Kryteria oceniania ucznia klasy 2b, 2c, 2g		
	
	
	- Szczegóły
- 
	Poprawiono: czwartek, 12, wrzesień 2013 09:02	
- 
	Odsłony: 2962	
Propozycja przedmiotowego systemu oceniania
 wraz z określeniem wymagań edukacyjnych
 (zakres podstawowy)
 
 Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe: konieczne (K), podstawowe (P), rozszerzające (R), dopełniające (D) i wykraczające poza program nauczania (W). Wymienione poziomy wymagań odpowiadają w przybliżeniu ocenom szkolnym.
 
- Wymagania konieczne (K) dotyczą zagadnień elementarnych, stanowiących swego rodzaju podstawę, zatem powinny być opanowane przez każdego ucznia.
- Wymagania podstawowe (P) zawierają wymagania z poziomu (K), wzbogacone o typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
- Wymagania rozszerzające (R), zawierające wymagania z poziomów (K) i (P), dotyczą zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych.
- Wymagania dopełniające (D), zawierające wymagania z poziomów (K), (P) i (R), dotyczą zagadnień problemowych, trudniejszych, wymagających umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji.
- Wymagania wykraczające (W) dotyczą zagadnień trudnych, oryginalnych, wykraczających poza obowiązkowy program nauczania.
 
Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca   –    wymagania na poziomie (K),
ocena dostateczna       –    wymagania na poziomie (K) i (P),
ocena dobra                 –    wymagania na poziomie (K), (P) i (R),
ocena bardzo dobra     –    wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D),
ocena celująca             –    wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W).
 
1. WIELOMIANY
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
podaje przykłady wielomianów, określa ich stopień i podaje wartości ich współczynników | 
| 
zapisuje wielomian w sposób uporządkowany | 
| 
oblicza wartość wielomianu dla danego argumentu | 
| 
sprawdza, czy dany punkt należy do wykresu danego wielomianu | 
| 
wyznacza sumę, różnicę, iloczyn wielomianów i określa ich stopień | 
| 
określa stopień iloczynu wielomianów bez wykonywania mnożenia | 
| 
podaje współczynnik przy najwyższej potędze oraz wyraz wolny iloczynu wielomianów bez wykonywania mnożenia wielomianów | 
| 
oblicza wartość wielomianu dwóch (trzech) zmiennych dla danych argumentów | 
| 
stosuje wzory na kwadrat sumy i różnicy oraz wzór na różnicę kwadratów do wykonywania działań  na wielomianach oraz do rozkładu wielomianu na czynniki | 
| 
stosuje wzory nasześcian sumy i różnicy do wykonywania działań na wielomianach | 
| 
rozkłada wielomian na czynniki, stosując metodę grupowania wyrazów i wyłączania wspólnego czynnika poza nawias | 
| 
rozwiązuje proste równania wielomianowe | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
wyznacza współczynniki wielomianu, mając dane warunki | 
| 
stosuje wielomiany wielu zmiennych w zadaniach różnych typów | 
| 
rozkłada wielomian na czynniki możliwie najniższego stopnia, także z zastosowaniem wzorów na sumę i różnicęsześcianów | 
| 
stosuje rozkład wielomianu na czynniki w zadaniach różnych typów | 
| 
analizuje i stosuje metodę podaną w przykładzie, aby rozłożyć dany wielomian na czynniki | 
|  | 
| 
rozwiązuje równania wielomianowe | 
| 
opisuje za pomocą wielomianu objętość lub pole powierzchni bryły oraz określa dziedzinę powstałej w ten sposób funkcji | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| ·         rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące wielomianów | 
 
2. FUNKCJE WYMIERNE
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
wskazuje wielkości odwrotnie proporcjonalne i stosuje taką zależność do rozwiązywania prostych zadań | 
| 
szkicuje wykres funkcji  , gdzie  i podaje jej własności (dziedzinę, zbiór wartości, przedziały monotoniczności) | 
| 
szkicuje wykresy funkcji  i  i podaje ich własności | 
| 
wyznacza asymptoty wykresów powyższych funkcji | 
| 
wyznacza dziedzinę prostego wyrażenia wymiernego | 
| 
oblicza wartość wyrażenia wymiernego dla danej wartości zmiennej | 
| 
skraca i rozszerza wyrażenia wymierne − w prostych przypadkach | 
| 
wykonuje działania na wyrażeniach wymiernych − w prostych przypadkach i podaje odpowiednie założenia | 
| 
rozwiązuje równania wymierneprowadzące do rozwiązywania równań liniowych | 
| 
wykorzystuje wyrażenia wymierne do rozwiązywania prostych zadań tekstowych | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
rozwiązuje zadania tekstowe, stosując proporcjonalność odwrotną | 
| 
dobiera wzór funkcji postaci i  do danego wykresu i określa jej własności | 
| 
wykonuje działania na wyrażeniach wymiernych i podaje odpowiednie założenia | 
| 
przekształca wzory, stosując działania na wyrażeniach wymiernych | 
| 
rozwiązuje równania wymierne prowadzące do rozwiązywania równań kwadratowych | 
| 
wykorzystuje wyrażenia wymierne do rozwiązywania trudniejszych zadań tekstowych | 
 
 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące wyrażeń wymiernych | 
 
3. FUNKCJE WYKŁADNICZE I LOGARYTMY
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
oblicza potęgi o wykładnikach wymiernych | 
| 
zapisuje daną liczbę w postaci potęgi o wykładniku wymiernym | 
| 
zapisuje daną liczbę w postaci potęgi o danej podstawie | 
| 
upraszcza wyrażenia, stosując prawa działań na potęgach − w prostych przypadkach | 
| 
porównuje liczby, korzystając z własności funkcji wykładniczej | 
| 
wyznacza wzór funkcji wykładniczej i szkicuje jej wykres, znając współrzędne punktu należącego do jej wykresu | 
| 
szkicuje wykres funkcji wykładniczej, stosując przesunięcie wzdłuż osi układu współrzędnych i określa jej własności | 
| 
oblicza logarytm danej liczby | 
| 
stosuje równości wynikające z definicji logarytmu do prostych obliczeń | 
| 
stosuje twierdzenia o logarytmach do obliczania wartości wyrażeń z logarytmami − w prostych przypadkach | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
upraszcza wyrażenia, stosując prawa działań na potęgach | 
| 
porównuje liczby przedstawione w postaci potęg | 
| 
szkicuje wykresy funkcji wykładniczej otrzymane w wyniku złożenia dwóch przekształceń | 
| 
wykorzystuje własności funkcji wykładniczej do rozwiązywania zadań o kontekście praktycznym | 
| 
stosuje w obliczeniach wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym | 
| 
bada znak logarytmu w zależności od wartości liczby logarytmowanej i podstawy logarytmu | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
dowodzi twierdzenia o logarytmach | 
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji wykładniczej i logarytmów | 
 
4.CIĄGI
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
wyznacza kolejne wyrazy ciągu, gdy danych jest kilka jego początkowych wyrazów | 
| 
wyznacza wyrazy ciągu opisanego słownie | 
|  | 
| 
wyznacza wzór ogólny ciągu, mając danych kilka jego początkowych wyrazów | 
| 
wyznacza początkowe wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym | 
| 
wskazuje, które wyrazy ciągu przyjmują daną wartość | 
| 
podaje przykłady ciągów monotonicznych, których wyrazy spełniają dane warunki | 
| 
mając dane kolejne wyrazy ciągu, uzasadnia, że dany ciąg nie jest monotoniczny | 
| 
wyznacza wyraz  ciągu określonego wzorem ogólnym | 
| 
podaje przykłady ciągów arytmetycznych | 
| 
wyznacza wyrazy ciągu arytmetycznego, mając dane pierwszy wyraz i różnicę | 
| 
wyznacza wzór ogólny ciągu arytmetycznego, mając dane dowolne dwa jego wyrazy | 
| 
sprawdza, w prostych przypadkach, czy dany ciąg jest arytmetyczny | 
| 
wyznacza wzór ogólny ciągu arytmetycznego, mając dwa punkty należące do jego wykresu | 
| 
oblicza sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego − w prostych przypadkach | 
| 
podaje przykłady ciągów geometrycznych | 
| 
wyznacza wyrazy ciągu geometrycznego, mając dane pierwszy wyraz i iloraz | 
| 
wyznacza wzór ogólny ciągu geometrycznego, mając dane dowolne dwa jego wyrazy | 
| 
sprawdza, w prostych przypadkach, czy dany ciąg jest geometryczny | 
| 
oblicza sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego− w prostych przypadkach | 
| 
oblicza wysokość kapitału przy różnym okresie kapitalizacji | 
| 
oblicza oprocentowanie lokaty − w prostych sytuacjach | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
wyznacza wzór ogólny ciągu spełniającego podane warunki | 
| 
bada monotoniczność ciągów | 
| 
sprawdza, w trudniejszych przypadkach, czy dany ciąg jest arytmetyczny | 
| 
sprawdza, w trudniejszych przypadkach, czy dany ciąg jest geometryczny | 
| 
stosuje wzory na n-ty wyraz oraz sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego i ciągu geometrycznego do rozwiązywania zadań | 
| 
stosuje średnią geometryczną do rozwiązywania zadań | 
| 
określa monotoniczność ciągu geometrycznego | 
| 
rozwiązuje zadania związane z kredytami, dotyczące okresu oszczędzania i wysokości oprocentowania − w trudniejszych przypadkach | 
| 
stosuje własności ciągu arytmetycznego i geometrycznego do rozwiązywania zadań umieszczonych w kontekście praktycznym | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące ciągów | 
 
5. PLANIMETRIA
Poziom (K) lub(P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:
| 
określa wzajemne położenie okręgów, mając dane ich promienie oraz odległość między środkami | 
| 
określa, ile punktów wspólnych mają prosta i okrąg przy danych warunkach | 
| 
oblicza pole figury, stosując zależności między okręgami stycznymi − w prostych przypadkach | 
| 
rozpoznaje kąty wpisane i środkowe w okręgu oraz wskazuje łuki, na których są one oparte | 
| 
stosuje, w prostych przypadkach, twierdzenie o kątach środkowym i wpisanym, opartych na tym samym łuku oraz twierdzenie o kącie między styczną a cięciwą okręgu | 
| 
oblicza odległość między punktami w układzie współrzędnych | 
| 
oblicza obwód wielokąta, mając dane współrzędne jego wierzchołków | 
| 
wyznacza współrzędne środka odcinka, mając dane współrzędne jego końców | 
| 
wyznacza środek i promień okręgu, mając jego równanie | 
| 
opisuje równaniem okrąg o danym środku i przechodzący przez dany punkt | 
| 
sprawdza, czy punkt należy do danego okręgu | 
| 
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu wpisanego w trójkąt prostokątny lub równoboczny | 
| 
rozwiązuje zadania dotyczące okręgu opisanego na trójkącie prostokątnym lub równobocznym | 
| 
określa własności czworokątów i stosuje je do rozwiązywania prostych zadań | 
 
Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) i (P) oraz dodatkowo:
| 
stosuje własności stycznej do okręgu do rozwiązywania zadań | 
| 
stosuje twierdzenie o kątach środkowym i wpisanym, opartych na tym samym łuku oraz twierdzenie o kącie między styczną a cięciwą okręgu do rozwiązywania zadań | 
| 
stosuje wzory na odległość między punktami i środek odcinka do rozwiązywania zadań dotyczących równoległoboków | 
| 
rozwiązuje zadania związane z okręgiem wpisanym w dowolny trójkąt i opisanym na dowolnym trójkącie | 
| 
stosuje różne wzory na pole trójkąta | 
| 
wykorzystuje równanie okręgu do rozwiązywania zadań | 
| 
stosuje własności środka okręgu opisanego na trójkącie w zadaniach z geometrii analitycznej | 
| 
stosuje własności czworokątów wypukłych i definicje oraz własności funkcji trygonometrycznychdo rozwiązywania zadań z planimetrii
 | 
 
Poziom(W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:
| 
rozwiązuje zadania z planimetrii o znacznym stopniu trudności | 
| 
dowodzi twierdzenie o kątach środkowym i wpisanym, opartych na tym samym łuku oraz wnioskiz tego twierdzenia
 | 
| 
dowodzi twierdzenieo kącie między styczną a cięciwą i o cięciwach w okręgu | 
 
 Katarzyna Matuszek