POWER - owoce:)
- Szczegóły
- Poprawiono: poniedziałek, 04, listopad 2019 12:54
- Odsłony: 1487
Udział w kursie zagranicznym POWER pod hasłem Reading the City zaowocował lekcjami w terenie m. in. podczas zwiedzania Cmentarza Żydowskiego w Bielsku – Białej. Poznane podczas kursu metody czytania znaków architektonicznych zostały wykorzystane podczas opisu zabytkowych nagrobków żydowskich tzw. macew.
Ich kształt, inskrypcje zamieszczone na płytach nagrobnych, symbole (np. dłonie, świeczniki lub dzbany) posłużyły za ważny trop do odczytania, kim były osoby pochowane w tych zabytkowych grobach. Ważną częścią kursu zagranicznego Power Reading the City było zaakcentowanie wartości tolerancji i wielokulturowości społeczeństwa miejskiego. Na przykładzie historii naszego miasta z przeł. XIX i XX wieku, do której przy okazji zwiedzania cmentarza nawiązaliśmy, uczniowie mieli okazję przekonać się o tym, że bogactwo naszej przeszłości tkwi właśnie w przeplataniu się zróżnicowanych kultur. Okazuje się bowiem, że bielska nekropolia żydowska stała się miejscem spoczynku nie tylko dla Żydów, ale i dla chrześcijan, a nawet muzułmanów. Ciekawym elementem było opisanie losów niektórych nagrobków lub ich szczątków, które w czasach II wojny i powojennych służyły jako zwykły materiał budulcowy np. wzmacniający koryto rzeki lub podwaliny pomnika żołnierzy radzieckich.
Innym efektem kursu POWER było dwujęzyczne przedstawienie pt.: ,,Opowiem Ci o Annie”. Uczniowie Szkoły Podstawowej 22 w ramach zajęć kółka teatralnego przygotowali kilka scenek ze znanego musicalu ,,Annie”, w którym było polskie libretto, piosenki natomiast pozostały w wersji anglojęzycznej. Próby poprzedzone były oczywiście konsultacjami językowymi i tłumaczeniem tekstów, aby młodzi aktorzy mogli ze zrozumieniem i odpowiednią interpretacją wykonać utwory. Uczniowie zaprezentowali się przed całą szkołą podczas Festynu Szkolnego. Przedstawienie zostało pokazane w Domu Kultury w Hałcnowie w ramach inicjatywy, której przyświecała idea międzyszkolnej współpracy nauczycieli – instruktorów teatralnych. Projekt ten na pewno rozwinął kompetencje językowe zarówno uczniów, jak i instruktorów.
(tekst:Barbara Wesołowska)