Regulamin rekrutacji 2013

Rok szkolny 2013/2014

WERSJA pdf (POBIERZ)

 


 

 Regulamin rekrutacji na rok szk. 2013/2014

Regulamin rekrutacji i kwalifikacji kandydatów do klasy pierwszej III Liceum Ogólnokształcącego im. S. Żeromskiego w Bielsku-Białej opracowano w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26 poz.232 z dnia 23 lutego 2004 r. z późn. zmianami) oraz Decyzję Śląskiego Kuratora Oświaty nr Nr ST-KZ.110.1.15.2012.KS z dnia 27 grudnia 2012 r

W związku z przystąpieniem Miasta Bielska-Białej do elektronicznego naboru:

Rekrutacja do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2013/14 przeprowadzona zostanie z wykorzystaniem elektronicznego systemu naboru i kandydat poddaje się jej warunkom i wynikom.

I.      W celu przeprowadzenia rekrutacji i kwalifikacji kandydatów do klasy pierwszej liceum dyrektor szkoły:

Powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i członków komisji, którym określa zadania do wykonania.

 

II.      Przyjmowanie zgłoszeń kandydatów do klasy pierwszej liceum:

1. Kandydaci dokonują rejestracji elektronicznej w terminie ustalonym przez Śląskiego Kuratora Oświaty, tj. od 13 maja do 25 czerwca 2013 r. do godz. 1200

 2.  Wymagane dokumenty, które winien złożyć kandydat do klasy pierwszej liceum:

  w dniach 14.05.2013 – 25.06.2013 r.:

  •    do szkoły pierwszego wyboru wypełnione podanie ucznia (wydrukowane z elektronicznego systemu naboru) podpisane również przez rodziców (prawnych opiekunów),

w dniach 28 czerwca do 1 lipca 2013 r. godz. 15:00:

  • do szkoły pierwszego wyboru potwierdzoną kserokopię świadectwa ukończenia gimnazjum (kopia oznaczona numerem 1),
  •  do szkoły pierwszego wyboru potwierdzoną kserokopię zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego (kopia oznaczona numerem 1).
  • orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej w przypadku kandydatów niepełnosprawnych

III.     Warunki przyjęcia kandydata do klasy pierwszej liceum:

1.  O przyjęciu kandydata do klasy pierwszej decyduje suma punktów:

  • uzyskanych z egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum,
  • uzyskanych za oceny z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie ukończenia gimnazjum (z języka polskiego, matematyki i dwu przedmiotów – w zależności od oddziału, do którego kandydat chciałby uczęszczać),
  • uzyskanych za inne osiągnięcia ucznia (uczestnik i finalista szczebla wojewódzkiego konkursu przedmiotowego organizowanego przez kuratora oświaty, osiągnięcia sportowe, artystyczne indywidualne lub zespołowe) lub inne konkursy, co najmniej na szczeblu powiatowym).
  • uzyskanych za stałe zaangażowanie w pracę społeczną w charakterze wolontariusza.

2. Przy ustalaniu liczby punktów za oceny z przedmiotów nauczania występujących na świadectwie ukończenia gimnazjum przyjmuje się następującą wartość ocen:

Celujący – 19 pkt.

Bardzo dobry ­ 16 pkt.

Dobry ­ 13 pkt.

Dostateczny ­ 9 pkt.

Dopuszczający ­ 0 pkt.

3. Świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem – 5 pkt.

4. Uczestnictwo w finale szczebla wojewódzkiego konkursu przedmiotowego organizowanego przez Kuratora Oświaty  lub Kuratorów Oświaty w innych województwach (można brać pod uwagę udział w dwóch konkursach, lista konkursów na stronie ko.katowice.uw.gov.pl) – 10 pkt. za jeden konkurs, dodatkowo 2 punkty – za dwa i więcej konkursów; max. 12 pkt.

5. Osiągnięcia sportowe, artystyczne (indywidualne lub zespołowe) lub inne konkursy, co najmniej na szczeblu powiatowym, wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum – 5 pkt. (można brać pod uwagę jedno, najwyżej punktowane osiągnięcie) w tym:

I miejsce lub tytuł laureata – 5pkt.;

II miejsce lub tytuł finalisty – 4pkt.;

III miejsce lub wyróżnienie – 3pkt.;

Konkursy brane pod uwagę to np.

„Lipa” – za wyróżnienie – 3 pkt.

„Kangur matematyczny – za wynik bardzo dobry – 5 pkt.
za wyróżnienie – 3 pkt.

„Fox” – za wynik bardzo dobry – 5pkt.
za wynik dobry – 3 pkt..

„Lwiątko” – za stopień taon – 5 pkt.
za stopień kaon – 4 pkt.
za stopień hiperon – 3 pkt.

 

Konkurs Języka Angielskiego dla Szkół Gimnazjalnych o nagrodę główną dyrektora
II LO im Stefana Żeromskiego:

laureaci – 5 pkt. finaliści – 4 pkt.

O przydziale punktów decyduje Dyrektor szkoły

6. Stałe zaangażowanie w pracę społeczną w charakterze wolontariusza – 2 pkt. – o przydziale punktów decyduje Dyrektor szkoły.

7. Przy ustalaniu punktów za oceny umieszczone na świadectwie ukończenia gimnazjum bierze się pod uwagę następujące przedmioty (poza językiem polskim i matematyką) w zależności od oddziału, do którego kandydat chciałby uczęszczać:

1)  oddział z rozszerzonymi przedmiotami ścisłymi (np.: matematyka, fizyka) – obowiązkowy język obcy i fizyka lub chemia.

2)  oddział z rozszerzonymi przedmiotami: biologia i chemia – biologia i chemia.

3) oddziały z rozszerzonymi przedmiotami humanistycznymi: język polski, historia lub WOS – historia i obowiązkowy język obcy.

4)  oddział z rozszerzonymi przedmiotami – matematyka, geografia – geografia i obowiązkowy język obcy.

8. Za egzamin gimnazjalny można uzyskać maksymalnie 100 punktów.

Przeliczanie na punkty wyników egzaminu gimnazjalnego:

·        język polski – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent,

·        historia i wiedza o społeczeństwie – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent,

·        matematyka – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent,

·        przedmioty przyrodnicze – 0,2 punktu za każdy uzyskany procent,

·        język obcy nowożytny – 0,2 punktu
za każdy uzyskany procent.

 

 maksymalnie 20 punktów

 

 maksymalnie 20 punktów

 

 maksymalnie 20 punktów

 

 maksymalnie 20 punktów

 

 maksymalnie 20 punktów

Uwaga

 

1) W rekrutacji brane są pod uwagę wyniki egzaminu gimnazjalnego z zakresu języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym.

2)  Udokumentowanie realizacji przedmiotów w klasach pierwszych i drugich uczniów klas trzecich szkół artystycznych, którzy będą kontynuować naukę w szkołach niebędących szkołami artystycznymi odbywa się na podstawie wydanego przez dyrektora szkoły artystycznej poświadczenia.

Zgodnie z §8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 15 marca 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 377) dyrektor szkoły artystycznej wystawia również uczniowi lub absolwentowi szkoły realizującej kształcenie ogólne, który uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, poświadczenie spełnienia, w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących oraz zachowania, wymagań określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w zakresie uzyskania promocji z wyróżnieniem lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem.

Na podstawie ww. poświadczeń następuje wprowadzenie danych do systemu rekrutacji elektronicznej

9. Laureaci konkursów przedmiotowych organizowanych przez Śląskiego Kuratora Oświaty, laureaci konkursów przedmiotowych organizowanych przez kuratorów oświaty w innych województwach, wymienianych w zasadach rekrutacji poszczególnych kuratoriów oświaty, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu, laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych ogłaszanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, przyjmowani są do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej niezależnie od kryteriów podanych w poprzednich punktach.

10. Absolwentom zwolnionym z egzaminu gimnazjalnego przez Dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej oblicza się punkty, mnożąc przez dwa liczbę punktów otrzymanych za oceny z języka polskiego i 3 wybranych (wskazanych przez szkołę przy naborze do wybranego oddziału) obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

11. Kandydaci do szkoły ponadgimnazjalnej, którzy ukończyli szkołę za granicą, równorzędną polskiemu publicznemu gimnazjum, przyjmowani są do szkoły ponadgimnazjalnej na podstawie świadectwa (zaświadczenia) uzyskanego za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia. Wymienieni kandydaci nie biorą udziału w scentralizowanej rekrutacji elektronicznej.

12. Pierwszeństwo w przyjęciu do klasy pierwszej liceum, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym mają:

Uwaga: ważna jest kolejność!

a)  Sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych.

b) Kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki.

c) Kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

d) Kandydaci legitymujący się co najmniej dwoma dyplomami finalisty konkursów i olimpiad wymienionych w pkt. 4

e) Kandydaci z wyższą średnią z przedmiotów obowiązkowych.

f) Kandydaci z wyższym wynikiem z części matematycznej i przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego (oddziały o rozszerzeniach matematyczno- przyrodniczych).

g) Kandydaci z wyższym wynikiem z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie z egzaminu gimnazjalnego (oddziały o rozszerzeniach humanistycznych).

13. O kolejności miejsca zajętego przez kandydata do klasy pierwszej decyduje suma uzyskanych punktów.

14.  Do każdego z oddziałów przyjmuje się 32 uczniów.

15. We wszystkich oddziałach językiem obcym wiodącym jest język angielski. Uczniowie mają możliwość wyboru drugiego nowożytnego języka obcego spośród następujących: niemiecki, francuski, włoski. Warunkiem utworzenia grupy językowej jest wybranie danego języka obcego przez minimum 14 osób w oddziale. Istnieje możliwość utworzenia 2 grup językowych w oddziale, stąd uczniowie muszą zadeklarować język pierwszego, drugiego i trzeciego wyboru. Grupy językowe tworzone będą z uwzględnieniem stopnia zaawansowania znajomości języka obcego.

IV.  Postanowienia końcowe

1. Ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do klasy pierwszej liceum nastąpi w terminie określonym przez Śląskiego Kuratora Oświaty tj. 05 lipca 2013 r. do godz. 1000.

2. Do 09 lipca 2013 r. godz. 1000 – termin potwierdzania przez kandydatów woli uczęszczania do wybranej szkoły poprzez dostarczenie oryginałów świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego, dwu opisanych fotografii, wypełnionej ankiety dotyczącej wyboru języka obcego oraz deklaracji dotyczącej uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych z religii bądź etyki oraz karty zdrowia – w białej teczce tekturowej wiązanej. Nieprzekazanie przez ucznia oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum i oryginału zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego w tym terminie jest jednoznaczne z jego rezygnacją z przyznanego miejsca i brakiem deklaracji woli uczęszczania do szkoły, skutkujące skreśleniem z listy przyjętych do klasy pierwszej.

3. 10 lipca 2013 r. godz. 900 – dyrektor szkoły ogłasza listy przyjętych do szkoły.

4. Od 10 lipca 2013 r. do 31 sierpnia 2013 r. – składanie przez uczniów nieprzyjętych do wybranej szkoły oryginałów dokumentów do szkół, które dysponują wolnymi miejscami. Informacja o wolnych miejscach podawana jest w informatorach internetowych elektronicznych systemów rekrutacyjnych. Odwołania od decyzji komisji rekrutacyjno- kwalifikacyjnej należy zgłaszać w terminie dwu dni roboczych od daty ogłoszenia wyników rekrutacji.

5. Dyrektor szkoły rozpatruje składane odwołania. Ilość pozytywnie rozpatrzonych odwołań nie powinna przekraczać 10% ogółu przyjęć.

6. Ilość oddziałów tworzonych corocznie zależna jest od decyzji organu prowadzącego szkołę.

7.  Dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę informację o wynikach rekrutacji i przyjęć do klasy pierwszej liceum.

8. Protokół z postępowania rekrutacyjnego i kwalifikacyjnego wraz z pełną dokumentacją przechowywane są w szkole zgodnie z obowiązującymi przepisami.