów powinny być sprawdzane możliwie jak najczęściej, np. po

    każdej przeprowadzonej lekcji, po szeregu lekcji na dany temat lub po zakończeniu

    kolejnego rozdziału w podręczniku.

2. Kontrola wiedzy i umiejętności uczniów może przyjmować dwie formy: pisemną i ustną,

    dzięki czemu uczeń ma możliwość otrzymania pełnej i systematycznej informacji na temat

    przebiegu swojego procesu uczenia się.

3. Uczeń powinien mieć możliwość samodzielnej ewaluacji własnych postępów w nauce

    poprzez regularne wypełnianie testów i zadań przeznaczonych do samooceny, jak również

    poprzez inne formy samooceny wprowadzone przez nauczyciela.

4. W ocenie różnorodnej pracy projektowej, jak: projekty językowe i realioznawcze, klasowe

    i międzyklasowe konkursy recytatorskie, projekty internetowe i in. pod uwagę brane jest w

    znacznym stopniu zaangażowanie uczniów w wykonywane zadanie.

5. Praca w grupie, w której uczeń rozwiązuje zadania, prowadzi dialogi, uczestniczy w grach

    i zabawach językowych, umożliwia dokonanie oceny, zarówno przez nauczyciela, jak

    również przez uczniów. Jednocześnie praca w grupie podlega ocenie jako umiejętność

    wchodząca w skład kompetencji kluczowych, kształtuje bowiem kompetencje społeczne.

6. Podczas lekcji języka niemieckiego oceniana jest również aktywność uczniów. Nauczyciel

    odnotowuje ją w dzienniku, o czym powiadamia ucznia. Za różne formy aktywności ucznia,

    takie jak: dobrowolne zgłaszanie się do odpowiedzi, samodzielne wykonywanie dodatkowych zadań, pomoc innym uczniom w rozwiązywaniu zadań, rozumieniu zagadnień i ćwiczeniu sprawności językowej, pomoc w organizowaniu projektów językowych, gier i zabaw itp., mogą być przyznawane plusy (3 plusy – ocena bardzo dobra).

7. Udział w konkursach przedmiotowych, w zależności od uzyskanych wyników, wpływa na

    podwyższenie oceny końcowej.

8. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie ocen cząstkowych za każdą sprawność

    językową: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie ze zrozumieniem i pisanie.

    Sprawności te mogą być sprawdzane za pomocą następujących form:

    • odpowiedź ustna,

    • zadania domowe,

    • kartkówka z aktualnego materiału,

    • praca klasowa z poszczególnych rozdziałów tematycznych.

9. Pisemne formy testów i sprawdzianów i kartkówek są oceniane zgodnie z WSO

      Uczeń może uzyskać ocenę celującą ze sprawdzianu, jeśli poprawnie rozwiąże
      wszystkie zadania zawarte w teście oraz wykona nieobowiązkowe zadania półotwarte lub

      otwarte, punktowane dodatkowo.

10. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej lub dopuszczającej uczeń ma możliwość jej poprawy.

11. Uczeń może być dwukrotnie w ciągu semestru nieprzygotowany do zajęć lekcyjnych.

      W takim przypadku nauczyciel zobowiązany jest odnotować tę informację w dzienniku

      lekcji.

13. Nieprzygotowanie do pracy klasowej jest przyjmowane jedynie w przypadku dłuższej

      choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców (prawnych opiekunów)

      lub wychowawcę. W przypadku nieobecności ucznia na pracy klasowej, uczeń ma

      obowiązek napisać ją w wyznaczonym przez nauczyciela terminie, zgodnie z przyjętym

      przez szkołę Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.

14. Poprawianie oceny przez ucznia przed końcem semestru lub roku nie jest możliwe.

15. Brak zdolności artystycznych ucznia, np. w zakresie śpiewania, nie ma wpływu na ocenę

      wykonanego zadania, jeśli cel zadania został przez niego zrealizowany, a uczeń

      wykazywał duże zaangażowanie w wykonanie zadania.

16. Zaangażowanie uczniów w pracę i motywacja do nauki powinny znaleźć

      odzwierciedlenie w wyższej ocenie.

17. Przy ocenie prac pisemnych ucznia dyslektycznego, ze względu na trudności

      grafomotoryczne, nie powinny być brane pod uwagę błędy ortograficzne.

 

 

 

 

Szczegółowe kryteria oceniania

 

 

 

Sprawności językowe:

 

A. Rozumienie ze słuchu

W rozwijaniu tej sprawności językowej w klasie pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej kładzie się nacisk na kształcenie u uczniów umiejętności rozumienia globalnego oraz selektywnego tekstu. Sprawność ta jest ćwiczona za pomocą zadań zamkniętych oraz półotwartych, do których należy:

• rozpoznawanie kontekstu sytuacyjnego usłyszanego tekstu

• rozpoznawanie głównej myśli/głównego tematu słuchanego tekstu

• zadania wielokrotnego wyboru

• zadania prawda/fałsz

• podawanie kolejności usłyszanych informacji

• uzupełnianie luk w zdaniach lub w tekście na podstawie wysłuchanych informacji

• przyporządkowanie ilustracji, zdjęć do wysłuchanych tekstów

• przyporządkowanie wypowiedzi/ informacji do poszczególnych osób występujących w

  tekście

• odgrywanie scenek/dialogów na podstawie usłyszanego tekstu

• tworzenie notatek na podstawie słuchanego tekstu

• odnajdywanie i korygowanie błędnych informacji na podstawie usłyszanego tekstu

• zaznaczanie informacji na rysunku/obrazku.

 

KRYTERIA OCENY ROZUMIENIA ZE SŁUCHU

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• bez większego trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-skutkowych, nawet jeśli zawarte są w nich nowe struktury leksykalno-gramatyczne.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

• bez większego trudu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim, formułowane przez różne
   osoby i zawierające znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

• rozumie sens sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje, nie popełniając

  błędów leksykalnych i gramatycznych

• sprawnie wyszukuje informacje ogólne i szczegółowe w  wypowiedziach, dialogach,

  komunikatach

• w pełni rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na

  nie reaguje.

 

Ocena dobra

Uczeń:

• w znacznym stopniu rozumie wypowiedzi w języku niemieckim, formułowane przez różne

  osoby i zawierające znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

• rozumie sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz prawidłowo na nie reaguje,

  a drobne błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócają komunikacji

• sprawnie wyszukuje informacje ogólne i szczegółowe w nieskomplikowanych

   wypowiedziach, dialogach, komunikatach

• rozumie instrukcje nauczyciela formułowane w języku niemieckim i prawidłowo na nie

  reaguje.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• rozumie dużą część prostych wypowiedzi w języku niemieckim, formułowanych przez różne

  osoby i zawierających znane mu słownictwo oraz struktury gramatyczne

• przeważnie rozumie ogólny sens większości sytuacji komunikacyjnych oraz przeważnie

  prawidłowo na nie reaguje; błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócają w znaczącym

  stopniu komunikacji

• wyszukuje większość szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,

  dialogach, komunikatach

• rozumie większą część prostych instrukcji nauczyciela, formułowanych w języku

  niemieckim i zazwyczaj prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• rozumie niewielką część wypowiedzi w języku niemieckim, zawierających

  słownictwo i struktury gramatyczne ujęte w programie nauczania

• przeważnie rozumie ogólny sens tylko niektórych sytuacji komunikacyjnych oraz często

  reaguje na nie nieprawidłowo; błędy gramatyczne i leksykalne powodują nierzadko

  zakłócenie komunikacji

• wyszukuje jedynie niektóre informacje szczegółowe w nieskomplikowanych wypowiedziach,

  dialogach, komunikatach

• rozumie niektóre proste instrukcje i polecenia nauczyciela formułowane w języku

  niemieckim oraz nie zawsze prawidłowo na nie reaguje.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń :

• nie rozumie najprostszych wypowiedzi w języku niemieckim

• rozumie ogólny sens bardzo nielicznych sytuacji komunikacyjnych lub nie rozumie

  ich wcale; ma problem z prawidłowym reagowaniem na nie lub nie reaguje wcale

• nie potrafi wyszukać szczegółowych informacji w nieskomplikowanych wypowiedziach,

  dialogach, komunikatach

• nie rozumie prostych instrukcji i poleceń nauczyciela formułowanych w języku niemieckim.

 

 

B.Mówienie

Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta jest rozwijana w ramach następujących obszarów:

• udzielanie i uzyskiwanie informacji dotyczących sytuacji przewidzianych w programie

   nauczania

• inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie rozmowy w typowych sytuacjach komunikacyjnych

• opowiadanie o wydarzeniach dotyczących sytuacji przewidzianych w programie nauczania

• formułowanie opisów

• formułowanie wypowiedzi na podstawie materiału stymulującego

• reagowanie w typowej sytuacji komunikacyjnej, określonej w programie nauczania

• poprawne wypowiadanie wyrazów w języku niemieckim

 

 

KRYTERIA OCENY MÓWIENIA

 

Ocena celująca

Uczeń

• spełnia wszystkie kryteria na przewidziane ocenę bardzo dobrą

• tworzy wypowiedzi ustne, jakościowo wykraczające poza zakres programu

  nauczania, np. poza zakres leksykalny, gramatyczny, wypowiedź cechuje się płynnością i oryginalnością, temat został ujęty w ciekawy sposób.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

• swobodnie zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego, nie

  popełniając przy tym błędów językowych i gramatycznych

• swobodnie wyraża swoje zdanie na dany temat, używając bogatego słownictwa

  i poprawnych struktur gramatycznych

• bezbłędnie reaguje na zaistniałą sytuację komunikacyjną

• potrafi bezbłędnie i płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania

  oraz formułować opisy ustne przewidziane w programie nauczania

• płynnie inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę, dotyczącą typowych sytuacji

• potrafi stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji

• jego wypowiedzi są całkowicie poprawne pod względem fonetycznym, bez błędów

  w wymowie i intonacji.

 

Ocena dobra

Uczeń:

• zdobywa informacje i udziela ich w typowych sytuacjach dnia codziennego; nieliczne błędy

  językowe nie zakłócają komunikacji

• wyraża swoje zdanie na dany temat, używa dość bogatego słownictwa i poprawnych

  struktur gramatycznych

• potrafi dość płynnie opowiadać o sytuacjach określonych w programie nauczania oraz

  formułować krótkie opisy

• inicjuje, podtrzymuje i kończy prostą rozmowę, dotyczącą typowych sytuacji; nieliczne

  błędy językowe nie utrudniają komunikacji

• poprawnie reaguje w typowych sytuacjach określonych w programie nauczania; nieliczne

  błędy językowe nie zakłócają komunikacji

• prawie zawsze stosuje środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do sytuacji

• jego wypowiedzi są poprawne pod względem fonetycznym, bez istotnych błędów

  w wymowie i intonacji.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• z pomocą nauczyciela lub innych uczniów zadaje proste pytania i udziela prostych

  odpowiedzi; używa przy tym prostego słownictwa i prostych form gramatycznych, jednak

  nie zawsze poprawnych

• potrafi wyrazić w prosty sposób swoje zdanie na dany temat, choć widoczne są błędy

  leksykalne i gramatyczne

• potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania

• potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma jednak problemy z jej

  utrzymaniem i zakończeniem

• przeważnie reaguje w typowych sytuacjach komunikacyjnych, popełnia jednak błędy

  językowe

• potrafi w ograniczonym stopniu stosować środki leksykalne i gramatyczne adekwatne do

  sytuacji

• jego wypowiedzi zawierają błędy fonetyczne, które nie powodują jednak

  niezrozumienia wypowiedzi

• błędy leksykalne i gramatyczne w nieznacznym stopniu utrudniają komunikację.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• potrafi w ograniczonym stopniu zadawać pytania i udzielać odpowiedzi; ma przy tym

  znaczne problemy z ich trafnością, poprawnością gramatyczną, leksykalną i fonetyczną

• jedynie ze znaczną pomocą nauczyciela wyraża w prosty sposób swoje zdanie na dany

  temat, popełniając przy tym liczne błędy językowe

• potrafi formułować proste wypowiedzi zgodnie z programem nauczania

• tylko częściowo potrafi nawiązać rozmowę w prostej sytuacji komunikacyjnej, ma problemy

  z jej utrzymaniem i zakończeniem

• ma problemy z poprawnym reagowaniem w typowych sytuacjach komunikacyjnych

• podczas formułowania wypowiedzi posługuje się schematami

• ma znaczne problemy ze stosowaniem poznanych środków leksykalnych i gramatycznych

  adekwatnie do sytuacji

• jego wypowiedzi zawierają liczne błędy fonetyczne, które często powodują

  niezrozumienie wypowiedzi

• błędy leksykalne, gramatyczne i fonetyczne utrudniają komunikację.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

• nie potrafi zadawać pytań i udzielać odpowiedzi

• nie potrafi wyrażać swoich myśli, odczuć, swojej opinii na dany temat z powodu zbyt

  ubogiego zasobu leksykalno-gramatycznego

• nie potrafi formułować najprostszych wypowiedzi obejmujących tematykę ujętą w programie

  nauczania

• nie potrafi nawiązać, podtrzymać i zakończyć rozmowy w prostej sytuacji komunikacyjnej

• nie potrafi właściwie zareagować w najprostszych sytuacjach komunikacyjnych,

  uwzględnionych w zakresie tematycznym

• tworzy wypowiedź, która nie zawiera wymaganej liczby niezbędnych informacji

• nie potrafi stosować poznanych środków leksykalnych i gramatycznych adekwatnie do

  sytuacji

• jego wypowiedzi zawierają znaczące błędy pod fonetyczne, leksykalne

  i  gramatyczne, które uniemożliwiają zrozumienie wypowiedzi.

 

 

C. Czytanie ze zrozumieniem

Podczas lekcji języka niemieckiego sprawność ta rozwijana jest za pomocą następujących form zadań:

• zadania wielokrotnego wyboru

• zadania typu prawda/fałsz

• łączenie wyrazów z obrazkami, tekstów z obrazkami

• odpowiedzi na pytania do tekstu

• uzupełnianie fragmentów tekstu

• ustalanie kolejności zdań w tekście

• uzupełnianie informacji na podstawie przeczytanego tekstu

• dopasowanie ilustracji do tekstów lub zdań               

• łączenie osoby z informacją, informacji z tekstem          

• poprawianie błędnych informacji na podstawie tekstu czytanego

 

KRYTERIA OCENY CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• bez problemu rozumie na podstawie kontekstu sytuacyjnego oraz związków przyczynowo-
  -skutkowych teksty użytkowe i informacyjne, nawet jeśli występują w nich struktury

  gramatyczno-leksykalne, wykraczające poza program nauczania.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

• bez trudu rozumie proste teksty: krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i inne teksty

  informacyjne, e-maile, SMS, kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu

• sprawnie znajduje potrzebne informacje szczegółowe w tekście.

 

Ocena dobra

Uczeń:

• rozumie ogólnie większość prostych tekstów, jak: krótkie opisy, dialogi, notatki, ogłoszenia i

  inne teksty informacyjne, e-maile, SMS, kartki pocztowe, zaproszenie, bilet kolejowy, menu

• potrafi znaleźć większość potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• rozumie ogólnie dużą część prostych tekstów

• znajduje część potrzebnych informacji szczegółowych w tekście.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• rozumie nieliczne proste teksty

• potrafi odnaleźć w tekście nieliczne informacje.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

• nie rozumie prostych tekstów

• nie potrafi odnaleźć w tekście potrzebnych informacji szczegółowych.

 

 

D. Pisanie

Na czwartym stopniu edukacjisprawność ta jest ćwiczona poprzez stosowanie

następujących zadań:

• tworzenie opisów, notatek

• pisanie SMS, e-maili, kartek pocztowych

• uzupełnianie luk w zdaniach i tekstach

• uzupełnianie elementów dialogu

• pisemne udzielenie odpowiedzi na pytanie

• uzupełnianie diagramów, formularzy, ankiety

• układanie zdań z rozsypanki wyrazowej

• poprawne zapisywanie słów

• rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek językowych

 

KRYTERIA OCENY SPRAWNOŚCI PISANIA

 

Ocena celująca

Uczeń:

• spełnia wszystkie kryteria przewidziane na ocenę bardzo dobrą

• tworzy wypowiedzi pisemne, jakościowo wykraczające poza program

  nauczania, np. poza zakres leksykalny, gramatyczny, płynność i oryginalność wypowiedzi,

  ciekawe ujęcie tematu.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

• bez trudu dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie

  zapisuje poznane słowa i wyrażenia

• bez trudu tworzy wypowiedzi pisemne przewidziane w programie nauczania,

  stosując urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

• potrafi przedstawiać rozbudowane dialogi w formie pisemnej

• w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej

• tworzy bezbłędne wypowiedzi pisemne.

 

Ocena dobra

Uczeń:

• dostrzega różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu oraz bezbłędnie zapisuje

  większość poznanych słów i wyrażeń

• tworzy wypowiedzi pisemne przewidziane w zakresie tematycznym, stosując dość

  urozmaicone słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

• potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej

• w sposób wyczerpujący przekazuje informacje w formie pisemnej

• tworzy wypowiedzi z niewielką liczbą błędów, jednak nie ma to wpływu na obniżenie jakości

  wypowiedzi pisemnej.

 

Ocena dostateczna

Uczeń:

• ma trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, popełnia błędy przy zapisie poznanych słów i wyrażeń

• tworzy proste wypowiedzi pisemne przewidziane w zakresie tematycznym, stosując proste

  słownictwo i struktury gramatyczne właściwe dla danej wypowiedzi

• potrafi konstruować dialogi w formie pisemnej, ale charakteryzują się one częściowym

  brakiem spójności

• w sposób niepełny i nieprecyzyjny przekazuje informacje w formie pisemnej

• tworzy wypowiedzi ze znacznymi ilościami błędów leksykalnych, ortograficznych

  i gramatycznych, które powodują częściowe zakłócenie komunikacji i wynikają

  z niewystarczającego opanowania materiału.

 

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

• ma znaczące trudności w dostrzeganiu różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, popełnia błędy przy zapisie poznanych słów i wyrażeń, często nie potrafi poprawnie

  uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach

• ma znaczne problemy z tworzeniem spójnych wypowiedzi pisemnych; stosuje przy tym

  ubogie słownictwo i struktury gramatyczne

• ma problem z konstrukcją logicznych dialogów w formie pisemnej

• nie przekazuje informacji w formie pisemnej w sposób wyczerpujący

• tworzy wypowiedzi ze znaczną liczbą błędów, co utrudnia przekazanie informacji.

 

Ocena niedostateczna

Uczeń:

• nie dostrzega różnic między fonetyczną a graficzną formą wyrazu, nie potrafi poprawnie

  uzupełnić brakujących liter w poznanych wcześniej wyrazach

• z powodu bardzo ograniczonej znajomości słownictwa i struktur leksykalno-
  -gramatycznych nie potrafi tworzyć prostych wypowiedzi pisemnych

• próbuje w sposób odtwórczy tworzyć wypowiedzi pisemne, jednak jego wypowiedź nie

  zawiera informacji niezbędnych do przekazania wymaganych treści

• nie umie budować poprawnych zdań

• posiada niewystarczający zasób słownictwa do przekazania informacji w tekście pisanym

• nieodpowiednio dobiera słownictwo

• robi liczne, rażące błędy ortograficzne, gramatyczne i leksykalne.