Kryteria oceniania ucznia klasy 3c, 3b, 3g		
	
	
	- Szczegóły
- 
	Poprawiono: czwartek, 12, wrzesień 2013 09:14	
- 
	Odsłony: 2409	
Propozycja przedmiotowego systemu oceniania
 wraz z określeniem wymagań edukacyjnych
 (zakres podstawowy)
 
 
 Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe: konieczne (K), podstawowe (P), rozszerzające (R), dopełniające (D) i wykraczające poza program nauczania (W). Wymienione poziomy wymagań odpowiadają w przybliżeniu ocenom szkolnym.
 
- Wymagania konieczne (K) dotyczą zagadnień elementarnych, stanowiących swego rodzaju podstawę, zatem powinny być opanowane przez każdego ucznia.
- Wymagania podstawowe (P) zawierają wymagania z poziomu (K), wzbogacone o typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
- Wymagania rozszerzające (R), zawierające wymagania z poziomów (K) i (P), dotyczą zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych.
- Wymagania dopełniające (D), zawierające wymagania z poziomów (K), (P) i (R), dotyczą zagadnień problemowych, trudniejszych, wymagających umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji.
- Wymagania wykraczające (W) dotyczą zagadnień trudnych, oryginalnych, wykraczających poza obowiązkowy program nauczania.
 
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca   –    wymagania na poziomie (K),
ocena dostateczna       –    wymagania na poziomie (K) i (P),
ocena dobra                 –    wymagania na poziomie (K), (P) i (R),
ocena bardzo dobra     –    wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D),
ocena celująca             –    wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W).
 
1. RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
stosuje zasadę mnożenia − w typowych sytuacjach | 
| 
przedstawia drzewo ilustrujące zbiór wyników danego doświadczenia − w prostych sytuacjach | 
| 
oblicza liczbę permutacji elementów danego zbioru − w prostych sytuacjach | 
|  | 
| 
oblicza liczbę wariacji bez powtórzeń− w prostych sytuacjach | 
| 
oblicza liczbę wariacji z powtórzeniami − w prostych sytuacjach | 
| 
określa zbiór wszystkich zdarzeń elementarnych danego doświadczenia | 
| 
określa zbiór zdarzeń elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu | 
| 
określa zdarzenia przeciwne, zdarzenia niemożliwe i zdarzenia pewne | 
| 
stosuje klasyczną definicję prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych − w prostych, typowych sytuacjach | 
| 
podaje rozkład prawdopodobieństwa dla rzutów kostką lub monetą | 
| 
oblicza prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego | 
| 
stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń − w prostych sytuacjach | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
wykorzystuje kombinatorykę do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń losowych | 
| 
zapisuje zdarzenia w postaci sumy, iloczynu oraz różnicy zdarzeń | 
| 
oblicza prawdopodobieństwa zdarzeń losowych, stosując klasyczną definicję prawdopodobieństwa | 
| 
stosuje twierdzenia o prawdopodobieństwie sumy zdarzeń i różnicy zdarzeń | 
| 
stosuje własności prawdopodobieństwa do obliczania prawdopodobieństw zdarzeń | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| ·         rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące prawdopodobieństwa | 
| ·         przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących prawdopodobieństwa zdarzeń | 
 
2. STATYSTYKA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę | 
| 
oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych przedstawionych na diagramie− w prostych przypadkach
 | 
| 
oblicza wariancję i odchylenie standardowe | 
| 
oblicza średnią ważoną liczb z podanymi wagami | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
oblicza średnią arytmetyczną, wyznacza medianę i dominantę danych przedstawionych na diagramie | 
| 
wykorzystuje średnią arytmetyczną, medianę, dominantę i średnią ważoną do rozwiązywania zadań | 
| 
oblicza wariancję i odchylenie standardowe zestawu danych przedstawionych w tabeli | 
| 
interpretuje średnią arytmetyczną, medianę, dominantę i średnią ważoną | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące statystyki | 
 
3. STEREOMETRIA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
wskazuje w wielościanach proste prostopadłe, równoległe i skośne | 
| 
wskazuje w wielościanach rzut prostokątny danego odcinka | 
| 
określa liczbę ścian, wierzchołków i krawędzi graniastosłupów i ostrosłupów | 
| 
sporządza rysunek wielościanu wraz z oznaczeniami | 
| 
oblicza pola powierzchni bocznej i całkowitej graniastosłupów i ostrosłupów prostych | 
| 
rysuje siatkę graniastosłupa lub ostrosłupa prostego, mając dany jej fragment | 
| 
oblicza długości przekątnych graniastosłupów prostych − w prostych przypadkach | 
| 
stosuje definicje i własności funkcji trygonometrycznych do obliczania pól powierzchni graniastosłupów i ostrosłupów − w prostych sytuacjach | 
| 
oblicza objętości graniastosłupów i ostrosłupów prawidłowych | 
| 
wskazuje kąt między przekątną graniastosłupa a płaszczyzną podstawy tego graniastosłupa | 
| 
wskazuje kąt między danym odcinkiem w ostrosłupie a płaszczyzną podstawy tego ostrosłupa | 
| 
wskazuje kąt między sąsiednimi ścianami wielościanów | 
| 
rozwiązuje typowe zadania dotyczące kąta między prostą a płaszczyzną | 
| 
oblicza pola powierzchni i objętości brył obrotowych − w prostych sytuacjach | 
| 
wyznacza skalę podobieństwa brył podobnych | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
przeprowadza wnioskowania dotyczące położenia prostych w przestrzeni | 
| 
stosuje i przekształca wzory na pola powierzchni i objętości wielościanów | 
| 
oblicza pola powierzchni i objętości wielościanów z zastosowaniem funkcji trygonometrycznychitwierdzeń planimetrii
 | 
| 
wyznacza, w trudniejszych przypadkach, kąt między danym odcinkiem w ostrosłupie a płaszczyzną podstawy tego ostrosłupa | 
| 
rozwiązuje, w trudniejszych przypadkach, zadania z wykorzystaniem miary kąta między prostą a płaszczyzną | 
| 
oblicza miarę kąta dwuściennego między ścianami wielościanu | 
| 
oblicza pola powierzchni i objętości brył obrotowych z zastosowaniem funkcji trygonometrycznychi twierdzeń planimetrii
 | 
| 
wykorzystuje podobieństwo brył do rozwiązywania zadań | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące stereometrii | 
| 
przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących związków miarowych w wielościanach i bryłach obrotowych | 
 
4. POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Wymagania dotyczące powtarzanych wiadomości zostały opisane w poradnikach do klasy pierwszej i drugiej. W zakresie zaś Rachunku prawdopodobieństwa, Statystyki i Stereometrii 
opisane są powyżej.
 Katarzyna Matuszek