asd

sdgwhdgwd

Konkurs plastyczny

KONKURS PLASTYCZNY "POMOCNA DŁOŃ"

Temat: "Pomocna Dłoń"- wykonaj plakat w dowolnej technice plastycznej.

Regulamin Konkursu

1.Postanowienia ogólne

Organizatorem Konkursu jest Szkolne Koło Caritas w ramach realizacji projektu "Szkolny klub Wolontariatu" w ZSO im. S. Żeromskiego w Bielsku-Białej.

Przedmiotem konkursu jest zachęcanie młodzieży do pomagania innym i do zostania wolontariuszem.

Konkurs odbywa się od 1 marca do 31 marca 2017r.

Prace należy dostarczyć do 31 marca 2017r bezpośrednio opiekunowi Szkolnego Koła Caritas.

Fundatorem nagród jest Komitet Rodzicielski.

2.Cele Konkursu

Przybliżenie idei wolontariatu

Popularyzowanie i wyjaśnienie roli, znaczenia wolontariatu w ramach obchodów Roku Wolontariatu ogłoszonego przez MEN

Kształtowanie wrażliwosci na potrzeby ludzi chorych i cierpiących

Zachęcanie młodzieży do podejmowania aktywnosci wolontarystycznej, włączania się w inicjatywy łączące bezinteresowne działanie z kształtowaniem więzi społecznych opartych na zaufaniu i solidarności społecznej

Rozwijanie wyobraźni artystycznej wśród młodzieży

3.Adresaci konkursu

Konkurs skierowany jest do wszystkich uczniów z III LO i Gimnazjum ZSO im. S. Żeromskiego w Bialsku- Białej.

4. Zasady i warunki uczestnicwta

Udział w konkursie jest dobrowolny.

Zadaniem konkursowym jest wykonanie pracy plastycznej: plakatu promującego wolontariat, zachęcającego do pomagania innym

PLAKAT: format pracy od A4 do A3

Preferowane techniki malarskie, rysunkowe (kredki, akwarele, farby plakatowe, akrylowe) oraz grafika komputerowa

Prace niezgodne z regulaminem lub oddane po terminie nie będą oceniane

Prace przechodzą na własność organizatora.

Laureatami zostaną osoby, których prace będą ocenione przez jury powołane przez organizatora  wg. odpowiednich kryteriów (3 prace z LO i 3 z Gimnazjum)

Roztrzygnięcie konkursu nastąpi 7 kwietnia 2017r

Organizator zobowiazuje się do poinformowania laureatów o wyróżnieniu drogą elektroniczną oraz o sposobie odebrania nagród.

5.Nagrody

Książki, kubki, przybory szkolne.

6.Prawa autorskie

Poprzez zgłoszenie pracy konkursowej Uczestnik oświadcza jednocześnie, że przysługują mu pełne autorskie prawa osobiste i majątkowe do zgłoszonej pracy, oraz że nie jest ono obciążone prawami osób trzecich.

Akceptując regulamin Uczestnik wyraża zgodę na wystawienie pracy w naszej szkole przez Organizatora

Organizator nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie inne formy dodane przez Uczestnika, które nie spełniają powyższych wymagań.

 

 

Konkursy 2014/2015 (K. Snaczke)

  1. XX KONKURS WIEDZY BIBLIJNEJ dla szkół podsawowych w 2014/2015
  2. XIV WOJEWÓDZKI KONKURS BIBLIJNY dla gimnazjów
  3. XVIII MIĘDZYNARODOWY KONKURS WIEDZY BIBLIJNEJ „JONASZ” 2014/2015 ( SP, GIM, LO)
  4. Olimpiada Teologii Katolickiej XXV EDYCJA 2014/2015 (LO)
  5. „Napisz Błogosławionemu Księdzu Jerzemu Popiełuszce jak dzisiaj zło dobrem zwyciężasz” (SP, GIM, LO)
  6. KONKURS RECYTATORSKI pod hasłem: „Chrześcijańskie korzenie literatury polskiej” (SP, GIM, LO)
  7. XIX OGÓLNOPOLSKI KONKURS WIEDZY BIBLIJNEJ (LO) Dacie radę!

XX KONKURS WIEDZY BIBLIJNEJ dla szkół podstawowych w roku szkolnym 2014/2015 „Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu!” (Mt 16,15)

HONOROWY PATRONAT: • Biskupi diecezji: Bielsko-Żywieckiej, Częstochowskiej, Gliwickiej, Katowickiej, Sosnowieckiej

ADRESACI: • uczniowie klas IV – VI szkół podstawowych

ORGANIZATORZY:

  • Wydziały Katechetyczne diecezji: Bielsko-Żywieckiej, Częstochowskiej, Gliwickiej, Katowickiej, Sosnowieckiej
  • Doradcy metodyczni religii
  • Lokalne Wydziały Edukacji

CELE KONKURSU: 

Poznanie Ewangelii według świętego Marka 

Ukazanie wartości Pisma Świętego w życiu człowieka

Pogłębienie wiary i kształtowanie chrześcijańskich postaw w oparciu o poznane Słowo Boże

Pobudzenie do większego zainteresowania i aktywności na lekcjach religii i w życiu szkoły

Inspirowanie do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła i społeczności lokalnej

ZASADY:

Etap szkolny: Dnia 23 października 2014 r. katecheci organizują i przeprowadzają eliminacje na terenie szkoły w oparciu o materiały dostarczone przez Wydział Katechetyczny. Do następnego etapu przechodzi tylko trzech najlepszych uczestników, którzy uzyskali więcej niż 50% punków możliwych do zdobycia. Zostają oni zgłoszeni na piśmie (protokół) do koordynatora rejonowego do dnia 30 października 2014 r.

Etap rejonowy: Etap ten zostanie przeprowadzony w formie pisemnej dnia 20 listopada 2014 r. Do finału diecezjalnego przechodzi po trzech najlepszych uczestników z rejonu, którzy zostają zgłoszeni na piśmie (protokół) do Wydziału Katechetycznego do dnia 27 listopada 2014 r.

Etap diecezjalny: Dnia 9 kwietnia 2015 r. odbędzie się finał diecezjalny.

Komisje: etap szkolny – komisję stanowią nauczyciele religii, duszpasterze, przedstawiciele grona pedagogicznego, etap rejonowy – komisję stanowią księża dziekani, doradcy metodyczni religii, nauczyciele religii, duszpasterze, finał diecezjalny – w skład komisji wejdą: biskup diecezji, wizytatorzy, doradcy metodyczni religii.

Terminy: Etap szkolny – 23 października 2014 r. Etap rejonowy – 20 listopada 2014 r. Etap diecezjalny –
9 kwietnia 2015 r.

Lektura: Etap szkolny: • Ewangelia według świętego Marka (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). Etap rejonowy: • Ewangelia według świętego Marka (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Wstęp do Ewangelii według świętego Marka (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). Etap diecezjalny: • Ewangelia według świętego Marka (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Wstęp do Ewangelii według świętego Marka (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Przypisy do Ewangelii według świętego Marka (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Słownik (Biblia Tysiąclecia, wydanie V).

Wojewódzki Konkurs Biblijny XIV WOJEWÓDZKI KONKURS BIBLIJNY dla gimnazjów w roku szkolnym 2014/2015

"Bóg wywyższył Go […] jako Władcę i Zbawiciela, aby zapewnić […] nawrócenie i odpuszczenie grzechów"
Dz 5, 31

ADRESACI: Uczniowie klas I – III gimnazjum

HONOROWY PATRONAT: Ksiądz Arcybiskup Wacław Depo – Ordynariusz Archidiecezji Częstochowskiej ORGANIZATOR: Referat Katechetyczny Kurii Metropolitalnej w Częstochowie. WSPÓŁODPOWIEDZIALNI ZA ORGANIZACJĘ W REJONACH: Wydziały Katechetyczne: Diecezji Bielsko-Żywieckiej, Archidiecezji Częstochowskiej, Archidiecezji Katowickiej, Diecezji Sosnowieckiej, Diecezji Gliwickiej, Doradcy metodyczni religii, Lokalne Wydziały Edukacji.

CELE KONKURSU: • Poznanie Dziejów Apostolskich. • Ukazanie wartości Pisma Świętego w życiu człowieka. • Pogłębienie wiary i kształtowanie chrześcijańskich postaw w oparciu o poznane Słowo Boże. • Pobudzenie do większego zainteresowania i aktywności na lekcjach religii i w życiu szkoły. • Inspirowanie do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła i społeczności lokalnej.

ZASADY: ETAP SZKOLNY: Katecheci organizują i przeprowadzają eliminacje na terenie szkoły 11 grudnia 2014 r. w oparciu o materiały dostarczone przez Wydział Katechetyczny. Do następnego etapu przechodzi tylko trzech najlepszych uczestników, którzy uzyskali więcej niż 50% punków możliwych do zdobycia. Zostają oni zgłoszeni na piśmie (protokół) do koordynatora rejonowego do dnia 18 grudnia 2014 r.

ETAP REJONOWY: Etap ten zostanie przeprowadzony w formie pisemnej 12 marca 2015 r. Komisja rejonowa do 19 marca 2015 r. przesyła do Wydziału Katechetycznego danej diecezji informację o uczniach (uczniu), którzy przechodzą do następnego etapu konkursu. Do etapu wojewódzkiego przechodzi 12 najlepszych uczniów z diecezji, wyłonionych przez Diecezjalną Komisję Kwalifikacyjną na podstawie ilości zdobytych punktów. Diecezjalna Komisja Kwalifikacyjna przesyła protokół do Referatu Katechetycznego Kurii Metropolitalnej w Częstochowie do 26 marca 2015 r. Obowiązek zawiadomienia osób zakwalifikowanych do finału wojewódzkiego spoczywa na Wydziałach Katechetycznych poszczególnych diecezji.

ETAP WOJEWÓDZKI: 16 kwietnia 2015 r. odbędzie się finał wojewódzki w Częstochowie. Etap ten będzie się składał z części pisemnej i ustnej. KOMISJE: • Etap szkolny – komisję stanowią nauczyciele religii i duszpasterze. • Etap rejonowy – komisja składać się będzie z nauczycieli religii, duszpasterzy i doradców metodycznych religii. • Finał wojewódzki – w skład komisji wejdą: biskupi, wizytatorzy, doradcy metodyczni religii.

TERMINY: • Etap szkolny: 11 grudnia 2014 r. • Etap rejonowy: 12 marca 2015 r. • Etap wojewódzki: 16 kwietnia 2015 r.

LEKTURA: Etap szkolny: • Wstęp do Dziejów Apostolskich (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Dzieje Apostolskie (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). Etap rejonowy: • Wstęp do Dziejów Apostolskich (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Dzieje Apostolskie (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Przypisy do Dziejów Apostolskich (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). Etap wojewódzki: • Wstęp do Dziejów Apostolskich (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Dzieje Apostolskie (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Przypisy do Dziejów Apostolskich (Biblia Tysiąclecia, wydanie V). • Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Dzieje Apostolskie. Redaktor naukowy do wydania oryginalnego William R. Farmer, Warszawa 2007 (Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów).

 

Międzynarodowy Ekumeniczny Konkurs Biblijny Jonasz XVIII MIĘDZYNARODOWY KONKURS WIEDZY BIBLIJNEJ „JONASZ” 2014/2015
DZIEJE MOJŻESZA FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY - PROTOKÓŁ SZKOLNY

1. Główną ideą Konkursu Wiedzy Biblijnej jest poznawanie Słowa Bożego, rozumienie tekstu biblijnego i zachęta, aby zgodnie z tym słowem żyć.

2. Patronat honorowy sprawują: Biskup Ordynariusz diecezji bielsko-żywieckiej Roman Pindel oraz Biskup diecezji cieszyńskiej Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Paweł Anweiler.

3. Organizatorem KWB jest Wydział Katechetyczny Kurii Bielsko-Żywieckiej i Towarzystwo Katechetyczne „Jonasz” ze Skoczowa.

4. KWB „Jonasz” ma od początku charakter ekumeniczny i międzynarodowy (jest prowadzony także w Republice Czeskiej) Konkurs obejmuje dzieci i młodzież z Kościoła Rzymskokatolickiego, Kościoła Ewangelicko - Augsburskiego oraz innych wyznań i przeprowadzony jest w czterech grupach wiekowych: grupa I - klasy III i IV szkoły podstawowe grupa II - klasy V i VI szkoły podstawowej grupa III - klasy I, II i III gimnazjum grupa IV – młodzież szkół ponadgimnazjalnych (w porozumieniu z organizatorami KWB) 5. Obowiązująca lektura Pisma Świętego do tegorocznej edycji pt: „Dzieje Mojżesza”: Wj 1-20,24,32-34 Lb 11-14,20-25,27 Pwt 31-34 a w etapie finałowym dodatkowo „Przewodnik po Biblii” Vocatio str.151-203 Edycja specjalna – młodzież szkół specjalnych i oddziałów zintegrowanych, obowiązują następujące fragmenty: I grupa - szkoły podstawowe – Wj 1-20 II grupa - gimnazja i szkoły średnie- Wj 1-20 6. Konkurs przeprowadzony jest w trzech etapach: ETAP SZKOLNY przeprowadzony zostanie: 12 grudnia 2014 r. - w Szkołach Podstawowych; 12 grudnia 2014 r. - w Gimnazjach i Szkołach Specjalnych. ETAP REJONOWY przeprowadzony zostanie: 26 stycznia 2015 r. - w Szkołach Podstawowych; 27 stycznia 2015 r. - w Gimnazjach. FINAŁ – KURIA DIECEZJALNA w BIELSKU-BIAŁEJ 13 kwietnia 2015 r. – Szkoły Podstawowe 14 kwietnia 2015 r. – Gimnazja i Szkoły Specjalne Uwaga! Formularz z wynikami etapu szkolnego i rejonowego przesyłamy do Wydziału Katechetycznego drogą elektroniczną lub pocztą. 7. Na stronie internetowej Wydziału Katechetycznego będzie do pobrania formularz zgłoszenia udziału w KWB „Jonasz” oraz protokół etapu szkolnego . Pytania zostaną przesłane w odpowiednim terminie do szkół, które zgłosiły swój udział w terminie do 30 października 2014 r. 8. Zauważamy także uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dla nich organizowana jest specjalna edycja Konkursu Wiedzy Biblijnej. Konkurs przeprowadzany jest w dwóch etapach: szkolnym i diecezjalnym. (terminy zobacz powyżej) 9. W ramach KWB „Jonasz” Wydział Katechetyczny proponuje KONKURSY TOWARZYSZĄCE, które mają za zadanie niesienie ewangelicznego orędzia poprzez sztukę. W tym roku został zaproponowany konkurs: MODLITWA PSALMAMI (w następujących formach) aranżacja słowna (recytacja) aranżacja muzyczna (piosenka) aranżacja słowno-muzyczna aranżacja muzyczno-taneczna Konkursy towarzyszące odbywają się w dwóch etapach: szkolnym i diecezjalnym. O szczegółach konkursu towarzyszącego stanowi osobny regulamin umieszczony na stronie internetowej. 10. Zwycięzcy konkursu, a także ich uczestnicy odbiorą nagrody oraz dyplomy na uroczystym podsumowaniu XVIII Międzynarodowego Ekumenicznego Konkursu Wiedzy Biblijnej „JONASZ”, które odbędzie się w Bielskim Centrum Kultury (termin zostanie podany do wiadomości w późniejszym czasie) Wszelkie dodatkowe zapytania proszę kierować do: Ks. Józefa Oleszki – tel 602299522 mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Bogusława Czyża - Towarzystwo Katechetyczne „Jonasz” (szkoły znajdujące się na Śląsku Cieszyńskim) tel. kontaktowy 606154016 mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ewy Liberadzkiej - tel. 601 506 988 mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Olimpiada Teologii Katolickiej XXV EDYCJA 2014/2015

Hasło tegorocznej edycji Olimpiady brzmi: SAKRAMENTY UZDROWIENIA I ICH ROLA W ŻYCIU KOŚCIOŁA strona internetowa: www.otk.pl

I. Dane teleadresowe Komitetu Organizacyjnego Komitet Organizacyjny XXV Olimpiady Teologii Katolickiej Wydział Nauczania i Wychowania Katolickiego Łomżyńskiej Kurii Diecezjalnej ul. Sadowa 3; 18-400 Łomża tel. 86 4734 635; kom. 501 760 434; email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ; www.otk.pl

II. Etapy Olimpiady etap szkolny – przeprowadzony w szkołach w dniu 27 listopada 2014 r. etap diecezjalny - przeprowadzony w diecezjach w dniu 5 marca 2015 r. etap ogólnopolski – przeprowadzony w Łomży w dniach
16 – 18 kwietnia 2015 r.

III. Cele przygotowania Olimpiady: Cel główny Olimpiady: zapoznanie uczniów ze znaczeniem sakramentów uzdrowienia w życiu chrześcijanina: ukazanie istoty sakramentów i realnej obecności Boga tu i teraz oraz troski o człowieka, sakramenty jako odpowiedź człowieka na objawiającego się Boga, zapoznanie z tekstami Katechizmowymi. Cele szczegółowe: • w zakresie przekazywania wiedzy: rozumienie pojęć: sakrament, uzdrowienie, nawrócenie; poznanie komplementarnej roli sakramentów w strukturze Kościoła: zapoznanie ze świadectwami Biblijnymi i nauczaniem Kościoła, co do konieczności i sensowności korzystania z sakramentów dla człowieka wierzącego; • w zakresie rozwijania umiejętności: odczytywanie własnego charyzmatu i właściwego miejsca w Kościele; odkrywanie wartości poszczególnych sakramentów na kolejnych etapach życia ludzkiego; • w zakresie formacji osobowej: pomoc w odkrywaniu struktury i natury Kościoła; pogłębianie sensu sakramentów uzdrowienia na rzecz kościelnej wspólnoty; uświadomienie, że proces nawrócenia jest zaczynem żywotności i wolności, a także może przeciwdziałać skostnieniu, formalizmowi, przeciętności, biurokracji i rutynie, które zagrażają elementom tworzącym strukturę i naturę Kościoła; • w zakresie praktyki: zaangażowanie na rzecz budowania wspólnoty kościelnej; włączanie się w dzieło Nowej Ewangelizacji.

ETAP SZKOLNY Pismo Święte: (tekst obwiązujący dla wszystkich etapów: Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, Częstochowa 2008) 1. Rozesłanie Dwunastu: Mk 6,7-13. 2. Przypowieści Jezusa o miłosierdziu: Łk 15,1-32. 3. Zmartwychwstały Jezus ukazuje się Apostołom (przekazanie władzy odpuszczania grzechów): J 20,19-29. 4. Różne zachęty i przestrogi (w tym: o namaszczaniu chorych przez kapłanów): Jk 5,7-20. Magisterium Kościoła 1. Katechizm Kościoła Katolickiego, Sakramenty uzdrowienia chrześcijańskiego, nr 1420-1532. 2. Franciszek, Katecheza podczas audiencji ogólnej, 19.02.2015r. (http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/audiences/2014/documents/papa-francesco_20140219_udienza-generale.html). 3. Franciszek, Katecheza podczas audiencji ogólnej, 26.02.2015r. (http://w2.vatican.va/content/francesco/pl/audiences/2014/documents/papa-francesco_20140226_udienza-generale.html). Opracowania historyczno-teologiczne 1. Blaza M., Kowalczyk D., Traktat o sakramentach, Kraków 2007. w: Dogmatyka pod red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, t. V, Warszawa 2007, s. 376 – 433. 2. Krakowiak Cz., Życie sakramentalne chrześcijanina, Sakrament pokuty i pojednania,w: Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, red. M. Rusecki, Lublin 1994, s. 448-455. 3. Krakowiak Cz., Życie sakramentalne chrześcijanina, Sakrament namaszczenia chorych, w: Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, red. M. Rusecki, Lublin 1994, s. 455-460.
4. Romaniuk K. Sakramentologia biblijna Warszawa 1991, s. 66 – 100; s. 101 – 114. 5. Staniek E., Kościół i sakramenty, Kraków 1995, s. 181-201.

ETAP DIECEZJALNY Pismo Święte: 1. Księga Jonasza: Jon 1-4 2. Uzdrowienie paralityka i powołanie Lewiego: Mk 2,1-17. 3. Nawrócona jawnogrzesznica: Łk 7,36-50. Magisterium Kościoła: 1. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Reconciliatio et paenitentia, 2 XII 1984, Część III: Duszpasterstwo pokuty i pojednania (rozdział I + rozdział II). 2. Wprowadzenie teologiczne i pastoralne, w: Obrzędy pokuty dostosowane do zwyczajów diecezji polskich, Katowice 1981. (str. 11-36). 3. Benedykt XVI, Orędzie na XX Światowy Dzień Chorego, 11 II 2012, «Wstań, idź, twoja wiara cię uzdrowiła» (Łk 17,19) http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/messages/sick/documents/hf_ben-xvi_mes_20111120_world-day-of-the-sick-2012_pl.html Opracowania historyczno-teologiczne:
1. Słownik teologii biblijnej, pr. zb. pod red.: Leon-Dufour X. Poznań – Warszawa 1982, hasła: Choroba – uleczenie, Grzech, Namaszczenie. 2. Napiórkowski S. C., Z Chrystusem w znakach. Zarys sakramentologii ogólnej, Lublin 1984, s. 76-88. 3. Olejnik S., Pojednanie i pokuta, w: Teologia moralna życia osobistego, Włocławek 1999,s. 147-158. 4. Olejnik S., Namaszczenie chorych, w: Teologia moralna życia osobistego, Włocławek 1999, s. 421-424. 5. von Speyr A., Spowiedź, Poznań 1996, s. 121-160.

ETAP OGÓLNOPOLSKI Pismo Święte: 1. Psalmy pokutne: Ps 6; 32; 38; 51; 102; 130; 143. 2. IV Pieśń o Słudze Jahwe: Iz 52,13-53,12. 3. Obowiązek przebaczania i nielitościwy dłużnik: Mt 18, 21-35. Magisterium Kościoła: 1. KPK, kan. 998-1007. 2. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Reconciliatio et paenitentia, 2 XII 1984, Część III: Duszpasterstwo pokuty i pojednania (rozdział I + rozdział II). 3. Wprowadzenie teologiczne i pastoralne, w: Sakramenty chorych, Katowice 1978. (s. 14-28). 4. Jan Paweł II, Homilia w Bazylice Mariackiej w Gdańsku,12 VI 1987, III Pielgrzymka do Polski, http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/homilies/1987/documents/hf_jp-ii_hom_19870612_infermi-danzica_pl.html 5. Jan Paweł II, Chrystus ustanawia sakramenty życia Bożego, Katecheza podczas audiencji środowej, 13 VII 1988. 6. Jan Paweł II, Pokuta w Kościele – wspólnocie kapłańskiej i sakramentalnej, Katecheza podczas audiencji środowej, 15 IV 1992. 7. Jan Paweł II, Namaszczenie chorych w Kościele – wspólnocie kapłańskiej i sakramentalnej, katecheza podczas audiencji ogólnej, 29 IV 1992. Opracowania historyczno-teologiczne: 1. Orzeszyna J., Pokuta – sakrament pokuty, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. Nagórny J., Jeżyna K., Radom 2005, s. 402-406. 2. Olczyk A., Namaszczenie chorych, w: Jan Paweł II, Encyklopedia nauczania moralnego, red. Nagórny J., Jeżyna K., Radom 2005, s. 351-352. 3. Olejnik S., Czujne oczekiwanie przyjścia Pana, w: Teologia moralna, t. 6, Warszawa 1990, s. 134-161. 4. Płatek J.S., Sprawowanie sakramentu pokuty i pojednania, Częstochowa 1996, s. 168-227. 5. Rahner K., Sakramenty Kościoła – Medytacje. Kraków 1997, s. 59-90.
6. Rosato, Ph. J., Wprowadzenie do posoborowej teologii sakramentów, Kraków 1998, s. 65-70. 7. Schneider, T., Znaki bliskości Boga. Zarys sakramentologii, Wrocław 1995, s. 201-258.

Napisz Błogosławionemu Księdzu Jerzemu Popiełuszce jak dzisiaj zło dobrem zwyciężasz

Krajowy Instytut Akcji Katolickiej w Polsce we współpracy z Telewizją Polską S.A. organizują Ogólnopolski Konkurs dla dzieci i młodzieży szkolnej pod hasłem: „Napisz błogosławionemu księdzu Jerzemu Popiełuszce jak dzisiaj zło dobrem zwyciężasz”

Celem konkursu jest: • przybliżenie postaci bł. ks. Jerzego Popiełuszki, patrioty, społecznika, obrońcy godności człowieka w 30. rocznicę jego męczeńskiej śmierci oraz kształtowanie postaw chrześcijańskich, patriotycznych wśród dzieci i młodzieży na przykładzie życia i działalności duszpasterskiej błogosławionego. • Serdecznie zapraszamy dyrektorów szkół, nauczycieli, katechetów przede wszystkim dzieci i młodzież do podjęcia tego wyzwania. W Diecezji Bielsko-Żywieckiej patronat honorowy nad konkursem objęli: Solidarność Podbeskidzia oraz Poseł na Sejm RP, Pan Stanisław Szwed. Na szczeblu diecezjalnym główną nagrodą dla najlepszej pracy w grupie wiekowej szkół ponadgimnazjalnych będzie wyjazd do Brukseli ufundowany przez Eurodeputowaną, Panią Jadwigę Wiśniewską. Dla pozostałych osób, których prace zostaną zakwalifikowane do szczebla krajowego będą ufundowane nagrody rzeczowe.

Etap pierwszy - szkolny - należy zakończyć i przesłać maksymalnie trzy najlepsze prace z każdej grupy wiekowej w terminie do 19 października 2014 r. na adres: Akcja Katolicka Diecezji Bielsko-Żywieckiej
ul. Żeromskiego 5-7 43-300 Bielsko-Biała

Regulamin

1. Celem Konkursu jest: - przybliżenie postaci bł. ks. Jerzego Popiełuszki, patrioty, społecznika, obrońcy godności człowieka – w 30. rocznicę jego męczeńskiej śmierci; - kształtowanie postaw chrześcijańskich, patriotycznych wśród dzieci i młodzieży na przykładzie życia i działalności duszpasterskiej bł. ks. Jerzego Popiełuszki.

2. Konkurs adresowany jest do uczniów wszystkich typów szkół.

3. Prace oceniane będą w trzech grupach wiekowych: - szkoła podstawowa - gimnazju - szkoła ponadgimnazjalna.

4. Tematyka prac konkursowych winna koncentrować się wokół hasła Konkursu na bazie obejrzanych filmów i programów TVP poświęconych bł. ks. Jerzemu Popiełuszce oraz innych dostępnych materiałów.

5.Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest nadesłanie własnego, samodzielnego utworu literackiego w dowolnej formie, który nie był dotychczas publikowany i nagradzany w innych konkursach. Pracę należy przesłać w formie wydruku komputerowego na adres organizatora. Maksymalna objętość utworu 4 strony formatu A-4 (interlinia 1,5; czcionka 12 pkt.; margines lewy 2,5cm).

6. Do każdej pracy należy dołączyć: a) kartę informacyjną zawierającą następujące dane: - imię i nazwisko autora oraz wiek, - imię i nazwisko nauczyciela lub innej osoby, pod kierunkiem której praca została napisana wraz z numerem telefonu i adresem mailowym oraz dokładnym adresem szkoły łącznie z numerem telefonu, - w przypadku indywidualnego zgłoszenia należy podać dokładny adres autora pracy oraz numer telefonu i adres mailowy. b) oświadczenie o wyrażeniu zgody rodziców (opiekunów prawnych) uczestnika na publikację pracy oraz przetwarzanie danych osobowych do celów związanych z jego udziałem w konkursie.

7. Prace będą oceniane pod względem: - zgodności z tematem, - oryginalności, - wartości artystycznych, - poprawności językowej, stylistycznej i ortograficznej.

8. Komisje poszczególnych etapów dokonują oceny zgłoszonych prac i przekazują najlepsze na adres organizatora wyższego etapu.

9. Prace nadsyłane na konkurs nie będą zwracane.

10. Terminy: - etap pierwszy - szkolny - należy zakończyć i przesłać maksymalnie trzy najlepsze prace z każdej grupy wiekowej w terminie do 19 października 2014 r. na adres: właściwego Diecezjalnego Instytutu akcji Katolickiej zwanego dalej DIAK-iem lub Wydziału Katechetycznego Kurii. - etap drugi - diecezjalny - należy zakończyć i przesłać wybrane z każdej grupy wiekowej maksymalnie trzy prace w terminie do 5 listopada 2014 r. na adres: Krajowy Instytut Akcji Katolickiej, ul. Nowogrodzka 49, 00-695 Warszawa, z dopiskiem: „Konkurs”. Do prac należy dołączyć zestawienie rekomendowanych prac z podziałem na grupy wiekowe wraz z dokładnym adresem autora i szkoły. - etap trzeci – ogólnopolski - zakończy się 24 listopada 2014 r.

11. Komisje konkursowe dla etapu drugiego powołują DIAK-i, natomiast komisję konkursową etapu trzeciego powołuje Organizator.

12. Dla autorów najlepszych prac przewidziane są nagrody. Najciekawsze prace zostaną opublikowane. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo ich prezentacji i publikacji bez honorarium za prawa autorskie.

13. O terminie uroczystego zakończenia konkursu, połączonego z wręczeniem nagród i wyróżnień, laureaci zostaną powiadomieni listownie, pocztą elektroniczną lub telefonicznie. Uczestnicy przyjeżdżają po odbiór nagród na własny koszt.

 

KONKURS RECYTATORSKI pod hasłem Chrześcijańskie korzenie literatury polskiej

Do Konkursu zapraszamy: • uczniów szkół podstawowych • młodzież gimnazjalną i licealną • studentów i dorosłych Do prezentacji należy przygotować do recytacji utwór poetycki oraz fragment prozy (wyłącznie opublikowane utwory polskich autorów). Łączny czas recytacji nie powinien przekroczyć 8 minut. Powołane przez organizatorów jury oceniać będzie dobór repertuaru, kulturę słowa oraz interpretację. Mile będą widziane utwory klasyków literatury polskiej. Prezentacje konkursowe odbędą się w Miejskim Domu Kultury w Bielsku-Białej,
ul. 1 Maja 12 w dniu 4 października (sobota) 2014: - o godz. 9.00 - uczniowie szkół podstawowych - o godz. 12.00 – uczniowie gimnazjum, młodzież licealna, studenci i dorośli.

Rozdanie nagród i Koncert Laureatów odbędzie się w ramach XXX Tygodnia Kultury Chrześcijańskiej w Bielsku-Białej (pod hasłem: Nie lękajcie się, otwórzcie na oścież drzwi Chrystusowi) w dniu 18 października 2014 r. w Miejskim Domu Kultury w Bielsku-Białej, ul. 1 Maja 12. Zgłoszenia do Konkursu należy składać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września 2014 r. w lokalu Klubu Inteligencji Katolickiej w Bielsku-Białej,
ul. Bohaterów Warszawy 4A w każdy wtorek w godz. 16.00 - 17.00. Zgłoszenia można przesłać pocztą na adres KIK (skr. poczt. 457) lub pocztą elektroniczną na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. W zgłoszeniu należy podać: • imię i nazwisko oraz adres uczestnika lub instytucji delegującej • nazwę szkoły, klasę lub kategorię wiekową , np. „dorośli” • nazwiska autorów i tytuły zgłaszanych utworów (także tytuł całego utworu, z którego pochodzi fragment prozy) • imię i nazwisko instruktora, który przygotował recytatora. Ze względu na wysoki poziom Konkursu prosimy instruktorów o wybór repertuaru przede wszystkim z klasyki literatury polskiej. Zwracamy się z prośbą do wychowawców i nauczycieli, zwłaszcza polonistów, o udzielenie pomocy dzieciom i młodzieży w doborze repertuaru oraz w przygotowaniu do uczestnictwa w Konkursie. Informacje szczegółowe można uzyskać pod nr telefonu 33-811-67-20 w godzinach wieczornych. Za Zarząd Klubu Inteligencji Katolickiej w Bielsku-Białej
mgr Zofia Lamers

XIX OGÓLNOPOLSKI KONKURS WIEDZY BIBLIJNEJ

Terminarz: 9 marca 2015 roku > Ostateczny termin przyjmowania zgłoszeń do XIX OKWB. 24 marca 2015 roku > Etap Szkolny. 31 marca 2015 roku > Ostateczny termin wypełnienia formularza (on-line) protokołu z Etapu Szkolnego. 21 kwietnia 2015 roku. > Etap Diecezjalny.  1 - 2 czerwca 2015 roku. > Finał Konkursu. (Niepokalanów) Powyższe terminy obowiązują we wszystkich diecezjach w Polsce. Ponadto! Zwycięzcy etapów diecezjalnych mają szansę bezpłatnego wzięcia udziału w VIII Częstochowskim Spotkaniu Młodych z Biblią! Regulamin Zapraszamy do zapoznania się z Regulaminem 19. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej (2014/2015) .

1. Organizatorem Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej, zwanego dalej Konkursem, jest Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana”. 
2. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. 3. Tekstem źródłowym Konkursu jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu – najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem (Edycja Świętego Pawła, 2009), a zakres merytoryczny XIX edycji obejmuje: Księgę Jonasza, Ewangelię wg św. Łukasza i Dzieje Apostolskie wraz z wprowadzeniami, przypisami i komentarzami oraz słownikiem. 4. Konkurs składa się z trzech etapów: szkolnego, diecezjalnego i ogólnopolskiego – finału. 5. Za realizację Konkursu na terenie poszczególnych diecezji odpowiadają Koordynatorzy diecezjalni.
6. Sprawy organizacyjne prowadzi Sekretariat Konkursu.

II. Etap szkolny 1. Koordynator diecezjalny przesyła do szkół pismo przewodnie wraz z regulaminem Konkursu.
2. Za przeprowadzenie tego etapu odpowiadają szkoły. 3. Zgłoszenia szkół przyjmowane są do 9 marca 2015 roku wyłącznie drogą elektroniczną, na specjalnym formularzu zgłoszeniowym znajdującym się na stronie www.okwb.pl (zakładka zgłoszenie). Po tym terminie szkoły nie będą rejestrowane, co uniemożliwi uczniom wzięcie udziału w Konkursie. 4. Etap szkolny odbywa się, we wszystkich placówkach biorących udział w Konkursie, 24 marca 2015 roku. 5. Zestaw pytań testowych wraz z arkuszem odpowiedzi oraz pakietem pytań dodatkowych (ewentualna dogrywka), a także Załącznik nr 1 i nr 2 do Regulaminu, przekazane zostaną do każdej ze zgłoszonych szkół drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany podczas rejestracji szkoły na stronie www.okwb.pl, nie później niż 5 dni przed rozpoczęciem etapu szkolnego. 6. Uczestnicy etapu szkolnego otrzymają pytania konkursowe w formie testu. 7. Na rozwiązanie testu uczniowie mają 45 minut. 8. Wyłoniona z grona nauczycieli Komisja ocenia prace uczniów w oparciu o arkusz odpowiedzi i w ciągu 5 dni roboczych od dnia etapu szkolnego, tj. do 31 marca 2015 roku wprowadza wyniki do elektronicznego formularza (protokołu). Dostęp do niego, możliwy jest poprzez indywidualny link, wygenerowany automatycznie przez system podczas procesu rejestracji szkoły w Konkursie i przesłany na podany w zgłoszeniu adres e-mail. 9. Do etapu diecezjalnego przechodzą maksymalnie trzy osoby, które uzyskały odpowiednio największą liczbę punktów, lecz nie mniejszą niż 50% maksymalnej liczby punktów, tj. 45 punktów. 10. Osoby niepełnoletnie zakwalifikowane do etapu diecezjalnego powinny przekazać organizatorom Konkursu, przy rejestracji na etapie diecezjalnym, wypełnione i podpisane „Oświadczenie opiekuna prawnego uczestnika Konkursu”, które stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu, a w przypadku osób pełnoletnich i opiekunów wypełniony i podpisany Załącznik nr 2 do Regulaminu. 

III. Etap diecezjalny 1. Za przeprowadzenie etapu diecezjalnego odpowiada Koordynator diecezjalny lub osoba przez niego wyznaczona, która zobowiązana jest do poinformowania uczestników o czasie i miejscu etapu diecezjalnego. 2. Etap diecezjalny składa się z części pisemnej i ustnej. 3. W części pisemnej uczestnicy odpowiadają na pytania testowe, dostarczone w zamkniętych kopertach. Sprawdzenia poprawności wykonanego testu dokonuje powołana przez Koordynatora diecezjalnego Komisja, w oparciu o arkusz odpowiedzi. 4. Do części ustnej przechodzi maksymalnie 7 osób z największą liczbą punktów uzyskanych w części pisemnej, lecz nie mniejszą niż 50% maksymalnej liczby punktów, tj. 45 punktów. 5. Część ustną stanowią pytania przygotowane przez Organizatora. Sprawdzenia poprawności odpowiedzi dokonuje powołana Komisja. 6. W części ustnej stosuje się odrębny regulamin. 7. Do etapu ogólnopolskiego przechodzą po trzy osoby z każdej diecezji, które uzyskały w części ustnej kolejno największą liczbę punktów. 8. W przypadku uzyskania równej liczby punktów zarządza się dogrywkę, w celu wyłonienia 3 finalistów. 9. Etap diecezjalny we wszystkich diecezjach odbywa się 21 kwietnia 2015 roku.

IV. Etap ogólnopolski - finał 1. Za przygotowanie etapu ogólnopolskiego – finału odpowiada Sekretariat Konkursu. 2. Analogicznie stosuje się punkty 2, 3, 4, 5, 6, 8 rozdziału III. 3. Finał Konkursu odbędzie się w dniach 1-2 czerwca 2015 roku w Niepokalanowie.

V. Zakończenie 1. Wgląd w sprawdzone testy na poszczególnych etapach Konkursu ma tylko Organizator.
2. Decyzje Komisji na każdym etapie są ostateczne. 3. Organizator zastrzega sobie prawo do przesunięcia terminów Konkursu w każdym czasie oraz zastrzega sobie prawo zmiany regulaminu. Wszelkie zmiany będą umieszczone na stronie internetowej www.okwb.pl w zakładce regulamin. 4. Aktualne informacje dotyczące Konkursu publikowane są na stronie: www.okwb.pl. Konkurs składa się z trzech etapów: szkolnego, diecezjalnego i ogólnopolskiego. Ich przebieg, szczegółowo określa Regulamin Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej.

Poniżej zamieszczamy rozwinięcie regulaminu, dotyczące poszczególnych etapów Ogólnopolskiego Konkursu Wiedzy Biblijnej. Mamy nadzieję, że ułatwi to znacznie udział w Konkursie osobom, które z tą inicjatywą spotykają się po raz pierwszy. Zgłoszenie do Konkursu. W Konkursie mogą wziąć udział uczniowie szkół ponadgimnazjalnych z terenu całej Polski. Za dostarczenie informacji do szkół, odpowiadają koordynatorzy diecezjalni Konkursu. Zgłoszenia dokonuje katecheta lub inny nauczyciel, wyznaczony przez dyrekcję szkoły, wyłącznie drogą on-line, która jest udostępniona w zakładce Zgłoszenie . Należy pamiętać o przestrzeganiu wszystkich terminów związanych z Konkursem.

Etap Szkolny. Za jego przeprowadzenie odpowiadają katecheci bądź szkolni koordynatorzy Konkursu, wyznaczeni przez dyrektorów placówek. Zarejestrowane wcześniej w Konkursie szkoły, otrzymują od organizatora pakiety, zawierające test oraz pytania dodatkowe (w przypadku koniecznej dogrywki) wraz z arkuszami odpowiedzi dla komisji szkolnych. Autorami pytań, na każdym poziomie Konkursu są bibliści Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II. Protokół z etapu szkolnego, wypełnia się w formie on-line, na stronie konkursowej, najpóźniej w ciągu 5 dni roboczych od przeprowadzenia eliminacji szkolnych.

Etap Diecezjalny. Ten etap eliminacji przygotowują koordynatorzy diecezjalni Konkursu, powołani przez organizatora. Przechodzą do niego po trzy osoby, z każdej biorącej udział w Konkursie placówki, które w etapie szkolnym otrzymają najwyższą ilość punktów, lecz nie mniejszą niż 50% maksymalnej liczby punktów. Na eliminacje składają się dwie części: pisemna - testowa oraz ustna, do której przechodzi siedem osób uzyskujących najwyższą ilość punktów w części pisemnej. W części ustnej, uczestnicy odpowiadają na (te same) pytania, w następujących po sobie trzech turach, za jeden, trzy i pięć punktów. Odpowiedzi ocenia komisja konkursowa, powołana przez organizatora. Trzy najlepsze osoby kwalifikują się do etapu ogólnopolskiego - finału Konkursu.

Etap ogólnopolski - Finał Konkursu. Jest to dwudniowe spotkanie. W pierwszym dniu, uczestnicy rozwiązują test pisemny, na podstawie którego siedem osób kwalifikuje się do części ustnej. Analogicznie do wcześniejszego etapu, do ścisłego finału może dostać się siedem osób, które wykażą się największą wiedzą w teście. W drugim dniu, wszyscy poznają siódemkę rywalizującą o pierwsze miejsca w Konkursie i śledzą ich zmagania przed komisją. W części ustnej, uczestnicy odpowiadają na te same pytania. Ten etap przypomina prawdziwe Święto Biblii, obfituje bowiem w nabożeństwa Bożego Słowa, spotkania z ludźmi kochającymi Biblię, msze święte czy konferencje dotyczące Pisma Świętego. Nie brakuje też czasu na ubogacającą rozrywkę, między innymi podczas koncertów. Dla naszych finalistów, grali już m.in. Gospel Choir Cantorum Bełchatów, Przecinek z Raciborza, Siewcy Lednicy, Full Power Spirit czy Mateusz Otręba - Mate.O Najważniejsze jest jednak spotkanie z Żywym Słowem Bożym i rówieśnikami, którzy będąc na różnych etapach rozpoznania swoich dróg, chcą wnikać w głębię własnego ducha i czynić swoje życie coraz bardziej podobającym się Bogu.

Szkolne Koło Caritas SKC- Wolontariat (K. Snaczke)

Formy działania Szkolnego Koła Caritas SKC

Wolontariat

Co roku Caritas organizuje szereg działań, w które każde SKC może się włączyć. Dajemy także możliwość realizacji własnych pomysłów. Spotykamy się kilka razy w roku, aby dzielić się ze sobą doświadczeniami. Chcąc dziękować naszym wolontariuszom za pracę i serce włożone w pracę wolontaryjną w podzięce organizujemy dla nich wyjazdy podczas ferii i wakacji. Są to wyjazdy na których szkolimy naszych wolontariuszy, a także dbamy o ich wypoczynek.

Proponowane działanie przez Caritas:

*szerzenie chrześcijańskiej nauki o miłosierdziu i pogłębianie jej zrozumienie

*formowanie duchowe i praktyczne wolontariuszy do pracy charytatywnej (dni skupienia, rekolekcje, kursy, pielgrzymki),

*pomoc osobom starszym i chorym w pariafiach (główna część pracy parafialnych zespołów charytatywnych),

*pomoc rodzinie zagrożonej ubóstwem i marginalizacją: stała (comiesięczna) lub doraźna pomoc żywnościowa  i odzieżowa kilkuset rodzinom w trudnej sytuacji materialnej,

*uczestniczenie w ogólnokrajowych akcjach charytatywnej działalności Kościoła (Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, Jałmużna Wielkopostna, Pomoc ofiarom powodzi itp.),

*pomoc rodzinom z dziećmi upośledzonymi,

*organizowanie doraźnej pomocy dla osób potrzebujących (wykupienie lekarstw, pomoc w zbiórce na operację, pomoc ofiarom klęsk żywiołowych itp.),

*organizowanie letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci z ubogich rodzin oraz osób chorych  i niepełnosprawnych,

*organizacja struktur Caritas Diecezji Bielsko-Żywieckiej, a także łączność i współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami charytatywnymi.

Wolontariusze Caritas odwołują się do Ewangelii miłosierdzia, jaką Chrystus zostawił swojemu Kościołowi, starają się swą pracę traktować jako służbę bliźniemu w duchu braterskiej miłości.

Kierują nimi trzy zasady:

1.Bezinteresowność (darmowość)- wolontariusz pomaga innym nie oczekując za to rekompensaty finansowej. Nie działa dla zysku.Pomagając innym wolontariusz realizuje się jako osoba, stając się darem dla innych.

2.Poszanowanie godności każdego człowieka-wolontariusz działa w duchu solidarności i braterstwa ze wszyskimi ludźmi. Zwłaszcza staje po stronie ubogich i wymagających pomocy materialnej i duchowej. Próbuje odpowiedzieć na ich potrzeby. W centrum uwagi wolontariusza znajduje się osoba a nie "problem do rozwiązania", "trodność", czy "potrzeba". Wolontariusz dostrzega najpierw człowieka, a dopiero potem to, że potrzebuje pomocy i wsparcia w konkretnej swej sytuacji życiowej.

3.Duch solidarności z innymi-wolontariusz chrześcijański rozumie solidarność nie tyle jako uczucie litości, współczucie ile jako głębokie zaangażowanie na rzecz bliźniego. Budzi nadzieję.

Jest tak wiele pomysłów na działanie jak wielu jest wolontariuszy, każdy wnosi coś nowego do SKC. Niezwykle cenne w szkolnym kole Caritas jest poczucie wspólnoty, które niejednokrotnie bardzo zblioża ludzi. Tworzą się przyjaźnie, które trwają także po zakończeniu szkoły. Wolontariat zmienia życie, nadaje mu większy sens.

Ps. Kilkanaście osób z naszej szkoły zadeklarowało już swój udział w SKC!

I Ty możesz zostać wolontariuszem w SKC- zapraszamy!

Opiekun koła: Katarzyna Snaczke

Asystent kościelny koła: ks. Wiesław Greń

Serdzecznie pozdrawiamy!

 

Wymagania edukacyjne 2014/2015 J.Grygierzec

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII

dla LO i Gimnazjum

 

Ocenianie jest źródłem informacji o osiągnięciach i motywacji ucznia do postępów w nauce. Jeżeli uczeń rozumie i współuczestniczy w ewaluacji swych postępów, wówczas wartościowanie jego osiągnięć posiada również wielką wartość wychowawczą.

Oceniając uczniów, odnosimy się przede wszystkim do osiągnięć przestawionych w podstawie programowej z religii.

Źródła wiedzy o osiągnięciach ucznia to:

- codzienna obserwacja

- rozmowy

- jakość zadawanych przez niego pytań i odpowiedzi.

Nauczyciel ustala, co uczeń wie, potrafi, jakie jeszcze wymagania powinien spełnić, w czym może jeszcze mu pomóc.

Celowość informacji zakłada wartościowanie aktualnego poziomu edukacyjnego ucznia oraz zmotywowanie jego potrzeby zdobywania wiadomości, postaw i umiejętności.

Metody kontroli i ocen:

- konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, obserwacja uczniów w toku ich pracy, odpowiedź ustna, rzetelne prowadzenie zeszytu itp.).

- techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego ( kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).

     Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

- ilość i jakość prezentowanych wiadomości

- zainteresowanie przedmiotem

- stosunek do przedmiotu

- pilność i systematyczność

- umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu

- postawa chrześcijańska

- świadectwo życia, w którym wyrażać winny się poznane prawdy wiary i normy etyczne.

Zadania nauki religii:

- wprowadzać w lekturę Pisma Świętego

- zapoznawać z wybranymi fragmentami Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu

- wprowadzić w podstawowe prawdy wiary Kościoła

- pomóc w pogłębianiu przeżywania roku liturgicznego

- pomóc w rozumieniu liturgii, a zwłaszcza Eucharystii

- kształtować umiejętność czynnego, świadomego i zaangażowanego włączenia się w liturgię Kościoła

- kształtować postawę odpowiedzialności oraz chrześcijańskiego sumienia

- wykazywać chrześcijańskie motywy wyborów w codziennym życiu

- pogłębiać osobisty kontakt z Bogiem w modlitwie

- kształtować postawę odpowiedzialności z akcentem na zadanie wobec: rodziny, klasy, szkoły, grupy rówieśniczej, Kościoła- pomóc w odnajdowaniu własnego miejsca i zadań, rozwijać poczucie przynależności

- wspierać prawidłowy rozwój emocjonalny i społeczny

- wzmacniać właściwe relacje z rodziną

- kształtować postawę szacunku dla siebie i innych

- prowadzić do dostrzegania potrzeby budowania własnej wiary w łączności z innymi – świadectwo życia.

WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA LO

Oceny z „małego katechizmu” są ocenami cząstkowymi, ich średnia daje ocenę końcową na poszczególne semestry

 

OCENA NIEDOSTATECZNA:

* uczeń nie posiada zeszytu, często go nie nosi, lub ma w nim duże braki,

* nieodpowiednie zachowanie na lekcji /brak szacunku, pokory, zdyscyplinowania itp./,

* lekceważący stosunek do przedmiotu,

* nieznajomość tzw. „małego katechizmu”,

* Znaczny brak wiadomości programowych,

* opuszczanie lekcji religii,

* negowanie słowem lub czynem wartości religijnych.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA:

* uczeń zna podstawowe pojęcia religijne,

* posiada minimum wiedzy programowej,

* nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy,

* popełnia liczne błędy w wypowiedzi,

* uczeń prowadzi zeszyt,

* w minimalnym stopniu opanował tzw. „mały katechizm”,

* prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,

* zna wartości religijne.

OCENA DOSTATECZNA:

* uczeń opanował podstawowe treści materiału programowego,

* potrafi zastosować zdobytą wiedzę,

* podczas przekazywania treści religijnych popełnia nieliczne i nie wielkie błędy,

* komunikuje wiedzę wybiórczo,

* zna podstawowe pojęcia i postawy religijne,

* wykazuje zainteresowanie treściami poruszanymi na lekcji,

* posiada podstawową znajomość tzw. „małego katechizmu”,

* zna wartości chrześcijańskie i próbuje zastosować je w życiu,

* dostatecznie opanował materiał programowy.

OCENA DOBRA:

* uczeń opanował materiał programowy z religii,

* podczas odpowiedzi nie popełnia większych błędów,

* w stopniu dobrym opanował tzw. „mały katechizm”,

* jest zainteresowany przedmiotem,

* uczestniczy w życiu parafii,

*cechuje go sumienność, pilność i rzetelność,

* zna wartości religijne i wyraża je życiem,

* posiada zeszyt w stanie aktualnym,

* jest przygotowany do lekcji,

* jego zachowanie na lekcji nie budzi zastrzeżeń,

* opanował materiał programowy w stopniu dobrym.

OCENA BARDZO DOBRA:

* spełnia wymagania na ocenę dobrą,

* w pełni opanował treść tzw. „małego katechizmu”

* aktywnie uczestniczy w lekcji,

* umiejętnie stosuje poznane wiadomości, bez ingerencji nauczyciela,

* wykazuje właściwy styl wypowiedzi,

* chętnie i pilnie uczestniczy w życiu parafii,

* opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym,

* posiada kompletny zeszyt,

* zawsze i wszędzie świadczy o Chrystusie.

OCENA CELUJĄCA:

* spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,

* posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania,

* wzorowo prowadzi zeszyt,

* wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu

się terminologią przedmiotową i inną,

* uczestniczy w życiu parafii /ruchy religijne, pielgrzymki itp./,

* swoim życiem świadczy o Chrystusie,

* broni i propaguje wiarę katolicką,

* bierze udział w konkursach religijnych, biblijnych, olimpiadach katolickich

WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA GIMNAZJUM

Oceny z „małego katechizmu” są ocenami cząstkowymi, ich średnia daje ocenę końcową na poszczególne semestry

OCENA NIEDOSTATECZNA:

* uczeń nie posiada zeszytu, często go nie nosi, lub ma w nim duże braki,

* nieodpowiednie zachowanie na lekcji /brak szacunku, pokory, zdyscyplinowania itp./,

* lekceważący stosunek do przedmiotu,

* nieznajomość tzw. „małego katechizmu”,

* Znaczny brak wiadomości programowych,

* opuszczanie lekcji religii,

* negowanie słowem lub czynem wartości religijnych.

OCENA DOPUSZCZAJĄCA:

* uczeń zna podstawowe pojęcia religijne,

* posiada minimum wiedzy programowej,

* nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy,

* popełnia liczne błędy w wypowiedzi,

* uczeń prowadzi zeszyt,

* w minimalnym stopniu opanował tzw. „mały katechizm”,

* prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,

* zna wartości religijne.

OCENA DOSTATECZNA:

* uczeń opanował podstawowe treści materiału programowego,

* potrafi zastosować zdobytą wiedzę,

* podczas przekazywania treści religijnych popełnia nieliczne i nie wielkie błędy,

* komunikuje wiedzę wybiórczo,

* zna podstawowe pojęcia i postawy religijne,

* wykazuje zainteresowanie treściami poruszanymi na lekcji,

* posiada podstawową znajomość tzw. „małego katechizmu”,

* zna wartości chrześcijańskie i próbuje zastosować je w życiu,

* dostatecznie opanował materiał programowy.

OCENA DOBRA:

* uczeń opanował materiał programowy z religii,

* podczas odpowiedzi nie popełnia większych błędów,

* w stopniu dobrym opanował tzw. „mały katechizm”,

* jest zainteresowany przedmiotem,

* uczestniczy w życiu parafii,

*cechuje go sumienność, pilność i rzetelność,

* zna wartości religijne i wyraża je życiem,

* posiada zeszyt w stanie aktualnym,

* jest przygotowany do lekcji,

* jego zachowanie na lekcji nie budzi zastrzeżeń,

* opanował materiał programowy w stopniu dobrym.

OCENA BARDZO DOBRA:

* spełnia wymagania na ocenę dobrą,

* w pełni opanował treść tzw. „małego katechizmu”

* aktywnie uczestniczy w lekcji,

* umiejętnie stosuje poznane wiadomości, bez ingerencji nauczyciela,

* wykazuje właściwy styl wypowiedzi,

* chętnie i pilnie uczestniczy w życiu parafii,

* opanował materiał programowy w stopniu bardzo dobrym,

* posiada kompletny zeszyt,

* zawsze i wszędzie świadczy o Chrystusie.

OCENA CELUJĄCA:

* spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,

* posiada wiadomości wykraczające poza program nauczania,

* wzorowo prowadzi zeszyt,

* wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną,

* uczestniczy w życiu parafii /ruchy religijne, pielgrzymki itp./,

* swoim życiem świadczy o Chrystusie,

* broni i propaguje wiarę katolicką,

* bierze udział w konkursach religijnych, biblijnych, olimpiadach katolickich.