EDB- wymagania dla gimnazjum 2014/2015

Wymagania edukacyjne

z Edukacji dla bezpieczeństwa

w klasie III Gimnazjum Dwujęzycznego

w roku szkolnym 2014/2015

Ocena

Umiejętności i aktywność

Uczeń:

Wiedza

Uczeń:

Celująca

- inicjuje dyskusję

- przedstawia własne (racjonalne) koncepcje rozwiązań, działań, przedsięwzięć

- systematycznie wzbogaca swoją wiedzę i umiejętności, dzieli się tym z grupą

- odnajduje analogie, wskazuje szanse i zagrożenia określonych rozwiązań

- wyraża własny, krytyczny, twórczy stosunek do omawianych zagadnień

- argumentuje w obronie własnych poglądów, posługując się wiedzą pozaprogramową

-   opanował materiał obowiązujący na ocenę bardzo dobrą

-   zdobył wiedzę znacznie wykraczającą poza zakres materiału programowego

Bardzo dobra  

- sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych źródeł informacji

- samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy postawione przez nauczyciela

-   jest aktywny na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych (zawodach, konkursach)

-   bezbłędnie wykonuje czynności ratownicze, koryguje błędy kolegów

- odpowiednio wykorzystuje sprzęt i środki ratownicze

- sprawnie wyszukuje w różnych źródłach informacje o sposobach alternatywnego działania (także doraźnego)

- umie pokierować grupą rówieśników;

- zdobył pełen zakres wiedzy

przewidziany w programie

- sprawnie wykorzystuje wiedzę z różnych przedmiotów do rozwiązywania zadań z

zakresu edukacji dla bezpieczeństwa

Dobra

- samodzielnie korzysta ze wskazanych źródeł informacji

- poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych

- samodzielnie wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu złożoności

- podejmuje wybrane zadania dodatkowe

- jest aktywny w czasie lekcji

- poprawnie wykonuje czynności ratownicze, umie dobrać potrzebny sprzęt i wykorzystać niektóre środki ratownicze

- opanował materiał programowy w stopniu

zadowalającym

Dostateczna

- pod kierunkiem nauczyciela wykorzystuje podstawowe źródła informacji

- samodzielnie wykonuje proste zadania w trakcie zajęć

przejawia przeciętną aktywność

- opanował podstawowe elementy programu, pozwalające na podejmowanie w otoczeniu działań ratowniczych i zabezpieczających

Dopuszczająca

- przy pomocy nauczyciela wykonuje proste polecenia, wykorzystując podstawowe umiejętności

- wykazuje braki w wiedzy, nie uniemożliwiają one jednak dalszej edukacji i mogą zostać usunięte

Niedostateczna

- nie potrafi wykonać prostych poleceń, wymagających zastosowania podstawowych umiejętności

- wykazuje braki w wiedzy, które uniemożliwiają dalszy rozwój w ramach przedmiotu

                                                                                                                                                                                                                    Opracował: Szymon Sobecki

Wymagania programowe 2014/2015

Poniżej zamieszczam wymagania programowe z przedmiotu EDB

 

 

Moduł I Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach

Cel ogólny:

  • przygotowanie do działania ratowniczego – uczeń zna zasady prawidłowego działania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia;
  • nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy – uczeń umie udzielać pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.

 

Lp.

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

Podstawowe (dop.,dst.)

Ponadpodstawowe (db.,bdb.)

Uczeń:

  1.  

O czym będziemy się uczyć na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa – zasady bezpieczeństwa

1

  • wymienia główne założenia programowe przedmiotu;
  • wypowiada się na temat swoich zainteresowań, oczekiwań wobec nauczyciela oraz proponowanych treści i metod pracy;
  • prawidłowo składa meldunek do rozpoczęcia lekcji.
  • rozumie i wskazuje elementy humanitarne w programie przedmiotu;
  • zna zasady przynależności do organizacji Wa PCK;
  • zna regulaminy interesujących go konkursów i zawodów sportowo-obronnych.
  1.  

Nasz klasowy kontrakt.

Diagnoza wstępna

1

  • rozumie znaczenie zredagowanych zasad pracy na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa;
  • planuje swoją naukę zgodnie z wymaganiami przedmiotowymi.
  • formułuje i redaguje wnioski dotyczące zasad obowiązujących na lekcji;
  • rozróżnia wymagania podstawowe i ponadpodstawowe;
  • zna kryteria otrzymania oceny celującej.
  1.  

Organizacja pierwszej pomocy

 

1

  • omawia podstawowe zasady postępowania ratownika w miejscu wypadku;
  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • wymienia środki przydatne przy udzielaniu pierwszej pomocy.
  • wymienia prawne podstawy udzielania pomocy;
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • dobiera odpowiedni do urazu rodzaj środków opatrunkowych;
  • wyjaśnia, jakie są różnice w wyposażeniu apteczek domowej i samochodowej.
  1.  

Kontrola funkcji życiowych

1

  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • ocenia stan poszkodowanego i demonstruje sposób skontrolowania jego funkcji życiowych;
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • ocenia stopień świadomości poszkodowanego.
  • uzasadnia, że prawidłowe wezwanie pomocy może mieć istotne znaczenie dla ratowania życia poszkodowanych;
  • dowodzi konieczności udzielania pierwszej pomocy w przypadku zaburzeń czynności życiowych poszkodowanego;
  • wyjaśnia, dlaczego oddech poszkodowanego należy badać 10 sekund.
  1.  

Utrata przytomności

1

  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach utraty przytomności;
  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc.
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • wykazuje związek miedzy utratą przytomności a zagrożeniem życia;
  • omawia zasady udzielania pomocy nieprzytomnej kobiecie w ciąży;
  • omawia zasady postępowania w urazach termicznych (w udarze słonecznym i cieplnym).
  1.  

Resuscytacja krążeniowo-oddechowa

2

  • ocenia sytuację wmiejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach utraty oddechu, zatrzymania krążenia.
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • wymienia najczęstsze przyczyny zaburzeń czynności życiowych poszkodowanego;
  • omawia zasady wykonywania RKO kobiety w ciąży i laryngektomowanego.
  1.  

Krwawienia i krwotoki

2

  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach krwotoków.
  •  układa poszkodowanego we właściwe pozycji, w zależności od umiejscowienia urazu;
  • wyjaśnia, dlaczego duży krwotok i wstrząs pourazowy zagrażają życiu;
  • uzasadnia konieczność podjęcia szybkiej akcji ratunkowej;
  • omawia zasady postępowania w krwotokach wewnętrznych.
  •  
  1.  

Uszkodzenia kości i stawów

1

  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach złamań i zwichnięć.
  • wymienia przyczyny urazów kostno-stawowych;
  • udziela pomocy w przypadku urazów kości i uszkodzeń stawów kończyn dolnych i górnych;
  • wyjaśnia zasady postępowania przy urazach głowy, kręgosłupa i miednicy;
  • omawia zasady postępowania przy urazach żeber.
  1.  

Oparzenia termiczne i chemiczne

1

  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach oparzeń.
  • charakteryzuje stopnie oparzeń termicznych;
  • charakteryzuje rodzaje zagrożeń towarzyszących rozległym oparzeniom;
  • wyjaśnia zasady zapobiegania wstrząsowi w rozległym oparzeniu;
  • omawia zasady postępowania przy oparzeniach chemicznych;
  • uzasadnia różnice w sposobie udzielania pierwszej pomocy w zależności od typu oparzenia.
  1.  

Ciała obce w organizmie

1

  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach dławienia się ciałem obcym.
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach dławienia się ciałem obcym przez kobietę ciężarną
  1.  

Wstrząs pourazowy

1

  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach wstrząsu pourazowego.
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • układa poszkodowanego w odpowiedniej pozycji, w zależności od umiejscowienia urazu;
  • uzasadnia znaczenie udzielenia pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia wstrząsu.
  1.  

Pogryzienia, użądlenia, ukąszenia

 

Temat wykracza poza podstawę

1

  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach ukąszeń, użądleń i pogryzień.
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • uzasadnia, dlaczego od szybkiej i właściwie udzielonej pomocy może zależeć życie ludzkie.
  1.  

Nagłe zachorowania – chorzy są wśród nas

 

Temat wykracza poza podstawę

2

  • ocenia sytuację w miejscu wypadku;
  • zabezpiecza miejsce wypadku i wzywa profesjonalną pomoc;
  • udziela pierwszej pomocy w przypadkach nagłych zachorowań (zawał serca, napad astmy oskrzelowej, epilepsja, niedocukrzenie krwi, udar mózgu, ostre bóle brzucha).
  • omawia zasady zapewnienia bezpieczeństwa ratownikowi, poszkodowanym i świad­kom zdarzenia;
  • prezentuje podstawowe zasady ratowania ludzi w nagłych atakach chorób,
  • ocenia stopień zagrożenia życia w sytuacji ataku choroby.

 

  1.  

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z zakresu udzielania pierwszej pomocy

1

  • stosuje zasady bezpieczeństwa podczas udzielania pierwszej pomocy;
  • stosuje algorytmy postępowania w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia.
  • uzasadnia konieczność udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia poszkodowanych.

 

 

Moduł II System bezpieczeństwa państwa

W podstawie programowej nie opisano celu ogólnego i nie sprecyzowano wymagań. Można przyjąć następujący cel i wymaganie ogólne:

  • znajomość systemu obronnego – uczeń rozumie znaczenie właściwego funkcjonowania systemu bezpieczeństwa państwa.

 

Lp.

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

Podstawowe (dop.,dst.)

Ponadpodstawowe (db.,bdb.)

Uczeń:

  1.  

System obronny Rzeczypospolitej Polskiej

1

  • wymienia polityczne oraz militarne warunki gwarancji bezpieczeństwa państwa.
  • uzasadnia polityczne oraz militarne warunki gwarancji bezpieczeństwa państwa.
  1.  

Powinności obronne władz samorządowych, instytucji i obywateli

1

  • wymienia obowiązki obywateli w zakresie powinności obronnych.
  • uzasadnia konieczność spełnienia świadczeń osobistych i rzeczowych obywateli;
  • wyjaśnia różnicę między obowiązkiem świadczeń rzeczowych a osobistych.
  1.  

Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej

1

  • przedstawia i charakteryzuje organizację Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
  • wymienia rodzaje wojsk oraz służb w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  • wyjaśnia przeznaczenie Narodowych Sił Rezerwowych.

 

 

 

Moduł III Ochrona ludności i obrona cywilna

Cel ogólny:

  • znajomość powszechnej samoobrony i obrony cywilnej – uczeń rozumie znaczenie powszechnej samoobrony i obrony cywilnej.

 

Lp.

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

Podstawowe (dop.,dst.)

Ponadpodstawowe (db.,bdb.)

Uczeń:

  1.  

Międzynarodowe prawo humanitarne

1

  • wyjaśnia podstawowe zasady międzynarodowego prawa humanitarnego;
  • uzasadnia niegodziwość poniżającego i okrutnego traktowania innych ludzi.
  • podaje przykłady łamania gwarancji humanitarnego traktowania ofiar konfliktów zbrojnych;
  • identyfikuje obiekty opatrzone międzynarodowymi znakami ochrony zabytków.
  1.  

Ochrona ludności i zwierząt

1

  • wymienia podstawowe środki ochrony ludności;
  • wymienia zbiorowe środki ochrony przed bronią konwencjonalną;
  • wyjaśnia znaczenie zastępczych budowli ochronnych;
  • omawia zasady ewakuacji z terenów zagrożonych.
  • wymienia i wyjaśnia zasadę działania indywidualnych środków ochrony przed bronią masowego rażenia;
  • wymienia sposoby i środki ochronyzwierząt;
  • przedstawia okoliczności, w których należy wykonać zabiegi całkowite lub częściowe;
  • uzasadnia konieczność przestrzegania reguł bezpieczeństwa podczas wykonywania zabiegów sanitarnych i specjalnych.
  1.  

Ostrzeganie i alarmowanie

1

  • rozpoznaje rodzaje sygnałów alarmowych i zna obowiązki ludności po usłyszeniu alarmu;
  • wskazuje drogi ewakuacji w szkole, omawia zasady ewakuacji ludności i środków materiałowych;
  • potrafi ewakuować się z budynku w trybie alarmowym;
  • definiuje i rozpoznaje rodzaje alarmów i sygnałów alarmowych.
  • wyjaśnia zasady zachowania się ludności po usłyszeniu sygnału alarmowego;
  • uzasadnia przydatność znajomości sygnałów alarmowych;
  • omawia sposób zachowania się uczniów po usłyszeniu sygnału alarmu (np. o podłożeniu ładunku wybuchowego, pożarze itp.) w szkole;
  • uzasadnia wagę znajomości sygnałów alarmowych i zasad zachowania się po ich ogłoszeniu dla zachowania życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moduł IV Zagrożenia czasu pokoju

Cel ogólny:

  • przygotowanie do działania ratowniczego – uczeń zna zasady prawidłowego działania w przypadku wystąpienia zagrożenia życia i zdrowia.

 

Lp.

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

Podstawowe (dop.,dst.)

Ponadpodstawowe (db.,bdb.)

Uczeń:

  1.  

Zagrożenia czasu pokoju

1

  • wymienia i charakteryzuje źródła zagrożeń w najbliższym otoczeniu szkoły oraz domu;
  • wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie w momentach wystąpienia poszczególnych zagrożeń;
  • przedstawia zasady działania w przypadku zagrożeń w czasie pokoju (np. awarii, katastrofy komunikacyjnej, budowlanej), podczas przebywania w domu, szkole, miejscu rekreacji i na trasie komunikacyjnej.
  • wymienia zagrożenia czasu pokoju i wyjaśnia, na czym polegają;
  • uzasadnia konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa własnego i innych ludzi podczas różnorodnych zagrożeń.
  1.  

Ewakuacja poszkodowanych

1

  • wyjaśnia zasady postępowania związane z wyszukiwaniem i wynoszeniem ofiar oraz osób zagrożonych z rejonów porażenia.
  • uzasadnia celowość przestrzegania zasad ewakuacji poszkodowanych;
  • omawia podstawowe zasady ewakuacji poszkodowanych.
  1.  

Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych

1

  • wskazuje sposoby zapobiegania panice podczas zagrożeń;
  • ma świadomość pozytywnych i negatywnych skutków stresu w życiu człowieka.
  • uzasadnia potrzebę przeciwdziałania panice.

 

  1.  

Zagrożenia terrorystyczne

1

  • omawia zasady postępowania w czasie zagrożenia terrorystycznego.

 

  • uzasadnia konieczność przestrzegania określonych procedur w sytuacji zagrożenia terrorystycznego.

 

 

Moduł V Zagrożenia występujące podczas wojny

  • znajomość zagrożeń czasu wojny – uczeń rozumie znaczenie właściwego zachowania się w rejonie porażenia.

 

Lp.

Temat lekcji

Liczba godzin

Wymagania programowe

Podstawowe (dop.,dst.)

Ponadpodstawowe (db., bdb.)

Uczeń:

  1.  

Konwencjonalne środki rażenia

1

  • wymienia konwencjonalne rodzaje broni współczesnego pola walki;
  • wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie ludności w rejonach rażenia bronią konwencjonalną.

 

  • charakteryzuje środki rażenia;
  • uzasadnia konieczność właściwego postępowania w rejonie porażenia.
  1.  

Broń masowego rażenia

1

  • wyjaśnia, na czym polega właściwe postępowanie ludności w rejonach rażenia.
  • charakteryzuje środki masowego rażenia;
  • wyjaśnia, w jaki sposób można ochronić się przed szkodliwym działaniem czynników broni masowego rażenia.
  1.  

Podsumowanie wiadomości i umiejętności

1

  • stosuje zasady właściwego zachowania się podczas ratowania życia i dbania o własne zdrowie w sytuacjach kryzysowych w czasie pokoju i wojny;
  • wyjaśnia znaczenie powszechnej samoobrony
  • uzasadnia konieczność właściwego zachowania się w sytuacjach kryzysowych, zagrażających życiu i zdrowiu człowieka w czasie pokoju i wojny.

 

Warunkiem koniecznym do uzyskania  oceny celującej jest dodatkowo jednoczesne spełnienie następujących warunków:

                - prezentowanie wiedzy wykraczającej poza podstawę programową

                - bardzo dobra aktywność na lekcjach

                - same oceny bardzo dobre z prac pisemnych, odpowiedzi i ćwiczeń praktycznych

                - posiadanie certyfikatu ukończenia kursu pierwszej pomocy