Wymagania edukacyjne zakres rozszerzony- część 1- klasa dwujęzyczna

Wymagania edukacyjne

 

zawierają szczegółowy wykaz wiadomości i umiejętności, które uczeń powinien opanować po omówieniu poszczególnych lekcji z podręcznika Biologia na czasie – zakres rozszerzony. Uczniowie klasy dwujęzycznej są zobowiązani również do opanowania wyznaczonego słownictwa anglojęzycznego oraz przekazanych materiałów merytorycznych w języku angielskim.

Poziomy oczekiwanych osiągnięć ucznia

 

Wymagania podstawowe

Wymagania ponadpodstawowe

konieczne (na stopień dopuszczający)

podstawowe (na stopień dostateczny)

rozszerzające (na stopień dobry)

dopełniające (na stopień bardzo dobry)

obejmują treści i umiejętności

obejmują treści i umiejętności

– najważniejsze w uczeniu się biologii

– złożone i mniej przystępne niż zaliczone do wymagań podstawowych

– łatwe dla ucznia nawet mało zdolnego

– wymagające korzystania z różnych źródeł informacji

– często powtarzające się w procesie nauczania

– umożliwiające rozwiązywanie problemów

– określone programem nauczania na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej

– pośrednio użyteczne w życiu pozaszkolnym

– użyteczne w życiu codziennym

– pozwalające łączyć wiedzę z różnych przedmiotów i dziedzin

Stopnie szkolne

 

Stopień dopuszczający

Stopień dopuszczający można wystawić uczniowi, który przyswoił treści konieczne. Taki uczeń

z pomocą nauczyciela jest w stanie nadrobić braki w podstawowych umiejętnościach.

 

Stopień dostateczny

Stopień dostateczny może otrzymać uczeń, który opanował wiadomości podstawowe i z niewielką pomocą nauczyciela potrafi rozwiązać podstawowe problemy. Analizuje również proste zależności, a także próbuje porównywać, wnioskować i zajmować określone stanowisko.

 

Stopień dobry

Stopień dobry można wystawić uczniowi, który przyswoił treści rozszerzające, właściwie stosuje terminologię przedmiotową, a także wiadomości w sytuacjach typowych wg wzorów znanych z lekcji

i podręcznika, rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem poznanych metod, samodzielnie pracuje z podręcznikiem i materiałem źródłowym oraz aktywnie uczestniczy w zajęciach.

Stopień bardzo dobry

Stopień bardzo dobry może otrzymać uczeń, który opanował treści dopełniające. Potrafi on samodzielnie interpretować zjawiska oraz bronić swych poglądów.

 

Stopień celujący

Stopień celujący może otrzymać uczeń, który opanował treści wykraczające poza informacje zawarte w podręczniku. Potrafi on selekcjonować i hierarchizować wiadomości, z powodzeniem bierze udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, a także pod okiem nauczyciela prowadzi własne prace badawcze.

Szczegółowe wymagania znajdują się ( od str 2) tutaj